De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Ik had het verwacht, maar wel niet zo snel al.

Eind 2028 wordt alvast een "boeiende" periode. Laat ons vooral hopen dat de man niet al te oud wordt.
Ik vind het toch wel ver van het padje, dat soort limieten zijn nu echt niet opgenomen in grondwetten overal ter wereld voor de show.

Wel deugddoend om ook al de afkeurende reacties van Trump-supporters te lezen. Gelukkig niet zodanig gebrainwasht dat ze dit een goed idee vinden. Als het goed nieuws is mag het ook gezegd worden. Al vind ik het wel een interessante rationalisering van sommige reageerders dat ze er voorstander van zijn omdat Trump in zijn eerste termijn zodanig werd gesaboteerd dat die 'eigenlijk niet meetelt'.

Ik vind het toch wel ver van het padje, dat soort limieten zijn nu echt niet opgenomen in grondwetten overal ter wereld voor de show.

Het is absoluut ver van het padje, maar het zat er wel aan te komen. Mijn post van dinsdag:
Inderdaad, en wanneer we op het punt komen dat hij vindt dat hij een 3e termijn moet doen wordt het echt gevaarlijk.

Het ergste is dat we nog geen week ver zijn en dat dit nu al concreet ter sprake komt. Ik neem aan dat dit op alle mogelijke vlakken aangevochten zal worden, maar er is dus 4 jaar tijd voor Trump & co om een constructie op poten te zetten.

Het was echt niet voor niks dat mensen (incl hier op het forum) tijdens de verkiezingen waarschuwden voor het uithollen van de democratie in de VS indien Trump aan de macht zou komen.

Ik had het verwacht, maar wel niet zo snel al.

Eind 2028 wordt alvast een "boeiende" periode. Laat ons vooral hopen dat de man niet al te oud wordt.
Vraag is hier of hij die aanvraag op vraag van Trump heeft ingediend of dat hij dat heeft gedaan om Trump te paaien. Een beetje zoals het naziregime (sorry voor de vergelijking) een chaotisch systeem was (allesbehalve strak geordend zoals ze dat deden uitschijnen) en iedereen de Führer tegemoet werkte, zoals Ian Kershaw dat zo treffend heeft beschreven.

Vraag is hier of hij die aanvraag op vraag van Trump heeft ingediend of dat hij dat heeft gedaan om Trump te paaien. Een beetje zoals het naziregime (sorry voor de vergelijking) een chaotisch systeem was (allesbehalve strak geordend zoals ze dat deden uitschijnen) en iedereen de Führer tegemoet werkte, zoals Ian Kershaw dat zo treffend heeft beschreven.

Ik vond dit artikel nog wel goed hierover

Over the course of his political career, Trump has repeatedly hinted at his willingness to serve more than two terms in office.

“I suspect I won’t be running again, unless you say, ‘He’s so good we’ve got to figure something else out,’” Trump reportedly mused to House Republicans during a private meeting in November, shortly after his electoral victory over Democratic former Vice President Kamala Harris.

Speaking to members of the National Rifle Association in May, Trump said, ″I don’t know, are we going to be considered three-term or two-term? Are we three-term or two-term if we win?″⁣

Trump’s openness to a third term does not come as a surprise to some people who know him.

The former Fox News journalist Geraldo Rivera, who was friendly with Trump for decades in New York, predicted in December that Trump and his allies would soon turn their attention to the 22nd Amendment.

“For future reference: President Trump & Co. will soon start chattering about revoking/amending the 22d Amendment, which limits presidents to two four year terms,” Rivera wrote on X.

En dan ook plan b waarbij hij volgende keer als kandidaat vice-president zou mee doen, met Vance als stroman presidentskandidaat die bij een overwinning een stapje terugzet en dus The Donald voor een 3e keer president zou zijn.

En dan ook plan b waarbij hij volgende keer als kandidaat vice-president zou mee doen, met Vance als stroman presidentskandidaat die bij een overwinning een stapje terugzet en dus The Donald voor een 3e keer president zou zijn.
Tiens, hebben we dat al niet eens ergens gezien. Even nadenken...
putin1-119de0eafce0746cf7bec02f51067caa0eb58ccd.jpg

Ik vond dit artikel nog wel goed hierover

Medvedev/Poetin comes to mind.

Ik denk dat hij vier jaar lang rechtbankzaken gaat moeten trotseren om alles wat hij gedaan wil krijgen er ook effectief door te krijgen. Hij heeft het Hooggerechtshof dan wel in zijn zak, maar dat geeft hem daarin geen vrijgeleide.

Dan moet hij de Democraten ervan overtuigen om mee in te stemmen met het amendement én in 2028 de verkiezingen winnen.

"Anything goes" zou dan de slagzin kunnen zijn van zijn campagne.
Dit is opnieuw gewoon posturing, net als al die EO's... op geen enkele manier gaat dit erdoor komen.
Wat niet betekent dat het uitgesloten is dat Trump idd een Medvedev doet. Ik denk dat iéts uitsluiten al moeilijk is. Maar de gigantische hoeveelheid stemmen die nodig zijn voor een Amendementswijziging is wel een héél grote berg. Dat lukte zelfs niet voor zaken als wapenwetverstrengingen of abortus, waar de popular vote erg in het voordeel is van zo'n aanpassing.

Dus Obama zou dan ook voor een derde termijn kunnen gaan?
Nee, het amendement is zo geschreven dat het enkel van toepassing is op presidenten die geen consecutieve termijnen hebben gedaan.
“No person shall be elected to the office of the President more than three times, nor be elected to any additional term after being elected to two consecutive terms, and no person who has held the office of President, or acted as President, for more than two years of a term to which some other person was elected President shall be elected to the office of the President more than twice.”

Ik denk dat dit voorstel vooral ruis is maar het zorgt wel voor verdere normalisering van het anti-democratische discours dat Trump en de Republikeinse partij het afgelopen decennium hebben gevoerd.

So eenvoudig is het niet.

Afhankelijk van je vorm en aantal personen varieert de tax maar het is vaker echt wel interessanter in de VS.

Daarnaast, als dit de tax bracket in BE was, was ik gewoon werknemer gebleven. Met mijn profiel, als senior DevOps engineer zit ik rond de 150K gross. M.a.w. in de 24% tax bracket.
Tax rateSingleHead of householdMarried filing jointly or qualifying widowMarried filing separately
Source: IRS
10%$0 to $11,925$0 to $17,000$0 to $23,850$0 to $11,925
12%$11,926 to $48,475$17,001 to $64,850$23,851 to $96,950$11,926 to $48,475
22%$48,476 to $103,350$64,851 to $103,350$96,951 to $206,700$48,476 to $103,350
24%$103,351 to $197,300$103,351 to $197,300$206,701 to $394,600$103,351 to $197,300
32%$197,301 to $250,525$197,301 to $250,500$394,601 to $501,050$197,301 to $250,525
35%$250,526 to $626,350$250,501 to $626,350$501,051 to $751,600$250,526 to $375,800
37%$626,351 or more$626,351 or more$751,601 or more$375,801 or more
Daarbovenop heb je nog Standard tax deductions (waaronder State And Local Tax valt) of Itemized. Maar voor het gros van de mensen is standard het beste. Hierdoor worden (een deel van) je SALT afgehouden van je totale belasting.

En Trump wil het dus nog een pak gemakkelijker/interessanter maken voor zij die al zwemmen in het geld.

Puur fiancieel bekeken, is de VS geweldig als je een goed idee/skill set hebt en al helemaal als je al wat geld hebt (maar dat is overal het geval).

Het ging over hoe de grote bedrijven in de VS geen belastingen betaalden, niet over freelancers. Da's iets Belgisch, in de VS is contractor niet iets voor de best verdienende jobs zoals hier omdat het fiscaal gen steek houdt, dat zie je daar amper.

Maar zelfs daar is het natuurlijk zo dat ik geen correcte vergelijking zal kunnen maken maken tussen de tax systemen van twee landen in 5 lijnen, ik heb bvb ook de state taxes genegeerd die VS bedrijven betalen (0-10%, extra vennootschapsbelasting afhankelijk van de staat). Mijn punt was eerder dat je al in dat soort detail moest gaan zoeken om verschillen met onze taxatie te zien.

Het grote verschil in zwaarte van inkomenstaxatie zit hem in hoe zwaar werknemers belast worden, veel minder in hoe zwaar vennootschapswinsten belast worden, wat een pak dichter bij elkaar ligt.

Dit is opnieuw gewoon posturing, net als al die EO's... op geen enkele manier gaat dit erdoor komen.
Wat niet betekent dat het uitgesloten is dat Trump idd een Medvedev doet. Ik denk dat iéts uitsluiten al moeilijk is. Maar de gigantische hoeveelheid stemmen die nodig zijn voor een Amendementswijziging is wel een héél grote berg. Dat lukte zelfs niet voor zaken als wapenwetverstrengingen of abortus, waar de popular vote erg in het voordeel is van zo'n aanpassing.
Een autocoup zou dat wel kunnen "fiksen", maar ik weet niet of Trump zover zou durven gaan of dat zo'n poging niet in chaos zou uitmonden.

Dan moet hij de Democraten ervan overtuigen om mee in te stemmen met het amendement én in 2028 de verkiezingen winnen.

"Anything goes" zou dan de slagzin kunnen zijn van zijn campagne.
Kameraad Musk mag dan de Tesla stemcomputers leveren zodat Trump de Democraten niet moet beschuldigen van een corrupte verkiezingsuitslag zeker is dat hij de verkiezingen wint.

Een autocoup zou dat wel kunnen "fiksen", maar ik weet niet of Trump zover zou durven gaan of dat zo'n poging niet in chaos zou uitmonden.
Ik denk dat je dan een burgeroorlog krijgt, en bepaalde staten die meer pro-democratisch zijn die zich zullen afscheuren van de rest van de VS.

Ik denk dat je dan een burgeroorlog krijgt, en bepaalde staten die meer pro-democratisch zijn die zich zullen afscheuren van de rest van de VS.

Die kans is zeker bestaande, er bestaan genoeg breuklijnen in de Amerikaanse samenleving om een nieuwe burgeroorlog en secessie te triggeren.

Zie hier de plotline voor de recente film Civil War, die ik nogmaals warm kan aanbevelen.

Terug
Bovenaan