Curryworst of frikandel?

Wat zeg je en waar woon je?

  • Limburg en curryworst

    Stemmen: 15 3,0%
  • Antwerpen en curryworst

    Stemmen: 116 23,5%
  • Brussel en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en curryworst

    Stemmen: 59 12,0%
  • Oost-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 46 9,3%
  • West-Vlaanderen en curryworst

    Stemmen: 3 0,6%
  • Limburg en frikandel

    Stemmen: 45 9,1%
  • Antwerpen en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Brussel en frikandel

    Stemmen: 3 0,6%
  • Vlaams-Brabant en frikandel

    Stemmen: 14 2,8%
  • Oost-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 80 16,2%
  • West-Vlaanderen en frikandel

    Stemmen: 106 21,5%

  • Totaal aantal stemmers
    493
't Is alleszins de spannendste discussie hier. 't Blijft maar gelijk op gaan.
 
Toch niet overal. Ben onlangs verhuisd maar blijft toch frikandel zeggen. In Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen, Lanaken, Oudsbergen, Genk, .. is het overal Frikandel hoor. Eerder West-Limburg (Heusden-Zolder en die buurgemeentes) gebruiken de onjuiste lange hamburger.
 
Toch niet overal. Ben onlangs verhuisd maar blijft toch frikandel zeggen. In Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen, Lanaken, Oudsbergen, Genk, .. is het overal Frikandel hoor. Eerder West-Limburg (Heusden-Zolder en die buurgemeentes) gebruiken de onjuiste lange hamburger.

In Genk gebruikt men ook volop de term "lange hamburger" hoor.

Zelf ben ik opgegroeid in regio Maaseik en dus ook altijd "frikandel" gebruikt. Tegenwoordig woon ik in Koersel (dus regio Beringen, Heusden, ... ) en heb eerder de indruk dat zowel (lange) hamburger als frikandel gebruikt worden.

Maar hoe dan ook is "lange hamburger" zeker geen algemeen Limburgs begrip en is het op de meeste plaatsen in Limburg inderdaad gewoon "frikandel".
 
In West-Vlaanderen is het zo goed als overal frikandel ipv curryworst.


Nog twee statement die misschien een topic waard zijn:

Een gehaktbal in tomatensaus bvb, is een boulet ipv frikadel.

Onlangs nog een collega gevraagd wat die bedoelde met fricandon.
Eerder had ik er al over gehoord, maar wist niet wat ze ermee bedoelden. 'T is blijkbaar gewoon vleesbrood. 😲
In West-Vlaanderen heb ik nog nooit fricandon bij de beenhouwer zien liggen, vleesbrood daarentegen.
 
In West-Vlaanderen is het zo goed als overal frikandel ipv curryworst.


Nog twee statement die misschien een topic waard zijn:

Een gehaktbal in tomatensaus bvb, is een boulet ipv frikadel.

Onlangs nog een collega gevraagd wat die bedoelde met fricandon.
Eerder had ik er al over gehoord, maar wist niet wat ze ermee bedoelden. 'T is blijkbaar gewoon vleesbrood. 😲
In West-Vlaanderen heb ik nog nooit fricandon bij de beenhouwer zien liggen, vleesbrood daarentegen.
Fricandon is nochtans een wijdverspreide term, ook in West-Vlaanderen.

En Zwan zegt ook "frikadellen in tomatensaus" tegen balletjes.

(ik zeg frikandel tegen een frikandel trouwens, Oost-Vlaming met West-Vlaamse roots)
 
Toch niet overal. Ben onlangs verhuisd maar blijft toch frikandel zeggen. In Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen, Lanaken, Oudsbergen, Genk, .. is het overal Frikandel hoor. Eerder West-Limburg (Heusden-Zolder en die buurgemeentes) gebruiken de onjuiste lange hamburger.
Geboren en getogen in Hasselt en daar is het toch ook gewoon ne lange en ne ronde hamburger ne platte

Frikandel is voor mij een woord wat ik eerder bij Nederland vind passen
 
Lange hamburger, tot daar aan toe. Maar ik bleef eens eten bij mijn (Limburgse) ex en ik lustte iets niet van vlees. Vraagt die mama of ze een hamburger moet ontdooien. Dus ik oh ja tof. Krijg ik een frikandel op mijn bord??
 
Fricandon is nochtans een wijdverspreide term, ook in West-Vlaanderen.

En Zwan zegt ook "frikadellen in tomatensaus" tegen balletjes.

(ik zeg frikandel tegen een frikandel trouwens, Oost-Vlaming met West-Vlaamse roots)

Ik dacht origineel dat fricandon iets was zoals roze schellen, maar dan heel dik gesneden ofzo. 😆
Regio Brugge / Torhout, heb ik nog nooit Fricandon bij de beenhouwer zien liggen. (In het vervolg ga'k er eens iets meer proberen op letten)
Trouwens ook een aan m'n ma voorgelegd (geboren en getogen Bruggelinge), die had ook nog nooit van fricandon gehoord.

Zwan zegt "frikadellen in tomatensaus", maar dat zijn Hollanders. Kan je niet als regel aanzien, aangezien ze in Nederland zo veel andere benamingen gebruiken. Haha
Bij ons zijn het altijd bouletten in tomatensaus. (y)

Nee hoor. Een gehaktbal is een frikadel.
Een boulet is een ronde bal voor in de frituur (denk niet dat daar veel echt gehakt in zit :'))



Heb altijd bouletten in tomatensaus gehoord, als het om gehaktballen gaat.
Een frikadel heb ik enkel op de blikken van Zwan zien staan, maar zelfs dan nog hebben we het thuis over bouletten.
Ik moet ook zeggen, dat ik nog nooit een boulet besteld heb in de frituur. Frikandel special all the way.

Taal is een raar beestje hé
 
Hollanders genoeg die het gehaktstaaf noemen. Doet me bijna denken aan een worstenbroodje ofzo.
Oost-Limburg en frikandel hier, al begrijp ik waarom er vanaf Bilzen lange hamburger wordt gezegd.
 
Wat is eigenlijk jullie favo fastfood restaurant in België? En wat is dan zoal het menu dat je het meest hesteld?

Bij mij;
Burger king met de ‘ultimate bacon king’

 
Wat is eigenlijk jullie favo fastfood restaurant in België? En wat is dan zoal het menu dat je het meest hesteld?

Bij mij;
Burger king met de ‘ultimate bacon king’

Ook burger King met die lange chilli cheese burger of idd de bacon king. En hun chilli cheese nuggets Als dessert.
 
Terug
Bovenaan