De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

En word het eens geen tijd om te investeren in EU om hier microchips te produceren?
Maar om dezelfde vergelijking aan te houden.
Wij zouden dat nooit kunnen want de chinese overheid geeft zoveel subsidies dat er nooit een europese fabriek rendabel zou kunnen zijn...
 
Ursula von der lyden lijkt toch wel haar macht te misbruiken, onder druk van VW en audi etc, om de chinese EV te boycotten...

Ze wil nu onderzoek naar concurrentie vervalsing.

Komaan die wagens zijn gewoon goed, en er moet toch een vrije markt zijn hieromtrent?

En word het eens geen tijd om te investeren in EU om hier microchips te produceren?
Subsidies werken die vrije markt tegen, als China goede en goedkope auto’s kan maken is het goed voor iedereen, als ze de concurrentie van de markt kan duwen omwille van subsidies dan gaat het niet meer om kwaliteit en efficiëntie. Op korte termijn niet zo erg en zelfs goed voor ons, dat wil zeggen dat de Chinese belastingbetaler mee betaalt aan onze auto’s maar je maakt wel de concurrentie kapot waardoor je nadien in een machtsituatie komen die misbruikt kan worden. Op lange termijn zal je daardoor waarschijnlijk slechtere en duurdere auto’s krijgen.
 
Subsidies werken die vrije markt tegen, als China goede en goedkope auto’s kan maken is het goed voor iedereen, als ze de concurrentie van de markt kan duwen omwille van subsidies dan gaat het niet meer om kwaliteit en efficiëntie. Op korte termijn niet zo erg en zelfs goed voor ons, dat wil zeggen dat de Chinese belastingbetaler mee betaalt aan onze auto’s maar je maakt wel de concurrentie kapot waardoor je nadien in een machtsituatie komen die misbruikt kan worden. Op lange termijn zal je daardoor waarschijnlijk slechtere en duurdere auto’s krijgen.
Sorry maar zo'n gedachtegang is erg kortzichtig.
Enerzijds zorgen de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in China ervoor dat naast een of andere staatsteun naar export of productie toe, de goederen uit China steeds veel goedkoper zijn dan dezelfde dingen in Europa gemaakt. China's economie draait puur hierop he, inkomsten uit export en transport. Nogal wiedes dat ze gewoon alles op alles zetten om dat te laten draaien.
Anderzijds is het uitbesteden van bepaalde productgroepen strategisch gewoon geen goed langetermijn plan. Als "natie" (hierbij bedoel ik de VS, de EU of vergelijkbare machtsblokken elders) moet je voldoende differentiëren en liever ook zelfstandig kunnen voorzien in, wel, zowat alles. Dat gaat zeker op voor grondstoffen en energie, maar ook voor secundaire en tertiaire producten. Vergelijk het met software vendor lock-in: na een tijd zit je vast aan die ene ooit goedkope aanbieder, en kan die je arm omwringen omdat je niet zonder kan. Da's ongezond voor een economisch machtsblok, en op vlak van chip productie zien we nu de issues en herstelreactie.
 
Ursula von der lyden lijkt toch wel haar macht te misbruiken, onder druk van VW en audi etc, om de chinese EV te boycotten...

Ze wil nu onderzoek naar concurrentie vervalsing.

Komaan die wagens zijn gewoon goed, en er moet toch een vrije markt zijn hieromtrent?

En word het eens geen tijd om te investeren in EU om hier microchips te produceren?

Hilarisch om een trump-fan te horen klagen over een vrije markt gelet op de handelsoorlog die trump met China en Europa is begonnen. Je kan zo'n dingen niet uitvinden toch 🥲

Ondertussen:

 
Mattias van Diependaele (in afspraak op vrijag van 29/09/2023) over het feit dat ze onze goede vriend den ex judocoach opnemen in hun ploeg terwijl die letterlijk zegt dat hij niet de volledige partijlijn gaat verdedigen noch een partijkaart gaat voorzien.

Puur door het feit dat ze voor 99% hetzelfde verhaal vertellen en dat hij het nog eens op een zeer specifieke populistische wijze kan uitleggen. Al neemt hij het woord populistisch niet in de mond. Wel sprekend naar de bevolking... maar komt bij mij daar zeer kort in de buurt.

En dat het dan ook logisch is dat je die opneemt.
Awel de volgende voor de NVA lijst ? Driesje !!!!! want die kan het ook sprekend doen overkomen op het plebs. Die volgt ook 99% van de partijlijn. Hij is enkel voor die 1% aangebrand.

Of iets vroeger het feit dat ze moeilijk overeen kunnen komen met het VB door de aanwezigheid van de aangebrande sujetten. Conform de uitspraak van DW, maar tegelijkertijd er geen probleem in zien om DD de partij binnen te loodsen.

Alhoewel hij eerst nog af kwam met het feit dat het moeilijk is om met het VB tot een meerderheid te komen omdat ze sociaal extreem links zijn. Dat het hierdoor niet mesht.

Ja deuh... als iedereen hetzelfde dacht dan had je geen verschillende partijen en dan moest je ook geen water bij de wijn doen natuurlijk.
Als iemand hen dan confronteert met hoe wel met de PS of voorruit... dan is het antwoord jamaar dat is om België in de finale plooi te leggen van alles naar Vlaanderen te halen.

Alhoewel ik toch even rolde met mijn ogen tot die hoofdjournalist of whatever het was van de Tijd aan het woord kwam dat ze haar hart vasthield als men met het vlaams belang zou tot een regering komen omdat er aangebrande punten in voor kwamen in hun programma.

Als ik het programma van NVA bekijk dan houd ik mijn hart ook vast met hun onafhankelijkheid of hun neo liberaal gedachtegoed.
Daarom dat het een coalitie is zodanig dat die zaken ofwel er niet doorkomen ofwel verwaterd worden. Het is nu ook niet alsof 5% groen, 12% rood, 9% geel, 20% oranje en 8% blauw zo een aantrekkelijk boekt geeft als iedereen wat trofeeën wilt.

Dan is het mogelijks makkelijker om iets deftig te krijgen met 26% zwart, 20% geel en 5% eender wat...
 
Waarom wordt er zo openlijk reclame gemaakt voor het nieuwe concert van Cristoff in De Zevende Dag? Het is normaal dat het vermeld wordt in zijn intervieuw ja.
Letterlijk zijn website in beeld gebracht en een oproep om tickets te kopen
 
Waarom wordt er zo openlijk reclame gemaakt voor het nieuwe concert van Cristoff in De Zevende Dag? Het is normaal dat het vermeld wordt in zijn intervieuw ja.
Letterlijk zijn website in beeld gebracht en een oproep om tickets te kopen
Doen ze al een tijdje bij mijn weten. Valt dat al niet een tijdje onder de noemer van het obligate stuk "cultuur" in een aflevering van de zevende dag.
Dat stuk skip ik altijd... en is ook de reden waarom ik zoiets enkel nog maar uitgesteld kijk. Dat ik die zaken kan skippen...
 
Doen ze al een tijdje bij mijn weten. Valt dat al niet een tijdje onder de noemer van het obligate stuk "cultuur" in een aflevering van de zevende dag.
Dat stuk skip ik altijd... en is ook de reden waarom ik zoiets enkel nog maar uitgesteld kijk. Dat ik die zaken kan skippen...

TIL dat een concert van Christoff cultuur is.
 
Fascinerende reportage over de vastgoedwantoestanden in Knokke-Heist. Getuigenissen over persoonlijke imitatie en afdreiging door Paul Gheysen. Een restaurantuitbater gaan afdreigen in z'n nieuw restaurant. Een moeder met twee kinderen op weg naar school klem rijden en haar kinderen bedreigen.
Never a dull day in den bouw. Binnen twee weken trouwens een eerste uitspraak over de beroepsprocedure. Timing…toevallig :)
 
Fascinerende reportage over de vastgoedwantoestanden in Knokke-Heist. Getuigenissen over persoonlijke imitatie en afdreiging door Paul Gheysen. Een restaurantuitbater gaan afdreigen in z'n nieuw restaurant. Een moeder met twee kinderen op weg naar school klem rijden en haar kinderen bedreigen.

Ik kan moeilijk zeggen dat ik verbaasd ben, vandaar de angry emoticon. Enkele zaken op een rij:
- De figuur Paul Gheysens. Van failliete loonwerker tot nummer x van Rijkste Belgen in een paar jaar tijd. Enige achterdocht is hier altijd op zijn plaats. Van iedereen die ermee te maken heeft, hoor je dezelfde verhalen. Schimmig figuur. Altijd op zoek naar de randjes van de wetgeving en aarzelt niet om over die grenzen te gaan. Belangenvermenging. Bedreigingen, al dan niet expliciet van vorm, om rechtszaken te ontwijken. Ik ken heel wat mensen in de regio Knokke en hij is daar al vele jaren bezig met enorme eigendommen te verwerven en gronden aan te kopen, waarmee hij een koehandel opzet. Niemand durft tegenwerken, buiten enkele andere rijke industriëlen die daar gronden bezitten en met wie hij in de clinch ligt. Werkt zich in de kijker bij prominente politici door evenementen en voetbalclubs te sponsoren (in Knokke en Antwerpen), om daarmee goodwill voor vergunningen af te dwingen. Er is geen haar op mijn hoofd dat versteld staat van deze onthullingen. Het is wel heel goed dat Pano er eens duidelijk de vinger op legt en het wat concreter maakt.
- De situatie Knokke-Heist. Tot voor kort was dit de baronie van Leopold Lippens, iemand die al zodanig rijk en invloedrijk was dat hij ook niet om te kopen of te chanteren was. Hoewel ook niet alles zuiver was in termen van eigenbelang, kon hij in zijn hoedanigheid dus wél perfect weerstaan aan de enorme druk van projectontwikkelaars. Er was een balans van machten. Nu bij wijze van spreken Janneke en Mieke daar het burgemeesterschap en schepencollege bekleden, valt dat tegengewicht weg. Die laatsten zien hun kans om (invloed)rijk te worden en wegen niet genoeg om tegengewicht te bieden aan de macht van het grote geld van de projectontwikkelaars. Iedereen in de omgeving had dit scenario voorspeld.

En sorry dat ik in herhaling val, maar deze situatie is de exponent van hetgeen ik hier al jàren verkondig: leg de beslissing van multi-miljoenenprojecten (kostprijs tweede golf: 200 à 400 miljoen euro) in handen van Janneke en Mieke van de dorpspolitiek, en je zet de kat bij de melk voor belangenvermenging en corruptie. Dat is erom vragen, dat is erom smeken.

Ok, het is in beroep uiteindelijk naar Demir gegaan die het eerst afkeurde. Maar wat zie je dan gebeuren? Paul Gheyssens weet perfect wie de touwtjes in handen heeft van Demir, dat is Bart De Wever. Hij begint zich met allerlei projecten in Antwerpen aan te vleien bij Bart De Wever, staat klaar met grote sommen geld voor een nieuwe stadion en andere projecten en Bart De Wever durft hem geen strobreed meer in de weg leggen. Ik ben er vrij zeker van dat er instructies kwamen van het Schoon Verdiep opdat Demir de tweede keer zijn vergunning wél zou goedkeuren. De aanpassingen waren minimaal, en plots mag je van honderden hectares landbouwgrond projectgrond maken. :laugh: Onze heilige Demir die zich als voorvechter van de natuur en de grote principes voordoet in alle krantenkoppen, is plots nergens meer te bespeuren.

Ik zou het u en ik wel eens willen zien doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan moeilijk zeggen dat ik verbaasd ben, vandaar de angry emoticon. Enkele zaken op een rij:
- De figuur Paul Gheysens. Van failliete loonwerker tot nummer x van Rijkste Belgen in een paar jaar tijd. Enige achterdocht is hier altijd op zijn plaats. Van iedereen die ermee te maken heeft, hoor je dezelfde verhalen. Schimmig figuur. Altijd op zoek naar de randjes van de wetgeving en aarzelt niet om over die grenzen te gaan. Belangenvermenging. Bedreigingen, al dan niet expliciet van vorm, om rechtszaken te ontwijken. Ik ken heel wat mensen in de regio Knokke en hij is daar al vele jaren bezig met enorme eigendommen te verwerven en gronden aan te kopen, waarmee hij een koehandel opzet. Niemand durft tegenwerken, buiten enkele andere rijke industriëlen die daar gronden bezitten en met wie hij in de clinch ligt. Werkt zich in de kijker bij prominente politici door evenementen en voetbalclubs te sponsoren (in Knokke en Antwerpen), om daarmee goodwill voor vergunningen af te dwingen. Er is geen haar op mijn hoofd dat versteld staat van deze onthullingen. Het is wel heel goed dat Pano er eens duidelijk de vinger op legt en het wat concreter maakt.
- De situatie Knokke-Heist. Tot voor kort was dit de baronie van Leopold Lippens, iemand die al zodanig rijk en invloedrijk was dat hij ook niet om te kopen of te chanteren was. Hoewel ook niet alles zuiver was in termen van eigenbelang, kon hij in zijn hoedanigheid dus wél perfect weerstaan aan de enorme druk van projectontwikkelaars. Er was een balans van machten. Nu bij wijze van spreken Janneke en Mieke daar het burgemeesterschap en schepencollege bekleden, valt dat tegengewicht weg. Die laatsten zien hun kans om (invloed)rijk te worden en wegen niet genoeg om tegengewicht te bieden aan de macht van het grote geld van de projectontwikkelaars. Iedereen in de omgeving had dit scenario voorspeld.

En sorry dat ik in herhaling val, maar deze situatie is de exponent van hetgeen ik hier al jàren verkondig: leg de beslissing van multi-miljoenenprojecten (kostprijs tweede golf: 200 à 400 miljoen euro) in handen van Janneke en Mieke van de dorpspolitiek, en je zet de kat bij de melk voor belangenvermenging en corruptie. Dat is erom vragen, dat is erom smeken.

Ok, het is in beroep uiteindelijk naar Demir gegaan die het eerst afkeurde. Maar wat zie je dan gebeuren? Paul Gheyssens weet perfect wie de handpop is van Demir, dat is Bart De Wever. Hij begint zich met allerlei projecten in Antwerpen aan te vleien bij Bart De Wever, staat klaar met grote sommen geld voor een nieuwe stadion en andere projecten en Bart De Wever durft hem geen strobreed meer in de weg leggen. Ik ben er vrij zeker van dat er instructies kwamen van het Schoon Verdiep opdat Demir de tweede keer zijn vergunning wél zou goedkeuren. De aanpassingen waren minimaal, en plots mag je van honderden hectares landbouwgrond projectgrond maken. :laugh: Onze heilige Demir die zich als voorvechter van de natuur en de grote principes voordoet in alle krantenkoppen, is plots nergens meer te bespeuren.

Ik zou het u en ik wel eens willen zien doen.

Wel, voor een keer is je kritiek op de N-VA en in dit geval de dubieuze banden met de vastgoedlobby eens goed onderbouwd (, vandaar de like).
En voor een keer ook meteen een constructieve oplossing mee: dergelijke projecten met een grote impact op natuur, zouden niet op gemeentepolitiek niveau mogen worden beslist, al vrees ik dat Vlaams niveau niet veel beter zou zijn, want uiteindelijk komt dat project er toch.

Ik ben wél geschrokken van een burgemeester/politicus die zo zou gaan achtervolgen met de wagen en dreigen.
Als dat verhaal klopt, heeft hij natuurlijk zoals een volleerde lafaard een vrouw gaan bedreigen op een veldweggetje... "tactische" keuze.

Maar ik denk toch wel eerder dat Demir de handpop van De Wever is, en niet omgekeerd ;-). Waarschijnlijk te snel geschreven.
 
- De situatie Knokke-Heist. Tot voor kort was dit de baronie van Leopold Lippens, iemand die al zodanig rijk en invloedrijk was dat hij ook niet om te kopen of te chanteren was. Hoewel ook niet alles zuiver was in termen van eigenbelang, kon hij in zijn hoedanigheid dus wél perfect weerstaan aan de enorme druk van projectontwikkelaars.

Neen hoor. Aan deze brief ging een andere brief vooraf waarin Lippens z'n beklag doet over de belaging door Gheysen die een gemeentelijke ambtenaar had moeten ondergaan, omdat dit ambtenaar vragen had gesteld over zijn dossier.Die eerste brief is verloren gegaan bij Ghelamco. Maar een brief die enkele weken later aankwam hebben ze nog wel.

Lippens kroop.


4116c587-8df1-11ee-b483-02b7b76bf47f.png


Lees verder:

 
Neen hoor. Aan deze brief ging een andere brief vooraf waarin Lippens z'n beklag doet over de belaging door Gheysen die een gemeentelijke ambtenaar had moeten ondergaan, omdat dit ambtenaar vragen had gesteld over zijn dossier.Die eerste brief is verloren gegaan bij Ghelamco. Maar een brief die enkele weken later aankwam hebben ze nog wel.

Lippens kroop.


4116c587-8df1-11ee-b483-02b7b76bf47f.png


Lees verder:


Opmerkelijk.
Misschien had Paul Gheysens ook Leopolds (klein-)kinderen bedreigd? Want je mag nog zo (invloed-)rijk zijn als je wil, voor dergelijke persoonlijke bedreigingen is iédereen kwetsbaar natuurlijk.
 
Ik ben wél geschrokken van een burgemeester/politicus die zo zou gaan achtervolgen met de wagen en dreigen.
Als dat verhaal klopt, heeft hij natuurlijk zoals een volleerde lafaard een vrouw gaan bedreigen op een veldweggetje... "tactische" keuze.
Dat was toch Gheysens die dat manoeuvre en afdreiging deed en niet de burgemeester?
 
Wel, voor een keer is je kritiek op de N-VA en in dit geval de dubieuze banden met de vastgoedlobby eens goed onderbouwd (, vandaar de like).
En voor een keer ook meteen een constructieve oplossing mee: dergelijke projecten met een grote impact op natuur, zouden niet op gemeentepolitiek niveau mogen worden beslist, al vrees ik dat Vlaams niveau niet veel beter zou zijn, want uiteindelijk komt dat project er toch.

Ik ben wél geschrokken van een burgemeester/politicus die zo zou gaan achtervolgen met de wagen en dreigen.
Als dat verhaal klopt, heeft hij natuurlijk zoals een volleerde lafaard een vrouw gaan bedreigen op een veldweggetje... "tactische" keuze.

Maar ik denk toch wel eerder dat Demir de handpop van De Wever is, en niet omgekeerd ;-). Waarschijnlijk te snel geschreven.
Nuance. Demir keurde na afkeuring goed omdat het positief advies van 2 provinciale instanties halfbakken werk was en niet leek te kloppen. Afgekocht?
De enige zeikers zijn hier Ghelamco.



Betaalartikel, maar kunnen gratis lezen gisteren

Taffeiren zegt hier dat Lippens ook niet zuiver was, hij zit in residentieel kustvastgoed (is daar ook geen kleintje). Zei hij in een HLN artikel ook.


Ik heb ook ooit gevloekt op burgemeester Leopold Lippens. Het leek dat wie met hem al eens een Château Pétrus soldaat maakte ook meer gedaan kreeg, maar hij had naast charisma wél toekomstvisie.”

Oa Taffeiren pushen om zijn grond pal naast dat gebied te verkopen, en hem zeggen dat anders de vergunningen voor zijn vastgoed moeilijker zouden gaan, geen gunsten meer. Bij een goeie fles wijn kreeg je (soms?) meer gedaan bij Lippens dus. Hij prees Lippens dus ook wel voor een betere visie, en die is nu compleet weg, daar heeft mac-bc het zeker aan het rechte eind.
Nu zit zoon Lippens in het bestuur van Knokke, die ontkent natuurlijk. Sorry, rich assholes, zijn rich assholes, valt me op. Geld en macht, en zo meer gedaan krijgen.
Ghelamco kocht ook goedkope landbouwgronden voor dit project door de boeren te pushen, en nu is het opeens bouwgrond ! Je moet dat als gewone burger in BE maar eens proberen.

De standaard krant had een ganse reeks over 'kust immo' deze zomer, vies boeltje daar in sommige gemeentes.
De Haan bvb moet als gemeente veel advocaten inzetten tegen aggressieve makelaars.
 
Ik zal het nog eens zeggen, maar: weg met het lokaal bestuur! Al die kleine baronieën, wat leveren die ons nu eigenlijk op? Ze staan "dicht bij de bevolking", wat in de praktijk betekent dat er makkelijk allerhande schimmige zaken kunnen gebeuren als je de juiste persoon kent: immo, benoemingen bij gemeentescholen.

En om de zoveel jaar kiezen we dan de populairste uit, de steevast uit een of andere middenstand- of vereningsachtergrond komt, omdat die het meest heeft getrakteerd en mensen naar de mond heeft gepraat.

Dit over heel België, een zakdoek groot, meer dan 500 keer.
 
Ik zal het nog eens zeggen, maar: weg met het lokaal bestuur! Al die kleine baronieën, wat leveren die ons nu eigenlijk op? Ze staan "dicht bij de bevolking", wat in de praktijk betekent dat er makkelijk allerhande schimmige zaken kunnen gebeuren als je de juiste persoon kent: immo, benoemingen bij gemeentescholen.

En om de zoveel jaar kiezen we dan de populairste uit, de steevast uit een of andere middenstand- of vereningsachtergrond komt, omdat die het meest heeft getrakteerd en mensen naar de mond heeft gepraat.

Dit over heel België, een zakdoek groot, meer dan 500 keer.

Halvelings mee eens maar ik denk dat je op mijn lijn zit. Er is een plaats voor lokaal bestuur. Maar ik zou dat beperken tot het sociale weefsel. Werking van verbonden, scholen, bibliotheek, zomeropvang, noem maar op. Dat gaat over de mensen.

Als het gaat over geld neem je inderdaad best alles volledig uit handen van het lokaal niveau. Met vastgoed uiteraard op nummer 1.
 
Terug
Bovenaan