De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik denk eerlijk gezegd dat Trump daar weinig verkeerd gedaan heeft. Hij wou illegale migranten uitwijzen en het land van herkomst weigerde ze weer op te pakken. Tsja, dan hanteer je sancties om hun op andere gedachten te brengen.
Dat is wat de EU ook al 15 jaar lang probeert te doen met Afrikaanse/Aziaatische landen, akkoorden sluiten om illegale migranten terug op te nemen. Maar dat gaat heel moeilijk en moet blijkbaar altijd gepaard gaan met investeringen van onze zijde uit. Op dat vlak zou het beter zijn dat we een beetje een voorbeeld nemen aan Trump's policies.

Ik denk eerlijk gezegd dat Trump daar weinig verkeerd gedaan heeft. Hij wou illegale migranten uitwijzen en het land van herkomst weigerde ze weer op te pakken. Tsja, dan hanteer je sancties om hun op andere gedachten te brengen.
Dat is wat de EU ook al 15 jaar lang probeert te doen met Afrikaanse/Aziaatische landen, akkoorden sluiten om illegale migranten terug op te nemen. Maar dat gaat heel moeilijk en moet blijkbaar altijd gepaard gaan met investeringen van onze zijde uit. Op dat vlak zou het beter zijn dat we een beetje een voorbeeld nemen aan Trump's policies.
Het probleem is dat daar China en Rusland continue in bres springen, waardoor we te weinig leverage hebben.

Inderdaad, quasi alle Europese landen erkennen het probleem dat we uitgewezen asielzoekers niet het land uitkrijgen en daarmee overgaan tot 'deals' met schimmige buitenlandse partners die tot een afschrikkingseffect moet leiden. Dat is echt niet beter dan wat Trump nu doet, met vriendelijk vragen geraak je ook maar zover. Het probleem is natuurlijk dat België op zijn eentje geen fractie van de economisch leverage heeft i.v.m. de VS. Een soortgelijke aanpak Europees zou nochtans wel kunnen werken denk ik.

Ik weet niet of we daar een voorbeeld aan moeten nemen. Vooral omdat de situaties totaal onvergelijkbaar zijn. Ik vraag me af welk probleem hij oplost. Behalve het idee dat er met een paar 10.000 illegalen terugsturen plots alles beter gaat zijn, dan. Als je dan kijkt naar zijn policy waar we een voorbeeld aan moeten nemen: Hij weet heel vaak van waar de illegalen komen. Wij kunnen ze moeilijk terugsturen naar "ginds". Hier gaan sowieso kinderen van hun ouders gescheiden worden. Kinderen die daar legaal zijn (jus soli) kunnen niet uitgezet worden, en ICE hoort de ouders kansen te geven om hun kinderen in de VS te laten blijven met guardians. Trump voerde een zero tolerance-beleid waarbij hij actief kinderen van hun ouders liet scheiden, wat in de praktijk de laatste jaren neerkomt op zo'n vagevuur waar mensen in kooien zitten. https://www.washingtonpost.com/immi...f96f3c-1532-11eb-82af-864652063d61_story.html

Het stond hier al: dat zijn voor een heel groot stuk dagloners die (illegaal uiteraard) werken op boerderijen. In de VS is er geen sociaal vangnet zoals bij ons of grote ondersteuning voor die dagloners. Dat is geen werk dat Californians plots gaan doen. Die productiekost gaat omhoog. De tariffs gaan de kost van import omhoog jagen. Er is minder misdaad onder illegale immigranten dan gemiddeld: https://nij.ojp.gov/topics/articles/undocumented-immigrant-offending-rate-lower-us-born-citizen-rate . Het feit dat "miljoenen" illegalen migranten kunnen stemmen en elke verkiezing beïnvloeden, is bewezen fake news...

Welk probleem wordt opgelost?

Ik weet niet of we daar een voorbeeld aan moeten nemen. Vooral omdat de situaties totaal onvergelijkbaar zijn. Ik vraag me af welk probleem hij oplost. Behalve het idee dat er met een paar 10.000 illegalen terugsturen plots alles beter gaat zijn, dan. Als je dan kijkt naar zijn policy waar we een voorbeeld aan moeten nemen: Hij weet heel vaak van waar de illegalen komen. Wij kunnen ze moeilijk terugsturen naar "ginds". Hier gaan sowieso kinderen van hun ouders gescheiden worden. Kinderen die daar legaal zijn (jus soli) kunnen niet uitgezet worden, en ICE hoort de ouders kansen te geven om hun kinderen in de VS te laten blijven met guardians. Trump voerde een zero tolerance-beleid waarbij hij actief kinderen van hun ouders liet scheiden, wat in de praktijk de laatste jaren neerkomt op zo'n vagevuur waar mensen in kooien zitten. https://www.washingtonpost.com/immi...f96f3c-1532-11eb-82af-864652063d61_story.html

Het stond hier al: dat zijn voor een heel groot stuk dagloners die (illegaal uiteraard) werken op boerderijen. In de VS is er geen sociaal vangnet zoals bij ons of grote ondersteuning voor die dagloners. Dat is geen werk dat Californians plots gaan doen. Die productiekost gaat omhoog. De tariffs gaan de kost van import omhoog jagen. Er is minder misdaad onder illegale immigranten dan gemiddeld: https://nij.ojp.gov/topics/articles/undocumented-immigrant-offending-rate-lower-us-born-citizen-rate . Het feit dat "miljoenen" illegalen migranten kunnen stemmen en elke verkiezing beïnvloeden, is bewezen fake news...

"een beetje een voorbeeld nemen aan" =/= 100% copy pasta.
Dus neen, ouders en kinderen scheiden, daar sta ik niet achter.

Die tweede link bewijst jouw stelling overigens helemaal niet. Jij stelt dat er minder misdaad is onder illegale immigranten, maar dat wordt helemaal niet gezegd.

The question of how often undocumented immigrants commit crimes is not easy to answer. Most previous research on crime commission by immigrant populations has been unable to differentiate undocumented immigrants from documented immigrants. As a result, most studies treat all immigrants as a uniform group, regardless of whether they are in the country legally.
Deze studie geeft dus niet aan hoeveel misdaad er door illegale migranten gepleegd wordt. Wat geeft deze wel aan?
The rate at which undocumented immigrants are arrested for committing crimes.
Klopt, illegale immigranten worden minder gearresteerd dan native-born US citizens. Afin, in Texas, want dat is blijkbaar de enige staat die bijhoudt of misdadigers illegaal of niet zijn. Ik ben niet bekend genoeg met de Texas law enforcement om in te schatten wat de kans is op het vangen van een illegale immigrant die een misdaad gepleegd heeft. Ze staan nergens ingeschreven, natuurlijk. Een Texaan die een misdaad pleegt, kan gemakkelijker opgespoord en gearresteerd worden dan een illegale immigrant. Dat vind ik wel een belangrijke kanttekening bij die studie, die ik niet geaddresseerd zie worden.

Los daarvan, want ik kan fout zijn met de aanname bovenaan, vind ik evenmin dat "ze plegen minder misdaden dan autochtone mensen" een vrijgeleide dient te zijn voor illegale immigratie. Volgens deze link werden er bijna 500.000 illegale immigranten gearresteerd voor een misdaad tussen 2011 en 2024: https://www.dps.texas.gov/section/crime-records/texas-criminal-illegal-noncitizen-data

Dus welk probleem er opgelost wordt? Goeie vraag. Helemaal oplossen lukt nooit natuurlijk. Maar die 500.000 zal daarmee wel naar beneden gehaald kunnen worden.

Het probleem was dat Colombia (etc.) akkoord waren met deportaties op menselijke manier (dus op civiele vliegtuigen etc.). Maar dat Trump ze gewoon in militaire cargo vluchten liet steken, geboeid aan polsen en enkels, zonder drank of eten

Het probleem was dat Colombia (etc.) akkoord waren met deportaties op menselijke manier (dus op civiele vliegtuigen etc.). Maar dat Trump ze gewoon in militaire cargo vluchten liet steken, geboeid aan polsen en enkels, zonder drank of eten
Dat is inderdaad een land als de VS onwaardig. Het contrast met Biden/Harris kan niet groter zijn. En dit is nog maar week 1.

Als dat gewone burgers waren, akkoord.
Als dat veroordeelde misdadigers waren, kan ik het wel begrijpen.

Probeer je nu werkelijk te argumenteren dat illegale migratie geen probleem is? Dat lijkt mij nu net een groep die heel veel kans heeft om in slechte werk- en leefomstandigheden terecht te komen.

Voor die dagloners kan toch perfect een wettelijk kader voorzien worden waarbij buitenlanders x aantal maanden als seizoensarbeider kunnen komen werken, daar heb je toch geen illegalen voor nodig?

Als dat gewone burgers waren, akkoord.
Als dat veroordeelde misdadigers waren, kan ik het wel begrijpen.

Vreemde post vind ik.

1) Heb je een bron die staaft dat het ging over "veroordeelde misdadigers"?
2) Vind je de menswaardige behandeling van gevangenen niet belangrijk dan?

Allez, ze moeten niet in 1e klas terug gevlogen worden, he, maar wat basiszaken als "een toilet" en "een flesje water en ne sandwich" zijn nu toch niet teveel gevraagd.
Maar ok, het zijn volgens Trump geen mensen, maar beesten, dus die mensenrechten zijn niet van tel.

Ik heb op zich weinig problemen met het concept van illegalen terug te sturen (ik heb veel meer problemen met quasi al zijn andere acties), maar ik voel me altijd bijzonder ongemakkelijk over de manier waarop en hoe snel dat genormaliseerd wordt.

Probeer je nu werkelijk te argumenteren dat illegale migratie geen probleem is? Dat lijkt mij nu net een groep die heel veel kans heeft om in slechte werk- en leefomstandigheden terecht te komen.

Voor die dagloners kan toch perfect een wettelijk kader voorzien worden waarbij buitenlanders x aantal maanden als seizoensarbeider kunnen komen werken, daar heb je toch geen illegalen voor nodig?
Ik zeg niet dat het geen probleem is. Ik vind het perfect verdedigbaar zelfs. Ik vraag me alleen af welk concreet probleem er opgelost wordt. Want als het maar is omdat "illegalen zijn illegaal en moeten dus buiten", dan is het meer principieel. En dan zijn er heel wat kostefficiëntere oplossingen om iets soortgelijks te bekomen.

Een mogelijk probleem is dat soort van moderne slavernij waar landbouw (opnieuw) gretig gebruik van maakt, maar andere sectoren evenzeer. En ja, dat is een probleem, maar dàt is niet wat Trump probeert op te lossen, want hij gaat het aanpakken door die rechten van werknemers/plichten van werkgevers nog verder in te perken (zie maar naar Musk). Een wettelijk kader voor die dagloners kan zo'n kostefficiëntere oplossing zijn, maar daar is geen sprake van bij Trump, toch?

Dus ik vraag me in het specifieke geval van de illegale migratie vanuit Mexico af welk probleem exact wordt opgelost met die oplossing van Trump met oa onmiddellijke deportaties en klopjachten op illegalen.

Ik zeg niet dat het geen probleem is. Ik vind het perfect verdedigbaar zelfs. Ik vraag me alleen af welk concreet probleem er opgelost wordt. Want als het maar is omdat "illegalen zijn illegaal en moeten dus buiten", dan is het meer principieel. En dan zijn er heel wat kostefficiëntere oplossingen om iets soortgelijks te bekomen.

Een mogelijk probleem is dat soort van moderne slavernij waar landbouw (opnieuw) gretig gebruik van maakt, maar andere sectoren evenzeer. En ja, dat is een probleem, maar dàt is niet wat Trump probeert op te lossen, want hij gaat het aanpakken door die rechten van werknemers/plichten van werkgevers nog verder in te perken (zie maar naar Musk). Een wettelijk kader voor die dagloners kan zo'n kostefficiëntere oplossing zijn, maar daar is geen sprake van bij Trump, toch?

Dus ik vraag me in het specifieke geval van de illegale migratie vanuit Mexico af welk probleem exact wordt opgelost met die oplossing van Trump met oa onmiddellijke deportaties en klopjachten op illegalen.

Ik vermoed dat ze hopen dat het een effect heeft op criminaliteit. Maar er zal waarschijnlijk ook een negatief effect zijn op dienstverlening omdat veel illegalen daar de laagstbetaalde jobs uitvoeren, die niemand anders wil doen. M.a.w. plots is er niemand meer om op de velden te werken, de afwas te doen in restaurants, de gebouwen te poetsen enz.

Ik deel zeker jouw twijfel dat er effectief een of ander probleem mee opgelost wordt.

Ik zou het interessanter gevonden hebben als ze zeiden: de illegalen die op dit moment in de VS verblijven hebben 1 week om zich aan te melden en mogen in het land blijven. Maar, daarna is het gedaan, en nieuwe illegalen (of degenen die zich niet aangemeld hebben in die week) worden zonder poespas teruggestuurd.

Vreemde post vind ik.

1) Heb je een bron die staaft dat het ging over "veroordeelde misdadigers"?
2) Vind je de menswaardige behandeling van gevangenen niet belangrijk dan?

Allez, ze moeten niet in 1e klas terug gevlogen worden, he, maar wat basiszaken als "een toilet" en "een flesje water en ne sandwich" zijn nu toch niet teveel gevraagd.
Maar ok, het zijn volgens Trump geen mensen, maar beesten, dus die mensenrechten zijn niet van tel.

Ik heb op zich weinig problemen met het concept van illegalen terug te sturen (ik heb veel meer problemen met quasi al zijn andere acties), maar ik voel me altijd bijzonder ongemakkelijk over de manier waarop en hoe snel dat genormaliseerd wordt.

1) Neen, daarom dat ik toch als en als zeg? Als het gewone burgers waren, vind ik dat inderdaad een slechte aanpak en zou ik niet ijveren voor de EU om dit te kopieren. Waarom moet ik met een bron komen overigens? Ik reageer toch gewoon op de claim van iemand anders?
2) 5 uur zonder eten en drinken vind ik niet per se mensonwaardig, zeker niet voor veroordeelde criminelen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat het zo moet, of dat de EU dit ook dient te doen, wel dat ik het kan begrijpen en dat dat echt geen heuvel is waarop ik wil gaan strijden.

Ik ben één van de grootste cricicasters van Trump, maar het hele gedoe met Colombia is gewoon prima opgelost. Landen moeten hun eigen illegale immigranten terugnemen, punt andere lijn.

Over de manier van 'terugzenden' kunnen we natuurlijk wel discussieren. Een beetje menselijkheid kan geen kwaad, maar we weten al langer dat (zelfs in Europa) het gevoel van menselijkheid tegenover immigranten stilaan onder het vriespunt is gezakt.

1) Neen, daarom dat ik toch als en als zeg? Als het gewone burgers waren, vind ik dat inderdaad een slechte aanpak en zou ik niet ijveren voor de EU om dit te kopieren. Waarom moet ik met een bron komen overigens? Ik reageer toch gewoon op de claim van iemand anders?
2) 5 uur zonder eten en drinken vind ik niet per se mensonwaardig, zeker niet voor veroordeelde criminelen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat het zo moet, of dat de EU dit ook dient te doen, wel dat ik het kan begrijpen en dat dat echt geen heuvel is waarop ik wil gaan strijden.

Ah ok, ik had niet gezien wie er begonnen was over 'veroordeelde criminelen'.
Als ik pakweg de foto in dit vrt artikel bekijk, lijkt het me ook totaal niet het geval.
Feit dat die mensen geboeid teruggestuurd worden lijkt me gewoon een bewuste zet om een afschrik effect te creëren.

Ik denk trouwens dat de wereld over 4 jaar een heel ander beeld zal hebben van de VS, en niet in de positieve zin. Onder Trump wordt het gewoon een land dat in feite machtsmisbruik pleegt op meerdere vlakken, in de zin van "jullie doen wat wij zeggen, want anders straffen we je".

Dat hij illegalen het land uitzet vind ik zijn goed recht, maar ... (zouden ze hier ook mogen doen, geen verblijfsvergunning = buiten, en niet na een jaar maar de eerste vlucht waar ze mee meekunnen)

Die mensen nog maar een glas water geven vind ik toch het minste als ze 5 uur op het vliegtuig moeten zitten, anders is dat mishandeling.
Dat zien er nu niet zo'n zware criminelen uit, die het verdienen om 5u zonder eten en drinken geboeid op een vliegtuig te zetten.
't Is niet omdat je het machtigste land ter wereld bent dat je je als een schurkenstaat moet gedragen.

Voor de Amerikaanse wet zijn het allemaal criminelen naar gelang ze op een illegale wijze de grens hebben overgestoken en geen asielzoekers zijn.

Voor de Amerikaanse wet zijn het allemaal criminelen naar gelang ze op een illegale wijze de grens hebben overgestoken en geen asielzoekers zijn.
Dat klopt niet. Volgens de Amerikaanse wet moet je misdrijf een bepaalde zwaarte hebben voor het een 'crime' is. En illegaliteit is dat niet:
It is not that simple. Legal experts say unlawful presence in the US by itself is not a crime in most cases. It is, however, a civil violation that puts the person at risk of being deported, a lengthy process.
However, unlawful entry is a misdemeanour. So someone who is in the US without a valid permit could be breaking the law by having entered the country illegally.

Verder is dat met opzet vervagen van iets wat helemaal niet vaag was. Trump had het over repeat offenders, mensen met eerdere veroordelingen (niet in dit geval van Colombia misschien, dat weet ik niet). Het helpt de discussie niet verder om hier met zand te strooien: dit waren zeker niet allemaal veroordeelde criminelen, en al helemaal niet voor zware feiten als je 'misdemeanors' gaat meetellen. Is dat dan voldoende om basis mensenrechten kwijt te raken en als vee in een cargotransport te moeten? Of beter: Om een land te dwingen dat zijn burgers zo behandeld mogen worden door jou?

Geen geluk @Mask , hij blijft u achtervolgen:)
P6ykq5M.png

Terug
Bovenaan