De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ze zouden wel de weinige morele highground die ze nog over hebben volledig prijs geven. China wint over heel latijns amerika terrein alsook hearts & minds met hun soft power aanpak, diplomatie, trade deals en andere incentives, wat traditioneel de US hun bread & butter was. Onder Trump staat die peiler van hun buitenlands volledig op instorten en speelt hij nog meer in de kaart van China. Als de US soft power de rug toekeert en zich echt genoodzaakt ziet om gebieden militair te annexeren is dat een gigantisch zwaktebod. Dat was exact waar ze Rusland, terecht, voor veroordeelden.

Ze zouden wel de weinige morele highground die ze nog over hebben volledig prijs geven. China wint over heel latijns amerika terrein alsook hearts & minds met hun soft power aanpak, diplomatie, trade deals en andere incentives, wat traditioneel de US hun bread & butter was. Onder Trump staat die peiler van hun buitenlands volledig op instorten en speelt hij nog meer in de kaart van China. Als de US soft power de rug toekeert en zich echt genoodzaakt ziet om gebieden militair te annexeren is dat een gigantisch zwaktebod. Dat was exact waar ze Rusland, terecht, voor veroordeelden.

Idd, zoals ik enkele pagina's terug gepost heb: de wereld zal over 4 jaar een heel ander beeld hebben van de VS, en niet in de positieve zin.

Militaire interventie komt er niet.

Maar ik zie ze inderdaad perfect dreigen met een NAVO uitstap.

Of... de Groenlanders simpelweg proberen afkopen. Dat heeft ook de grootste kans op slagen.

Wie is "ze"? Zijn de Republikeinen als partij effectief pro-uitstap NAVO om Groenland in te lijven? Zoiets zal niet enkel door de uitvoerende macht beslist kunnen worden natuurlijk.

En eerlijk gezegd, ook zonder de VS is Europa sterk genoeg om Rusland het hoofd te bieden. Wie weet is het vertrek van de VS uit de NAVO zelfs een positief teken voor zij die nu argwanend naar de NAVO kijken. Ja, de NAVO is een verdedigingsorganisatie maar met zo'n agressieve pitbull als de VS klinkt dat soms een beetje hol.

Ik durf te betwijfelen dat die peiler van hun buitenlands beleid onder Trump/Rubio echt op instorten staat.
Ja de grote baas zit vaak te roepen en te dreigen richting Jan en alleman.
Maar vaak is dat om heel goede redenen... (Europa en heel wat andere regio's zijn de voorbije jaren niet altijd de beste partners van de VS geweest)

In elk geval, Rubio geeft in video nr2 tussen minuut 6:45 en 8:00 heel duidelijk aan wat de playbook van China is in heel de regio, en dat de VS daar ook een soft power antwoord op moet zien te vinden.

Nu in het specifieke geval van Panama kan het inderdaad zijn dat hard power nodig zal zijn. Dat valt af te wachten.

Echter de vergelijking tussen het Panama kanaal en de Oekraine/Rusland kwestie gaat niet op.
De VS hebben zelf het kanaal gebouwd en daar 30K+ mensen aan verloren.
De overdracht aan Panama ging gepaard met een aantal voorwaarden. Als de neutraliteit van het kanaal in het gedrang komt, heeft de VS volgens de Torrijos-Carter Treaties het recht om tussen te komen.
Zou dat een zwaktebod zijn? Ja.
Maar de nationale veiligheid van de VS primeert op alles. Rubio legt goed uit hoe de Chinese controle over het kanaal momenteel niet voor problemen zorgt. Maar als de VS ooit in zwaar economisch en/of militair conflict komt te staan met China, kan dat enorme implicaties hebben.

Wie is "ze"? Zijn de Republikeinen als partij effectief pro-uitstap NAVO om Groenland in te lijven? Zoiets zal niet enkel door de uitvoerende macht beslist kunnen worden natuurlijk.

En eerlijk gezegd, ook zonder de VS is Europa sterk genoeg om Rusland het hoofd te bieden. Wie weet is het vertrek van de VS uit de NAVO zelfs een positief teken voor zij die nu argwanend naar de NAVO kijken. Ja, de NAVO is een verdedigingsorganisatie maar met zo'n agressieve pitbull als de VS klinkt dat soms een beetje hol.
Met "ze" verwijs ik naar de VS. Met Trump als commander in chief die de dreigingen uit.
Uiteraard kan Trump niet zelf beslissen over een effectiefe uitstap, dat impliceer ik nergens.

Akkoord met jouw punt over EU sterkte vs Rusland.
Maar niet vergeten dat ze Chinese steun genieten. Als die alliantie in de toekomst nog verder uitbreid, is Europa zonder US steun helemaal een vogel voor de kat.

Laatst bewerkt:
Met "ze" verwijs ik naar de VS. Met Trump als commander in chief die de dreigingen uit.
Uiteraard kan Trump niet zelf beslissen over een effectiefe uitstap, dat impliceer ik nergens.

Maar dan stellen die dreigementen niks voor. Een weldenkend mens maakt geen dreigementen over aan zijn vrienden, die die daarbovenop ook niet zelf kan waarmaken. Waarom zou Denemarken en de EU daarvan onder de indruk moeten zijn?

Kijk overigens naar de posten van StevenFM in het Groenland topic waar de overweldigende meerderheid van de Groenlanders tegen de VS zijn.

Wel altijd grappig om te beseffen dat in heel Groenland minder mensen wonen als in een middelgrote Belgische stad.
Dus een "overweldigende meerderheid"... Trump kan voor een bedrag dat voor de V.S. een peulschil is, élke Groenlander dollarmiljonair maken en zo Groenland kopen als het louter zou gaan om de wensen van de inwoners.

Op dat vlak is de houding van Europa ook achterhaald en een zwaktebod. Denemarken zou zich gegeven het geopolitieke belang van Groenland zich moeten opstellen zoals Spanje dat doet tegenover zijn afscheidingsbewegingen.

Het is ergens ook wel een 'make or break' moment voor de EU.

Als we ons laten naaien door Trump op vlak van Groenland is dat toegeven dat we nog lang afhankelijk zullen zijn van de VS.
Daarentegen is dit het moment voor de EU om te investeren in Groenland, zeker om grondstoffen te winnen (die we quasi nergens anders in de EU hebben behalve hier en daar in Scandinavië), en dus onafhankelijker te worden.

Uiteraard moet je dan weerstaan tegen de militaire bluf van Trump. Ik geloof oprecht niet dat de VS militair zou ingrijpen om Groenland in te nemen.
Als de EU ga beginnen tientallen miljarden euro’s opstrijken door grondstoffen te ontginnen in het autonome Groenland omdat Denemarken daar in het bestuur zit van een bevolking ter grootte van Genk, dan zou ik het best begrijpen als Trump naar militaire middelen grijpt om ook van dat geld te krijgen hoor.

Als de EU ga beginnen tientallen miljarden euro’s opstrijken door grondstoffen te ontginnen in het autonome Groenland omdat Denemarken daar in het bestuur zit van een bevolking ter grootte van Genk, dan zou ik het best begrijpen als Trump naar militaire middelen grijpt om ook van dat geld te krijgen hoor.
Daar heb ik dus helemaal geen begrip voor.

Dat is zoals zeggen dat je het begrijpbaar zou vinden indien er in putje Limburg iemand limburgiaan vindt wat een derivaat is van uranium dat toestaat om kernfusie te genereren zonder risico op een meltdown en er voorraden zitten voor eonen.

Dan zeg jij dat het normaal is dat Amerika even vindt dat zij recht hebben op limburgia en niet Vlaanderen of België omdat deze daar per toeval in het bestuur zit van deze bevolking.

Neen, daar kan ik het gewoon niet eens mee zijn.

Als de EU ga beginnen tientallen miljarden euro’s opstrijken door grondstoffen te ontginnen in het autonome Groenland omdat Denemarken daar in het bestuur zit van een bevolking ter grootte van Genk, dan zou ik het best begrijpen als Poetin naar militaire middelen grijpt om ook van dat geld te krijgen hoor.

Ik heb je statement eens subtiel aangepast en vraag me oprecht af of het op die manier ook nog klopt / of je het dan ook best nog zou begrijpen.

Cargo vluchten hebben ook toiletten hè. Dat zijn gewoon ook zetels waar die kunnen zitten. Ze hebben zelfs meer been ruimte dan economy omdat de banken in de lengte zijn en niet in de breedte. Waarom zouden illegalen eten moeten krijgen op een vlucht van 5u.

Geboeid en water volg ik Generaal zijn het criminelen dan goed. Zijn het geen criminelen dan totaal niet te snappen.

Cargo vluchten zijn ook op het militaire budget en veel meer beschikbaar vergeleken met commerciële vluchten.
Je beseft duidelijk niet dat die vliegtuigen niet bedoeld zijn om comfortabel te zijn:

Als ze commerciële vluchten nemen moeten ze veel security mensen bij boeken om voor geen gevaar te hebben met de “normale” mensen. Nu hebben ze voor efficiënte gekozen en gewoon stuk meer op 1 vlucht. Wat ook het gevaar is dan voor miserie op de vlucht. Met boeien zijn dien mensen geen gevaar voor het leger personeel die ze moet begeleiden.

Ze charteren die vliegtuigen en vertrekken vanuit een andere plaats dan.
Brussels Airlines biedt dit letterlijk aan voor particulieren en bedrijven: https://www.brusselsairlines.com/be/nl/book-a-flight/groups-and-charter/charter

Maar waar in de wet moeten deze vluchten comfortabel zijn. Ik heb al 4u in een C130 gezeten. Ja dat is niet zo comfortabel en vooral luid. En dan?

Er zijn zelfs researchers en mensen in de mijnen die constant met zo’n type vliegtuigen moeten vliegen. Het is een deportatie vlucht geen all in naar Mexico.

Er is zoveel verkeerd aan het gaan in de VS maar illegalen terug vliegen in C130 is echt het probleem niet. (Buiten de boeien en toilet dat is totaal niet acceptabel).

En ja dank je, iedereen weet dat je vliegtuigen kan charteren maar again je hebt daar een potentieel safety issue en veel hogere kost.

dus op 2 dagen tijd heeft Trump:

- herinneringsdagen aan oa de holocaust, het einde van de slavernij, etc. "gepauzeerd" (https://apnews.com/article/trump-ho...hispanic-dei-047bbdbfc12ea6e9a9731f5861d84e70)
- aangekondigd guantanamo bay te openen om illegale migranten op te sluiten (https://www.reuters.com/world/us/tr...pentagon-prepare-migrant-facility-2025-01-29/)
- de schuld voor een luchtvaartramp bij DEI-hires gelegd

en de Amerikanen slikken dit allemaal?

Trump gaat momenteel als een bulldozer zonder remmen tekeer in allerlei departementen (massale ontslagen) en met uitspraken die bij veel mensen (diepe) wonden nalaten, zo ook vandaag. Bij die mensen die ontslaan worden, geschoffeerd worden, omkwamen bij die crash of nabestaanden zijn, zitten een massa republikeinse stemmers die voor Trump gekozen hebben en die nu verrast zullen zijn dat ze ook slachtoffer zijn of kunnen zijn van z'n daden en/of woorden.
Het gaat volgens mij niet lang duren vooraleer hij een gaatje in z'n ander oor gaat hebben, want wat er nu aan het gebeuren is in de US is ongezien.

Yikes dat van hierboven wil ik zelf eerst eens dubbelchecken. Dan kan en mag toch gewoon niet waar zijn?

We moesten het allemaal niet zo serieus nemen. De soep blijkt nu toch te heet om te drinken.

Dat zat er aan te komen, heel erg jammer want de content die NPR/PBS leveren vind ik erg goed.

Of de overheid zo'n zaken moet betalen laat ik in het midden maar zeker de educatieve content die PBS ter beschikking stelt is van ongeziene kwaliteit en heeft toch echt wel maatschappelijk belang.

We moesten het allemaal niet zo serieus nemen. De soep blijkt nu toch te heet om te drinken.

"Hysterische angstzaaierij van de vermaledijde MainStreamMedia", zoals de geformuleerde bezorgdheden de afgelopen jaren fijntjes weggezet werden, ook door menig forumTrumpist.

Recentelijk daarentegen rest er vanuit die hoek, niet onverwacht uiteraard, dan weer voornamelijk leerachtig voorvleugelgeluid.

En Trump is nu begonnen met senior FBI personeel buiten te werken.
Met name degenen die onderzoeken naar hem hebben gedaan.
Ze hebben een brief gekregen dat ze de keuze hebben om onmiddelijk zelf hun ontslag in te dienen, of anders in de komende dagen ontslagen te worden.
Redelijk ongewoon, is normaal de job voor Patel (moest hij de job krijgen), maar die heeft in de senate hearings aangegeven dit niet te gaan doen, dus misschien dat Trump dit dan snel zelf maar heeft gedaan?

Toch wel heel anders dan Biden die een president wou zijn voor alle Amerikanen, Trump daarentegen tegen de Amerikanen die op Trump gestemd hebben moeten nu toch ook wel eens raar opkijken.

En de handelsoorlog is gestart.
Vanaf morgen voor zowel Canada als Mexico 25% en 10% voor China...
Canada staat alvast klaar voor een "eye for an eye" antwoord:

Benieuwd wat hij uit zijn mouw gaat schudden voor Europa.
Hij vindt het nog steeds een schande dat we niet allemaal massaal Amerikaanse wagens kopen...

Laatst bewerkt:
In tussentijd in California:

https://www.politico.com/news/2025/01/31/trump-california-water-00201909

https://www.nytimes.com/2025/01/31/...ytcore-ios-share&referringSource=articleShare

Twee reservoirs water laten vrijgeven hoegenaamd om LA te helpen, maar dat zeer moeilijk tot daar raakt én zodanig snel dat er overstromingsrisico ontstaat in sommige gebieden. Met mogelijk ook een impact op beschikbaarheid van water voor agricultuur in de drogere maanden.
The episode appeared to arise from an abrupt order by the Trump administration to “maximize” water supplies in California after the president made a series of spurious claims about the state’s water policies. The president’s social media post said that 1.6 billion gallons of water was being released in California on the first day

Terug
Bovenaan