De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

En ook al kunnen al die ideeen uit de video kloppen, dan nog geloof ik niet dat de democratie (in hoeverre die nu nog werkt) in gevaar komt, daarvoor dient nu eenmaal de grondwet, en de vereiste tussenstappen om die aan te kunnen passen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar als we lezen dat Musk data vanuit departments volledig aan het wissen is ... Je grondwet maakt niet veel meer uit als de administraties hun werk niet kunnen doen. Dan is de huidige overheid de facto machteloos.
Dan vind ik persoonlijk zoals in ons land en ws vele andere landen de decennialange uitbouw van netwerken bestaande uit vriendjes of familie in politieke partijen, raden van bestuur (bedrijven, intercommunales...) veel schadelijker, omdat het meer onder de radar blijft en van binnenuit de hele efficiente werking van je land uitholt en corruptie vergemakkelijkt. Zoals de VS om de 4 of 8 jaar als het van dems naar reps kantelt of omgekeerd de extreemste figuren eens buitenkegelen voorkomt dat al een heel klein beetje op het hoogste niveau.
Nepotisme en oligarchie zijn allebei maximaal te vermijden, maar ik denk nu eerlijk gezegd dat we een nieuwe liberale wind met een volgende De Gucht, De Clercq en De Croo zonder al te veel problemen gaan doorspartelen.
Dat we nu een amerikaanse president hebben die het spel ecologisch, economisch en qua defensie openlijk even vuil speelt als Xi Jingpin en Putin zijn we misschien niet gewoon, maar een echte oplossing op dat vlak zal helaas enkel van alle drie samen kunnen komen. Enkel een andere amerikaanse president verandert daar niets aan. De stijl kan anders zijn, maar als het erop aan komt kan die zich ook niet laten doen door de andere twee of die wordt weggestemd door de eigen bevolking die niet wil verarmen.
Ach, eerlijk gezegd moedig ik het wel aan, een president die zich durft stellen. Alleen jammer dat hij zich tot nu toe grotendeels gesteld heeft tegen strategische, economische en diplomatische partners.

Een grondwet op zich dwingt niets af hé. Een grondwet heeft alleen maar waarde als voldoende mensen en instellingen zich er aan houden. Je kan misschien geen meerderheid vinden om de grondwet aan te passen, je kan wanneer je aan de macht bent en je controleert de checks-and-balances ze wel gewoon negeren.

Hopelijk weegt zijn Hippocratische eed zwaarder door dan de politieke druk dat hij krijgt van MAGA's.
Over wie heb je het juist? Kennedy?
Tja, die heeft al emmers geld geschept met zijn vaccin gekte via zijn rechtszaken, als spreker en als voorzitter van een anti vaccin non profit...
Niet veel hippocrates aan.
Als je het over die senator/arts hebt die moest kiezen, die is bezweken onder de MAGA druk en heeft voor Kennedy gestemd.

Een grondwet op zich dwingt niets af hé. Een grondwet heeft alleen maar waarde als voldoende mensen en instellingen zich er aan houden. Je kan misschien geen meerderheid vinden om de grondwet aan te passen, je kan wanneer je aan de macht bent en je controleert de checks-and-balances ze wel gewoon negeren.
Dat klopt helemaal, en dat kan je van democratie in het algemeen ook stellen, dat bewijst het cordon in ons land bvb.
Maar ik verwacht wel dat er binnen 4 jaar in de VS opnieuw verkiezingen zullen zijn, en dat een dem kan verkozen worden, en dan wordt naar goede gewoonte alles weer omgegooid.
Zijn hier mensen die verwachten dat dit de laatste amerikaanse verkiezingen ooit zijn geweest waar een dem kans maakt dan? (oprechte vraag)

Dat klopt helemaal, en dat kan je van democratie in het algemeen ook stellen, dat bewijst het cordon in ons land bvb.
Maar ik verwacht wel dat er binnen 4 jaar in de VS opnieuw verkiezingen zullen zijn, en dat een dem kan verkozen worden, en dan wordt naar goede gewoonte alles weer omgegooid.
Zijn hier mensen die verwachten dat dit de laatste amerikaanse verkiezingen ooit zijn geweest waar een dem kans maakt dan? (oprechte vraag)
Het probleem is dat de schade dan al is aangericht en dubbel zoveel tijd zal vergen om te herstellen (cf. Polen vandaag).

Het zal de Democraten in elk geval heel moeilijk gemaakt worden, en we zien nu bvb in Polen dat het veel moeilijker is om wat door autocraten werd afgebroken, nadien terug te herstellen. Je kan die schade niet gewoon terugdraaien. Noch aan de instellingen, die nu allemaal bevolkt zijn door getrouwen van het regime (en als democraat is het moeilijker om daar schoon schip in te maken dan als autoritair), noch in de geesten van de mensen die nu 4 jaar nog meer ongebreideld desinformatie, polarisatie en bangmakerij worden ingelepeld. Het is een illusie dat een volgende Democratische regering dat gewoon kan omdraaien. Dat het nu allemaal zo makkelijk gaat voor Trump, is voor een groot deel te wijten aan het grondwerk dat hij in zijn eerste legislatuur heeft gelegd, en wat de Democraten toen al niet voldoende hebben kunnen terugdraaien. Als ze er al in slagen om na Trump terug aan de macht te komen, zal dat nog meer een mission impossible zijn. In de hoop dat ook (een deel van) de Republikeinen na Trump terug naar de redelijkheid komt, zal de VS decennia puin mogen ruimen om terug te kunnen keren naar een echt democratisch, vrij land zoals het dat een jaar of 10 geleden nog was.

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat de schade dan al is aangericht en dubbel zoveel tijd zal vergen om te herstellen (cf. Polen vandaag).
Ook dat hangt af van perspectief, de MAGA's beweren nu evengoed dat ze shit van Biden aan het opkuisen zijn. Het eeuwige wijle-zijle verhaal waar je zelf een kamp kiest als je politiek geengageerd bent.
Ik vraag me ook af wat Xi Jingpin het liefste heeft: een figuur zoals Trump die hem een toffe gabber vindt en waarmee hij eens kan bellen, of een moreel superieure amerikaanse president die hem minacht, maar waarop hij economische voorsprong kan nemen.

Er ligt al wel een voorstel klaar om Trump een 3e termijn toe te kennen maar daar is hij tegen dan denk ik sowieso te oud voor en dat zie ik ook gewoon niet van de grond komen omdat het niet subtiel genoeg is. Ik zie hen eerder de huidige verrotingsstrategie verder toepassen. In Hongarije en Rusland hebben ze ook nog altijd "verkiezingen". Hoe democratisch de volgende US verkiezing nog zal zijn valt nog af te wachten.

Die tech moguls en dark maga hun plan om Amerika uit elkaar te scheuren in stadstaten zie ik ook niet direct slagen. Tenzij misschien als Trump het echt te bont maakt en ze geholpen worden door staten die Referenda doorvoeren voor afscheuring. In california bijvoorbeeld wordt die roep luider en luider en die zal onder Trump enkel aansterken.

Maar zelfs met zulke hulp zie ik hun butterfly revolutie niet volledig uitspelen en al zeker niet als geweldloze coup. Zelfs veel republikeinen gaan dat niet zomaar laten gebeuren. Ook de Heritage Foundation gaat denk ik niet al hun plannen erdoor krijgen zonder massale volks protesten die zouden ontaarden in geweld als men te ver zou duwen.

Say what????

Nu wil hij Gaza "overnemen" (eventueel met het leger, ja hoe anders denk ik dan) en er "langdurig" eigenaar van worden? Er de "Riviera van het Midden Oosten" van maken?

Ik denk dat we nu wel weten onder welke voorwaarde Netanyahu plots akkoord was met een staakt het vuren.

En wie de real estate developer wil worden werd duidelijk uit een eerdere opmerking van Steve Witkoff:
His Middle East envoy Steve Witkoff earlier in the day summed up much of the tone around the proposal, saying of Trump "this guy knows real estate".

Say what????

Nu wil hij Gaza "overnemen" (eventueel met het leger, ja hoe anders denk ik dan) en er "langdurig" eigenaar van worden? Er de "Riviera van het Midden Oosten" van maken?

Ik denk dat we nu wel weten onder welke voorwaarde Netanyahu plots akkoord was met een staakt het vuren.

En wie de real estate developer wil worden werd duidelijk uit een eerdere opmerking van Steve Witkoff:

Niets fijner dan met de kids naar munitie en massa graven zoeken op de Playa De La Gaza . Zou Coucke of Studio 100 geen interesse hebben?

In welke wereld zijn we in godsnaam terecht gekomen. :eek:

Den elon is ook weer bezig.

Ambtenaren moeten 120 uur per week werken. 40 uur is te weinig. Omdat men dat doet bij DOGE!!!!
17+ uur per dag incl zaterdag en zondag. Nog wat pendelen erbij en dat is dan werken, slapen, werken,slapen....

Kinderen zorgen, eten maken, geld uitgeven, ontspannen hold my horse dat doen we niet.

Slavernij, de nieuwe Musk uitvinding.

Zotte en rare kwiet...

Ik had vorig jaar al, toen Biden nog president was, plannen gezien om van Gaza een soort Rivièra te maken met tal van beach resorts en dacht: "wat een fantasie hebben die mannen, wat een grofheid om eerst een gebied etnisch te zuiveren waar eerst tienduizenden kinderen, vrouwen en mannen zijn gestorven in de meest uitzinnige manieren (uit elkaar gespat, onthoofd, verpletterd, in tweeën verdeeld, ledematen verloren, ...) om er dan doodleuk een Club Med-regio van te maken waar mensen naar op vakantie gaan".

Roaring twenties. Sorry dat ik het nog eens moet zeggen of dat ik schijnbaar hyperbolische uitspraken moet gaan doen. En we zijn nog maar aan het allerprilste begin van Trump II. De wereld die we gaan aantreffen na zijn beleid gaat er helemaal anders uitzien.

Ik had vorig jaar al, toen Biden nog president was, plannen gezien om van Gaza een soort Rivièra te maken met tal van beach resorts en dacht: "wat een fantasie hebben die mannen, wat een grofheid om eerst een gebied etnisch te zuiveren waar eerst tienduizenden kinderen, vrouwen en mannen zijn gestorven in de meest uitzinnige manieren (uit elkaar gespat, onthoofd, verpletterd, in tweeën verdeeld, ledematen verloren, ...) om er dan doodleuk een Club Med-regio van te maken waar mensen naar op vakantie gaan".

Roaring twenties. Sorry dat ik het nog eens moet zeggen of dat ik schijnbaar hyperbolische uitspraken moet gaan doen. En we zijn nog maar aan het allerprilste begin van Trump II. De wereld die we gaan aantreffen na zijn beleid gaat er helemaal anders uitzien.

Straks ga je nog beweren dat dit allemaal het plan op voorhand was om deze oorlog te starten (funded by the billionaires) :unsure:

Straks ga je nog beweren dat dit allemaal het plan op voorhand was om deze oorlog te starten (funded by the billionaires) :unsure:
Dat niet, maar bepaalde elementen in de regering-Netanyahu maken er geen geheim van om de Palestijnen te verdrijven en nu hebben ze in Trump een goeie bondgenoot gevonden om dat effectief te gaan uitvoeren.

Biden was veel te soft. Die had harder moeten zijn voor Netanyahu.

Terug
Bovenaan