Ik hoop dat je gelijk hebt, maar als we lezen dat Musk data vanuit departments volledig aan het wissen is ... Je grondwet maakt niet veel meer uit als de administraties hun werk niet kunnen doen. Dan is de huidige overheid de facto machteloos.En ook al kunnen al die ideeen uit de video kloppen, dan nog geloof ik niet dat de democratie (in hoeverre die nu nog werkt) in gevaar komt, daarvoor dient nu eenmaal de grondwet, en de vereiste tussenstappen om die aan te kunnen passen.
Nepotisme en oligarchie zijn allebei maximaal te vermijden, maar ik denk nu eerlijk gezegd dat we een nieuwe liberale wind met een volgende De Gucht, De Clercq en De Croo zonder al te veel problemen gaan doorspartelen.Dan vind ik persoonlijk zoals in ons land en ws vele andere landen de decennialange uitbouw van netwerken bestaande uit vriendjes of familie in politieke partijen, raden van bestuur (bedrijven, intercommunales...) veel schadelijker, omdat het meer onder de radar blijft en van binnenuit de hele efficiente werking van je land uitholt en corruptie vergemakkelijkt. Zoals de VS om de 4 of 8 jaar als het van dems naar reps kantelt of omgekeerd de extreemste figuren eens buitenkegelen voorkomt dat al een heel klein beetje op het hoogste niveau.
Ach, eerlijk gezegd moedig ik het wel aan, een president die zich durft stellen. Alleen jammer dat hij zich tot nu toe grotendeels gesteld heeft tegen strategische, economische en diplomatische partners.Dat we nu een amerikaanse president hebben die het spel ecologisch, economisch en qua defensie openlijk even vuil speelt als Xi Jingpin en Putin zijn we misschien niet gewoon, maar een echte oplossing op dat vlak zal helaas enkel van alle drie samen kunnen komen. Enkel een andere amerikaanse president verandert daar niets aan. De stijl kan anders zijn, maar als het erop aan komt kan die zich ook niet laten doen door de andere twee of die wordt weggestemd door de eigen bevolking die niet wil verarmen.