Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Binnen 3 weken zouden we onder de 75 ziekenhuisopnames zitten. Toch 1 van de voorwaarden voor versoepelingen.

Geen idee aan hoeveel besmettingen we zouden zitten maar aan dit tempo gaan we niet ver van de 800 zitten toch?
Dan rest voorwaarde 3 en dat is die 3% positiveitsratio. Dit is natuurlijk gelinked aan de aantal testen dat ze doen op een dag dus hier gaan ze minder rekening mee houden hoop ik dan.

De beschermingsmaatregelen voor bvb de horeca om mensen technisch werkloos te plaatsen ten gevolge van Corona lopen tot 31 maart. Ik verwacht eigenlijk niet dat ze die maatregelen gaan verlengen, maar als de cijfers relatief laag blijven op 1 april open laten doen met de nodige maatregelen.
Inmiddels verlengd tot juni 2021.

Ik vind het eigenlijk straf dat mijn ma van in de 80 nog altijd niet weet wanneer ze gevaccineerd zou worden. Ze roepen allemaal dat ze voorliggen op schema maar zelfs sommige 80 plussers weten nog van niks. Maar vanaf maart (binnen 2 weken nb) gaan ze de rest van de bevolking verwittigen hoor.

Ik vind het eigenlijk straf dat mijn ma van in de 80 nog altijd niet weet wanneer ze gevaccineerd zou worden. Ze roepen allemaal dat ze voorliggen op schema maar zelfs sommige 80 plussers weten nog van niks. Maar vanaf maart (binnen 2 weken nb) gaan ze de rest van de bevolking verwittigen hoor.
Das normaal hé, ze zijn enkel bezig over de woonzorgcentra. Pas vanaf maart krijgen de risicogroepen normaal hun brief (dus 65+ en andere gedefinieerde groepen). Niet sowieso de rest van de bevolking ook al volgens mij.

Das normaal hé, ze zijn enkel bezig over de woonzorgcentra. Pas vanaf maart krijgen de risicogroepen normaal hun brief (dus 65+ en andere gedefinieerde groepen). Niet sowieso de rest van de bevolking ook al volgens mij.
Ik dacht gelezen te hebben dat er buiten de WZC al een pak andere bejaarden ook hun eerste shot gekregen hadden. (zie verspreking van de Gucht van een paar dagen terug)

Ik dacht gelezen te hebben dat er buiten de WZC al een pak andere bejaarden ook hun eerste shot gekregen hadden. (zie verspreking van de Gucht van een paar dagen terug)
Voor zover ik weet niet. Gaf die toen niet gewoon het percentage gevaccineerde op basis van de volledige groep 80+? Maar dat % behelst dus enkel die van wzc

Binnen 3 weken zouden we onder de 75 ziekenhuisopnames zitten. Toch 1 van de voorwaarden voor versoepelingen.

Geen idee aan hoeveel besmettingen we zouden zitten maar aan dit tempo gaan we niet ver van de 800 zitten toch?
Dan rest voorwaarde 3 en dat is die 3% positiveitsratio. Dit is natuurlijk gelinked aan de aantal testen dat ze doen op een dag dus hier gaan ze minder rekening mee houden hoop ik dan.
Die 75 is zeker mogelijk, maar verre van zekerheid binnen 3 weken (daling gaat wat trager dan ik dacht). 800 zullen we zeker niet aan geraken, ook al omdat we gewoon meer testen. Daar moeten we voorlopig niet meer aan denken. 3% positiviteitsratio is minder gelinkt aan het aantal testen (er is wel een verband, maar beperkt), ook dat is mogelijk, maar niet zeker.
nee, alsbvb 90% van de WZC'ers ingeent zijn, is het logisch dat bvb 10% van de 80+'ers ingeent zijn, hé. Daarmee betekent dat nog niet dat er veel niet-WZC'ers ingeënt zijn.

mijn 4 grootouders, allemaal 85+ tot zelfs 91 weten ook nog van niets

Niemand weet van niks, zelfs risicogroepen niet. Als de vaccins er niet zijn, gaan ze niemand contacteren, punt.

Mijn grootmoeder krijgt het er elke maand lastiger mee dat ze geen (officieel) bezoek kan krijgen, terwijl mijn grootvader zienderogen sterk aan het verouderen is. Ik hoop dat ze rap een vaccinatie krijgen zodat ze 'veilig' hun kinderen en kleinkinderen kunnen vastpakken.

Geert Molenbergs: Komende weken voorzichtig blijven, virusvarianten gaan fel druk zetten.

Elke week hetzelfde riedeltje: ofwel is het het koude weer dat zorgt dat er gevaar is, ofwel de kappers/contactberoepen, ofwel mensen die op reis gingen, ofwel de winkels die opengaan, ofwel het vieren van kerst, ofwel de coronavarianten. De bevolking moet angst gevoed worden zodat ze in het gareel blijft lopen*.

Laatst bewerkt:
Toch nog veel vaccins die verloren gaan precies, interessante cijfers. UAntwerpen denkt dat door rechtstreeks te leveren aan vaccinatiecentra, en niet eerst naar ziekenhuizen, het verlies beperkt zou kunnen worden tot 2%.

“Op basis van de gegevens die verzameld zijn, weten we dat zowat 3 procent van de vaccins onbruikbaar is omdat ze tijdens het hele proces beschadigd raken, te snel ontdooid of niet snel genoeg gebruikt worden”, zegt Roel Gevaers, onderzoeker aan de UAntwerpen.

50% van de besmettingen zou de Britse variant zijn, maar die is niet schadelijker, enkel besmettelijker. Dus om goed te zijn moeten ze sneller vaccineren, dan kan het aantal besmettingen teruggedreven worden. Maar inderdaad op die manier paniekzaaien... 'Blijf in je kot tot je een vaccin hebt gekregen', maar iedereen die Corona heeft gehad en immuunstoffen (ok, niet dezelfde als een vaccin, maar voldoende voor x-aantal maand) mag ook braafjes de regels blijven volgen.

50% van de besmettingen zou de Britse variant zijn, maar die is niet schadelijker, enkel besmettelijker. Dus om goed te zijn moeten ze sneller vaccineren, dan kan het aantal besmettingen teruggedreven worden. Maar inderdaad op die manier paniekzaaien... 'Blijf in je kot tot je een vaccin hebt gekregen', maar iedereen die Corona heeft gehad en immuunstoffen (ok, niet dezelfde als een vaccin, maar voldoende voor x-aantal maand) mag ook braafjes de regels blijven volgen.
Toch twee kanttekeningen.

1. Aanvankelijk werd gedacht dat de Britse variant niet schadelijker was, ondertussen is er wel data B117 linkt aan meer hospitalisaties en doden.

2. Wie reeds corona gehad heeft die is niet immuun voor de Zuid-Afrikaanse variant. Die groeit momenteel in België tegen dezelfde snelheid als de Britse variant.

Die maatregelen zijn verlengd voor de wettelijke basis. Dat betekent heus niet dat er de komende 7 weken sowieso geen versoepelingen meer komen.
Daarnaast zijn de cijfers nu op het niveau van wat gezien wordt als het begin van de 2de golf (begin oktober). Het ging toen ontzettend snel mis, ookal begon het eveneens met 'maar enkele 1000' in het ziekenhuis. Dus ja, graag ietske voorzichtiger zijn in dat lossen en al beginnen roeptoeteren dat het allemaal goed genoeg is nu om vanalles te versoepelen.
Voor een parlementaire democratie kan je jezelf wel de vraag stellen hoe gedragen zulke besluitvorming nog is. Zeker wanneer het komt van een coalitie van verliezers door een minister die nergens verkozen is.

Het excuus dat het teveel tijd kost om via het parlement te gaan, is ondertussen ook al achterhaald. Vraag me echt af wat mensen zoals u denken bij zulke besluitvorming.

Ik herhaal mezelf en blijf het doen: Als morgen het VB aan de macht komt en de staatssecretaris voor asiel en migratie beslist een avondklok in te gelassen voor 6 maand om alle illegalen op te pakken.

Ga je dan dezelfde redenering maken als nu of is het dan plots moord en brand? Qua precedentwaarde is de manier waarop Vivaldi beslissingen neemt omtrent corona gewoonweg griezelig.

@Tomski Nu zijn het eerst ziekenhuis en 1ste lijnspersoneel aant inenten... Mijn madam vorige week haar 1ste shot gehad, (waren er maar 30 beschikbaar voor een dienst van 50+ ) Eind van de week mag een collega gaan voor haar 1ste shot (wel ander vaccinn ).

Denk dat het gewoon probleem met leveringen is...
Las dat er 100 shots waren in vaccincentrum in beringen? Ook geen vette

Ik hoop dat ik die TW niet meer nodig heb tot in juli, ben wel aant solliciteren om te kunnen werken met plukkaart. Andere FT job zoeken lijkt mij niet evident voor de moment (Logistiek & dagwerk )

openbare melding
Voor een parlementaire democratie kan je jezelf wel de vraag stellen hoe gedragen zulke besluitvorming nog is. Zeker wanneer het komt van een coalitie van verliezers door een minister die nergens verkozen is.

Het excuus dat het teveel tijd kost om via het parlement te gaan, is ondertussen ook al achterhaald. Vraag me echt af wat mensen zoals u denken bij zulke besluitvorming.

Ik herhaal mezelf en blijf het doen: Als morgen het VB aan de macht komt en de staatssecretaris voor asiel en migratie beslist een avondklok in te gelassen voor 6 maand om alle illegalen op te pakken.

Ga je dan dezelfde redenering maken als nu of is het dan plots moord en brand? Qua precedentwaarde is de manier waarop Vivaldi beslissingen neemt omtrent corona gewoonweg griezelig.
Dan herhaal ik mezelf ook nog eens, en zeg ik dat politiek in Pol&Actua thuishoort.

Vandenbroucke heeft/had aangegeven in de kamer dat het criterium voor versoepelingen die opnames waren & dat ze gingen afstappen van de besmettingen/positiviteitsratio als leidraad. Het zal uiteraard wel meespelen in de beslissing, maar het enige wat we in principe in de gaten moeten houden is de ziekenhuisopnames.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan