Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een hoop mensen die zich niet laten vaccineren zullen er ook zijn die gewoon covid gehad hebben en het nut van vaccinatie niet meer inzagen.
1.5 miljoen covid gevallen zijn bekend sinds het begin.

Als ge de aanname maakt dat een deel van degenen die covid gehad hebben zich niet laten vaccineren, en de werkelijke "verwacht immuun" groep nog groter is, is het dan meer of minder begrijpelijk dat de ratio gevaccineerden/ongevaccineerden die momenteel in intensieve belanden zo hoog is?
Goh ik zou snappen dat mensen die pas besmet waren, enkele maanden geleden de nood niet zagen. Intussen zijn we maanden verder, is er geen schaarste meer, wordt men langs alle kanten gevraagd zich te laten vaccineren en het wordt niet gevaccineerden lastiger en lastiger gemaakt. Ik zou dan toch beginnen denken dat zelfs als die personen het nut niet zelf zijn, ze minstens zo pragmatisch zijn om intussen een vaccin te laten zetten.

Nu ik geloof ook wel dat de meeste weigeraars geen pure anti-vaxxers zijn.
Veel zijn gewooon anti iets, anti-overheid, anti-dwang en koppig doen.
Mix dat met een bevestigingssysteem op social media en je komt aan een grote groep weigeraars die met semi argumenten komen maar als je doorvraagt eigenlijk niet echt weten waarom en gewoon neen zeggen tegen vaccin.
Er zullen wel verschillende uiteenlopende redenen zijn idd.

In mijn dichte kring (vrienden, familie, collega's) ken ik niemand, maar verre kennissen (vrienden van vrienden, iemand op de sportclub, ...) zijn het altijd 2 soorten mensen: ofwel de typische ik-ben-35-maar-blijf-een-puberale-rebel-van-16 (=anti, anti, anti), ofwel de ik-ben-fit-en-gezond-en-vertrouw-op-mijn-eigen-imuunsysteem-en-eet-nog-een-avocado types.

Maar er zullen er ook wel bij zitten met een panische angst voor spuiten, complot-believers, mensen met schrik voor de lange termijn, ...

Mensen met een nare ervaring in het verleden met een andere vaccin (allergische reactie ofzo), die kan ik zeker nog wel begrijpen.

Een hoop mensen die zich niet laten vaccineren zullen er ook zijn die gewoon covid gehad hebben en het nut van vaccinatie niet meer inzagen.
1.5 miljoen covid gevallen zijn bekend sinds het begin.

Als ge de aanname maakt dat een deel van degenen die covid gehad hebben zich niet laten vaccineren, en de werkelijke "verwacht immuun" groep nog groter is, is het dan meer of minder begrijpelijk dat de ratio gevaccineerden/ongevaccineerden die momenteel in intensieve belanden zo hoog is?
Dat is toch een vergelijking die je niet kunt maken? Dan moet je ook de efficiëntie van de vaccins in rekening brengen, en àlle andere factoren. De contacten, de sectoren waarin ze werken, de evenementen waaraan ze hebben deelgenomen.

Welke conclusies trek jij dan? Want je stelt de vage vraag wel, maar wat wil je daaruit opmaken?

Nu ik geloof ook wel dat de meeste weigeraars geen pure anti-vaxxers zijn.
Veel zijn gewooon anti iets, anti-overheid, anti-dwang en koppig doen.
Mix dat met een bevestigingssysteem op social media en je komt aan een grote groep weigeraars die met semi argumenten komen maar als je doorvraagt eigenlijk niet echt weten waarom en gewoon neen zeggen tegen vaccin.

Ik zat enkele weken geleden met m'n schoonzuster en man aan tafel en die zijn niet gevaccineerd, uiteraard komt hun niet-vaccinatie ter sprake en toen we doorvroegen naar het waarom, kon geen van beiden daar een concreet antwoord op geven, ze zeiden zelfs vlakaf mocht het verplicht worden doen we het.

Nu mijn verhaal is uiteraard annekdotisch maar ik vermoed dat het bij velen ook zo is, ongefundeerde ongehoorzaamheid omdat er tot nu toe toch geen gevolgen aan zaten.

Dat is toch een vergelijking die je niet kunt maken? Dan moet je ook de efficiëntie van de vaccins in rekening brengen, en àlle andere factoren. De contacten, de sectoren waarin ze werken, de evenementen waaraan ze hebben deelgenomen.

Welke conclusies trek jij dan? Want je stelt de vage vraag wel, maar wat wil je daaruit opmaken?
Ik denk dat er geen conclusies uit getrokken kunnen worden omdat er teveel ongekenden zijn.
De meesten die immuniteit opgebouwd hebben door covid door te maken zullen geen delta variant gehad hebben, en we weten niet duidelijk of dat een verschil maakt met vaccinaties. Vaccinaties kunnen minder of meer effectief zijn tov delta ivg met immuniteit door het virus op te lopen.

Zou interessant zijn moest iemand daar toch data over kunnen vinden, maar ik betwijfel dat die er is.

Ik zat enkele weken geleden met m'n schoonzuster en man aan tafel en die zijn niet gevaccineerd, uiteraard komt hun niet-vaccinatie ter sprake en toen we doorvroegen naar het waarom, kon geen van beiden daar een concreet antwoord op geven, ze zeiden zelfs vlakaf mocht het verplicht worden doen we het.

Nu mijn verhaal is uiteraard annekdotisch maar ik vermoed dat het bij velen ook zo is, ongefundeerde ongehoorzaamheid omdat er tot nu toe toch geen gevolgen aan zaten.
Dit heb ik ook al meermaals gemerkt, dat sommigen gewoon het vaccin niet nemen omdat het precies bon ton is om dwars te liggen.

Dit heb ik ook al meermaals gemerkt, dat sommigen gewoon het vaccin niet nemen omdat het precies bon ton is om dwars te liggen.
Wellicht omdat ze geloofden dat de vaccinatiecampagne zou leiden tot het rijk van de vrijheid en dat het voldoende zou zijn als mensen rondom hen hun spuitje zouden laten zetten om die groepsimmuniteit te bereiken? Een soort van NIMBY-reflex.

Ik denk dat er geen conclusies uit getrokken kunnen worden omdat er teveel ongekenden zijn.
De meesten die immuniteit opgebouwd hebben door covid door te maken zullen geen delta variant gehad hebben, en we weten niet duidelijk of dat een verschil maakt met vaccinaties. Vaccinaties kunnen minder of meer effectief zijn tov delta ivg met immuniteit door het virus op te lopen.

Zou interessant zijn moest iemand daar toch data over kunnen vinden, maar ik betwijfel dat die er is.
Hoe kom je daarbij, bij die eerste stelling? En er zijn wel cijfers over hoe effectief vaccinaties zijn tov Delta, en ivg met immuniteit door het virus. Maar ik bedoelde vooral: wat denk je daaruit te gaan opmaken? Ik weet niet waarom dat interessant zou zijn.

In mijn persoonlijke omgeving begint het de laatste dagen wel heftig te gaan. Vorige golven kende ik hier en daar wel iemand die besmet geraakt was.
Nu 8 binnen de directe familie (waaronder een baby van enkele maanden) en net van onze CFO vernomen dat er in ons team 4 van de 9 positief getest hebben. Alle 4 opgelopen in eigen familiekring, er is met het verlengd weekend niemand vorige week naar kantoor geweest.

In mijn persoonlijke omgeving begint het de laatste dagen wel heftig te gaan. Vorige golven kende ik hier en daar wel iemand die besmet geraakt was.
Nu 8 binnen de directe familie (waaronder een baby van enkele maanden) en net van onze CFO vernomen dat er in ons team 4 van de 9 positief getest hebben. Alle 4 opgelopen in eigen familiekring, er is met het verlengd weekend niemand vorige week naar kantoor geweest.
Vroeg of laat krijgt iedereen het, dat is normaal. In mijn omgeving ook meer en meer mensen, gelukkig meestal milde gevallen en geen ziekenhuisopnames (buiten die ene collega van mij na). De meeste mensen die ik ken zijn gevaccineerd, waaronder ook mijn vader die vorige maand mild ziek werd.

Vroeg of laat krijgt iedereen het, dat is normaal. In mijn omgeving ook meer en meer mensen, gelukkig meestal milde gevallen en geen ziekenhuisopnames (buiten die ene collega van mij na). De meeste mensen die ik ken zijn gevaccineerd, waaronder ook mijn vader die vorige maand mild ziek werd.
Hier ook allemaal gevaccineerd. Mijn nonkel zei dat hij van een gewoon verkoudheid al zieker geweest is dan dit, gelukkig.

Dan zie je non stop foto's voorbij komen van mensen op een feestje/dansavond, waarbij ze letterlijk hoofd tegen hoofd staan, poserend.
Allemaal zo precies een best-friends-gehalte.
Niet moeilijk dat het zo snel gaat.

Allé het debat is nu vandaag ook net vertrokken in onze media (vond al 3 artikels op 1 uur tijd)

Eén pol gaf nu 60 tegen 40 voor.

Juristen zien er geen graten in blijkbaar, naargelang het precedent van polio in het belang voor de algehele volksgezondheid. Dan wil ik toch nog uitsluitender bewijs dat het echt 'de schuld' is van alle niet gevaccineerden (deze golf). En dat wat @Oldskooler net aanhaald maar peanuts is, de circulatie bij gevaccineerden dus.
Nu ja als mensen uit het ziekenhuis blijven (oa door vaccinatie) is dat een goeie zaak en een punt pro verplichting.
Contra blijf ik advocaat van de duivel en voorstander van een niet te geforceerde overheidscontrole kwestie gezondheid in een pandemie die aan het afzwakken is met een opstoot voor de moment.

In de UK is een anti virale pil goedgekeurd die goed kan helpen (uit ziekenhuis houden van mensen) bij eerste symptomen besmetting. Sleur dat er dan door voor de twijfalaars (die hards zullen ook dit niet nemen, maar het doel is deze te nemen als je reeds ziek bent dus). Eenmaal echt ziek veranderen mensen wel snel. 98-100% vaccinatie zal toch niet haalbaar zijn denk ik.

Dus laat het debat maar laaien, het zal nodig zijn. Ik hoop het toch, vrijheden (ook medische) mag je niet makkelijk loslaten imo. Of het nu nazis of Sossen zijn :p ! (ik vergelijk ze niet)
Als corona of iets anders terug komt en 10x of 100x krachtiger en dodelijker: OK ga dan in oorlogs status en vorm oorlogskabinetten bij wijze van spreken, met de nodige snelwetten (whatever je doet als mensen rondom je met bosjes vallen) etc... nu vindt ik verplichting van vaccinatie veeel te ver gaan op dit punt in de pandemie.
En sommigen zullen zeggen, het is maar een spuitje ...

Laatst bewerkt:
Dan zie je non stop foto's voorbij komen van mensen op een feestje/dansavond, waarbij ze letterlijk hoofd tegen hoofd staan, poserend.
Allemaal zo precies een best-friends-gehalte.
Niet moeilijk dat het zo snel gaat.
mag toch ook gewoon ? Het CST weet je wel .Op die dansavonden/feestjes worden geen anderhalve meter gehouden he , MVR doet het ook niet .

mag toch ook gewoon ? Het CST weet je wel .Op die dansavonden/feestjes worden geen anderhalve meter gehouden he , MVR doet het ook niet .
"tja"

Het mag.

Lang alle kanten worden ballonnetjes opgelaten om toch maar te verstrengen, tot de combinatie van cst + testen toe.

Ik ga het risico niet opzoeken als het niet hoeft. (Met de nadruk op hoofd tegen hoofd he, lekker in elkaars walm.)

"tja"

Het mag.

Lang alle kanten worden ballonnetjes opgelaten om toch maar te verstrengen, tot de combinatie van cst + testen toe.

Ik ga het risico niet opzoeken als het niet hoeft. (Met de nadruk op hoofd tegen hoofd he, lekker in elkaars walm.)
Ik herinner me politici die zeiden dat ze verlangen tot ze weer met iemand kunnen muilen op een fuif , dusja

Bij een verplichting hebben ze ook geen andere keuze meer hè 🙂

Zou men eigenlijk al een beeld/type hebben van de niet gevaccineerde die op intensieve terecht komen?
Natuurlijk hebben ze dat tot op zekere hoogte. Wat wil je daaruit afleiden, misschien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan