De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik denk dat je dat stukje van het sponsoren van politieke tegenstanders niet gehoord hebt? Ook de veeg uit de pan aan de twee democraten die ze mee in het zadel geholpen heeft. Kweenie.
Dat stukje heb ik wel gehoord, en dat schaar ik onder de zelfoverschatting en zelfverheerlijking. Denk je echt dat zij die twee democraten mee in het zadel heeft geholpen, gewoon omdat ze dat zegt op Twitter? Sponsoren van politieke tegenstanders is ook niet verboden, en dat noem ik dus: zo veel mogelijk mensen overtuigen om tegen je te stemmen de volgende keer. Dat is toch democratie? Die sponsoring is heel open geregeld, als mensen dat willen doen, mag dat en is dat heel doorzichtig. Dat die mensen daarna ook naar je moeten luisteren (niet gehoorzamen, gewoon luisteren), is ook de bedoeling. Sommige eisen dat agressiever op dan anderen, maar maak je het nu niet dramatischer dan het is? Iemand op Twitter zegt: stem zoals ik eis, of volgende keer maak ik dat je niet verkozen raakt. Oké.

Een nieuwe dag, nieuwe fratsen:

- Op een persconferentie spreken we van gouverneur Trudeau, niet van premier. Een vergissing of het spel van een klein kind dat zijn zin (nog) niet krijgt.

- U.S. President Donald Trump on Thursday said he would love to have Russia return to the Group of Seven nations, saying it was a mistake for Moscow to be expelled. "I said, 'What are you doing? You guys - all you're talking about is Russia and they should be sitting at the table.' I think Putin would love to be back."
Reuters

Nog met een korrel zout te nemen, want is een betalend artikel:
- Russia asks Elon Musk to hand over names of dissidents.
MPs in Moscow want a list of Russians funded by USAid, the American aid scheme shut down by Donald Trump, to be given to the security services.
Bron

-
Ook positief nieuws voor onze Amerikaanse vrienden (toch?):
TikTok is weer beschikbaar in de Amerikaanse App Store en Play Store.

Laatst bewerkt:
Nog met een korrel zout te nemen, want is een betalend artikel:
- Russia asks Elon Musk to hand over names of dissidents.
MPs in Moscow want a list of Russians funded by USAid, the American aid scheme shut down by Donald Trump, to be given to the security services.
Bron
Andere bron, niet betalend...

Vandelanotte heb ik toch altijd horen vertellen dat het Arbitragehof daar een zekere creativiteit aan de dag heeft gelegd. Maar goed, dat is ondertussen ook al 15 jaar geleden dat ik het zo hoorde, dus could be wrong.
Ik ga hier ook niet zeggen dat ik er zeker van ben, maar het klonk in Stoofpotjes post wat alsof het arbitragehof zelf die macht naar zich toegetrokken heeft en dat dat eigenlijk niet de bedoeling was en da's wel niet waar. Nu eens opgezocht, en in 1990, vlak na die extra toetsingsrechten werd het arbitragehof bvb opgenomen in Ankara als een lid van de "Vereniging van de Europese Constitutionele Hoven", het was dus al meteen duidelijk dat het, ondanks de naam, een grondwettelijk hof geworden was. Dat was ook een discussie die toen echt leefde, wie de grondwet mocht aftoetsen, of dat enkel de wetgevende macht was was of ook de rechterlijke macht (met gewone rechters die ook grondwetstoetsing deden). Met als discussie wat erger was, een grondwet waarbij de wetgevende macht zichzelf controleerde, of een orgaan dat niet democratisch verkozen was die rechtstreekse invloed op onze wetten ging hebben. Die discussie is uiteindelijk door de politiek beslecht geweest door een grondwetswijziging die het arbitragehof meer macht gegeven heeft, niet doordat het arbitragehof een soort coup gepleegd heeft door creatief om te gaan met de wetgeving.

edit: Eens opgezocht en Dehaene heeft, tijdens de discussie's over het verruimen van de bevoegdheden van het arbitragehof, in het parlement gezegd dat de artikelen die ze gingen toevoegen voor toetsing (gelijkheid en discriminatie) wel heel erg ruim en vaag waren en dat ie weliswaar voorstander was van dat te doen maar dat de grondwet nooit geschreven was met de bedoeling om door rechters afgetoetst te worden, en dat ze die artikelen best eerst zouden herschrijven in duidelijker en juridisch striktere taal voor ze aan het arbitragehof werden gegeven. Da's uiteindelijk niet gebeurd maar toont wel aan dat iedereen wel wist hoe ruim die artikelen waren.

Laatst bewerkt:
Je bent hier haar uitspraken toch serieus aan het verbloemen. Sinds wanneer is het uiten van dreigementen de essentie van democratie ? Het zou moeten gaan over programma's, en je tegenstanders daarop afgerekend te laten worden. Niet specifiek pikken op bepaalde senators om die onder druk te zetten een bepaalde wet/aanstelling/whatever erdoor te krijgen.

EDIT: blijkbaar zit het daar vol miljardairs want ook Shanahan is steenrijk, want is de ex van Sergey Brin :
Maar zij is geen politica, en ze bedreigt toch helemaal niemand? Ze zegt dat ze ervoor zal zorgen dat ze niet herverkozen zullen raken. Voor zover zij dat kan. Zij hoeft het niet te hebben over programma's en hoeft geen tegenstanders daarop af te rekenen, toch? Je senatoren onder druk zetten, is exact wat de democratie is in de VS, en eigenlijk bij ons ook. Iedereen mag zijn volksvertegenwoordiger onder druk proberen te zetten. Natuurlijk niet met doodsbedreigingen of zo, maar dat gebeurt ook hier niet?

Dat ze nu toevallig rijk is en een Twitteraccount heeft, verandert daar toch weinig aan? Zij heeft ook maar één stem binnenkort, hoor. Ja, ze kan er wat geld tegenaan gooien, maar denk je dat die andere senatoren anders ten eerste nooit aan het geld zouden raken en ten tweede nooit verkozen zouden raken zonder haar? Bwa... Waarom plots zo'n drama over een rijke influencer-wappie?

- Op een persconferentie spreken we van gouverneur Trudeau, niet van premier. Een vergissing of het spel van een klein kind dat zijn zin (nog) niet krijgt.
Hij maakt wel een erg sterk punt é:
"They (Canada dus) don't have any military protection because they essentially...because euhm.... And you take a look at what's going on out there. You have Russian ships, you have China ships, you have Chinese ships. You have euh... lot of ships out there. And you know, people are in danger. It's a different world. They need our protection."

:wtf:

1aj5hszix0je1.png

Ik heb het schaamteloos gepikt van reddit maar Musk heeft toch echt geen benul over hoe de amerikaanse democratie werkt. Iemand die onverkozen de grondbeginselen van een land zo in twijfel trekt en wil aanpassen, begint toch echt op een soort staatsgreep te lijken.

Maar zij is geen politica, en ze bedreigt toch helemaal niemand? Ze zegt dat ze ervoor zal zorgen dat ze niet herverkozen zullen raken. Voor zover zij dat kan. Zij hoeft het niet te hebben over programma's en hoeft geen tegenstanders daarop af te rekenen, toch? Je senatoren onder druk zetten, is exact wat de democratie is in de VS, en eigenlijk bij ons ook. Iedereen mag zijn volksvertegenwoordiger onder druk proberen te zetten. Natuurlijk niet met doodsbedreigingen of zo, maar dat gebeurt ook hier niet?

Dat ze nu toevallig rijk is en een Twitteraccount heeft, verandert daar toch weinig aan? Zij heeft ook maar één stem binnenkort, hoor. Ja, ze kan er wat geld tegenaan gooien, maar denk je dat die andere senatoren anders ten eerste nooit aan het geld zouden raken en ten tweede nooit verkozen zouden raken zonder haar? Bwa... Waarom plots zo'n drama over een rijke influencer-wappie?
Erger vind ik dat Musk elk Congres- of Senaatslid wiens zetel binnen 2 jaar voor verkiezingen vrijkomt, bedreigt. Mee in de lijn met Trump, of ik spendeer het geld dat nodig is om uw tegenstander aan een zetel te helpen.

"They (Canada dus) don't have any military protection because they essentially...because euhm.... And you take a look at what's going on out there. You have Russian ships, you have China ships, you have Chinese ships. You have euh... lot of ships out there. And you know, people are in danger. It's a different world. They need our protection."
Het niveau van de Amerikaanse politiek ladies & gentlemen... :unsure:

dat is geen vergissing he, Trump noemt Trudeau al sinds zijn verkiezing consequent zo.

Je vraagt u toch af wat er na die 4 jaar Trump komt. Alles opnieuw terug anders, of blijven ze over Canada the 51th state en the gulf of America praten. En wat zal de invloed van Musk tegen dan zijn.

Helemaal van't padje. Europa de les komen spellen over democratische waarden. Over afwijkende meningen tolereren.
Democratie is een containerbegrip hé. Kim Jong-Un staat ook aan het hoofd van een democratische republiek.

Ik begrijp hen niet.
Waarom zo je trouwe allies schoferen? Wat is hun einddoel.
Ik kan begrijpen dat ze hun shift richting China willen doen, dat was al onder Obama ook al begonnen.
Maar uiteindelijk gaan ze toch allies nodig hebben mocht het een echte confrontatie met China worden.

Helemaal van't padje. Europa de les komen spellen over democratische waarden. Over afwijkende meningen tolereren.
Toch allemaal dik overdreven wat Vance beweert. Hoezo komen klagen over censuur hier als je zelf alles wat woke is zit te verbieden? Die anti-woke maatregelen/censuur zijn niet beter dan de woke censuur. Of doelt hij op het cordon sanitaire dat men in veel landen toepast om extreme partijen buitenspel te zetten?
Over immigratie heeft hij wel deels gelijk, hoog tijd dat men strenger wordt op dat vlak, meer aan opvolging doet en dat die met slechte bedoelingen en zonder geldige verblijfsvergunning meteen naar hun eigen land worden teruggestuurd.
Is dat nu de nieuwe manier van onderhandelen? Afkomen met extremen , dan bakken van kritiek krijgen en dan matigen? Om te testen hoe ver je kunt gaan.

Als ze willen kunnen onderhandelen met Poetin inzake de oorlog in Oekraine om de oorlog te stoppen, en dus een andere strategie gaan toepassen dan Biden en de Navo tot nog toe van "all the blame is bij poetin, blijven aanvallen tot hij kapot is!!", dan moet men zich wel distantiëren van Europa want dit maakt die onderhandelingen gemakkelijker. Je maakt een wijzend vingertje naar Europa en zo wordt de afstand naar Poetin al meteen kleiner en de kans op vrede een pak groter.

Ben trouwens wel bij dat er EINDELIJK voorstaande politieke leiders uit het westen durven uitspraken doen antiwoke, anti fixatie op LGBTQ onzin enz, wat Poetin ook al jaren is en wat een groot deel van de bevolking hier ook is maar wat nooit door politiekers gezegd wordt. Alweer een win in de relatie met Poetin. De olympische spelen openingsceremonie gecentraliseerd rond hun "laatste avondmaal" was voor mij ook de druppel van wtf dit soort samenleving wil ik niet leven wat is dit voor onzin. Meer van dat!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan