Costa Rica

Over 10 dagen vertrekken we voor 19 dagen naar Costa Rica.
Vorige maand pas lastminute vastgelegd via het Zuiderhuis omdat onze vlucht naar Vietnam afgelast was met de oorlog in het MO.

2 dagen : Arenal
2 dagen: Monteverde
2 dagen: Matapalo, vooral uitrusten na de drukke eerste dagen
3 dagen: Drake Bay
1 dag: San Gerardo de Dota
1 dag: Turrialba
2 dagen: Tortuguero
3 dagen: Puerto Viejo

Heb er ongelofelijk veel zin in! Hopelijk zit het weer een klein beetje mee.

Enige waar ik een beetje tegenop zie is nat schoensel.
Ben van plan 4 schoenen mee te nemen:
- Lage wandelschoenen (waterproof)
- Sandalen met goede grip
- Water sloefkes
- Nike sport schoenen/sneakers

Zijn sneakers aan te raden, of zou ik die gewoon thuis laten?

- Water sloefkes

Als je die lage wandelschoenen comfortabel vindt zou ik het daarbij houden, dat bespaart je ook een paar schoenen om mee te nemen.

Over 10 dagen vertrekken we voor 19 dagen naar Costa Rica.
Vorige maand pas lastminute vastgelegd via het Zuiderhuis omdat onze vlucht naar Vietnam afgelast was met de oorlog in het MO.

2 dagen : Arenal
2 dagen: Monteverde
2 dagen: Matapalo, vooral uitrusten na de drukke eerste dagen
3 dagen: Drake Bay
1 dag: San Gerardo de Dota
1 dag: Turrialba
2 dagen: Tortuguero
3 dagen: Puerto Viejo

Heb er ongelofelijk veel zin in! Hopelijk zit het weer een klein beetje mee.

- Water sloefkes

Mooie route Enigste wat ik had bij enkele wandelingen was dat er wel veel regenwater was / diepe plassen. Dus ik vond het wel fijn om te kunnen wisselen van schoenen. Was toen wel in November & Oktober, dus mogelijks wel ander 'seizoen'.

Voornamelijk natte voeten gehad in Uvita (whale tail), Monteverde (in't algemeen gewoon ook 'nat' door de mist) en Corcovado.

Met welke organisatie ga je? Cosa Rica was onze duurste reis ooit, dus bereid je daar op voor. Een cola in de supermarkt is €3,5 en naar toilet gaan is (voor toeristen) ook telkens €1. Maar je mag dit jouw vakantie niet laten verpesten. Onze reis zelf was €6500 voor 2 personen, inclusief uitstappen maar onze organisatie gaf iedere dag een voorstel voor een iets leukere uitstap. Dat was iedere dag €100 - €150 extra, per persoon. Ik kan je verzekeren dat ik daar niet mee gediend was.

Maar ik heb ze allemaal gedaan en heb daar nog altijd geen seconde spijt van. Ga dan gewoon het jaar nadien niet op reis. Costa Rica is werkelijk on-ge-loof-lijk. Wat ik daar gezien heb aan fauna en flora is ongezien.

Deze foto is bijvoorbeeld géén Photoshop: https://ibb.co/kV055nd1

Ontwaken in de jungle waarbij je apen mijlenver met elkaar hoort communiceren, op een halve meter van een krokodil gaan varen, de mooiste papegaaien, enorm grote hagedissen, heel veel kleurrijke vogels, enz...

Ps: het kan regen & stormen en 2 dagen later 30 graden zon zijn :D
Ps2: eindprijs lag boven €9000

Laatst bewerkt:
Met welke organisatie ga je? Cosa Rica was onze duurste reis ooit, dus bereid je daar op voor. Een cola in de supermarkt is €3,5 en naar toilet gaan is (voor toeristen) ook telkens €1. Maar je mag dit jouw vakantie niet laten verpesten. Onze reis zelf was €6500 voor 2 personen, inclusief uitstappen maar onze organisatie gaf iedere dag een voorstel voor een iets leukere uitstap. Dat was iedere dag €100 - €150 extra, per persoon. Ik kan je verzekeren dat ik daar niet mee gediend was.
We reizen via het Zuiderhuis.
Pas 12 mei hebben we contact met hun gehad om te vragen wat nog mogelijk was om te regelen (lang getwijfeld om gewoon naar Frankrijk te gaan nadat Vietnam was gecanceld).
Per dag hebben we een overzicht van optionele activiteiten waar steeds de prijs staat vermeld. Toegang tot sommige parken, hike tour, paardrijden, canopy, koffie plantage bezoeken... Die activiteiten hebben we gisteren doorgegeven en zijn nu voor ons geboekt.
De duurste activiteiten liggen al vast in het standaard pakket. Heel tevreden van tot nu toe!

Het gaat idd een hele dure reis worden. Maar als ik alles lees en bekijk is het dubbel en dik waard.

Laatst bewerkt:
Matapalo 😍
Onverwacht terechtgekomen, voor een dag, door vrienden. Echt prachtig stukje en heel rustig.
Hopelijk genieten jullie er van. Zoals met alles kan je het zo duur en goedkoop maken als je zelf wilt. Wij hebben fantastische tours gehad, maar evengoed fantastische dagen waar je naar een strand gaat en de apen en luiaards vanaf het strand kunt zien. Super.

Ik denk dat je mijn uitgebreide persoonlijke ervaring nog ietsje terug kunt vinden

Paardrijden en koffie plantages verbind ik nu niet direct met Costa Rica. Die toeristische attracties doen ze overal 😁
Vrouw is fervent paardrijdster dus daar is geen weg omheen.
En ik vind het nu ook niet erg om de natuur te paard te doorkruisen, afwisseling van het wandelen!
Ziet er toch cool uit?
horseback-tour-arenal-volcano-scenic-trail-costa-rica.jpg

In Monteverde zijn enkele koffieplantages en overnachten we met zicht over een plantage, dus een rondleiding is snel meegenomen.
https://maps.app.goo.gl/UBrEhJHYVNuY9bPy8

Paardrijden en koffie plantages verbind ik nu niet direct met Costa Rica. Die toeristische attracties doen ze overal 😁
Ik moet nu wel zeggen dat in die landen paardrijden vaak wel net iets leuker is dan in onze eigen regio. Ik heb daar aan Arenal een tochtje gedaan over terrein waarbij zelfs een aantal mensen in die groep die effectief konden paardrijden het best pittig vonden. Denk dat er daar toch een paar bij zaten, die halfweg hadden opgegeven als het een optie had geweest.

't is nu al heel wat jaren geleden, maar ik kan mij echt niet herinneren dat Costa Rica heel duur was. Het was daar duurder in vergelijking met andere Latijns-Amerikaanse landen, maar toch nog een pak goedkoper dan hier. Ik vermoed dat het vooral de reisorganisaties zijn die daar goed doorrekenen. Ik heb al mijn uitstapjes lokaal of via de hostels waar ik verbleef geregeld en dat was allemaal best schappelijk van prijs. Inkopen heb ik altijd gedaan in lokale pupleria en dat was altijd best goedkoop.

't is nu al heel wat jaren geleden, maar ik kan mij echt niet herinneren dat Costa Rica heel duur was. Het was daar duurder in vergelijking met andere Latijns-Amerikaanse landen, maar toch nog een pak goedkoper dan hier. Ik vermoed dat het vooral de reisorganisaties zijn die daar goed doorrekenen. Ik heb al mijn uitstapjes lokaal of via de hostels waar ik verbleef geregeld en dat was allemaal best schappelijk van prijs. Inkopen heb ik altijd gedaan in lokale pupleria en dat was altijd best goedkoop.

Als je in hostels slaapt/in sodas eet, zal het inderdaad relatief meevallen. Maar als je op zijn "westers" reist, dan zijn de prijzen toch erg gelijkaardig dan hier. Ook logisch, want het is op de Amerikaanse markt afgestemd (en waarbij die Amerikanen nog andere budgetten gewoon zijn).

Maar die reisorganisaties pakken inderdaad nog eens een marge waardoor je nog een stuk duurder uit bent (om dan vaak nog eens in groep te mogen reizen,.. no thanks).

Ze noemen niets voor niets Costa Rica het Zwitserland van Zuid Amerika. In onze groepsreis zaten heel wat Belgen en Nederlanders en die vonden alles duur. En die ene vrouw uit Zwitserland vond de prijzen ‘ok’ gewoon omdat die een hogere standaard gewoon was.

Haar woorden trouwens. Dus Costa Rica bestempelen als goedkoop geeft een verkeerd beeld.

Ze noemen niets voor niets Costa Rica het Zwitserland van Zuid Amerika. In onze groepsreis zaten heel wat Belgen en Nederlanders en die vonden alles duur. En die ene vrouw uit Zwitserland vond de prijzen ‘ok’ gewoon omdat die een hogere standaard gewoon was.

Haar woorden trouwens. Dus Costa Rica bestempelen als goedkoop geeft een verkeerd beeld.

Dat is nochtans Uruguay ;).

Terug
Bovenaan