Curryworst of frikandel?

Wat zeg je en waar woon je?

• Limburg en curryworst

Stemmen: 15 2,9%
  • Antwerpen en curryworst

Stemmen: 123 24,0%
  • Brussel en curryworst

Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en curryworst

Stemmen: 61 11,9%
  • Oost-Vlaanderen en curryworst

Stemmen: 47 9,2%
  • West-Vlaanderen en curryworst

• Limburg en frikandel

Stemmen: 49 9,6%
  • Antwerpen en frikandel

• Brussel en frikandel

Stemmen: 2 0,4%
  • Vlaams-Brabant en frikandel

Stemmen: 14 2,7%
  • Oost-Vlaanderen en frikandel

Stemmen: 86 16,8%
  • West-Vlaanderen en frikandel

Stemmen: 106 20,7%

• Totaal aantal stemmers
    512
Nee want dan zouden de mensen ons uitgelachen als we bollige hamburger gebruiken
30334-HBB-2016-L-1.png

De mensen die "lange hamburger" zeggen "want het is hetzelfde vlees als een hamburger, maar dan lang!", wat zeggen jullie dan eigenlijk tegen een boulet van de frituur? Want volgens jullie logica zou dat dan eigenlijk toch "bollige hamburger" ofzo moeten heten? :unsure:
100% gelijk, ware het niet dat je volledig fout bent. 🤣
Nogmaals de ingrediënten van de drie snacks
(Waarbij boulet toch wel anders is)

Dus; lange hamburger it is

100% gelijk, ware het niet dat je volledig fout bent. 🤣
Nogmaals de ingrediënten van de drie snacks
(Waarbij boulet toch wel anders is)

Dus; lange hamburger it is
Een g’ackie =\= boulet

Een g’ackie is een gehaktbal, die er quasi artisanaal uitziet. Een boulet is echt wel een bolvormige frikandel.

Een g’ackie =\= boulet

Een g’ackie is een gehaktbal, die er quasi artisanaal uitziet. Een boulet is echt wel een bolvormige frikandel.
Een boulet, redelijk wat andere ingrediënten. Dus gene bolburger 😅

Een g’ackie =\= boulet

G’ackie is inderdaad totaal anders. Al noemen ze dat in sommige frituren een “roulette”. In mijn “stam”frituur is dat mijn favoriete vleesje, hard gebakken met bbq-saus (van die oranje die ze op veel plaatsen specialsaus noemen).

G’ackie is inderdaad totaal anders. Al noemen ze dat in sommige frituren een “roulette”. In mijn “stam”frituur is dat mijn favoriete vleesje, hard gebakken met bbq-saus (van die oranje die ze op veel plaatsen specialsaus noemen).
Kende ik zelfs niet.
Mijn favo opt moment (na de lange hamburger natuurlijk.😅) is de pikanto.

Bij ons is het gewoon 'hamburger', of 'frikandel'

Proof:

Zo zie je maar dat er zelfs binnen dezelfde regio grote verschillen kunnen zijn. Ik heb nooit anders geweten als 'hamburger'. Ga je een paar straten verder naar de frituur in Zonhoven, zit je plots met 'lange hamburger'.
Toen ik opgroeide rond de geburen van Tessenderlo, Beringen, Zolder, Zonhoven, Houthalen, Leopoldsburg, Hechtel was dat gewoon lange hamburger.
Toen ik naar de hogeschool ging in Hasselt was dat lange hamburger.

Al was curryworst ook gekend. Frikandel wel veel minder om eerlijk te zijn. Maar bon, daar zit ondertussen ook al 20 - 30 jaar tussen... en bewijzen veranderen in de tijd ;).

Ik denk dat het eerder komt vanuit het principe om duidelijk een verschil te maken voor de kleine mannen bij ons dmv woordassociatie met de vorm. Als ik vroeger lange hamburger vroeg wist iedereen waarover dat ging. Vroeg ik platte hamburger dan was dat ook duidelijk. Zei ik ronde hamburger dan kreeg ik een boulet of gehaktballen.

Sommige noemen dat dan misschien het infantiliseren van woorden. Ik noem dat gewoon gemakkelijke communicatie. Mijn kinderen, als die er ooit komen, zullen gewoon die benamingen krijgen waarna ze dan eens ze wat ouder zijn de moeilijkere woorden zoals frikandel, frikadel en god weet hoe men kinderen verder wilt verwarren voor iets simpels als seperatorvlees in een bepaalde vorm.

Al vraag ik mij eigenlijk wel af of men die zaken (niet de benamingen, het product) ook kent in het buitenland. En of het feit dat dit bij ons zo prevalent is niet komt door enerzijds onze massa veeteelt waardoor er meer afvalresten zijn die men diende te verwerken (en dus niet te verspillen) en de gemakkelijkheid, bekendheid en clandizie van de frituren waardoor het gemakkelijk was om dit hier uit te rollen als in andere landen.

Proof:

Zo zie je maar dat er zelfs binnen dezelfde regio grote verschillen kunnen zijn. Ik heb nooit anders geweten als 'hamburger'. Ga je een paar straten verder naar de frituur in Zonhoven, zit je plots met 'lange hamburger'.

Moet zowat de eerste keer zijn dat ik de benaming "hamburger" (voor frikandel, dus niet de schijf als broodje) zie staan op een frituurmenu.
Want ongeacht wat er gezegd wordt in de regio (frikandel, (lange) hamburger, curryworst) heb ik op de menu in een frituur nog nooit iets anders dan "frikandel" zien staan (idem ook voor de verpakkingen in winkels))

Laatst bewerkt:
Moet zowat de eerste keer zijn dat ik de benaming "hamburger" (voor frikandel, dus niet de schijf als broodje) zie staan op een frituurmenu.
Want ongeacht wat er gezegd wordt in de regio (frikandel, (lange) hamburger), curryworst) heb ik op de menu in een frituur nog nooit iets anders dan "frikandel" zien staan (idem ook voor de verpakkingen in winkels))

Cool hé :cool:

Maar inderdaad, op de meeste menu's hier in de regio staat gewoon 'frikandel'.

Frituur iets verderop (Zonhoven) waar enkel lange hamburger op de menu staat, en geen frikandel:

Al was curryworst ook gekend. Frikandel wel veel minder om eerlijk te zijn. Maar bon, daar zit ondertussen ook al 20 - 30 jaar tussen... en bewijzen veranderen in de tijd ;).

Jep, ik had evengoed vrienden die curryworst zeiden. 't Is maar wat ge meekrijgt van thuis uit zeker. En iedereen was er chill onder. Je werd niet neergesabeld als je een snack iets anders benoemde :p

Ik blijf erbij; dat er verschillende benamingen zijn in Limburg voor lange hamburger heeft gewoon te maken met instroom van mensen uit andere provincies

Cool hé :cool:

Frituur iets verderop (Zonhoven) waar enkel lange hamburger op de menu staat, en geen frikandel:

Wel nog zeer schappelijke prijzen zo te zien (toch zeker in vergelijking met de gemiddelde frituur tegenwoordig), terwijl dat nochtans gekend staat als zeer goeie frituur aangezien ik die naam al geregeld heb horen vallen. Jammer genoeg iets te ver van thuis om frieten te halen zonder dat mijn autistisch "OMG ze gaan niet meer warm genoeg zijn!" kantje de kop opsteekt als het over eten gaat :D

Wel nog zeer schappelijke prijzen zo te zien (toch zeker in vergelijking met de gemiddelde frituur tegenwoordig), terwijl dat nochtans gekend staat als zeer goeie frituur aangezien ik die naam al geregeld heb horen vallen. Jammer genoeg iets te ver van thuis om frieten te halen zonder dat mijn autistisch "OMG ze gaan niet meer warm genoeg zijn!" kantje de kop opsteekt als het over eten gaat :D

Zetelverwarming hé, ik maak mezelf altijd wijs dat dat helpt :p

Goeie frituur, met snel en vriendelijk personeel. Alleen stoofvlees(saus) is minder. Als we dat willen, is het Kleine Lust. Die laatste is wel mega duur. Zou me niet verbazen als dat de duurste is van de streek.

En in Koersel gingen we vroeger naar 't Bekske (vorige eigenaar). Den tijd dat ge met een lege kookpot aankwam en ne gevulde terug buiten stapte. En bij het wachten kregen we al een stukske kipcorn. Ziet ge ook zo goed als niet meer.

Met betrekking tot een vorige post van u, moet ge inderdaad niet verbaasd zijn als ze 'hamburger' zeggen in die streek (Beringen).

Zetelverwarming hé, ik maak mezelf altijd wijs dat dat helpt :p

Goeie frituur, met snel en vriendelijk personeel. Alleen stoofvlees(saus) is minder. Als we dat willen, is het Kleine Lust. Die laatste is wel mega duur. Zou me niet verbazen als dat de duurste is van de streek.
Snackpoint in Bolderberg vind ik ook wel heel goed.

Proof:

Hoe is een hamburger ooit iets anders dan een platte schijf vlees zoals ze die in letterlijk heel de wereld kennen? :unsure:

Oranje specialsaus... BBQ??? Wa da ge hier allemaal moet lezen van tijd... specialsaus is toch gewoon mayonaise, (curry) ketchup en gesnipperde ajuin? :unsure:

Oranje specialsaus??? Wa da ge hier allemaal moet lezen van tijd... speciaalsaus is toch gewoon mayonaise, (curry) ketchup en gesnipperde ajuin? :unsure:
Ja bij ons ook, maar op sommige plaatsen noemen ze dat zo, omdat die saus ook tussen een "club/smos kip speciaal" zit.

Terug
Bovenaan