Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tja, als je als overheid verliest van de virusgekken heb je je zaken slecht geregeld.

Technisch gezien zegt de rechtbank niet dat de maatregel geen stand kan houden. Ze zeggen alleen dat ze deze noodwet niet kunnen gebruiken voor deze maatregel. Maar ze zeggen ook dat de overheid misschien andere procedures kan volgen om de maatregel te behouden.

Voor een parlementaire democratie kan je jezelf wel de vraag stellen hoe gedragen zulke besluitvorming nog is. Zeker wanneer het komt van een coalitie van verliezers door een minister die nergens verkozen is.

Het excuus dat het teveel tijd kost om via het parlement te gaan, is ondertussen ook al achterhaald. Vraag me echt af wat mensen zoals u denken bij zulke besluitvorming.

Ik herhaal mezelf en blijf het doen: Als morgen het VB aan de macht komt en de staatssecretaris voor asiel en migratie beslist een avondklok in te gelassen voor 6 maand om alle illegalen op te pakken.

Ga je dan dezelfde redenering maken als nu of is het dan plots moord en brand? Qua precedentwaarde is de manier waarop Vivaldi beslissingen neemt omtrent corona gewoonweg griezelig.
Dat van die coalitie vind ik nogal natrappen van slechte verliezers. Hoe de regeringsvorming verlopen is, lijkt mij naast de kwestie.

Dat ze consequent het parlement passeren daar hebt ge een punt maar dat is dan weer een ander soort discussie (en ik kan eventueel begrip hebben voor de uitzonderlijkheid van deze situatie bij momenten. Ondertussen zou het beter moeten lopen maar ik vermoed dat ze pas een degelijke draaiboek zullen hebben tegen een volgende epidemie, allé misschien)

Uw voorbeeld IVM avondklok invoeren om illegalen op te sporen slaat kant noch wal. Ik vermoed dat die illegalen geen bedreiging zijn voor de volksgezondheid (ik zie zelfs niet in op welk vlak die wel een bedreiging zouden zijn?) noch dat een avondklok invloed kan hebben om het aandeel illegalen in te dijken. Dus als dat zou gebeuren zou het inderdaad terecht moord en brand zijn.

Tja, als je als overheid verliest van de virusgekken heb je je zaken slecht geregeld.

Technisch gezien zegt de rechtbank niet dat de maatregel geen stand kan houden. Ze zeggen alleen dat ze deze noodwet niet kunnen gebruiken voor deze maatregel. Maar ze zeggen ook dat de overheid misschien andere procedures kan volgen om de maatregel te behouden.
Inderdaad, maar het is goed dat ze laten zien dat de overheid niet alles kan doen en laten wat ze willen. Toch iets wat ik hier in Nederland vaak hoor. En dat ik zelf niet overtuigd ben dat de avondklok echt genoeg nut heeft.

De coronacijfers blijven de goede kant uitgaan. En toch mogen we nog niet hopen op versoepelingen na 1 april. Het is tot die dag dat de huidige maatregelen alvast gelden. Daarna is het koffiedik kijken. Dat zegt Erika Vlieghe, infectioloog en voorzitter van de GEMS.
Ik vraag mij dan af wanneer we dan wel eens mogen beginnen hopen. Elk (klein) positief vooruitzicht wordt gewoon iedere keer los de grond ingeboord :rolleyes:.

Ik vraag mij dan af wanneer we dan wel eens mogen beginnen hopen. Elk (klein) positief vooruitzicht wordt gewoon iedere keer los de grond ingeboord :rolleyes:.
Ja, na 1 april, hè. Dat staat erbij? Het zal volgens de modellen nog met deze maatregelen zijn tot 1 april.

Throwback naar de mensen die zeiden dat de farmasector geen/weinig winst wilde maken uit naastenliefde/filantropie en weet ik wat.
Die hebben toch wel een serieuze reality check gekregen.

Dat is wel een heel foute voorstelling van wat er gezegd werd, hè. Dat ging over één vaccin, en voorlopig lijkt zelfs dat nog te kloppen.

Dat bedoelde ik dus een paar dagen geleden met tunnelvisie, die ziet volgens mij echt niet meer dat de maatregelen ook nog een impact hebben op andere facetten. Alles draait om corona, de rest lijkt bijzaak te zijn.

Het zijn uiteindelijk de politici die beslissen, en vanaf maart zal de druk vanuit de horeca alleen maar groter worden (misschien nu al want vanaf 15 en een zonnetje heb je de lokroep van de terrasjes al).

Experts bekijken het idd enkel vanuit hun vakgebied. Ik laat het al een tijd aan mij voorbij gaan. Elke dag is er weer een andere uitspraak in het nieuws.

Hier in het ziekenhuis zeggen ze toch ook dat 2021 nog een jaar zal op de tandenbijten worden. Ze zitten nog steeds op zelfde niveau opnames als ervoor, vaccinaties lopen traag en men merkt dat de vaccins bij de hele oudjes zonder basisimmuniteit toch weinig aanslaat. Niet dat er geen versoepelingen inzitten maar evenementen/buiten EU reizen zie ik nog niet gebeuren. Blij dat ik mezelf voorzien heb met abonnement van de zoo en alvast zomervakantie bij vrienden in Zuid-Europa geboekt heb, rondtrekken zit er nog niet in. Alle beetjes geven moed!

Hier in het ziekenhuis zeggen ze toch ook dat 2021 nog een jaar zal op de tandenbijten worden. Ze zitten nog steeds op zelfde niveau opnames als ervoor, vaccinaties lopen traag en men merkt dat de vaccins bij de hele oudjes zonder basisimmuniteit toch weinig aanslaat. Niet dat er geen versoepelingen inzitten maar evenementen/buiten EU reizen zie ik nog niet gebeuren. Blij dat ik mezelf voorzien heb met abonnement van de zoo en alvast zomervakantie bij vrienden in Zuid-Europa geboekt heb, rondtrekken zit er nog niet in. Alle beetjes geven moed!

raar dat onderzoeken in buitenland zoals Israel en UK anders zeggen van efficiëntie

Hetzelfde niveau van opnames als voor wat?

Ja, na 1 april, hè. Dat staat erbij? Het zal volgens de modellen nog met deze maatregelen zijn tot 1 april.
Ik denk nu ook niet dat hij dit op deze manier bedoelde......... Maar als ge het toch letterlijk wil pakken er staat
"nog niet hopen op versoepelingen na 1 april"

maw na 1 april versoepelt het ook nog niet volgens de quote.

Ik denk nu ook niet dat hij dit op deze manier bedoelde......... Maar als ge het toch letterlijk wil pakken er staat
"nog niet hopen op versoepelingen na 1 april"

maw na 1 april versoepelt het ook nog niet volgens de quote.
Ja, maar een zinnetje meer lezen lukt toch ook nog wel, hè? "Het is tot die dag dat de huidige maatregelen alvast gelden."

En nog erger, het artikel zelf gaat nog veel verder. Uit de titel: Erika Vlieghe ziet twee voorwaarden voor we kunnen versoepelen. "Over exacte datum kunnen we niet speculeren." Ja... Dan staat er toch letterlijk wanneer?

Laatst bewerkt:
raar dat onderzoeken in buitenland zoals Israel en UK anders zeggen van efficiëntie
Ik ben genen dokter eh ;). Maar hier menen ze dat de technologie van Pfizer/moderna schitterend is en ne kloeke mens van 70 jaar zeker gaat beschermen. Maar die hele oudjes die al verzwakt zijn en amper immuniteit hebben, hebben ze hun twijfels bij. Omdat het vaccin uw immuniteit leert bepaalde celmembranen aan te vallen maar als uw basisimmuniteit miniem is is het betwijfelbaar of je het iets zeer succesvol kan aanleren. Een klassiek vaccin zou dan meer aangewezen zijn. Maja ‘afwachten’ zeggen ze. Ze zien zeer ouden ondanks hun 2e prik (2e prik natuurlijk vrij recent) met zware covidklachten alsnog binnenkomen en overlijden. Maar again don’t shoot me op wat ik in 2 ziekenhuizen gehoord heb eh 😅. Ik ben geen wetenschapper ;).
Hetzelfde niveau van opnames als voor wat?
Begin van 2e lockdown. Opgeschaalde capaciteit is nog volledig benut. Ook mijn afdeling doet nog steeds dienst als covidafdeling. We zitten nog steeds op andere tijdelijke locatie.

Ja, maar een zinnetje meer lezen lukt toch ook nog wel, hè? "De coronacijfers blijven de goede kant uitgaan. En toch mogen we nog niet hopen op versoepelingen na 1 april."

En nog erger, het artikel zelf gaat nog veel verder. Uit de titel: Erika Vlieghe ziet twee voorwaarden voor we kunnen versoepelen. "Over exacte datum kunnen we niet speculeren." Ja... Dan staat er toch letterlijk wanneer?

Het was een retorische vraag. Hij vroeg niet letterlijk achter een antwoord. En zeker niet zo'n denigrerend antwoord.

Daarbij er staat "na 1 april kunnen we nog niet versoepelen" en "er is geen exacte datum". Als gij dan antwoordt "jA nA 1 aPriL hE" dan zou gij beter een zinnetje meer lezen.

Begin van 2e lockdown. Opgeschaalde capaciteit is nog volledig benut. Ook mijn afdeling doet nog steeds dienst als covidafdeling. We zitten nog steeds op andere tijdelijke locatie.
Dat klopt wel niet. In uw ziekenhuis mss nog wel, nationaal gewoon niet. Toen de 2e lockdown is ingegaan op 30/10 lagen er vier keer zoveel mensen in het ziekenhuis, meer dan drie keer zo veel op IC en de dagelijkse opnames waren een zes meer meer.

Het was een retorische vraag. Hij vroeg niet letterlijk achter een antwoord. En zeker niet zo'n denigrerend antwoord.

Daarbij er staat "na 1 april kunnen we nog niet versoepelen" en "er is geen exacte datum". Als gij dan antwoordt "jA nA 1 aPriL hE" dan zou gij beter een zinnetje meer lezen.
Dat is helemaal niet denigrerend, en al zeker niet zo bedoeld.
Ik snap alleen niet waarom voortdurend en constant "perspectief" gelijk wordt gesteld aan "lossen van maatregelen". Er is perspectief. Dat is heel duidelijk gegeven. Alleen is het nog niet nu. Ook al dalen de cijfers nu, dit is volgens de modellen nog niet het moment om de regels te lossen, dus daar hoef je niet op te hopen.

Wil je liever dat ze komt zeggen dat het misschien wel al kan vanaf 10 maart, terwijl ze weet dat het volgens de modellen nog niet kan? Dan springen de politici op die kar mee en is het feest. Tot de cijfers ontploffen en we ons gaan afvragen of die deskundigen wel weten wat ze zeggen.

Of dat ze zegt dat het zéker kan vanaf 1 april, om dan haar woorden te moeten inslikken als het zover is? Dan is het toch gewoon beter om gewoon te zeggen hoe het zit. Dat is duidelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan