Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het is niet omdat iemand pleit om het nu nog tot bijvoorbeeld nieuwjaar vol te houden, dat dat automatisch "voor altijd" wil zeggen. Er zijn redenen genoeg waarom je het nog even zou aanhouden, niet in het minst omdat je ten eerste moet zien hoe het virus reageert op die hoge mate van vaccinatie en ten tweede om de hele bevolking de tijd te geven om gevaccineerd te raken. En dan gaat het niet alleen over België. Zodra zo veel mogelijk landen zo veel mogelijk mensen gevaccineerd hebben, kunnen àlle maatregelen waarschijnlijk weg. Maar tot dan kunnen we sommige misschien nog houden, voor de grootste risicogevallen.
Maar dat is dan weer de lat een beetje hoger leggen. Eerst was het vaccinatie, dan uitstel door de delta-variant, UK versoepelde en ging als voorbeeld gebruikt worden, nu is dat blijkbaar ook niet meer genoeg en wachten we nog wat langer. Tegen dan zal er wel weer een nieuwe variant of twijfel over de periode van vaccinefficiëntie zijn om nog wat te wachten. Daarom dus graag een duidelijk plan op lange termijn want de lat is dan weer verlegd. Vorige week sprak De Croo nog om evenenemten indoor in het najaar toe te laten en dat dat voor ongevaccineerden op eigen risico was. Dus geen gedoe met pasjes. Ik kan best leven dat er enkele evenementen op heel korte termijn (dus tussen nu en een maand) zijn waar, onder heel strikte regels (wie controleert, hoe en wat) evenementen zijn met een beperking voor gevaccineerden en gecontroleerden. Als de vaccinatiecampagne is afgerond, is dat voor mij geen optie om een normaal leven te hebben omdat je op langere termijn die strikte beperkingen op wie je vaccinatiestatus mag controleren niet georganiseerd krijgt, langdurige discriminatie over alle evenementen boven de x personen niet te verdedigen valt en er volgens mij ook geen noodzaak voor is. Wachten tot de hele wereld gevaccineerd is, is ook wachten op Godot. Het gaat hier ook niet over internationale impacten, wel over regels binnen het land. Ze mogen van mij gerust vaccinatie of test verplichten bij binnenkomst van het grondgebied.

Da's letterlijk ons punt...

Wanneer, waar stopt het? Er zal altijd een reden zijn om iets in te voeren, te verlengen,... en feit dat iedereen nu al iets heeft van "ok doe maar hoor", dan zal het in de toekomst alleen maar vanzelfsprekende beginnen te worden.
Ik weet dat dat het punt is. Maar het is niet omdat jij en ik het niet eens zijn over het punt waarop het redelijkerwijs allemaal kan stoppen, of hoe lang het nog redelijkerwijs aangehouden kan worden, dat ik daarom pleit voor het "van nu tot in de eeuwigheid" te doen.

Waar denk ik extreem? Er gaan besmettingen zijn onder gevaccineerden en ongevaccineerden, op evenementen met een pasje en op die zonder. Dat lijkt me allesbehalve extreem. Het is extreem om te denken dat de vaccinatiepas de silver bullet gaat zijn die er voor gaat zorgen dat er geen uitbraken zijn op evenementen.

Voor de termijn, wat is dan de verwachting dat er binnen 2-3 jaar veranderd is dat de afschaffing van de regel gaat triggeren? De verwachting, die allesbehalve extreem is, is dat COVID is er is om te blijven. Waarom is het voor jou binnen 2-3 jaar wel een probleem en nu niet? Verwacht je dat COVID gaat weg gaan tegen dan, dat lijkt me extreem.

Je wil 2-3 jaar mensen discrimineren op basis van vaccinatiestatus en mensen verplichten om gegevens te delen die ze normaal niet zouden moeten delen om doodnormale zaken te doen. Dat is voor mij een probleem.

De logica waaronder de regel permanent gaat worden is dat COVID er is om te blijven. Aangezien het niet kan uitgeroeid worden, zal binnen 2-3 jaar exact dezelfde redering gemaakt worden en zal nog harder geroepen worden dat we het nu toch al hebben dus wat maakt het uit dat het verlengd wordt. Waarom ook geen pasje voor de griep, voor SOAs ... ? De impact van Corona zou volgens, niet extreme, vooruitzichten hopelijk niet hoger mogen zijn dan die van een seizoensgriep de komende 2-3 jaar.
Ik had het vooral over die Europese reispas, my bad.

Met extreem bedoel ik dat het vooral snel opgegooid wordt dat het voor altijd gaat blijven als het nu ook zo is. In mijn ogen zitten we nog in een fase om terug naar het oude te gaan en willen ze met en met lossen. Zoals inderdaad eerst zo veilig mogelijk evenementen laten doorgaan. Met zo veilig mogelijk bedoel ik dus een pasje waar je gevaccineerd bent, ziek geweest bent of negatief getest. Als er straks genoeg gevaccineerde mensen zijn en het effect is zo gunstig zoals ze nu lijkt, zal dat ook weer verdwijnen lijkt mij. Op dit moment is die keuze om zo'n pasje in te voeren zeker te verantwoorden.

Het beangstigend vinden om terug naar het oude normaal te gaan (alles min of meer open) en daar tijdelijk nog een paar kleine maatregelen aan te koppelen die vergelijkbaar zijn met het tonen van een toegangsticket in een pretpark?

Klaar voor wat? De volgende stap van 'de elite' om ons te beperken? Het is net het omgekeerde.

Je mag m'n opmerkingen van de pot gerukt vinden, maar ik vind het nog meer van de pot gerukt dat er telkens opnieuw personen zijn die commentaar geven op ELKE (tijdelijke) maatregel die men wil nemen om deze ellendige periode van 1,5 jaar zo snel als mogelijk achter ons te laten.
We leven inmiddels niet meer in 2019. Toen hadden al die maatregelen inderdaad van de pot gerukt geweest.

De periode is toch pas achter de rug als er geen maatregelen meer zijn ? Dus wat je zegt is een beetje een contradictie (een maatregel opleggen om de periode van maatregels achter ons te laten).

En als deze coronapass inderdaad tijdelijk is (als in paar maanden max) heb ik er al een stuk minder problemen mee, maar ik heb nog niet veel debat gezien over eind datums of eind streefdoelen gezien. Of zelfs maar een belofte dat het tijdelijk is.

De periode is toch pas achter de rug als er geen maatregelen meer zijn ? Dus wat je zegt is een beetje een contradictie (een maatregel opleggen om de periode van maatregels achter ons te laten).

En als deze coronapass inderdaad tijdelijk is (als in paar maanden max) heb ik er al een stuk minder problemen mee, maar ik heb nog niet veel debat gezien over eind datums of eind streefdoelen gezien. Of zelfs maar een belofte dat het tijdelijk is.
En heb je dan wel ergens gezien dat het 'forever' is? Het is gewoon de evidentie zelve dat het tijdelijk is.

Het is niet omdat ik ze van de hele corona crisis niet heb horen zeggen 'de aarde is rond' dat het flatearthers zijn?

Hoe lang 'tijdelijk' dan is, dat is iets anders. Maar lijkt me ook evident dat dat nu niet met zekerheid kan worden vastgepind.

Bij deze is het officieel voor mij. Corona paspoort is een maat voor niets. 6 grenzen overgestoken. 4 hotels. Niemand iets gevraagd. En het strenge Duitsland zat er ook tussen. Zelfs niet langs een controle geglipt. Er was gewoon geen controle.
Iemand anders met de wagen op reis gegaan en controle gehad?

Wij hebben een nieuwe datum gekregen voor de musical Daens van Studio 100, eind september. Bij de maatregelen staat er dat we de gehele opvoering een mondmasker moeten dragen. Eind september zou iedereen die de kans heeft gehad, volledig gevaccineerd moeten zijn met inbegrip van de twee weken na de laatste prik. Met andere woorden, onze maatschappij is maximaal beschermd qua vaccinatie. Kan iemand mij vertellen waarom we dan nog steeds een mondmasker moeten dragen?

Wij hebben een nieuwe datum gekregen voor de musical Daens van Studio 100, eind september. Bij de maatregelen staat er dat we de gehele opvoering een mondmasker moeten dragen. Eind september zou iedereen die de kans heeft gehad, volledig gevaccineerd moeten zijn met inbegrip van de twee weken na de laatste prik. Met andere woorden, onze maatschappij is maximaal beschermd qua vaccinatie. Kan iemand mij vertellen waarom we dan nog steeds een mondmasker moeten dragen?
Omdat de overheid dat vraagt.

E
Als die mondmaskers niet af mogen als iedereen die wil volledig gevaccineerd is, wanneer dan wel?
Een vraag voor de beleidsmakers. Blijkbaar zijn die van oordeel dat het nog nodig is, ondanks dat iederen en zijn huisdier tegen dan gevaccineerd zal zijn en er meer mensen sterven aan andere ziektes dagelijks waar geen maatregelen voor nodig zijn.

Het had onze overheid gesierd mochten ze zo voorzichtig zijn inzake milieu (zie pfos)

Als die mondmaskers niet af mogen als iedereen die wil volledig gevaccineerd is, wanneer dan wel?
De organisatie heeft de keuze bij mijn weten: met Covid Safe Ticket werken, of de maatregelen (mondmasker en/of afstand garanderen) toepassen.

En iedereen die wil, is mogelijks niet voldoende. Zie naar Brussel of bepaalde andere landen/regio's.

De organisatie heeft de keuze bij mijn weten: met Covid Safe Ticket werken, of de maatregelen (mondmasker en/of afstand garanderen) toepassen.

En iedereen die wil, is mogelijks niet voldoende. Zie naar Brussel of bepaalde andere landen/regio's.

Dus, 90% van de Vlamingen mag gemaskerd door het leven blijven gaan omdat men er elders zijn gat aan veegt?

Dus, 90% van de Vlamingen mag gemaskerd door het leven blijven gaan omdat men er elders zijn gat aan veegt?
Zeg ik dat?
Ik zeg gewoon dat enkel diegene die het vaccin willen misschien niet genoeg is (wat jouw uitspraak was). Daarom niet dat je naar andere regio's moet kijken.

En verder is het de keuze van de organisatie. En kunnen de regels tegen dan nog versoepeld worden. Volgend stap van het zomerplan is 1 september. Misschien gokken ze daarop.

Heb je de code zelf al eens gescand? Want is dit bullshit. Logisch ook, anders kan je gewoon de code van een kameraad nemen.

Yep, zonet eens met m'n eigen QR-code gedaan en ik krijg enkel een rood scherm te zien met de melding van m'n naam en "toegang tot evenement geweigerd".

Er staat dus niets over vaccinatie, test of vorige besmetting in dat ticket. Enkel uw naam + toegelaten of geweigerd.

Yep, zonet eens met m'n eigen QR-code gedaan en ik krijg enkel een rood scherm te zien met de melding van m'n naam en "toegang tot evenement geweigerd".

Er staat dus niets over vaccinatie, test of vorige besmetting in dat ticket. Enkel uw naam + toegelaten of geweigerd.
Ik lees ook dat het zo moet zijn, maar ik lees ook tegenstrijdigheden :P

Van:

Hier staat:
Het CST gebruikt dezelfde QR-code als het Europees coronacertificaat. Deze codes zijn identiek.
&
Het scannen van het CST gebeurt via de COVIDscanBE-applicatie die je gratis kunt downloaden.
&
Bij het scannen van jouw CST op een evenement worden geen gezondheidsgegevens gedeeld met de organisator of bewakingsfirma. Zij krijgen enkel jouw naam, voornaam en geboortedatum te zien, en of het certificaat voldoet aan de vereisten om binnen te mogen (bv. of het nog geldig is).

Maar als ik de QR-code van mijn europees corona-certificaat (wat hetzelfde als CST zou zijn volgens die info) scan met de CovidScan app, krijg ik weldegelijk ook te zien welk vaccin, welke dosis en op welke datum gezet...

Ik lees ook dat het zo moet zijn, maar ik lees ook tegenstrijdigheden :p

Van:

Hier staat:

&

&

Maar als ik de QR-code van mijn europees corona-certificaat (wat hetzelfde als CST zou zijn volgens die info) scan met de CovidScan app, krijg ik weldegelijk ook te zien welk vaccin, welke dosis en op welke datum gezet...

In die scan-app kunt ge dan ook een validatietype kiezen (certificaat, reiziger, Evenement), en Evenement geeft enkel naam en toegelaten/geweigerd.

De QR-code is dezelfde, maar wat er mee gedaan wordt en de verkregen info dus niet.

In die scan-app kunt ge dan ook een validatietype kiezen (certificaat, reiziger, Evenement), en Evenement geeft enkel naam en toegelaten/geweigerd.

De QR-code is dezelfde, maar wat er mee gedaan wordt en de verkregen info dus niet.
I know; maar als ze dus verkeerd klikken (want de 3 opties zitten allemaal indezelfde, gratis app), kunnen ze weldegelijk de informatie zien sinds het gewoon dezelfde QR code is ;)

En klopt dus ook niet wat er staat op de site van Vlaanderen, want de info wordt wel gedeeld met het personeel, enkel niet weergegeven indien men die optie in de app kiest.

Omdat ze moeilijk nu al kunnen speculeren over wat de maatregelen vanuit de overheid gaan zijn en het makkelijker is om dan te zeggen dat het zonder mondmaskers mag dan omgekeerd? Sommigen zeuren toch ook maar om te zeuren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan