De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Schaamteloos even een HLN artikel:

Kan iemand die eerder pro-Trump is mij eens in duidelijke en logische taal uitleggen wat dit in godsnaam te maken heeft met
“de winkelkar goedkoper maken” of “America First”? Want dit lijkt mij noch economisch beleid, noch staatsmanschap, noch “focus op de gewone Amerikaan”. Dit is gewoon pure cultuurstrijd en gratuit provoceren.

Someone, please enlighten me.
Volgens mij hebben ze hem daar een kloot afgetrokken en was hij niet op de hoogte van die 2 laatste seconden in die video :)

Zie mijn vorige post. Plausible Deniability. Veel zal nu afhangen van hoe Trump & co gaan reageren.
Niet?

In de grote, walgelijke Trump show is dit een zoveelste passage. Niet eens een hoofdstuk waardig zou ik denken. Ik hoop dat het anders uitdraait maar ik geloof er niet meer in eigenlijk.

Ik kijk er trouwens ook al (uit nieuwsgierigheid) naar uit hoe de MAGA-fans dit gaan spinnen. De hoofden zijn op apen gezet, met in de achtergrond het lied "In The Jungle" en ze staan afgebeeld in een jungle. Puur racisme en provocatie natuurlijk, maar er zal wel weer een uitleg zijn en de "libs" zullen wel weer te gevoelig zijn.

Komt dan nog bij dat dit deel is van een zoveelste op-heel-losse-schroeven bewering over dat de 2020 verkiezing zou gestolen zijn. Zoiets zou ook al nieuwswaardig moeten zijn, maar die standaard halen we al lang niet meer.

Ik denk echt niet dat er iets is, behalve de dood, wat Trump van zijn sokkel kan doen vallen.

Dit is gewoon de lat weer een stukje verleggen. Binnen een paar maanden en 100 racistische filmpjes verder kan er dan weer gepolst worden of het inperken van bepaalde rechten voor de gekleurde Amerikanen protest veroorzaakt.

Tgoh, ja, heeft er iemand hem “ne kloot afgedraaid” of is dit bewust, who’s gonna tell..

T algemeen feit is als ge denkt “lager kan t toch niemmeer gaan” is er precies den Donald die zegt “hold my beer, watch this”.

Tgoh, ja, heeft er iemand hem “ne kloot afgedraaid” of is dit bewust, who’s gonna tell..

T algemeen feit is als ge denkt “lager kan t toch niemmeer gaan” is er precies den Donald die zegt “hold my beer, watch this”.
Maar ja, "een kloot afgedraaid" is wat mij betreft sowieso al geen excuus. Dat zou kunnen opgaan als dit een post was vanop het White House account of iets in die aard (dan nog is Trump de eindverantwoordelijke) en dan kan je zeggen "een of andere medewerker heeft dit gedaan als zieke grap en Trump kijkt niet alles na wat de regering post" maar hij plaatst dit op zijn persoonlijke account op zijn persoonlijke sociale media website. Een account dat hij heel duidelijk gebruikt om persoonlijk op te posten met persoonlijk geschreven teksten etc.

Ze zullen het waarschijnlijk wel als excuus inroepen, maar ik zal er alvast niets van geloven.

Iets helemaal anders maar toch ook helemaal niet eigenlijk.

Toen Petra De Sutter hier als rector een paar (totaal onschuldige) hallucinatie-quotes in een speech gaf stond half Vlaanderen op zijn achterste poten om haar ontslag te eisen. "Want als rector moest je een voorbeeld geven, zoiets kon zomaar niet".

Maar Trump mag in zijn publieke communicatie zware jaren '80-style racist uithangen, via AI-filmpjes. "Och hij heeft het misschien niet gezien."
Moet zo iemand dan niet "een voorbeeld geven"? Zich een beetje respectvol opstellen in zijn functie, of zo?

In voor de eerste hier komt zeggen dat dat toch iets anders is. Ja nee he. Enfin ik weet niet tegen wie ik hier bezig ben want iedereen die reageert lijkt het er wel mee eens, maar er waren er toen veel die heel hard lawaai maakten en je nu niet ziet.

Toen Petra De Sutter hier als rector een paar (totaal onschuldige) hallucinatie-quotes in een speech gaf stond half Vlaanderen op zijn achterste poten om haar ontslag te eisen. "Want als rector moest je een voorbeeld geven, zoiets kon zomaar niet".

Maar Trump mag in zijn publieke communicatie zware jaren '80-style racist uithangen, via AI-filmpjes. "Och hij heeft het misschien niet gezien."
Moet zo iemand dan niet "een voorbeeld geven"? Zich een beetje respectvol opstellen in zijn functie, of zo?

In voor de eerste hier komt zeggen dat dat toch iets anders is. Ja nee he. Enfin ik weet niet tegen wie ik hier bezig ben want iedereen die reageert lijkt het er wel mee eens, maar er waren er toen veel die heel hard lawaai maakten en je nu niet ziet.

Bij de Sutter was het gewoon een stommiteit en deels uit luiheid maar Trump zit hier nu wel bewust racistische dingen te posten op social media.
Terecht dat daar kritiek op kwam bij de Sutter maar dat alleen vind ik geen reden om haar ontslag te eisen.
Moest een minister hier zulke zaken posten zoals Trump dan is de kans groot dat hij zou ontslagen worden.

Mijn ervaringen met de VS van 10 jaar geleden waren toch ook dat alles dat ook maar een beetje op racisme leek toch heel gevoelig lag (in het openbare leven dan). Ik vermoed dat men daar nog niet goed wakker is nu, maar tot enige tijd terug was dit toch het schandaal van het jaar zou ik denken.

OK uw hallicinant cijfer is nog niet bereikt maar hij zit aan -11%. Naar Amerikaanse normen is dat veel.

Erm, mijn cijfer is niet hallucinant (alhoewel, in de geschiedenis van de US misschien wel). Mijn punt is juist dat hallucinant is dat het NIET dat cijfer is.

Steeds meer wrevel bij de kiezer: waarom Trump het in zijn tweede jaar veel moeilijker kan krijgen

Januari 2025
47% steunt hem, 48% niet, 5% is neutraal

December 2025
36% steunt hem, 59% niet, 5% is neutraal

OK uw hallicinant cijfer is nog niet bereikt maar hij zit aan -11%. Naar Amerikaanse normen is dat veel.
Waar haal jij die normen vandaan?

Als ik kijk op wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_approval_rating), dan valt dat verschil (47 vs 36) nogal mee. De vergelijking in die tabel is uiteraard op 4 jaar terwijl Trump II nog maar een jaar bezig is.

Ik vind Harry Truman of George W. Bush eerder historisch. Beide hebben een verschil van 65 tussen hun highs en hun lows. Fun fact: Trump zal waarschijnlijk nooit in de top 3 van grootste verschil tussen high en low approval rates geraken. Als hij in de komende 3 jaar naar 0% zakt zal het verschil nog maar 47 zijn, wat hem op een gedeelde vierde plaats zet met Jimmy Carter.

Waar haal jij die normen vandaan?

Als ik kijk op wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_approval_rating), dan valt dat verschil (47 vs 36) nogal mee. De vergelijking in die tabel is uiteraard op 4 jaar terwijl Trump II nog maar een jaar bezig is.

Ik vind Harry Truman of George W. Bush eerder historisch. Beide hebben een verschil van 65 tussen hun highs en hun lows. Fun fact: Trump zal waarschijnlijk nooit in de top 3 van grootste verschil tussen high en low approval rates geraken. Als hij in de komende 3 jaar naar 0% zakt zal het verschil nog maar 47 zijn, wat hem op een gedeelde vierde plaats zet met Jimmy Carter.

Shit, dan zal hij niet kunnen braggen met 'i am the biggest loser ever, never seen a bigger loser'. 'I am the 4th biggest loser ever' - dat wil je op je zerk hebben, he ?

Shit, dan zal hij niet kunnen braggen met 'i am the biggest loser ever, never seen a bigger loser'. 'I am the 4th biggest loser ever' - dat wil je op je zerk hebben, he ?
Ik zie het probleem niet. Noem Wikipedia Fake News, maak een aantal troll filmpjes met een brakke AI en hij krijgt alles verkocht.

Maar die cijfers vertellen helaas veel over de gemiddelde Amerikaan. Wat is er dan nog meer nodig dan de shitshow van het afgelopen jaar om de approval ratings te doen kelderen?

Veel zal nu afhangen van hoe Trump & co gaan reageren.

Zoals verwacht moesten we niet veel verwachten... al kan het nog erger natuurlijk

Het Witte Huis zegt in een reactie de “nepverontwaardiging” over het filmpje te verwerpen.
“Dit komt uit een internetmemevideo waarin president Trump wordt afgebeeld als de koning van de jungle en Democraten als personages uit The Lion King”, reageert persvoorlichter Karoline Leavitt. “Stop alsjeblieft met de nepverontwaardiging en bericht vandaag over iets dat echt van belang is voor het Amerikaanse publiek.”

Dus ja, laat ons voortaan gelijk welke Trump memes van gelijk welke online nobody copiëren en ze dan gaan aanpassen naar onze politieke tegenstanders en posten op officiële DJT of WH kanalen. Gewoon compleet geen schaamte, die bende.

Ik zie het probleem niet. Noem Wikipedia Fake News, maak een aantal troll filmpjes met een brakke AI en hij krijgt alles verkocht.

Maar die cijfers vertellen helaas veel over de gemiddelde Amerikaan. Wat is er dan nog meer nodig dan de shitshow van het afgelopen jaar om de approval ratings te doen kelderen?

Er zijn veel idioten die inelatisch zijn. 20-30% of zo. Trump mag doen wat hij wil, hij haalt 20-30% approval. Er zijn nu eenmaal veel idioten.

Alleen zijn de andere GOP mannetjes en vrouwtjes met midterms in het vooruitzicht wsch wel bezorgder over 'maar' 30% approval. Dat straalt af op hen.

En ik ben redelijk overtuigd dat de GOP politiek gewoon platte opportunisten zijn. Die geloven niet echt die nonsens van Trump, gewoon riding the wave. Maar er komen toch wel wat barsten. Als je ziet dat MGT hem gewoon frontaal aanvalt, links en rechts lokale politiekers de middelvinger uitsteken en toch de whatever verkiezing (lokaal mandaat, rechter, ...) winnen, hij toch telkens door de business people teruggefloten wordt (tarieven, Minneapolis/ICE, ...); dan heb ik toch een vermoeden dat er met 2028 in zicht veel messen in zijn rug geduwd gaan worden. Als het al niet gebeurt voor of na de mid-terms als de verwachtinge slecht zijn of als de uitslag uiteindelijk erger dan verwacht is voor GOP.

Uiteindelijk is Trump momenteel een slechte kopie van Biden. Echt een oude man die zichtbaar aftakelt aan 300 per uur. Pak zijn speeches van 1e termijn. Vergelijk dat met zijn gewauwel in de primaries en pre-elections. Vergelijk dat met zijn random gebrabbel de laatste paar weken. Hij staat daar gewoon de helft van de keer woorden uit te spreken waarvan je na 10 min afvraagt 'euh, geen idee wat zijn punt is, zelfs geen idee over wat het gaat'. Ik zie niet in waarom de GOP dat zou blijven tollereren of achter hem staan. Ze hebben er niks mee te winnen.

Trump 3e termijn. Riiiiiight. Hij is tegen einde 2e termijn 83 (!). Dat zou willen zeggen 87 op einde 3e termijn. Je kunt een fitte 60er of 70er zijn. Fitte 85+ers, die zijn wel heel heel heel heel dun gezaaid. Dus dat zal niet gebeuren. Dus de GOP heeft er geen baat bij om te blijven hun wagonnetje aan zijn locomotiefje te hangen.

Zoals verwacht moesten we niet veel verwachten... al kan het nog erger natuurlijk

Het Witte Huis zegt in een reactie de “nepverontwaardiging” over het filmpje te verwerpen.
“Dit komt uit een internetmemevideo waarin president Trump wordt afgebeeld als de koning van de jungle en Democraten als personages uit The Lion King”, reageert persvoorlichter Karoline Leavitt. “Stop alsjeblieft met de nepverontwaardiging en bericht vandaag over iets dat echt van belang is voor het Amerikaanse publiek.”

Dus ja, laat ons voortaan gelijk welke Trump memes van gelijk welke online nobody copiëren en ze dan gaan aanpassen naar onze politieke tegenstanders en posten op officiële DJT of WH kanalen. Gewoon compleet geen schaamte, die bende.
Dacht wel serieuze damage control te zien maar blijkbaar niet.
R/politics ettelijke posts.. R/conservative in de verste verte niet te bespeuren.

Terug
Bovenaan