Crypto - Nieuws en algemene discussie

Ik zie je je vaak kritisch uitlaten over de waarde van de tokens/coins, maar ik begrijp niet waarom de vergelijking met aandelen niet stand houdt? Een aandeel is gebaseerd op de waarde van het bedrijf, een token/coin is dat in principe toch ook? Is de waarde van iets niet meer gebaseerd op een collectief geloof in het achterliggend project (of dat nu een bedrijf, DAO of whatever is)? Ik ga er van uit dat jij toch ook geen aandelen koopt voor de usecase van dat specifieke aandeel? Of je nu aandelen, tokens, zilver of goud koopt, ik zie het verschil niet helemaal in de reden waarom we er als maatschappij waarde aan toekennen.
Een aandeel is een "deelbewijs" van een bedrijf, een bedrijf dat cashflow genereert, daar zit het fundamenteel verschil met coins/goud/zilver etc -> coins/goud/zilver creëren helemaal geen cashflow, terwijl het bedrijf waarin je investeert wel cashflow genereert -> die cashflow wordt dan op regelmatige basis aan de aandeelhouder uitgekeerd onder de vorm van:
- share buybacks
- dividend
 
En dat geeft waarde aan bit-/fuck-/shit- coin, hoe?
Op dezelfde manier dat een waarde aan een JPEG gegeven wordt. Of aan TCP/IP, of aan MPEG-4. Niet en dan weer wel.

In de toekomst kijken is relatief moeilijk, terug kijken is relatief makkelijk.

Dat je de dag van vandaag je fluit kunt Instagrammen naar Sexuolotte is ook decennia aan evolutie te pas gekomen.

Wie had er gedacht toen men met FFT (wat een technische implementatie is van een DCT van de jaren 70) algoritme op de proppen kwam dat we in 2022 allemaal een camera gingen rondlopen. Dit algoritme ligt namelijk aan de basis van de JPEG foto. Digitale fotografie was iets wat vroeger tegenover de analoge fotografie ook afgedaan werdt als inferieur tegenover. En hier staan we, deze algoritmen zijn zelfs zo ver gegaan dat we de dag van vandaag ons zonder moeite kunnen aftrekken op filmpjes, plat préfere.

Als je kijkt wat crypto gedaan heeft in 2000: met name Nakamoto Trust, dit is feitelijk een technische implementatie van het Byzantijnse Generaals principe. Doel consensus vormen. Noem het gerust de FFT van de DCT.

En dat er consensus nodig is in een digitale wereld is relatief duidelijk. Één oudere manier van consensus vormen is Paxos.

Datacenter architecturen die geen Paxos kunnen gebruiken zijn gemiddeld 33 tot 50 procent duurder. Maar de gemiddelde architectuur heeft gelukkig geen Nakamoto Trust nodig voor consensus. Hier zijn technische randvoorwaarden voor nodig. Maar er zijn bepaalde systemen die dat wel nodig hebben. Neem nu bijvoorbeeld public ledger systemen.

Dat cryptos heel hard lijken op aandelen is natuurlijk een feit. Maar ze verschillen wel degelijk. Bij cryptos is de appreciatie origineel een mining incentive om de kosten van het netwerk te onderhouden. Een belofte op appreciatie maakt het voor de miner interessant. Inherent maakt het dus ook deel uit van een heleboel netwerken. Het is perfect mogelijk om netwerken te hebben die geen speculatie hebben. De top 10 van crypto zitten veel stablecoins in. Als je deze transponeert naar traditionele klassieke aandelen met andere woorden dus oninteressant. Maar ze zijn er toch.

Punt is vooral, wat we nu zien zijn technologische experimenten. Als je kijkt naar welke runs crypto al gemaakt heeft. Gaande van klassieke ledgers tot waar we nu zitten.

Om effectief te begrijpen hoe knotsgek deze markt is: Ethereum, iemand (Vitalik) die zegt oké ik ben niet tevreden met een ledger only netwerk. Ik maak het Turing complete. Simpeler gezegd dan gedaan. Staat na x aantal jaar gewoon op numero twee met gigantisch veel klonen. Hoe kom je erbij vanaf nul, waar haal je de technische creativiteit om iets onbestaande bij elkaar te puzzelen en dan nog van zulk niveau.

Twee bull runs geleden hebben we een heleboel ICOs (initial coin offerings) gezien van netwerken die een andere utility wouden geven aan crypto technologie. Anders zijn dan Bitcoin. Veel ETH of XRP klonen. Sommige deden het wat anders maar meestal Turing complete was een must.

Deze laatste bullrun hebben we een hele boel integrators gezien die bouwden op: denk aan Ethereum layer 2s, Flash loans met AAVE, DAOs zoals alle Ohm forks en DeFi exchanges.

Hoe de toekomst eruit ziet, ik weet het niet. Anders had had ik nu al mijn geld in de crypto Apple gestoken, maar hindsight is altijd 20/20 en ik heb spijtig genoeg gene glazen bol.

Waar we nu zitten is feitelijk het wilde Westen met de Lernhout & Houspies, de louche PC winkels type Verstraeten (om het ff actueel te houden voor zij die em gaan zien zijn).

Verder in de rit gaan we gewoon een heleboel financiële producten hebben. Geen sprake meer over AVAX, BTC, SOL of whatever. Gewoon, bruikbare applicaties. Die even makkelijk te gebruiken zijn dan itsme, of BE eID of online bankieren.

Sowieso veracht ik:
Één evil one, virtual coin om alles te beheersen en sturen. You will own nothing and be happy. Geld dat vervalt, aankoopkeuzes die afgeschermd zijn, etc...

Micro leningen. Vergeet Mevrouw Leenmans die u een knie uitstampt als ge niet betaalt. Airbnb die zooi. Iedereen poolt wat centjes bij elkaar, het systeem pakt de verzekering voor zijn rekening.

Gokken. Hoe je het draait of keert, gokken blijft de mens graag doen. Van centen aftroggelen in lunapark tot paardrennen. De adrenaline rush blijft voor sommigen zeer reëel.

En dan zijn we nog geeneens bezig over hybride netwerken. CeFi chains in DeFi.

We zitten nu vooral in technology (en vooral product) en price discovery met de crypto markten.

Wil je natuurlijk cash genereren (of cash generating assets) op de cryptos dan ben je de dag van vandaag meestal bezig met of:
- miner speculatie (speculatieve stijgingen, zoals veel hier)
- reguliere aandelen gebaseerd op crypto bedrijven (je kan bijvoorbeeld een Coinbase balans uitvogelen)
- yield genererende producten (zie staking threads)

Punt is niet elk lijntje op coinmarketcap moet een cash generating asset zijn om zijn bestaansrecht te verantwoorden. Dat is nu eenmaal eigen aan de technologie markt. Opensource heeft ook zijn nut in de wereld desondanks dat het geen inherente opbrengst kent.
 
Een aandeel is een "deelbewijs" van een bedrijf, een bedrijf dat cashflow genereert, daar zit het fundamenteel verschil met coins/goud/zilver etc -> coins/goud/zilver creëren helemaal geen cashflow, terwijl het bedrijf waarin je investeert wel cashflow genereert -> die cashflow wordt dan op regelmatige basis aan de aandeelhouder uitgekeerd onder de vorm van:
- share buybacks
- dividend

Ik ben volledig op de hoogte van wat een aandeel is hoor, maar uiteindelijk is het niet minder dan een deelbewijs van een bedrijf waar waarde aan toegekend wordt door de markt. Die waarde wordt deels gekoppeld aan de prestaties van dat bedrijf in de tegenwoordige tijd, en deels door toekomstige prestaties van het bedrijf mee in rekening te brengen. De beurs loopt namelijk altijd wat jaren vooruit. Hetzelfde kan toch gezegd worden over de waarde die aan tokens/coins toegekend worden in cryptoprojecten? We bepalen een prijs adhv hun usecase (Ethereum is meer waard dan ADA bijvoorbeeld aangezien er meer projecten op worden gebouwd en meer mensen er gebruik van maken) en de verwachtingen die we hebben naar de toekomst toe.

Zoals in het beurstopic werd aangehaald is er momenteel op de beurs eenzelfde extreme tendens gaande. Je kan wel zeggen dat er meer informatie is om bedrijven op te waarderen en zo proberen een aankoop meer te legitimeren dan het kopen van "shitcoins", maar als dat waarderen van een bedrijf gekoppeld is aan de verwachting dat we de komende 10 jaar aan negatieve rente gaan blijven leven en de prestaties van het bedrijf aan "perfectie" worden gewaardeerd, dan kan je dat toch ook niet meer serieus nemen? Ik las in het beurstopic over Cloudstrike dat +45% gaat op een paar dagen tijd omwille van een vermoeden dat de FED de renteverhogingen zou verminderen met 25 basispunten in December. Vorige week nog stond heel de economische wereld dagenlang ion teken van Jerome Powell's speech en de manier waarop hij zijn zinnen zou verwoorden. Dovish or Hawkish? Dat ging bepalen (en heeft bepaald) wat de beurzen gingen doen. Ik vind het persoonlijk lachwekkend. De beurs is in hetzelfde bedje ziek als de cryptomarkt.
 
Maar dat zijn korterermijn schommelingen, op lange termijn volgt de koers van het aandeel gewoon de winst/fcf, bij crypto is er geen waarde om te volgen op lange termijn
 
Maar dat zijn korterermijn schommelingen, op lange termijn volgt de koers van het aandeel gewoon de winst/fcf, bij crypto is er geen waarde om te volgen op lange termijn
Dat lijkt me helemaal niet te kloppen? Bedrijven genoeg die verlies maken maar toch hoog staan qua aandelen? (en andersom)
 
Geen datacenters nodig, dat is juist het mooie aan het concept. Het werkt, zover ik het allemaal goed begrijp, via een P2P-systeem geconnecteerd aan een blockchain waarbij mensen met vrije opslagruimte op hun computer, deze ter beschikking kunnen stellen van de consument via STORJ. Het systeem van STORJ zorgt er dan voor dat de data veilig verdeeld wordt over al de mensen die capaciteit ter beschikking stellen, in se dus de node-operators van het systeem.

Storj is al enige tijd online en werkt naar behoren. Snel en veilig, zover ik het allemaal goed heb opgezocht. Ze richten zich momenteel echter voornamelijk tot bedrijven, ik weet niet of je particulier ook bij hen terecht kan. Aan een prijs van 4$ per TB per maand, is STORJ momenteel licht goedkoper dan Google, zonder dat je van één partij afhankelijk bent om je data op te slagen. Ik zie de usecase van het project dus wel. Het feit dat ze ook zeer open en transparant hun boekhouding delen, is alleen maar een pluspunt in het wilde cryptowesten.

Meer te lezen op hun site. Voor alle duidelijkheid: ik bezit STORJ en ben al langere tijd fan van dit project.



Zo'n projecten kan op twee manieren eindigen.
1. Ze draaien te goedkoop en niemand support het meer. In het geval van Storj, hoe garanderen zij de prijs van TB gezien het aanbod aan vrije ruimte flexibel is die op vraag en aanbod draait :p. Kan niet zijn dat het blijft bij 4 dollar per 1TB per maand. En de capaciteit is op dit moment 22,9 Petabyte volgens hun website. Dusja, ofwel wordt dus de kost serieus onderschat bij degene die de coins krijgt ofwel wordt het gesponsord met fictieve coins die zogenaamd een waarde hebben want "crypto".

Dusja, er zijn geen datacenters nodig, zeg je. Je hebt duidelijk datacenters nodig om genoeg aanbod te generen want met 22 petabyte geraak je er niet. 22 petabyte is niks, niemandal.

2. Ze worden zelf gecentraliseerd als hun methode daadwerkelijk goedkoper blijkt te zijn. Wat ik dus niet geloof. Want een Google of Amazon zou daar direct wel inhakken als dat hun kosten kan doen dalen met bepaalde %.




Er is een trouwens reden waarom er soms een middle man is.
Zodat iemand accountabel is. (Wie bel je bij Storj als je data wil recuperen of technisch advies nodig hebt? Wie contacteer je als het misloopt? Wat als er geen 29 stukjes meer is om je data te recuperen? Wat als grote leveranciers aan Storj zich terugtrekken wegens enorm stijgende energiekosten? Hoe wordt alles gegarandeerd? Wie garandeert dit?)
Zodat je iemand 24u/7 kan contacteren. (Wie bel je op?)
Zodat er gebruikersvriendelijkheid is :p (De reden waarom mensen geld willen laten staan bij een bank of een cryptoexchange :p). Meeste mensen willen niet foefelen met een "Ledger".
Zodat het simpel is.


Ik denk dat dat de grote uitdaging is van crypto. Niet dat de middle man wordt uitgesloten maar dat niemand meer de middle man wil zijn en de verantwoordelijkheid wil dragen :p. Is nu wel duidelijk dat FTX, Luna,... nooit die verantwoordelijkheid wouden :p.
 
Ge moet voor de verschillende coins de app op de ledger zetten. 't Is wel wat werk als ge veel verschillende coins hebt.
Bij mij staat enkel BTC en ETH op mijne ledger, de rest, staat nog op Binance, Kraken, en mijn Metamask wallet. Zit te twijfelen of ik die niet gewoon ga omzetten in BTC of ETH ... en dan op de ledger zwieren.
 
Ik heb nog 15000 cummies :)
Haha, 'k heb er ook nog een pak staan.

Ge moet voor de verschillende coins de app op de ledger zetten. 't Is wel wat werk als ge veel verschillende coins hebt.
Bij mij staat enkel BTC en ETH op mijne ledger, de rest, staat nog op Binance, Kraken, en mijn Metamask wallet. Zit te twijfelen of ik die niet gewoon ga omzetten in BTC of ETH ... en dan op de ledger zwieren.
Thx! Zal ook gewoon m'n grootste coins erop zwieren. Rest op exchange of Trust Wallet.
 
Nano Ledger van 80 euro, veilig genoeg?
Overal uitverkocht wel zie ik :help:

Gisteren deze aangekocht. S Plus is vergelijkbaar met de X, alleen geen bluetooth
 

Gisteren deze aangekocht. S Plus is vergelijkbaar met de X, alleen geen bluetooth
Idd best via de officiële website kopen, dan ben je zeker dat er niet mee gerommeld is.
Ik ga er ook eentje bijkopen. Ik wacht wel op Black Friday in de hoop nog een korting mee te pikken.
Hier is het niet dringend, heb er al 1 dus m'n funds zijn safe.
 
how convenient.... :unsure:
https://www.reuters.com/markets/cur...tart-12-week-digital-dollar-pilot-2022-11-15/

NEW YORK, Nov 15 (Reuters) - Global banking giants are starting a 12-week digital dollar pilot with the Federal Reserve Bank of New York, the participants announced on Tuesday.

Citigroup Inc , HSBC Holdings Plc (HSBA.L), Mastercard Inc (MA.N) and Wells Fargo & Co (WFC.N) are among the financial companies participating in the experiment alongside the New York Fed's innovation center, they said in a statement. The project, which is called the regulated liability network, will be conducted in a test environment and use simulated data, the New York Fed said.


The pilot will test how banks using digital dollar tokens in a common database can help speed up payments.

Earlier this month, Michelle Neal, head of the New York Fed's market's group, said it sees promise in using a central bank digital dollar to speed up settlement time in currency markets.
Banking the unbanked is een goede reden... Geld met een vervaldatum minder :)
 
Idd best via de officiële website kopen, dan ben je zeker dat er niet mee gerommeld is.
Ik ga er ook eentje bijkopen. Ik wacht wel op Black Friday in de hoop nog een korting mee te pikken.
Hier is het niet dringend, heb er al 1 dus m'n funds zijn safe.
Ik ga denk ook een backup ledger te kopen. Stel dat er dan 1 ledger kapotgaat of uw kot afbrandt kunt ge nog aan uw coins.
 
Idd best via de officiële website kopen, dan ben je zeker dat er niet mee gerommeld is.
Je bent er niet zeker van, maar dat is idd wel de veiligste optie. Laat ons niet vergeten hoe Ledger persoonlijke info van duizenden klanten heeft vrijgegeven aan het publiek via een hacking, waarna ze er van af zijn geraakt met een simpele “sorry”-tweet. In de cryptowereld geldt 1 regel: vertrouw niemand en neem maatregelen om jezelf zo goed mogelijk te dekken tegen potentiële risico’s.
 
Een ledger van 80 euro. Da's ongeveer wat ik de laatste 20 jaar aan bankkosten heb uitgegeven (prive-gebruik). En dat leek me nog altijd een stuk veiliger dan zo'n ledger, waarvan je er al meerdere moet kopen om niet in de miserie te kunnen komen bij brand, diefstal,...

Ik snap het toch nog altijd niet. De voordelen die vermeend worden, is men in de praktijk wel aan het tegenspreken.
 
how convenient.... :unsure:
https://www.reuters.com/markets/cur...tart-12-week-digital-dollar-pilot-2022-11-15/


Banking the unbanked is een goede reden... Geld met een vervaldatum minder :)
Geld met een tijdslimiet, mogelijke negatieve rente waar je niet meer aan kan ontsnappen, CO2 paspoort, privacy issues, noem maar op.
De mogelijkheden voor overheden zijn eindeloos en het volk wordt de grote verliezer. Op termijn zullen ze het door ons strot duwen, willen of niet.

Madelon Vos had hier afgelopen zondag een interessant stukje over:

Je bent er niet zeker van, maar dat is idd wel de veiligste optie. Laat ons niet vergeten hoe Ledger persoonlijke info van duizenden klanten heeft vrijgegeven aan het publiek via een hacking, waarna ze er van af zijn geraakt met een simpele “sorry”-tweet. In de cryptowereld geldt 1 regel: vertrouw niemand en neem maatregelen om jezelf zo goed mogelijk te dekken tegen potentiële risico’s.
Klopt, 100 procent zeker ben je nooit want de enveloppe kan onderweg onderschept zijn. Maar die kans is alleszins kleiner dan een malafide verkoper. Die hack op de klantendata van Ledger is idd zorgwekkend, dus ben nog aan het zien hoe we die ledger anoniem kunnen ontvangen. Desnoods een afhaalpunt ofzo, geen idee of Ledger dat toelaat via hun shop.

Een ledger van 80 euro. Da's ongeveer wat ik de laatste 20 jaar aan bankkosten heb uitgegeven (prive-gebruik). En dat leek me nog altijd een stuk veiliger dan zo'n ledger, waarvan je er al meerdere moet kopen om niet in de miserie te kunnen komen bij brand, diefstal,...

Ik snap het toch nog altijd niet. De voordelen die vermeend worden, is men in de praktijk wel aan het tegenspreken.

Je hoeft er niet meerdere te kopen. Als je je seed phrase onthoudt kan je na een brand altijd je crypto terughalen. Je kan dus ook gewoon je seed phrase op verschillende plaatsen leggen, maar dit is natuurlijk minder veilig dan meerdere ledgers. Met een ledger bezit je je vermogen zelf en niet de bank waar je dan nog toestemming aan moet vragen om het te kunnen afhalen in cash als je grotere bedragen nodig hebt en moet hopen dat ze niet kopje onder gaan. Daarnaast moet je dikwijls nog gaan vertellen wat je met je geld gaat doen. Waarom je voor zo'n "dienst" zou betalen gaat m'n petje te boven.
 
Terug
Bovenaan