crelan neemt axa bank over

D

Deleted member 451

Guest
Ok gisteren officieel een email gekregen.

na lange geruchten dus eindelijk officieel.


ik zit bij axa bank, en volgens die mail wordt crelan de hoofd overnemer. Wellicht dus (vanaf 2024) alles onder crelan naam en logo.


op zich heb ik er niet zo veel mee. zolang ze hun gratis zichtrekening maar verder kunnen aanbieden , is het ok voor mij.

want heb indertijd mijn hypotheek en brandverzekering bij hen genomen (axa), dus ik zit nog tot 2032 "vast" bij hen, omdat er indertijd in het contract stond dat ik die lening kreeg als ik bij hen mijn zichtrekening en brandverzekering hield.

ik vraag me eigenlijk af, als zij éénzijdig brandverzekering en zichtrekening duurder maken, of dat dan niet valt onder contractbreuk?

soit, alles gaat pas in ten vroegste vanaf 2024 stond er in die mail, tegen dan nog 8 jaar hypotheek.... ik zie dan wel. maar als ze het al te bont maken, ga ik toch met alles weg daar hoor in 2032.


edit: ik vraag me trouwens iets af,
ik heb reeds de helft van mijn lening & intresten terugbetaald. (60.000 + 12.000 intresten was het initieel).
dus heb nog iets van een 36.000 terug te betalen, over 10 jaar.

ik heb dat geld, dus in principe kan ik mijn lening nu al afbetalen. maar dan mis ik nog 10 jaar die optimale woonbonus (oud systeem pre 2015).

of leent het echt de moeite om dat te doen, en tegelijk een nieuwe lening aan te vragen bij een andere bank aan lagere rente ( terwijl ik die eigelijk niet echt nodig heb, maar gewoon voor die mindere woonbonus, systeem na 2015 ? ) en daar nog 10 jaar van te genieten.
wellicht niet zeker, zal te veel kosten zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En in uw post?

Lening herfinanciering kunt ge aan de bank vragen of dat de moeite is. Hangt af van de kosten, verschil in rentevoet, woonbonus, .... Of kunt ge zelf berekenen want de bank is misschien niet zo happig om dat met een paplepel in te geven :)
 
Als zij hun brandverzekering verhogen in prijs (dat zal nu ook al wel gebeuren denk ik maar soit), dan staat het jou toch vrij een andere firma te zoeken ?
Enige nadeel is dat zij dan de korting op je % van de hypotheek mogen laten vallen

Bij een herfinanciering kijkt men trouwens ook naar het belastingsysteem van de oorspronkelijke lening
Toen woonbonus 1e generatie dan blijf je in dat systeem bij een herfinanciering
Een volledig nieuwe hypotheek zal je GEEN belastingvoordeel meer opleveren (tenzij voor je 2e woning ofzo)

En een zichtrekening is op dit moment niet gratis volgens mij bij Crelan dus de kans dat het dat zal worden lijkt me ook klein
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Als je nog in het systeem van de oude woonbonus zit: zéker uw lening niet helemaal vervroegd afbetalen.

Rekenvoorbeeld voor hoe het in het geval van mij en mijn man is:

We moeten nog 3 jaar en enkele maanden afbetalen, in totaal nog 18.813 euro af te betalen. we betalen elk jaar 6.313 euro af.
Gezien we op het einde van de periode zitten, daalt de interest altijd maar en betalen we vooral kapitaal af.
Voor 2022 bijvoorbeeld: We zullen van de 6.313 euro in totaal, nog slechts 630,89 euro interest betalen aan de bank - de rest is kapitaal.
voor 2023: 412,33 euro intrest.
Voor 2024: 185,38 euro intrest.
Deze intrestbedragen vind je terug op je aflossingstabel die je bij afsluiten van de lening hebt gekregen van je bank!

Door het systeem van de woonbus ('oude systeem') kunnen wij voor 2 personen in totaal 4620 euro (2x 2310) per jaar inbrengen. Stel dat je aan 30% belast wordt: dat levert dus 1386 euro belastingvoordeel per jaar op. Dus méér dan het aan intrest kost.

Ik raad je dus aan om naar de bank te gaan, hen te laten berekenen hoeveel je maximaal terug kan betalen als eenmalige terugbetaling maar zodat je wel je korf nog kan vullen - dat komt op zich ongeveer neer op die 6.313 per jaar nog blijven afbetalen. Zo benut je je belastingsvoordeel maximaal.

Disclaimer: sorry aan zij die geen woonbonus hebben, ja dit systeem is belachelijk, ik heb het niet gemaakt, ik gebruik alleen wat er bestaat he :crazy:
 
Door het systeem van de woonbus ('oude systeem')
Dat oude systeem ziet er de max uit!

5f8f3c58dace450018a3e463
 
Zijn jullie wat ouder of gewoon weinig geleend? Lijkt me leuk zo een lage maandlast te hebben...
Aangezien ze maar 3 jaar meer moeten betalen, zou ik "wat ouder" gokken.
Anderzijds betaalde ik voor mijn eerste woning (nu een 8-9jr terug gekocht denk ik), ook maar 440 euro per maand af.
 
Zijn jullie wat ouder of gewoon weinig geleend? Lijkt me leuk zo een lage maandlast te hebben...
beiden.

maar ik vind het een moeilijke oefening om te maken hoor.. wat die maximale korf is,
zeker omdat het voor mij allemaal anders zal zijn, altijd alleenstaand geregistreerd geweest, maar vanaf dit aanslag jaar zal mijn vriendin er bij komen als wettelijk samenwonende.

dus onbegonnen voor me om te gaan beginnen cijferen.
misschien toch eens een bank binnenstappen, zij moeten dat toch weten.

nu , langs de andere kant maak ik me ook geen al te grote illusies; stel dat crelan een betalende zichtrekening zal inroepen, van grofweg 4 euro per maand.... ja das dan 48 euro per jaar, of ik daarvoor nog met alles moet verkruipen naar andere banken, voor laatste 8 jaar lening? lijkt me gek.

tenzij natuurlijk, als jullie zeggen dat ik zowiezo mijn oude systeem van woonbonus blijf behouden, kan ik misschien de lening vergroten, en er nog een hap bij lenen, "voor de fun" een beetje , omdat ik het dan zo kan blijven aftrekken van mijn belastingen tot aan mijn 65e, ipv nu zal die aflopen aan mijn 50e. als die intrest toch peanuts zou zijn, zou dat misschien wel eens een heel slim idee kunnen zijn, nu de rente's nog vrij laag staan.
 
Ben ook bij Axa en heb er sinds 2015 een lening lopen. In de week de melding gekregen van de overname.
Ik maak me op zich geen zorgen ofzo, maar ergens vind ik het wel vreemd dat een kleinere bank een grotere kan overnemen.
Die bezwaren van het ECB waren er ook niet voor niets lijkt me.
bwa je mag niet vergeten dat axa wel een grote VERZEKERINGSTAK heeft, maar de bank zelf eigenlijk minder voor stelt in BE.

CRELAN was al een samenvoeging van Centea en landbouwkrediet. Dus het verwondert me evenwel niet dat zij axa dan over nemen.

al blijf ik het vrij kut vinden. Axa kantoor hier heeft me altijd heel goed geholpen, ik heb er een gratis zichtrekening, en toch kan ik er mijn kredietkaart aan koppelen (betalende kaart met bescherming). Officieel kan dit zelfs niet, je moet steeds een betalende zichtrekening hebben, maar ik vermoed omdat ik er met heel mijn vermogen, leningen kaarten etc.... zit dat ze iets speciaals deden.

en dus nu wellicht binnen 2 jaar naar een betalende crelan rekening zie ik niet echt zitten...
dus vandaar ik hoop toch nog een slag te slaan met mijn hypo lening (zie eerdere post).
 
Ik heb idd ook nog steeds mijn gratis start2bank rekening met een Visa Classic die me maandelijks 3€ kost.
Ze hebben al vaak geprobeerd me te doen overstappen op Comfort2bank (incl gratis kredietkaart), maar dat kost 4,5€ per maand.
Dusja, waarom zou ik overstappen :unsure:
 
tenzij natuurlijk, als jullie zeggen dat ik zowiezo mijn oude systeem van woonbonus blijf behouden, kan ik misschien de lening vergroten, en er nog een hap bij lenen, "voor de fun" een beetje , omdat ik het dan zo kan blijven aftrekken van mijn belastingen tot aan mijn 65e, ipv nu zal die aflopen aan mijn 50e. als die intrest toch peanuts zou zijn, zou dat misschien wel eens een heel slim idee kunnen zijn, nu de rente's nog vrij laag staan.
Dat plannetje zal niet werken: je kan je Woonbonus behouden maar enkel tot de maximale duur zoals die was op het moment dat de Woonbonus afgeschaft is. Je kan het dus niet over een langere periode spreiden en er nog van blijven genieten
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dat plannetje zal niet werken: je kan je Woonbonus behouden maar enkel tot de maximale duur zoals die was op het moment dat de Woonbonus afgeschaft is. Je kan het dus niet over een langere periode spreiden en er nog van blijven genieten
Ahja en wat is die maximale duur dan wel?
 
Terug
Bovenaan