De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik had vorig jaar al, toen Biden nog president was, plannen gezien om van Gaza een soort Rivièra te maken met tal van beach resorts en dacht: "wat een fantasie hebben die mannen, wat een grofheid om eerst een gebied etnisch te zuiveren waar eerst tienduizenden kinderen, vrouwen en mannen zijn gestorven in de meest uitzinnige manieren (uit elkaar gespat, onthoofd, verpletterd, in tweeën verdeeld, ledematen verloren, ...) om er dan doodleuk een Club Med-regio van te maken waar mensen naar op vakantie gaan".

Roaring twenties. Sorry dat ik het nog eens moet zeggen of dat ik schijnbaar hyperbolische uitspraken moet gaan doen. En we zijn nog maar aan het allerprilste begin van Trump II. De wereld die we gaan aantreffen na zijn beleid gaat er helemaal anders uitzien.
Weet ge nog toen robocop een film was waar de corrupte overheid een hele stad in de anarchie en vernieling stortte om dan goedkoop de grond te kunnen kopen om hun megalomane plannen uit te voeren. Wat een gekke verhaallijn was me dat toch…

De joodse invloed in de Amerikaanse politiek is echt wel groot.

Allez stel dat dat plan tot uitwerking komt. Wie wil binnen 10-15 jaar op all in vakantie naar zo een gebied met zo een bloedige voorgeschiedenis. Hoeveel terroristische aanslagen gaan daar niet weer gebeuren.

Den elon is ook weer bezig.

Ambtenaren moeten 120 uur per week werken. 40 uur is te weinig. Omdat men dat doet bij DOGE!!!!
17+ uur per dag incl zaterdag en zondag. Nog wat pendelen erbij en dat is dan werken, slapen, werken,slapen....

Kinderen zorgen, eten maken, geld uitgeven, ontspannen hold my horse dat doen we niet.

Slavernij, de nieuwe Musk uitvinding.

Zotte en rare kwiet...
Ondertussen blijven de Tesla verkopen dalen in Europa, in Frankrijk zelfs -63%. Sowieso worden er de laatste tijd minder EV's verkocht maar Musk zijn vreemde uitspraken en zijn bemoeizucht in de Europese politiek zullen zeker niet geholpen hebben.

we kennen het antwoord daarop toch al?

Trump toetert nu al dat er in Munchen niet goed genoeg Amerikaanse wagens rond rijden.

Volgende departement in het vizier: Trump gaat proberen departement van onderwijs af te schaffen. (Ja, het volledige departement op de schop)

Nu, er zijn blijkbaar 60 stemmen voor nodig in het congress om dit officieel af te kunnen schaffen. We zullen zien ofhet hier dus bij wat grootspraak blijft of dat Musk & de DOGE jongetjes wat rare truukjes gaan uithalen om dit er gewoon onofficieel door te forceren.

Volgende departement in het vizier: Trump gaat proberen departement van onderwijs af te schaffen. (Ja, het volledige departement op de schop)

Nu, er zijn blijkbaar 60 stemmen voor nodig in het congress om dit officieel af te kunnen schaffen. We zullen zien ofhet hier dus bij wat grootspraak blijft of dat Musk & de DOGE jongetjes wat rare truukjes gaan uithalen om dit er gewoon onofficieel door te forceren.

Dat stond trouwens letterlijk in Project 2025, afschaffing van het departement onderwijs.

Onderwijs is daar wel grotendeels een verantwoordelijkheid van de staten. In België hebben we bijvoorbeeld ook geen federaal ministerie van onderwijs.

Ik had vorig jaar al, toen Biden nog president was, plannen gezien om van Gaza een soort Rivièra te maken met tal van beach resorts en dacht: "wat een fantasie hebben die mannen, wat een grofheid om eerst een gebied etnisch te zuiveren waar eerst tienduizenden kinderen, vrouwen en mannen zijn gestorven in de meest uitzinnige manieren (uit elkaar gespat, onthoofd, verpletterd, in tweeën verdeeld, ledematen verloren, ...) om er dan doodleuk een Club Med-regio van te maken waar mensen naar op vakantie gaan".
Ik geloof niet in spoken en geesten, maar ik hoop dat als dit er komt er een paar onverklaarbare dingen gebeuren zodat iedereen denkt dat het 'haunted' is.

Dat ze hun zotternij binnen hun eigen grenzen houden tot daar aan toe, da's entertainment, maar spijtiggenoeg moet ze zich kunnen moeien met de rest van de wereld. Ik vrees voor onschuldige Amerikanen in het (voor hun) buitenland of de onschuldige slachtoffers die gaan vallen door al hun bemoeienissen.

Dat is al langer een wens van de extreem conservatieve/religieuze republikeinen dacht ik. Enerzijds zo min mogelijk inmenging van het federale niveau, anderzijds de vrijheid om je kinderen op te voeden met de bijbel als enige handboek, eventueel thuis. Terug naar de middeleeuwen IMO.

Dat is al langer een wens van de extreem conservatieve/religieuze republikeinen dacht ik. Enerzijds zo min mogelijk inmenging van het federale niveau, anderzijds de vrijheid om je kinderen op te voeden met de bijbel als enige handboek, eventueel thuis. Terug naar de middeleeuwen IMO.

Interessant artikel daarover: https://www.npr.org/2025/02/04/nx-s...epartment-funding-cuts-congress-student-loans

Dit departement zou zich nog eens niet bezig houden met het bepalen van het curriculum, maar vooral met nuttige, ondersteunende functies. Ze zijn daar gewoon met een sloophamer door de instellingen aan het gaan zonder meer.

De gespletenheid van dat land gaat daardoor nog harder in de hand worden gewerkt, als er vanuit federaal niveau geen lijn meer getrokken kan worden voor het hele land.

En ik krijg nu weer het gevoel terug van de eerste Trumpadministratie: wakker worden, grijpen naar mijn GSM en denken "wat heeft diejen Trump nu weer uitgespookt?". Op dat vlak was Biden een grijze muis die redelijk voorspelbaar was. Trump is een muis op LSD.

De gespletenheid van dat land gaat daardoor nog harder in de hand worden gewerkt, als er vanuit federaal niveau geen lijn meer getrokken kan worden voor het hele land.

En ik krijg nu weer het gevoel terug van de eerste Trumpadministratie: wakker worden, grijpen naar mijn GSM en denken "wat heeft diejen Trump nu weer uitgespookt?". Op dat vlak was Biden een grijze muis die redelijk voorspelbaar was. Trump is een muis op LSD.
Ik denk dat in een geïndustrialiseerd land met werkende democratie je beter af bent met een leider die neigt naar een grijze muis dan een Trump die vooral zaken lijkt op te blazen omdat het kan.

Ik denk dat in een geïndustrialiseerd land met werkende democratie je beter af bent met een leider die neigt naar een grijze muis dan een Trump die vooral zaken lijkt op te blazen omdat het kan.
Daar ben ik mee akkoord, maar we zitten nu met iets helemaal anders voor de komende jaren. Misschien komt het daar nooit meer goed. Om die reden vond ik "buckle up" wel een goede titel voor dit topic.

Wat een farce daar in Amerika..

Hopelijk kan het een les zijn voor de rest van de wereld dat een democratie ook kwetsbaar is. De kiezers hier in Europa zullen voortaan wel wat voorzichtiger zijn om op clowneske figuren te stemmen.

Hopelijk kan het een les zijn voor de rest van de wereld dat een democratie ook kwetsbaar is. De kiezers hier in Europa zullen voortaan wel wat voorzichtiger zijn om op clowneske figuren te stemmen.
De mensen die daar sowieso al weigerachtig tegenover stonden wel, maar ik vrees dat wie hier in Europa helemaal "mee" is met het Trumpisme en/of de persoonlijkheidscultus rond Musk er veel minder problemen in ziet.

Laten we hopen, maar de geschiedenis is niet in ons voordeel. Volgens de theorie van Polybius doorloopt elke beschaving 7 stappen:
  1. Anarchy
  2. Monarchy
  3. Tyranny
  4. Aristocracy
  5. Oligarchy
  6. Democracy
  7. Mob rule

Volgens die theorie zitten we nu op het einde van Democracy en volgt er chaos. Deze 7 stappen zijn doorheen de geschiedenis door veel beschavingen doorlopen. Laten we hopen dat het deze keer anders is :)

Leuk gebracht door Gregory Aldrete:

en als Trump het nog wat uithangt tegen China kunnen ze daar ook met boycot van Tesla's beginnen

Beetje off-topic, maar heeft Tesla een grote afzetmarkt in China? Ik zou denken van niet - die maken ter plaatse toch veel alternatieve EV's die nauwelijks of niet moeten onderdoen voor Tesla.

Het gaat alleen een pak harder dan tijdens Trump I heb ik de indruk. I.p.v. elke maand een uitspraak of decreet waarbij je denkt "oei wat is dat nu weer" is het nu dagelijks een "bottebijlbeslissing".

Beetje off-topic, maar heeft Tesla een grote afzetmarkt in China? Ik zou denken van niet - die maken ter plaatse toch veel alternatieve EV's die nauwelijks of niet moeten onderdoen voor Tesla.
In 2024, Tesla delivered 36.7% of its cars to customers in China, its second-largest market, based on the sales figures.

Dus toch wel een aanzienlijk deel.

Een aanzienlijk deel voor Tesla, inderdaad, en dus zeer tricky want er is in China bijzonder veel concurrentie. Een voorbeeld van hoe China zich economisch kan verdedigen tegen de VS indien nodig.

Interessant genoeg zijn er (als ik me niet vergis) al zware tariffs op Chinese EV's in de VS (beslissing van de Biden administratie).

Terug
Bovenaan