Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bon, en de prijs voor de meest van de pot gerukte vergelijking gaat naar...

Newsflash, op uw treinticket staat geen persoonlijke informatie. En al zeker geen medische.

- De conducteur heeft het recht je ticket op te vragen.

- Je kan ook een boete krijgen wanneer ze je pakken op de trein zonder geldig ticket.

- Op de coronapass komt enkel een 'ja' of 'nee' te staan achter de term 'gevaccineerd'.
Uw medische historiek staat daar niet op. We leven in (hopelijk op het einde van) een pandemie. Hoe willen jullie daar ooit uit geraken wanneer je geen stap naar links, maar ook niet naar rechts en laat staan zeker niet naar averechts wil zetten?

- Je kan ook een boete krijgen wanneer ze je pakken op de trein zonder geldig ticket.

- Op de coronapass komt enkel een 'ja' of 'nee' te staan achter de term 'gevaccineerd'.
Uw medische historiek staat daar niet op. We leven in (hopelijk op het einde van) een pandemie. Hoe willen jullie daar ooit uit geraken wanneer je geen stap naar links, maar ook niet naar rechts en laat staan zeker niet naar averechts wil zetten?

Zelfs dat weten ze niet aangezien ge gewoon uw QR-code moet laten scannen, maar als ge die QR-code opent op uw scherm staat er niet bij waarover die gaat. Als ge uw QR-code laat scannen en die geeft groen licht, dan weten ze enkel dat ge OF volledig gevaccineerd zijt OF een recente negatieve test hebt gehad OF het voorbije half jaar besmet (en hersteld) zijt geweest.

Ik blijf het dus echt wel ferm overroepen vinden dat mensen vinden dat hun privacy of medisch geheim wordt geschonden door die QR-code te moeten laten scannen.

Die hele discussie is sowieso wat overroepen aangezien het er voorlopig naar uit ziet dat die pas bij ons enkel voor evenementen gebruikt gaat worden (niet tegenstaande dat ik zelf zoals ik al eerder aangaf er geen probleem mee heb als men die pas overal zou gebruiken, als dat betekent dat voor de rest alle andere maatregelen volledig gelost kunnen worden)

Laatst bewerkt:
De 2 gratis testen van de ene zijn al opgebruikt, dat worden dan dure optredens of thuisblijven.

Dubbel duur (/zuur) als je positief test.

Drie keer minder is toch niet zo veel, zeker gezien de uitzonderlijke besmettelijkheid van delta?

Bon, en de prijs voor de meest van de pot gerukte vergelijking gaat naar...

Newsflash, op uw treinticket staat geen persoonlijke informatie. En al zeker geen medische.
Het is idd beangstigend om te zien hoe velen dit zomaar normaliseren.
Iemand zei me laatst dat het er weer genoeg tijd is overgegaan, de meesten zijn er weer klaar voor.

Het is idd beangstigend om te zien hoe velen dit zomaar normaliseren.
Iemand zei me laatst dat het er weer genoeg tijd is overgegaan, de meesten zijn er weer klaar voor.

Het beangstigend vinden om terug naar het oude normaal te gaan (alles min of meer open) en daar tijdelijk nog een paar kleine maatregelen aan te koppelen die vergelijkbaar zijn met het tonen van een toegangsticket in een pretpark?

Klaar voor wat? De volgende stap van 'de elite' om ons te beperken? Het is net het omgekeerde.

Je mag m'n opmerkingen van de pot gerukt vinden, maar ik vind het nog meer van de pot gerukt dat er telkens opnieuw personen zijn die commentaar geven op ELKE (tijdelijke) maatregel die men wil nemen om deze ellendige periode van 1,5 jaar zo snel als mogelijk achter ons te laten.
We leven inmiddels niet meer in 2019. Toen hadden al die maatregelen inderdaad van de pot gerukt geweest.

En hoe is dat relevant? Een conducteur mag je vragen een vervoersbewijs te tonen dus medische informatie met iedereen delen mag niet bekritiseerd worden?

Dus medische gegevens of je gevaccineerd bent of niet.

Door mensen te vaccineren. Aan Jan en alleman het recht geven om te controleren of iemand gevaccineerd is gaat daar niet bij helpen.
De argumenten komen blijkbaar ook niet meer verder dan "zaag eens niet" en totaal irrelevante vergelijkingen. In welke zin gaat aan iedereen het recht geven om een vaccinatiestatus te checken de pandemie ten einde brengen? Het begint meer op een strategie te lijken van mensen die vaccinatie willen verplichten, dat er niet door krijgenen het dan maar via omwegen proberen te bereiken. "Het is wel fucking coronatijd" is geen argument om alles zomaar in te voeren en basisregels als medisch geheim te negeren.

Dus je hebt een massa-orgie. Je wilt er naar toe en je leest : Als je wil meedoen aan de orgie zonder condoom dan moet je kunnen bewijzen met recent testresultaat dat je SOA-vrij bent.
Indien neen of je wilt het niet tonen dan heb je nog de mogelijkheid om mee te doen met ander orgie maar daar ben je verplicht condoom te dragen zoals al de rest.

Basicly wat die coronapass is hé. Je wilt meedoen aan iets waar er geen maatregelen gelden om jezelf en je omgeving te beschermen tegen COVID. Wat geen probleem is als je gevaccineerd bent of iedereen negatief is.
Wat we hebben geleerd is dat je niet kan vertrouwen op gezond verstand en eerlijkheid van de globale bevolking. Heck die PLF-formulier wordt door de helft niet ingevuld dusja.

En hoe is dat relevant? Een conducteur mag je vragen een vervoersbewijs te tonen dus medische informatie met iedereen delen mag niet bekritiseerd worden?

Dus medische gegevens of je gevaccineerd bent of niet.

Door mensen te vaccineren. Aan Jan en alleman het recht geven om te controleren of iemand gevaccineerd is gaat daar niet bij helpen.
De argumenten komen blijkbaar ook niet meer verder dan "zaag eens niet" en totaal irrelevante vergelijkingen. In welke zin gaat aan iedereen het recht geven om een vaccinatiestatus te checken de pandemie ten einde brengen? Het begint meer op een strategie te lijken van mensen die vaccinatie willen verplichten, dat er niet door krijgenen het dan maar via omwegen proberen te bereiken. "Het is wel fucking coronatijd" is geen argument om alles zomaar in te voeren en basisregels als medisch geheim te negeren.

Zoals iemand hierboven aangaf is het niet meer of minder dan een QR code scannen.

Er wordt helemaal niets verplicht van vaccinatie, een negatieve test is ook OK voor de niet gevaccineerden.
En jawel, het is "fucking coronatijd" en ik vind dat het nog best meevalt hoe ze hier met de privacy (QR code) en beperkingen (toelating mits gevaccineerd OF negatieve test) omgaan als mogelijk laatste horde vooraleer alles terug mag en/of kan.

Zoals iemand hierboven aangaf is het niet meer of minder dan een QR code scannen.
De vorm maakt me niet veel uit, het is het principe dat fout is. Je kan alles in groen of rood QR-codes modelleren maar dat maakt niet dat het geen schending van de privacy is.

Er wordt helemaal niets verplicht van vaccinatie, een negatieve test is ook OK voor de niet gevaccineerden.
In de app kan je zien of de code van een vaccinatie, test of herstel is.
Als de QR-code verplicht is om op veel plaatsen binnen te mogen, verplicht je de facto vaccinatie.

En jawel, het is "fucking coronatijd" en ik vind dat het nog best meevalt hoe ze hier met de privacy (QR code) en beperkingen (toelating mits gevaccineerd OF negatieve test) omgaan als mogelijk laatste horde vooraleer alles terug mag en/of kan.
We hebben basisregels. Wil je die regels aanpassen dan moet je daar de juiste weg voor volgen. Een pandemie is voor mij niet genoeg om zomaar regels aan de kant te schuiven. Maar een beetje de regels overtreden, ook niet.

Je spreekt opnieuw over de laatste horde maar ik mis nog steeds een argumentatie hiervoor. Coronapas of niet, het virus zal nog circuleren. Op evenementen met een Coronapas zullen uitbraken zijn. De enige manier om een volledige exit te hebben is een voldoende hoge vaccinatiegraad en daar heeft het pasje op zich geen impact op buiten als je het pasje ziet als een praktische verplichting tot vaccinatie. Als er een uitbraak is op een evenement, zullen velen weer graag een zondebok aanduiden. Als je dan wat vrijwilligers aan de deur hebt die weten wie wel en niet gevaccineerd is, zal er weer snel met vingers worden gewezen (vergelijkbaar met de angry mob tegen een moeder waarvan het kind op school positief testte na een reis eerder dit jaar). Ik vermijd dat liever.

Als je voor een Coronapas bent, vind je dan dat een werkgever deze ook mag opvragen? Die wil gewoon zijn andere werknemers beschermen door geen ongevaccineerden op de werkvloer te laten. Net als op een evenement zijn er veel plaatsen op het werk waar dicht contact onvermijdelijk is. De werkgever weet ook al veel privé-gegevens van de werknemer dus dan kan de vaccinatiestatus er ook nog wel bij. Je kan je redenering voor evenementen perfect hiernaar doortrekken ook. En op die manier ben je vertrokken naar ontslagen omdat iemand om persoonlijke redenen beslist zich niet te vaccineren.

Deze ochtend stond er in Het Nieuwsblad een artikel in verband met regionale maatregelen aangezien er een enorm verschil zit in de vaccinatiegraad tussen Vlaanderen enerzijds, en Brussel en Wallonië anderzijds.

Hoofdstad hinkt achterop

Het is de inzet van het volgende Overlegcomité dat er rond 20 augustus zit aan te komen en dat de blik op september en erna richt. Alleen: niet heel het land staat even ver. In Wallonië heeft 78 procent van de volwassen bevolking een eerste prik gekregen. In Brussel? 61 procent.

Hoe lang houden we het dan nog vol om maatregelen voor heel het land op te leggen? “Je moet zonder enige twijfel overwegen om verschillende maatregelen op te leggen in verschillende regio’s”, zegt viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven). “Je wil natuurlijk liever homogene regels in heel het land. Maar als dat niet lukt, kan je één regio de rest niet laten tegenhouden.”

Op tafel kloppen

Maar hoe zal dat dan lopen? “Eenvoudig wordt dat zeker niet”, zegt Van Ranst. “Je kan de discotheken niet openen in Vlaanderen en ze gesloten houden in Brussel, want dan komen de Brusselaars dansen in Vilvoorde.”

Maar rond het aantal mensen dat je mag ontvangen, de capaciteit in zalen, de kwestie of je aan de toog mag staan in een café, het sluitingsuur en dergelijke, is dan misschien wél een verschillende aanpak mogelijk. “Het wordt in deze fase moeilijk om één aanpak te blijven houden voor België”, zegt Van Ranst.

Al voegt hij eraan toe dat de vaccinatiesnelheid niet alleen van Brussel afhangt. “Ik hoop en denk nog altijd dat in Wallonië de kwestie gewoon is dat het allemaal wat trager gaat, en dat die kloof wel gedicht wordt. De grootsteden zijn een ander verhaal: in Brussel, maar ook in Antwerpen, is nog heel veel werk aan de winkel.”

Vooral het stuk in vet valt op. Wanneer ze in Brussel blijven verzuimen om zich te laten vaccineren, zullen Vlaamse discotheekuitbaters daar de dupe van zijn? Nochtans kan een bewijs van vaccinatie daar dé ideale oplossing bieden.

Maar opnieuw, wat is het plan dan? Is het dan de bedoeling om die vaccinatiebewijzen voor eeuwig te houden? De huidige aanname is toch dat we van COVID niet meer afgeraken op enige redelijke termijn. Is de impact van 39% ongevaccineerden in een klein deel van het land dan nog zo groot dat we nog maatregelen nodig hebben? Binnen enkele weken zullen de vaccinatiecijfers plafonneren. Ik denk dat het utopisch is dat je nog heel grote stijgingen in gevaccineerden zal zien nadien. Zijn er echt nog regels nodig als de vaccinatiecampagne is afgelopen, er geen significante vermindering van de vaccinefficientie is en we voor het hele land >75% gevaccineerden hebben? De cijfers van de UK te suggereren van niet. Er zullen in verhouding heel wat COVID-gevallen zijn onder de niet-gevaccineerden maar die zullen er zijn of ze nu discotheken binnen mogen of niet. Er zullen ook COVID-gevallen blijven zijn onder gevaccineerden. De vermenging van ongevaccineerden uit Brussel en gevaccineerden uit Vlaanderen is zo groot dat ik niet denk dat een sluitingsuur in de Brusselse horeca en geen in de Vlaamse, veel impact zal hebben net als andere lokale regels. Kom met een plan dat op lange termijn haalbaar is aangezien er na september aan de parameters niet veel meer zal veranderen, niet meer met regels die als tijdelijk worden aangekondigd maar voor onbepaalde duur zonder afschaffingscriteria zijn. En dat plan moet niet gericht zijn op elk Corona-geval te vermijden want die zullen blijven komen.

Maar opnieuw, wat is het plan dan? Is het dan de bedoeling om die vaccinatiebewijzen voor eeuwig te houden? De huidige aanname is toch dat we van COVID niet meer afgeraken op enige redelijke termijn. Is de impact van 39% ongevaccineerden in een klein deel van het land dan nog zo groot dat we nog maatregelen nodig hebben? Binnen enkele weken zullen de vaccinatiecijfers plafonneren. Ik denk dat het utopisch is dat je nog heel grote stijgingen in gevaccineerden zal zien nadien. Zijn er echt nog regels nodig als de vaccinatiecampagne is afgelopen, er geen significante vermindering van de vaccinefficientie is en we voor het hele land >75% gevaccineerden hebben? De cijfers van de UK te suggereren van niet. Er zullen in verhouding heel wat COVID-gevallen zijn onder de niet-gevaccineerden maar die zullen er zijn of ze nu discotheken binnen mogen of niet. Er zullen ook COVID-gevallen blijven zijn onder gevaccineerden. De vermenging van ongevaccineerden uit Brussel en gevaccineerden uit Vlaanderen is zo groot dat ik niet denk dat een sluitingsuur in de Brusselse horeca en geen in de Vlaamse, veel impact zal hebben net als andere lokale regels. Kom met een plan dat op lange termijn haalbaar is aangezien er na september aan de parameters niet veel meer zal veranderen, niet meer met regels die als tijdelijk worden aangekondigd maar voor onbepaalde duur zonder afschaffingscriteria zijn. En dat plan moet niet gericht zijn op elk Corona-geval te vermijden want die zullen blijven komen.
Maar waarom altijd in het extreme denken? Moet het nu echt altijd nu of nooit zijn? Waarom hebben mensen zoveel problemen om zich te plaatsen in de huidige uitzonderlijke situatie? De pas is er gewoon zodat er geen grote uitbraken zijn op massa events en volgens mij is er op dit moment een looptijd tot juni 2022. Misschien wordt het inderdaad verlengd, maar ik zie nu echt geen probleem om dit een jaar of 2 of 3 toe te passen. En ja, als dit voor eeuwig gaat blijven is dit voor mij ook een probleem, maar er is geen enkele logica dat dit gaat gebeuren. De overheid wint hier letterlijk niks mee.

Deze ochtend stond er in Het Nieuwsblad een artikel in verband met regionale maatregelen aangezien er een enorm verschil zit in de vaccinatiegraad tussen Vlaanderen enerzijds, en Brussel en Wallonië anderzijds.

Vooral het stuk in vet valt op. Wanneer ze in Brussel blijven verzuimen om zich te laten vaccineren, zullen Vlaamse discotheekuitbaters daar de dupe van zijn? Nochtans kan een bewijs van vaccinatie daar dé ideale oplossing bieden.
Ik denk ook dat VR dat niet echt bedoelt. Hij wil vooral zeggen dat regionale oplossingen enkel werken als je "de grenzen" van de regio's kan afsluiten. En aangezien dat compleet ondenkbaar/onhaalbaar is, is dat dus geen piste.

Maar waarom altijd in het extreme denken? Moet het nu echt altijd nu of nooit zijn? Waarom hebben mensen zoveel problemen om zich te plaatsen in de huidige uitzonderlijke situatie? De pas is er gewoon zodat er geen grote uitbraken zijn op massa events en volgens mij is er op dit moment een looptijd tot juni 2022. Misschien wordt het inderdaad verlengd, maar ik zie nu echt geen probleem om dit een jaar of 2 of 3 toe te passen. En ja, als dit voor eeuwig gaat blijven is dit voor mij ook een probleem, maar er is geen enkele logica dat dit gaat gebeuren. De overheid wint hier letterlijk niks mee.
Waar denk ik extreem? Er gaan besmettingen zijn onder gevaccineerden en ongevaccineerden, op evenementen met een pasje en op die zonder. Dat lijkt me allesbehalve extreem. Het is extreem om te denken dat de vaccinatiepas de silver bullet gaat zijn die er voor gaat zorgen dat er geen uitbraken zijn op evenementen.

Voor de termijn, wat is dan de verwachting dat er binnen 2-3 jaar veranderd is dat de afschaffing van de regel gaat triggeren? De verwachting, die allesbehalve extreem is, is dat COVID is er is om te blijven. Waarom is het voor jou binnen 2-3 jaar wel een probleem en nu niet? Verwacht je dat COVID gaat weg gaan tegen dan, dat lijkt me extreem.

Je wil 2-3 jaar mensen discrimineren op basis van vaccinatiestatus en mensen verplichten om gegevens te delen die ze normaal niet zouden moeten delen om doodnormale zaken te doen. Dat is voor mij een probleem.

De logica waaronder de regel permanent gaat worden is dat COVID er is om te blijven. Aangezien het niet kan uitgeroeid worden, zal binnen 2-3 jaar exact dezelfde redering gemaakt worden en zal nog harder geroepen worden dat we het nu toch al hebben dus wat maakt het uit dat het verlengd wordt. Waarom ook geen pasje voor de griep, voor SOAs ... ? De impact van Corona zou volgens, niet extreme, vooruitzichten hopelijk niet hoger mogen zijn dan die van een seizoensgriep de komende 2-3 jaar.

Die juni 2022 gaat volgens mij over het Europese certificaat dat nodig is om te reizen.

Het Covid Safety Ticket (dat daar los van staat, alhoewel het dezelfde barcode is), wil men gewoon voor op korte termijn (volgens mij sprak men tot eind september?) gebruiken om zo de eerste batch van grote evenementen veilig te kunnen laten verlopen.

Waar denk ik extreem? Er gaan besmettingen zijn onder gevaccineerden en ongevaccineerden, op evenementen met een pasje en op die zonder. Dat lijkt me allesbehalve extreem. Het is extreem om te denken dat de vaccinatiepas de silver bullet gaat zijn die er voor gaat zorgen dat er geen uitbraken zijn op evenementen.

Voor de termijn, wat is dan de verwachting dat er binnen 2-3 jaar veranderd is dat de afschaffing van de regel gaat triggeren? De verwachting, die allesbehalve extreem is, is dat COVID is er is om te blijven. Waarom is het voor jou binnen 2-3 jaar wel een probleem en nu niet? Verwacht je dat COVID gaat weg gaan tegen dan, dat lijkt me extreem.

Je wil 2-3 jaar mensen discrimineren op basis van vaccinatiestatus en mensen verplichten om gegevens te delen die ze normaal niet zouden moeten delen om doodnormale zaken te doen. Dat is voor mij een probleem.

De logica waaronder de regel permanent gaat worden is dat COVID er is om te blijven. Aangezien het niet kan uitgeroeid worden, zal binnen 2-3 jaar exact dezelfde redering gemaakt worden en zal nog harder geroepen worden dat we het nu toch al hebben dus wat maakt het uit dat het verlengd wordt. Waarom ook geen pasje voor de griep, voor SOAs ... ? De impact van Corona zou volgens, niet extreme, vooruitzichten hopelijk niet hoger mogen zijn dan die van een seizoensgriep de komende 2-3 jaar.
Het is niet omdat iemand pleit om het nu nog tot bijvoorbeeld nieuwjaar vol te houden, dat dat automatisch "voor altijd" wil zeggen. Er zijn redenen genoeg waarom je het nog even zou aanhouden, niet in het minst omdat je ten eerste moet zien hoe het virus reageert op die hoge mate van vaccinatie en ten tweede om de hele bevolking de tijd te geven om gevaccineerd te raken. En dan gaat het niet alleen over België. Zodra zo veel mogelijk landen zo veel mogelijk mensen gevaccineerd hebben, kunnen àlle maatregelen waarschijnlijk weg. Maar tot dan kunnen we sommige misschien nog houden, voor de grootste risicogevallen.

Het Covid Safety TIcket zou imo vooral gebruikt moeten worden om de eerste periode van "alles los" te overbruggen en te zien welk effect het volledig (maar dan ook echt volledig) terug opengooien van de maatschappij heeft op besmettingen én ziekenhuizen.

En tuurlijk gaat die pass niet dé silver bullet zijn die er voor gaat zorgen dat er géén besmettingen meer plaatsvinden op die grote evenementen, maar het is het voorbije anderhalf jaar van geen enkele maatregel de bedoeling geweest om besmettingen vollédig te voorkomen, wel om verspreiding van het virus in bedwang te houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan