Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik snap niet hoe HLN nu al kan spreken van "het virus verliest terrein in het Waasland".
Er is één deftig groot hospitaal, het AZ Nikolaas, waar de cijfers weer stijgen ondanks alle maatregelen die er nu al zijn.
Kant noch wal raakt het soms in de media, liggen bleiren dat versoepelingen nog eventjes uit zullen blijven (Erika Vlieghe) en dan bovenstaande info.
Deze namiddag op Radio1, "de test centra zijn klaar, de software voor de uitnodigingen ook, nu nog voldoende vaccins".
In België is er altijd één factor in een vergelijking die vertraging oploopt.

Ik ben genen dokter eh ;). Maar hier menen ze dat de technologie van Pfizer/moderna schitterend is en ne kloeke mens van 70 jaar zeker gaat beschermen. Maar die hele oudjes die al verzwakt zijn en amper immuniteit hebben, hebben ze hun twijfels bij. Omdat het vaccin uw immuniteit leert bepaalde celmembranen aan te vallen maar als uw basisimmuniteit miniem is is het betwijfelbaar of je het iets zeer succesvol kan aanleren. Een klassiek vaccin zou dan meer aangewezen zijn. Maja ‘afwachten’ zeggen ze. Ze zien zeer ouden ondanks hun 2e prik (2e prik natuurlijk vrij recent) met zware covidklachten alsnog binnenkomen en overlijden. Maar again don’t shoot me op wat ik in 2 ziekenhuizen gehoord heb eh 😅. Ik ben geen wetenschapper ;).

Belangrijk detail is dat er, op aangeven van de hoge gezondheidsraad, geen AstraZeneca gegeven wordt aan immuun gecompromiteerde patienten. Daar gebruiken ze effectief dat van Moderna of Pfizer voor omdat die in studies er veel beter uit kwamen voor patienten met een verlaagd afweersysteem. Ook de cijfers uit Israel lijken weer te geven dat de vaccins hun ding doen bij de oudere bevolking. Ik zou toch eerder afgaan op de studies en adviezen van de hoge gezondheidsraad dan een individuele dokter.

Furthermore, is het niet zo dat het vaccin een paar weken na het tweede shot nodig heeft om optimaal te werken? Hoeveel van die hele oudjes kent die dokter al die op dat punt zitten?

Dat is helemaal niet denigrerend, en al zeker niet zo bedoeld.
Ik snap alleen niet waarom voortdurend en constant "perspectief" gelijk wordt gesteld aan "lossen van maatregelen". Er is perspectief. Dat is heel duidelijk gegeven. Alleen is het nog niet nu. Ook al dalen de cijfers nu, dit is volgens de modellen nog niet het moment om de regels te lossen, dus daar hoef je niet op te hopen.

Wil je liever dat ze komt zeggen dat het misschien wel al kan vanaf 10 maart, terwijl ze weet dat het volgens de modellen nog niet kan? Dan springen de politici op die kar mee en is het feest. Tot de cijfers ontploffen en we ons gaan afvragen of die deskundigen wel weten wat ze zeggen.

Of dat ze zegt dat het zéker kan vanaf 1 april, om dan haar woorden te moeten inslikken als het zover is? Dan is het toch gewoon beter om gewoon te zeggen hoe het zit. Dat is duidelijk.
Welk perspectief is er? Dat er ooit misschien mogelijks wel eens versoepeld zou kunnen worden? :) Misschien eens met een horeca-eigenaar of iemand in de culturele sector gaan praten, eens horen welk perspectief die mensen hebben.

Welk perspectief is er? Dat er ooit misschien mogelijks wel eens versoepeld zou kunnen worden? :) Misschien eens met een horeca-eigenaar of iemand in de culturele sector gaan praten, eens horen welk perspectief die mensen hebben.
Perspectief is toch uitzicht op versoepelingen, zeker? Ik praat met genoeg mensen uit getroffen sectoren, hoor. Ik weet niet waarom het zo persoonlijk moet worden. Alsof ik fan ben van de regels, alsof ik niet liever doe dan niet buiten komen en thuiswerken. Er is een verschil tussen experts volgen in hun beoordeling en hopen op blijvend strenge regels, hè.

Dat is helemaal niet denigrerend, en al zeker niet zo bedoeld.
Ik snap alleen niet waarom voortdurend en constant "perspectief" gelijk wordt gesteld aan "lossen van maatregelen". Er is perspectief. Dat is heel duidelijk gegeven. Alleen is het nog niet nu. Ook al dalen de cijfers nu, dit is volgens de modellen nog niet het moment om de regels te lossen, dus daar hoef je niet op te hopen.

Wil je liever dat ze komt zeggen dat het misschien wel al kan vanaf 10 maart, terwijl ze weet dat het volgens de modellen nog niet kan? Dan springen de politici op die kar mee en is het feest. Tot de cijfers ontploffen en we ons gaan afvragen of die deskundigen wel weten wat ze zeggen.

Of dat ze zegt dat het zéker kan vanaf 1 april, om dan haar woorden te moeten inslikken als het zover is? Dan is het toch gewoon beter om gewoon te zeggen hoe het zit. Dat is duidelijk.
Dat versoepelen kwam van mij. Cerv was bezig over wanneer we dan wel kunnen hopen op vooruitzichten en in de quote en artikel (voor zover ik kan lezen) staat er "na april nog niet, geen exacte datum". Dus perspectief is er niet. Toch niet van haar. Voor de moment weet ik dat we "ergens in het voorjaar wel zullen versoepelen als vaccinatie goed gaat"

Daarbij, deze week waren de virologen nog aan't juichen dat we de derde golf vermeden hebben en dat ze eventueel versoepelingen kunnen bespreken volgende week. En nu dit?

De kappers zijn twee dagen geleden geopend tegen elk advies in, en nu is het weer niet goed want er is geen concrete datum beloofd waarop je weer op restaurant mag gaan. Boe, boe! You guys. :rolleyes:

De versoepelingen zullen volgen in functie van het aantal opnames en de snelheid van vaccinatie. Die cijfers worden elke dag gecommuniceerd. Dat is uw perspectief.

Dat versoepelen kwam van mij. Cerv was bezig over wanneer we dan wel kunnen hopen op vooruitzichten en in de quote en artikel (voor zover ik kan lezen) staat er "na april nog niet, geen exacte datum". Dus perspectief is er niet. Toch niet van haar. Voor de moment weet ik dat we "ergens in het voorjaar wel zullen versoepelen als vaccinatie goed gaat"

Daarbij, deze week waren de virologen nog aan't juichen dat we de derde golf vermeden hebben en dat ze eventueel versoepelingen kunnen bespreken volgende week. En nu dit?
Dus er is enkel sprake van perspectief als er een exacte datum bekend gemaakt wordt?

Ik ga ervan uit dat we perspectief bedoelen over wanneer we kunnen uitkijken naar een normaal leven. "Na 1 april niet" dus wat is dat dan?
1 april 2021 - ...... ? 2099?
Heb je het artikel ook gelezen waarop je reageert?
Er staat in dat het niet vanaf een datum zal zijn. Maar vanaf bepaalde voorwaarden zijn vervuld. Dat is dan toch perspectief?

Dus er is enkel sprake van perspectief als er een exacte datum bekend gemaakt wordt?
Voor mij persoonlijk mag er ondertussen toch wel een richtlijn beginnen komen ja, Geert Molenberghs (toch niet de meest positieve expert) zei op Radio 1 bv:

"Ik wil het niet uitsluiten dat een heropening mogelijk is tegen de paasvakantie."
Toch zal het heropenen van de horeca binnenkort op de agenda staan. "De cijfers evolueren gunstig en er is ook het voordeel van de lente en de vaccinaties die op gang komen. We verwachten dat de cijfers rond de paasvakantie op die manier verder kunnen dalen, dan kan er stapsgewijs nagedacht worden over versoepelingen."

Dàt is voor mij perspectief. Een richtlijn (indien we op de huidige trend voortdoen), met daarbij de bemerking dat het enkel kan indien we aan huidig tempo voortdoen cijfermatig.

Ik spreek me niet uit over Vlieghe trouwens, heb/kan dat artikel niet lezen. Wou gewoon inpikken over het concreet maken van perspectief. De fase van "Ooit wordt het beter" zijn we wat mij betreft wel langzaamaan gepasseerd.

'k Zei toch "voor zover ik kan lezen" want het zit achter nen paywall. Ik reageer op de quotes die gij en cerv hebben gegeven.
Ja, ik had al geëdit. In de quote staat bij 1 april ook: Het is tot die dag dat de huidige maatregelen alvast gelden.
TOT die dag gelden ze sowieso. Maar niet gaan hopen dat het vanaf 1 april ineens zal versoepelen. Daar plakken ze geen datum op, maar hangen ze voorwaarden aan vast. In essentie dus niet heel verschillend van wat Horste hierboven schrijft. Dat is dan toch perspectief.

Ja, ik had al geëdit. In de quote staat bij 1 april ook: Het is tot die dag dat de huidige maatregelen alvast gelden.
TOT die dag gelden ze sowieso. Maar niet gaan hopen dat het vanaf 1 april ineens zal versoepelen. Daar plakken ze geen datum op, maar hangen ze voorwaarden aan vast. In essentie dus niet heel verschillend van wat Horste hierboven schrijft. Dat is dan toch perspectief.
Bwoah, er is gevoelsmatig toch een verschil tussen.
"Tot 1 april moogt ge niets, en erna zien we wel wat de cijfers doen"
of
"vanaf 1 april kunnen we, als de cijfers het toelaten, misschien wel iets versoepelen? Dat sluit ik niet uit"

Psychologisch toch een heel andere benadering.

Maar we zitten al de hele tijd met voorwaarden, de voorwaarden van november zijn ook nog bereikt. Maw dat is gewoon met de natte vinger en is geen perspectief. April is nog een maand en half verder, ik vind dat als ge dan zo'n uitspraken doet, de mens gewoon nog dieper duwt. Motiverend is dat niet.
Zeker met de vaccinaties die er aan komen, ga ik ervan uit dat ze wel een duidelijk vooruitzicht hebben. Het is nu al 4 maanden en vergeleken met de eerste lockdown, hebben we niets, maar dan ook niets van exit strategie. En dat is het perspectief dat ik wil hebben. Niet "na 1 april nog niet, we zien wel"

De kappers zijn twee dagen geleden geopend tegen elk advies in, en nu is het weer niet goed want er is geen concrete datum beloofd waarop je weer op restaurant mag gaan. Boe, boe! You guys. :rolleyes:

De versoepelingen zullen volgen in functie van het aantal opnames en de snelheid van vaccinatie. Die cijfers worden elke dag gecommuniceerd. Dat is uw perspectief.
Ach geef de mensen toch wat perspectief. Laten we zeggen dat alles terug mag vanaf januari 2028. Als dat geen perspectief is.

Laat ze zeggen, volgens opperviroloog Van Ranst gingen de kappers ook niet opengaan en kijk nu.
Reported, want voor de zoveelste keer verdraai je de hele situatie zodat je op bepaalde mensen hun kap kunt zitten, inclusief naampjes geven...

Van Ranst heeft altijd gezegd dat hij er tegen is. Het advies van de gehele GEMS was negatief. Van Ranst stelde op voorhand dan ook dat de beslissing bij de politiek ligt en dat ze op voorhand al (tegen het advies van de experten in) de deur op een kier gezet hebben.

Maarja, woorden verdraaien en op andere mensen kakken (mensen die je ging negeren, toch?) is makkelijk hé.

Maar die hele oudjes die al verzwakt zijn en amper immuniteit hebben, hebben ze hun twijfels bij.
Ik wil niet Ivan de verschrikkelijke spelen, maar de kans dat die oudjes -met een héél zwak immuunsysteem- overlijden binnen het jaar is 99.99%. Amen. Jammer voor de familie(s), maar dat is toch gewoon een feit.
(En neen een 100 jarige heeft niet altijd een zwak immuunsysteem)

Reported, want voor de zoveelste keer verdraai je de hele situatie zodat je op bepaalde mensen hun kap kunt zitten, inclusief naampjes geven...

Van Ranst heeft altijd gezegd dat hij er tegen is. Het advies van de gehele GEMS was negatief. Van Ranst stelde op voorhand dan ook dat de beslissing bij de politiek ligt en dat ze op voorhand al (tegen het advies van de experten in) de deur op een kier gezet hebben.

Maarja, woorden verdraaien en op andere mensen kakken (mensen die je ging negeren, toch?) is makkelijk hé.

Report voor wat? Omdat de waarheid pijn doet?

Marc Van Ranst op 25 januari 2021: "Kappers open? Zonder varianten had het gekund. Nu is het totaal niet haalbaar" - hln.be
Marc Van Ranst op 27 januari 2021: "Eigenlijk is er geen perspectief voor kappers" - hln.be

Wanneer begon hij zijn kar te draaien, toen de politiek (lees: GLB) tegengas gaf en stelde dat de kappers wel zouden openen:

Marc Van Ranst op 03 februari 2021: "Kappers worden met de week essentiëler maar de politiek beslist" - hln.be

Ik dacht dat het totaal onhaalbaar was en er geen perspectief was voor de kappers?

TLDR: MVR (en alle andere virologen/experten) adviseren, maar beslissen niets. Wat Erika Vlieghe dus ook moge beweren van versoepelen voor 1 april: de politiek zal beslissen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan