Crypto - Nieuws en algemene discussie

De turkse lira :unsure: van 2007 0.59euro tot nu 0.051 euro.... Dat trekt al heel hard op crypto.
heb je me ergens horen zeggen dat ALLE fiatmunten stabiel zijn?
zwarten zei:
Ik heb rond 2007-2008 mijn telescoop gekocht in Engeland en ik kan die na 15 jaar nog steeds met winst verkopen tweedehands. (verliest niet zoveel in waarde mits goed onderhouden) Als ik me goed herinner had ik er 1100 euro aan betaald met montering bij. Als ik nu de prijs opzoek van enkel de optical tube assembly (dus zonder montering) zit ik aan 1300 euro. Met montering is dat al snel x2
[/QUOT
Wij hebben ook USA-vliegtuigtickets betaald in 2008/2009 aan 600 & 650 euro/stuk (dollar: 1.4-1.6 ongeveer) en betalen nu (dollar aan 1) slechts 100 euro meer voor een extra vlucht erbij. Tuurlijk veranderen prijzen voor sommige producten (index, ...), maar da's relatief voorspelbaar ivm waarde van een bitcoin.
 
heb je me ergens horen zeggen dat ALLE fiatmunten stabiel zijn?
Wij hebben ook USA-vliegtuigtickets betaald in 2008/2009 aan 600 & 650 euro/stuk (dollar: 1.4-1.6 ongeveer) en betalen nu (dollar aan 1) slechts 100 euro meer voor een extra vlucht erbij. Tuurlijk veranderen prijzen voor sommige producten (index, ...), maar da's relatief voorspelbaar ivm waarde van een bitcoin.
Kan je me de prijs volgend jaar van deze eens geven? Ben nog in dubio of ik hem nu zou kopen of volgend jaar. :D
https://www.omegon.eu/telescopes/om...ctor-pro-apo-ap-72-400-quintuplet-ota/p,65156
 
...
De turkse lira :unsure: van 2007 0.59euro tot nu 0.051 euro.... Dat trekt al heel hard op crypto.

Je pakt nu wel hét voorbeeld bij uitstek van een financieel slecht geleid land, met een labiel & autoritair regime en een economie die sterk opgeklopt is/was door interne megaprojecten (zo'n beetje het Chinese model maar dan met beduidend minder sterk export model)... 😋

Kunnen we gewoon akkoord gaan dat de meeste fiat currencies stabieler zijn in koers dan bitcoin, zolang we Turkije, redelijk wat Afrikaanse landen, etc. buiten beschouwing laten - gewoon kijkend naar de cijfers?
 
1 bitcoin is toch 1 bitcoin? :unsure:
Als je de pond de afgelopen jaren volgt heeft dat toch ook serieuze swings gekend tov de euro. Op 2.5 jaar tijd (2006-2009) van 1.5 euro naar 1 euro gegaan.
De dollar tov euro is ook getanked in 1988. Van 1.5 naar 0.80 op 3 jaar.
De turkse lira :unsure: van 2007 0.59euro tot nu 0.051 euro.... Dat trekt al heel hard op crypto.
De gewone spaarder is ook goed gejost dan, een spaarboek van 100000 euro zou nu nog geen 10000 euro waard zijn. Ik herinner me nog goed dat enkele jaren geleden 1 euro = 3 lira.
 
Je pakt nu wel hét voorbeeld bij uitstek van een financieel slecht geleid land, met een labiel & autoritair regime en een economie die sterk opgeklopt is/was door interne megaprojecten (zo'n beetje het Chinese model maar dan met beduidend minder sterk export model)... 😋

Kunnen we gewoon akkoord gaan dat de meeste fiat currencies stabieler zijn in koers dan bitcoin, zolang we Turkije, redelijk wat Afrikaanse landen, etc. buiten beschouwing laten - gewoon kijkend naar de cijfers?
Jazeker. Maar kunnen we dan ook zeggen dat reguliere aandelen ook sterker fluctuerend zijn dan fiat munten van stabiele landen?
Crypto situeert zich namelijk tussen de twee een beetje
 
Jazeker. Maar kunnen we dan ook zeggen dat reguliere aandelen ook sterker fluctuerend zijn dan fiat munten van stabiele landen?
Crypto situeert zich namelijk tussen de twee een beetje

Akkoord dat reguliere aandelen sterker fluctueren dan fiat munten van stabiele landen.
Al zou ik aandelen qua stabiliteit ergens positioneren tussen stabiele munten en crypto, ipv crypto tussen de 2 in. Zelfs als je naar de grotere cryptocoins kijkt en niet de hele nieuwe.
 
Crypto is bedoeld als munt en aandelen niet, is zinloos om deze twee te vergelijken.
Ja en nee. Sommige blockchains zoals ether en cardano voorzien de mogelijkheden om derden op te laten bouwen. Of het useful cases zijn laat ik nog in het midden.
Maar in die optiek zijn de L1 wel te beschouwen als aandeel en niet zozeer als munt.
 
En ik betaal met euros overal omdat ik in usa of zwitserland mijn maestro kaart in een bakje kan steken?

Ik zie nergens prijzen in crypto staan, en ik koop veel online.
 
Over die wallets en hun prijs gesproken. Mensen, ne wallet is een kluis. Dat een kluis een centje kost tegenover bankkosten is navenant duidelijk.

Waarom zit iedereen wallets te kopen nu? Omdat er een semi bank run bezig. Simpel. Mensen halen hun crypto geld weg bij de crypto banken om die in een crypto kluis te steken. Logisch toch?

Wil je gratis bankieren in het crypto wereldje, simpel dan pak je MetaMask als extensie van je browser. Heeft integratie met websites die crypto aanvaarden en even makkelijk of makkelijker dan KBC touch en je betaalt geen rotte frang. Enkel je transactie kosten, maar dat is het equivalent van een pay-as-you-use banking model. MetaMask is zo simpel en soms al zo goed geïntegreerd in websites dat er al zelfs genoeg mensen door onoplettendheid gerold zijn.

Ik heb het jaar en dag zo gedaan, een kleine oude obsolete laptop met Jaxx (toen was MetaMask nog niet zo goed) tot ik een jaar geleden een Ledger gekocht heb. En MetaMask integreert tegenwoordig met Ledger, dus je kan van je kluis rechtstreeks online betalen.

En ik heb nog steeds een oude DeFi laptop met metamask op voor Pancake swap en losse betalingen.
 
Laatst bewerkt:
Crypto is ook niet ontwikkeld geweest om te laten staan op een exchange. Een exchange is een wisselkantoor. Ge gaat toch ook geen account openen op Western Union om daar dollars te kopen en als belegging jaren te laten staan?
 
Wil je gratis bankieren in het crypto wereldje, simpel dan pak je MetaMask als extensie van je browser. Heeft integratie met websites die crypto aanvaarden en even makkelijk of makkelijker dan KBC touch en je betaalt geen rotte frang. Enkel je transactie kosten, maar dat is het equivalent van een pay-as-you-use banking model.
Toch een rare definitie van "gratis" hoor. Ik betaal zogezegd véél geld via 'verborgen' bankkosten, terwijl expliciet gedefinieerde kosten hier voorgestled worden als "gratis bankieren in het crypto wereldje"
 
Het is waar dat ge geen maandelijkse kost betaalt, maar als je crypto transacties doet ga je wel transactiekosten betalen. En dat hangt dikwijls af van de belasting van het gebruikte netwerk op het moment van de transactie (er zijn tijden geweest dat die kosten bijvoorbeeld opliepen tot 200$ en meer bij een transactie op Uniswap)
 
Terug
Bovenaan