De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Hij dreigt ook met handelstarieven voor de EU.
We zullen alvast 10.000 militairen op stand-by zetten voor wanneer hij de Russen uit Oekraïne verjaagt heeft, zodat die militairen de grens Oekraïne-Rusland kunnen bewaken.
+
De nobelprijs voor de vrede, die wou Trump ook en wie gaat hem daarvan tegenhouden?

Het gedoe rond tarieven, Panama, etc. verdoezelt veel maar wat er momenteel in sneltempo aan het gebeuren is met de Amerikaanse overheidsinstellingen is toch wel heel alarmerend. Het hele staatsapparaat moet blijkbaar zo snel mogelijk een MAGA-verlengstuk worden, waarbij enkel nog loyaliteit aan één politieke beweging aanvaard wordt of je mag vertrekken. En dan moet die Kash Patel nog aan het "uitzuiveren" van de FBI beginnen.

Het is nog veraf maar krijgen we in 2028 nog eerlijke verkiezingen of is Amerika tegen dan een autocratie geworden? JD Vance is geen Mike Pence. Blijven de checks and balances sterk genoeg?

Inderdaad, je kan niet meer ontkennen wat er aan het gebeuren is:

David Lebryk: hoofd van het ministerie van financiën weigert gevoelige informatie te geven aan Musk:

Gedwongen tot ontslag. Pion in de plaats en toegang voor Musk.

Michael Whitaker, hoofd van luchtvaartautoriteiten die SpaceX 600.000 dollar boete oplegde wegens schenden van veiligheidsvoorschriften. Wat doet DOGE:

Gedwongen tot ontslag.

De twintig openbare aanklagers ten tijde van de Capitoolraid:

Ontslagen en dat niet alleen: de namen van alle FBI agenten die op het onderzoek zaten werden 'opgevraagd'.

De verantwoordelijken die Musk de toegang ontzegden van het computersysteem bij de USAID:

Onbepaald tijd op verlof gezet.

De General Services Administration die de communicatie en logistiek van de federale diensten beheert.

Musk op Twitter: 'Deleted'

Enzovoorts,

Enzovoorts...

We zijn enkele weken ver.

Inderdaad, je kan niet meer ontkennen wat er aan het gebeuren is:

David Lebryk: hoofd van het ministerie van financiën weigert gevoelige informatie te geven aan Musk:

Gedwongen tot ontslag. Pion in de plaats en toegang voor Musk.

Michael Whitaker, hoofd van luchtvaartautoriteiten die SpaceX 600.000 dollar boete oplegde wegens schenden van veiligheidsvoorschriften. Wat doet DOGE:

Gedwongen tot ontslag.

De twintig openbare aanklagers ten tijde van de Capitoolraid:

Ontslagen en dat niet alleen: de namen van alle FBI agenten die op het onderzoek zaten werden 'opgevraagd'.

De verantwoordelijken die Musk de toegang ontzegden van het computersysteem bij de USAID:

Onbepaald tijd op verlof gezet.

De General Services Administration die de communicatie en logistiek van de federale diensten beheert.

Musk op Twitter: 'Deleted'

Enzovoorts,

Enzovoorts...

We zijn enkele weken ver.

Bij het lezen daarvan komen spontaan de woorden "First they came for the [...], and I did not speak out, because I was not a [...]" in het hoofd.

Bij het lezen daarvan komen spontaan de woorden "First they came for the [...], and I did not speak out, because I was not a [...]" in het hoofd.

Ja had het hier al eens gepost een weekje geleden.

O.a. de Amerikaanse universiteiten gaan nog aan de beurt komen.

Als je gewoon al de eerste 40 seconden beluistert, what the actual fuck.

Trump is voor mij nog altijd meer een demagoog die geniet van de aandacht, adoratie én afgunst en die vooral aan zelfverrijking denkt. Maar als je Vance hoort, da's echt een ideoloog, en da's nog veel gevaarlijker.

Trump is voor mij nog altijd meer een demagoog die geniet van de aandacht, adoratie én afgunst en die vooral aan zelfverrijking denkt. Maar als je Vance hoort, da's echt een ideoloog, en da's nog veel gevaarlijker.

Als je ziet waar hij de mosterd haalt (Curtis Yarvin oa. ) en wat die mensen vervolgens uitkramen, is hij inderdaad een pak gevaarlijker. Je zou haast denken dan Trump gewoon de straw man is.

Geen ideoloog , eerder een handpop van Thiel die hem financiert.

Ja had het hier al eens gepost een weekje geleden.

O.a. de Amerikaanse universiteiten gaan nog aan de beurt komen.

Als je gewoon al de eerste 40 seconden beluistert, what the actual fuck.
Lol, luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden, ofzoiets:
Vance diende vier jaar bij het Korps Mariniers voordat hij politicologie en filosofie studeerde aan de Ohio State University en Juris Doctor werd aan de Yale Law School.

Daarnaast spreekt hij op een bijeenkomst van oerconservatieven, daar kan je moeilijk iets anders verkondigen.

Dit overzicht werd reeds 2 maanden geleden gedropt. Toen als waarschuwing, nu als documentaire.

Bijzonder akelig hoeveel punten van die butterfly revolutie in Trump's 1ste week reeds werden afgevinkt.

Veel van die Tech CEOs kende ik al en was ook vertrouwd met de extreme ideeën die velen erop nahouden in dat ze de US uit elkaar willen scheuren in stadsstaten. Thiel spreekt daar effectief al jaren over. Andere namen en details zijn dan weer nieuw. Van Yarvin had ik nog nooit gehoord en dat had ik precies zo willen houden.

Als ze er in slagen de rest van hun plannen te realiseren, wat me sterk lijkt en vrij onmogelijk zonder burgeroorlog, is dit grotendeels het einde van de US.
Naar zo'n video's kan ik dus niet kijken. Knip- en plakwerk van de bovenste plank met een portie giswerk erbovenop "Offcourse, we don't know what...." afgewerkt met een saus van zware, dramatische muziek.
Zulke video's doen me zo hard denken aan de wappievideo's van de voorbije jaren die net hetzelfde deden (of nog steeds doen) met de vorige president en andere prominente figuren in de wereld.

Department of education is het volgende ministerie onder aanval van Trump.
Hoever hij er kan mee gaan is wel de vraag, daar het destijds opgericht is door het congres en dus ook enkel door hen kan gesloten worden.
Hij kan het hen op andere manieren wel lastig maken, hij heeft bijvoorbeeld al een stuk of 75 ambtenaren op administratief verlof gezet, en dat zijn enkel degenen waarvan dat geweten is (mogelijks een stuk meer dus) via een relatief kleine vakbond met 2800 leden binnen dat ministerie...

Naar zo'n video's kan ik dus niet kijken. Knip- en plakwerk van de bovenste plank met een portie giswerk erbovenop "Offcourse, we don't know what...." afgewerkt met een saus van zware, dramatische muziek.
Zulke video's doen me zo hard denken aan de wappievideo's van de voorbije jaren die net hetzelfde deden (of nog steeds doen) met de vorige president en andere prominente figuren in de wereld.
Grappig want ze haalt dat zelf aan in de video, dat het op zo'n video lijkt en dat ze overkomt als "crazy and makes me sound like a conspiracy theorist" omdat die figuren en hun ideeen effectief zo gek zijn dat je ze niet kan brengen zonder zo over te komen.

Ik ben reeds vertrouwd met het meeste dat erin aan bod komt en wil gerust garant staan voor de vericiteit ervan. Ze brengt hun eigen woorden en manifestos. Dit is wat mensen als Thiel, Andressen, Horowitz, en andere grote Silicon Valley Trump donors en bankrollers willen en hopen te bereiken. Ze komen daar al jaren vrij open voor uit. Het is een samenvatting van reeds gekende informatie. Het klinkt belachelijk maar dat Dark Maga label is iets wat ze zichzelf op kleven. Musk bijvoorbeeld omschrijft zichzelf ook zo. Dat klinkt inderdaad heel "wappie" maar dat is hoe die miljardairs zichzelf dopen. Hun filosofie bouwt voort op het dark enlightenment gedachtegoed dat al meerdere decennia in de vuilste onderstromen van silicon valley kankert.

Het nieuwe element is hoe akelig nauwgezet de eerste week van Trump's bewind het in 2022 door die beweging uitgestipelde butterfly revolutie plan volgt dat via een niet geweldadige coup hoopt democratie te vervangen met een nieuwe vorm van coporate "monarchy". Veel verdergaand dan een "gewone" oligarchie. Nu veel van die punten komen ook wel overeen met de ideen achter het heritage 2025 project en je ziet ook een getouwtrek tussen beiden voor macht en invloed waardoor er een rift aan het ontstaan is tussen het meer christelijk patriotisch nationalisme met bijvoorbeeld Bannon vs Musk en andere silicon valley kapitaal machtigen hun cyberpunk corpo-state gedachtegoed.

Laatst bewerkt:
En vandaag de deadline voor het FBI om de lijst over te dragen aan Trump waar elke FBI medewerker moet opgelijst staan die aan één of meerdere van de onderzoeken tegen Trump heeft meegewerkt.
Waarschijnlijk zodat hij hen een persoonlijk bedankje kan sturen om de job uit te voeren waarvoor ze aangenomen zijn en die door hun meerderen is bevolen.

Department of education is het volgende ministerie onder aanval van Trump.
Hoever hij er kan mee gaan is wel de vraag, daar het destijds opgericht is door het congres en dus ook enkel door hen kan gesloten worden.
Hij kan het hen op andere manieren wel lastig maken, hij heeft bijvoorbeeld al een stuk of 75 ambtenaren op administratief verlof gezet, en dat zijn enkel degenen waarvan dat geweten is (mogelijks een stuk meer dus) via een relatief kleine vakbond met 2800 leden binnen dat ministerie...
Dat is iets waar de GOP al wel langer mee bezig is, het afschaffen van het federale departement voor onderwijs en alle bevoegdheden naar de staten overhellen. Zeer zorgelijke evolutie alleszins.

Dat is iets waar de GOP al wel langer mee bezig is, het afschaffen van het federale departement voor onderwijs en alle bevoegdheden naar de staten overhellen. Zeer zorgelijke evolutie alleszins.
Dat, gecombineerd met het sturen van de fondsen naar scholen die hun gedachtengoed volgen.
Het DOE kon dat aan banden houden, zonder heeft de GOP (en dan vooral de conservatieven) veel meer vrij spel...

Bv seksuele opvoeding en evolutieleer in rode staten afschaffen?
Meer en meer zullen de blauwe en rode staten van elkaar wegdrijven.

Dank u Trump :

Lagere gasprijs door tarievenoorlog
De Europese gasprijzen daalden dinsdag als gevolg van de dreigende tarievenoorlog tussen de VS en China. De Volksrepubliek staat klaar om importheffingen in te voeren op lng uit de Verenigde Staten. De kans bestaat dat er in dat geval meer Amerikaanse lng naar Europa verscheept zal worden. Chinese gasinkopers kunnen hun ladingen ook doorverkopen aan Europese afnemers.

De toonaangevende TTF-futures waren rond 14 uur ongeveer 2,9 procent in prijs gezakt. Gas was de afgelopen weken duurder geworden omdat de ondergrondse gasreservoirs minder goed gevuld zijn dan normaal rond deze tijd van het jaar.

Allez beetje groen natuurlijk.

Grappig want ze haalt dat zelf aan in de video, dat het op zo'n video lijkt en dat ze overkomt als "crazy and makes me sound like a conspiracy theorist" omdat die figuren en hun ideeen effectief zo gek zijn dat je ze niet kan brengen zonder zo over te komen.

Ik ben reeds vertrouwd met het meeste dat erin aan bod komt en wil gerust garant staan voor de vericiteit ervan. Ze brengt hun eigen woorden en manifestos. Dit is wat mensen als Thiel, Andressen, Horowitz, en andere grote Silicon Valley Trump donors en bankrollers willen en hopen te bereiken. Ze komen daar al jaren vrij open voor uit. Het is een samenvatting van reeds gekende informatie. Het klinkt belachelijk maar dat Dark Maga label is iets wat ze zichzelf op kleven. Musk bijvoorbeeld omschrijft zichzelf ook zo. Dat klinkt inderdaad heel "wappie" maar dat is hoe die miljardairs zichzelf dopen. Hun filosofie bouwt voort op het dark enlightenment gedachtegoed dat al meerdere decennia in de vuilste onderstromen van silicon valley kankert.

Het nieuwe element is hoe akelig nauwgezet de eerste week van Trump's bewind het in 2022 door die beweging uitgestipelde butterfly revolutie plan volgt dat via een niet geweldadige coup hoopt democratie te vervangen met een nieuwe vorm van coporate "monarchy". Veel verdergaand dan een "gewone" oligarchie. Nu veel van die punten komen ook wel overeen met de ideen achter het heritage 2025 project en je ziet ook een getouwtrek tussen beiden voor macht en invloed waardoor er een rift aan het ontstaan is tussen het meer christelijk patriotisch nationalisme met bijvoorbeeld Bannon vs Musk en andere silicon valley kapitaal machtigen hun cyberpunk corpo-state gedachtegoed.
Als je graag zo'n video's kijkt als ontspanning moet je dat vooral blijven doen. Moest het je angst bezorgen of ongerust maken kan je wel nog de volgende bedenkingen maken:

Dat miljardairs vaak het padje af zijn of waren klopt, dat is het voordeel van binnen te zijn, dat je zo excentriek kan doen als je zelf wil, je hebt van niemand meer iets nodig. Niets nieuws lijkt me.
Hoe meer je in politiek gaat graven en de financiering ervan of invloed erop, hoe meer je heel foute zaken zal vinden, dat is ook niets nieuws en zeker niet alleen de US. (dit kan als whataboutism klinken, maar dat is niet zo want ik zeg het nu zelf :tongue: )

En ook al kunnen al die ideeen uit de video kloppen, dan nog geloof ik niet dat de democratie (in hoeverre die nu nog werkt) in gevaar komt, daarvoor dient nu eenmaal de grondwet, en de vereiste tussenstappen om die aan te kunnen passen.

Dan vind ik persoonlijk zoals in ons land en ws vele andere landen de decennialange uitbouw van netwerken bestaande uit vriendjes of familie in politieke partijen, raden van bestuur (bedrijven, intercommunales...) veel schadelijker, omdat het meer onder de radar blijft en van binnenuit de hele efficiente werking van je land uitholt en corruptie vergemakkelijkt. Zoals de VS om de 4 of 8 jaar als het van dems naar reps kantelt of omgekeerd de extreemste figuren eens buitenkegelen voorkomt dat al een heel klein beetje op het hoogste niveau.

Dat we nu een amerikaanse president hebben die het spel ecologisch, economisch en qua defensie openlijk even vuil speelt als Xi Jingpin en Putin zijn we misschien niet gewoon, maar een echte oplossing op dat vlak zal helaas enkel van alle drie samen kunnen komen. Enkel een andere amerikaanse president verandert daar niets aan. De stijl kan anders zijn, maar als het erop aan komt kan die zich ook niet laten doen door de andere twee of die wordt weggestemd door de eigen bevolking die niet wil verarmen.

Laatst bewerkt:
De democratie is er in gevaar. Daar kan je na deze week nog moeilijk rond. Hongarije bijvoorbeeld is op papier ook nog altijd een democratie maar diezelfde strategie van institutional en media capture heeft ze volledig uitgehold en hun grondwet heeft hen daar niet tegen beschermd.

Bovendien scoorde de US reeds voor Trump op de meeste corruptie indexen een stuk slechter dan wij. Bij ons loopt het ook niet perfect maar in de states is het, met hun lobby systeem waar het legaal is om politiek te kopen er echt nog wel slechter aan toe. Nu zeker onder Trump, die zijn termijn begon met het lanceren van een shitcoin en gewoon open en bloot zonder enige schaamte de graaicultuur nog verder opdrijft, dat dit op een of andere manier beter is. In tegendeel, het normaliseert het.

Terug
Bovenaan