Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
@zarathustra is het in Kopenhagen (of volledig Denemarken) ook niet al de situatie dat ge een test of vaccin moet gehad hebben voor restaurants en winkels? Een collega van mij, zijn stiefvader is van daar en beweert dat in ieder geval. Blijkbaar kun je ook op elke hoek van de winkelstraat zo'n test doen.

Niet dat ik dit een gezonde situatie vind voor de duidelijkheid.
Ik was twee weken geleden in Wenen en ik heb mijn PCR-test moeten tonen om iets te kunnen bestellen in de McDonald's. :crazy:
Geen idee hoe de vaccinatiecampagne ginds georganiseerd wordt (veel reclame in het straatbeeld om u te laten vaccineren dus ik vermoed dat ze daar niet met tekorten zitten), maar als nog niet iedereen de kans heeft gehad is dat toch walgelijk gewoon.

Bij ons zou zoiets pas ingevoerd kunnen worden ergens tegen september zeker (als we 2e prik + 2 weken hanteren dan toch) en dan ga je nog altijd niet iedereen meehebben (+18 wel natuurlijk maar een 16-jarige heeft imo ook recht op een Big Mac). Dat lijkt me straf dat die Oostenrijkers al zo veel verder zouden staan, tenzij het gewoon van niet willen is, dan kunnen ze de boom in.

Laatst bewerkt door een moderator:
de bijsluiter die nog al te vaak aangepast wordt?
Foei, zeg. En alle andere argumenten die je post lek prikken, negeer je. Liever nog een insinuatie er tegenaan gooien...
Kan best zijn dat de bijsluiter nog verandert, ik zou dat niet weten. Kan ook zijn dat de bijsluiter van elk medicijn dat je neemt, nog verandert. Zou ik ook niet weten. Je hebt evenveel informatie over het vaccin (ik zou zelfs zeggen té veel, want wij kunnen dat niet interpreteren) als over eender welk ander geneesmiddel dat je neemt. Toch heb je daar niet "het gevoel" dat je informatie mist.

Foei, zeg. En alle andere argumenten die je post lek prikken, negeer je. Liever nog een insinuatie er tegenaan gooien...
Kan best zijn dat de bijsluiter nog verandert, ik zou dat niet weten. Kan ook zijn dat de bijsluiter van elk medicijn dat je neemt, nog verandert. Zou ik ook niet weten. Je hebt evenveel informatie over het vaccin (ik zou zelfs zeggen té veel, want wij kunnen dat niet interpreteren) als over eender welk ander geneesmiddel dat je neemt. Toch heb je daar niet "het gevoel" dat je informatie mist.

Het verschil is dat er van de meeste andere geneesmiddelen historische data zijn. Een dafalgan vertrouwen we omdat we uit ervaring wéten dat dat veilig is, niet omdat de bijsluiter het zegt. En zelfs dan kunt ge u mispakken natuurlijk, zie bijvoorbeeld het eeuwenlange gebruik van asbest voor van alles en nog wat.

Bij sommige vaccins zullen die data er misschien ook wel zijn, maar dan mbt de onderliggende technologie en niet over het vaccin zelf uiteraard. U er van af maken met "Lees de bijsluiter" wanneer iemand twijfel toont is gewoon slechte, ineffectieve communicatie.

Het verschil is dat er van de meeste andere geneesmiddelen historische data zijn. Een dafalgan vertrouwen we omdat we uit ervaring wéten dat dat veilig is, niet omdat de bijsluiter het zegt. Bij sommige vaccins zullen die data er misschien ook wel zijn, maar dan mbt de onderliggende technologie en niet over het vaccin zelf uiteraard. U er van af maken met "Lees de bijsluiter" wanneer iemand twijfel toont is gewoon slechte, ineffectieve communicatie.
Biljart zegt dat hij informatie mist. Onder andere over bijwerkingen. Dan is "lees de bijsluiter" toch de best mogelijke tip? Waar ga je meer vinden over bijwerkingen of over het vaccin dan daar? Tenzij die twijfel natuurlijk dieper ligt dan dat en eerder gaat over "vaccins" of de techniek die hier gebruikt is.

Maar bij de meeste andere geneesmiddelen zou ik niet weten of het historische data zijn? Weet jij hoelang een hoestsiroop al op de markt is die je voorgeschreven krijgt? Of die versie van een "motilium"? Ik heb daar in ieder geval nog nooit om gevraagd. Laat staan bij een griepvaccin vanuit het werk of zo. Ik snap dus echt niet waarom. De vergelijking met Dafalgan heb ik trouwens nog al gemaakt, want daarin staan ook nogal bijzondere dingen, die heel wat minder zeldzaam zijn dan de bijwerkingen van de vaccins.

Relatief het lang wachten.
Iedereen dat nu nog z'n vaccin moet krijgen gaat pfizer zijn. Daar hebben ze gisteren beslist om van 5 naar 3 weken tussen te gaan.
Met AZ zit je inderdaad met lang wachten maar de andere vaccins niet.
Neem een J&J en je hebt geen wachttijd meer.
Ze moeten nog een deel van de uitnodigingen uitsturen, zelfs met de verkorte periode duurt het 7 weken na het versturen eer je beschermd bent en je het covid passpoort kan aanvragen. Er gaan op 1 september nog verschillende jongeren zijn die nog geen 2 weken hun laatste prik gekregen hebben en met de trein naar school gaan.

Bij medicatie als Dafalgan weet je natuurlijk wel dat men actieve stoffen in het lichaam inbrengt die anders er niet aanwezig zouden zijn. Je komt paracetamol immers niet tegen als voedingsstof bijvoorbeeld.

Bij deze vaccins (en bij uitbreiding andere vaccins) wordt er een blootstelling gesimuleerd aan een virus (of bacterie in het geval van sommige andere vaccins [tetanus]) om zo wanneer je het in het echt tegenkomt, de reactie minder erg en vooral niet verminkend/dodelijk is.
Het merendeel van de bestanddelen van een vaccin zijn dus dingen die je in het echte leven ook zou kunnen tegenkomen, maar minder dan in ergere vorm. Wordt je besmet met corona? Dan zullen dat corona mRNA en de bijbehorende spike-eiwitten ook in je lichaam voorkomen.
Je kan hooguit nog wat bezwaar hebben tegen bepaalde adjuvanten (stoffen die ze toevoegen) maar als je al andere vaccins hebt gehad, of andere zaken met bewaarmiddelen consumeert, heb je weinig te vrezen lijkt me.

Vaccins zijn in zekere zin de "veiligste" geneesmiddelen.

Dat gezegd zijnde, vind ik uit principe wel dat ik een bijsluiter van dat Pfizer vaccin had mogen krijgen, had ik wat gehad om te lezen tijdens die 15 minuten wachttijd (die ik bij de 2e prik gewoon ga overslaan want niemand controleerde dat). Maar ik kan me de angstreactie van Jan Modaal al inbeelden als ze de uiterst zeldzame bijwerkingen gaan afgaan.

Dat gezegd zijnde, vind ik uit principe wel dat ik een bijsluiter van dat Pfizer vaccin had mogen krijgen, had ik wat gehad om te lezen tijdens die 15 minuten wachttijd (die ik bij de 2e prik gewoon ga overslaan want niemand controleerde dat). Maar ik kan me de angstreactie van Jan Modaal al inbeelden als ze de uiterst zeldzame bijwerkingen gaan afgaan.
In het vaccinatiecentrum bij ons hingen er grote posters op met mogelijke bijwerken + indicatie van hoe zeldzaam ze zijn. Ook kregen we een foldertje met dezelfde informatie in.

Ik vond dat ik daarmee voldoende geïnformeerd was, in heldere taal die ook voor een leek verstaanbaar is.

de bijsluiter die nog al te vaak aangepast wordt?
Ah, zeg mij eens wat er allemaal aangepast is bij de verschillende vaccins.

Ik zal beginnen, voor Pfizer, doe jij de rest maar:
Bij mijn weten zijn de 2 laatste aanpassingen in de bijsluiter van Pfizer van december 2020 en april 2021. December was voor de vaccinatiecampagne, dus april is de enige aanpassing wat er toe doet.

En weet je wat er veranderd is in april? Een paar lijntjes...
Kinderen en jongeren tot 18 jaar
Comirnaty wordt niet aanbevolen voor kinderen jonger dan 16 jaar.
==>
Kinderen
Comirnaty wordt niet aanbevolen voor kinderen jonger dan 12 jaar.

& toevoeging hiervan bij de bijwerkingen:
Sommige van deze bijwerkingen kwamen enigszins vaker voor bij jongeren van 12 tot 15 jaar dan bij volwassenen.

& dan dit:
Na de eerste dosis Comirnaty moet u na 21 dagen een tweede dosis van hetzelfde vaccin toegediend krijgen om de vaccinatiekuur te voltooien.
==>
Het wordt aanbevolen om de tweede dosis van hetzelfde vaccin 3 weken na de eerste dosis toegediend te krijgen om de vaccinatiekuur te voltooien.

Toevoeging van dit:
Zelden voorkomende bijwerkingen:
komen voor bij minder dan 1 op de 1.000 gebruikers
• allergische reacties zoals uitslag op de huid met roze bulten en erge jeuk (netelroos) of zwelling van het gezicht

Dit allemaal wegens goedkeuringen, niet wegens iets dat verandert aan het vaccin...

Het verschil is dat er van de meeste andere geneesmiddelen historische data zijn. Een dafalgan vertrouwen we omdat we uit ervaring wéten dat dat veilig is, niet omdat de bijsluiter het zegt. En zelfs dan kunt ge u mispakken natuurlijk, zie bijvoorbeeld het eeuwenlange gebruik van asbest voor van alles en nog wat.
Paracetamol is ontdekt in 1879. Laatste wijziging bijsluiter Dafalgan 10/2020.
Ibuprofen is ontdekt in 1961 en worden ook geregeld wijzigingen aan de bijsluiters aangebracht. Zo waren dosissen >400mg vroeger ook gewoon zonder voorschrift te verkrijgen. Dit is gewijzigd wegens nieuwe bezorgdheden bij overmatig gebruik (zoals maagzweren, nierfalen en hartproblemen).

En je vertrouwt paracetamol & ibuprofen, maar ken je de bijwerkingen ook?

Ik was twee weken geleden in Wenen en ik heb mijn PCR-test moeten tonen om iets te kunnen bestellen in de McDonald's. :crazy:
Geen idee hoe de vaccinatiecampagne ginds georganiseerd wordt (veel reclame in het straatbeeld om u te laten vaccineren dus ik vermoed dat ze daar niet met tekorten zitten), maar als nog niet iedereen de kans heeft gehad is dat toch walgelijk gewoon.

Bij ons zou zoiets pas ingevoerd kunnen worden ergens tegen september zeker (als we 2e prik + 2 weken hanteren dan toch) en dan ga je nog altijd niet iedereen meehebben (+18 wel natuurlijk maar een 16-jarige heeft imo ook recht op een Big Mac). Dat lijkt me straf dat die Oostenrijkers al zo veel verder zouden staan, tenzij het gewoon van niet willen is, dan kunnen ze de boom in.
Geen idee of ze dat hier gaan invoeren. Ergens hoop ik van niet, omdat je toch niet die richting in wilt gaan lijkt me. Aan de andere kant zit ik op een punt dat het me geen hol meer interesseert wat ze gaan doen bij mensen die het vaccin geweigerd hebben. Ik ben er een beetje klaar mee. Aangezien in mijn ruime vriendenkring, in die van mijn vriendin, mijn familie en mijn schoonfamilie letterlijk niemand is die het geweigerd heeft, ga ik er toch nauwelijks iets van merken.

En je vertrouwt paracetamol & ibuprofen, maar ken je de bijwerkingen ook?
Nee, dat zeg ik toch net? Niemand geeft een reet om de bijsluiter, die dient uiteindelijk enkel voor juridische doeleinden net als een EULA. Zolang er historisch genoeg data is om met vertrouwen te kunnen zeggen "dat ge er niet van gaat sterven", is het voor de meeste mensen goed. Bij vaccins hebben ze die houvast niet, waardoor sommigen (niet ik, voor alle duidelijkheid) gaan twijfelen. Dan is "Lees de bijsluiter" een slechte manier van communiceren imo en een teken dat je niet goed begrijpt vanwaar de bezorgdheid nu net komt.

Geen idee of ze dat hier gaan invoeren. Ergens hoop ik van niet, omdat je toch niet die richting in wilt gaan lijkt me. Aan de andere kant zit ik op een punt dat het me geen hol meer interesseert wat ze gaan doen bij mensen die het vaccin geweigerd hebben.
Ik moet het uitentreuren blijven herhalen blijkbaar, maar zolang niet iedereen de kans heeft gehad is dat gewoon grotesk. "Niet die richting willen uitgaan" is nog erg zacht uitgedrukt.

We zitten zoals gezegd al in september voor we dat punt bereikt hebben, dus ik vind het hallucinant dat dergelijke toestanden in andere landen blijkbaar normaal zijn. "Koffietje drinken? Eerst een test hé!" Te gek om los te lopen.

Ik ben er een beetje klaar mee. Aangezien in mijn ruime vriendenkring, in die van mijn vriendin, mijn familie en mijn schoonfamilie letterlijk niemand is die het geweigerd heeft, ga ik er toch nauwelijks iets van merken.
Idem, idem. Maar principes staan voorop.

Nee, dat zeg ik toch net? Niemand geeft een reet om de bijsluiter, die dient uiteindelijk enkel voor juridische doeleinden. Zolang er historisch genoeg data is om met vertrouwen te kunnen zeggen "dat ge er niet van gaat sterven", is het voor de meeste mensen goed. Bij vaccins hebben ze die houvast niet, waardoor sommigen (niet ik, voor alle duidelijkheid) gaan twijfelen. Dan is "Lees de bijsluiter" een slechte manier van communiceren imo en een teken dat je niet goed begrijpt vanwaar de bezorgdheid nu net komt.

Ik moet het uitentreuren blijven herhalen blijkbaar, maar zolang niet iedereen de kans heeft gehad is dat gewoon grotesk. "Niet die richting willen uitgaan" is nog erg zacht uitgedrukt.

We zitten zoals gezegd al in september voor we dat punt bereikt hebben, dus ik vind het hallucinant dat dergelijke toestanden in andere landen blijkbaar normaal zijn. "Koffietje drinken? Eerst een test hé!" Te gek om los te lopen.

Idem, idem. Maar principes staan voorop.
Uiteraard, ik bedoel met "iedereen die het geweigerd heeft" ook een situatie waarin iedereen de kans heeft gehad.

Ze hebben gewoon een spuit geweigerd en waarom zou “onze “ maatschappij bepaald moeten worden door een spuit ? (Lijkt inderdaad dat we stillaan naar een dictatuur gaan inplaats van een democratie )
Ach, het vaccin is 'maar' een spuit.
Waarom die dan niet nemen vraag ik me af.

Net zoals je auto verzekering ook maar een papiertje is. Toch kan ik ook weinig geduld opbrengen voor mensen die rondrijden zonder verzekering.
Wil je deelnemen aan het verkeer met een auto, dan heb je een verzekering nodig.
Wil je deelnemen aan de maatschappij, dan heb je een vaccin of een recente test nodig.
Ik vind dat niet abnormaal.

Nee, dat zeg ik toch net? Niemand geeft een reet om de bijsluiter, die dient uiteindelijk enkel voor juridische doeleinden. Zolang er historisch genoeg data is om met vertrouwen te kunnen zeggen "dat ge er niet van gaat sterven", is het voor de meeste mensen goed. Bij vaccins hebben ze die houvast niet, waardoor sommigen (niet ik, voor alle duidelijkheid) gaan twijfelen. Dan is "Lees de bijsluiter" een slechte manier van communiceren imo en een teken dat je niet goed begrijpt vanwaar de bezorgdheid nu net komt.
Maar alle bezorgdheden zijn al meermaals aangekaart, inclusief voor de persoon die er nu weer mee afkomt. Dus als hij ook maar 1 van de vorige keren de moeite gedaan had om te lezen, wist hij het.

Idem nu, er zijn meerdere replies gekomen met informatie (zonder te pushen naar vaccinatie, enkel informatie die hij "mistte" zodat men nog steeds zelf de beslissing kan nemen) die dan genegeerd worden. En dan komt er enkel een reply op 1 lijntje van iemand omdat men daar commentaar op kan geven.
Onterrechte commentaar trouwens, want dat is eigen aan elk medisch product. Regelgevingen veranderen, bijsluiters worden aangepast.

En zoals eerder ook gezegd, in ons leven is er nog nooit zo een grote vaccinatiecampagne op korte tijd geweest. En daar komt nog eens bij dat in ons huidig globaal informatietijdperk alles gretig gedeeld wordt (allez, vooral meningen, feiten zijn spijtig genoeg minder belangrijk voor sommigen).
Dan kan het lijken dat er absoluut veel zijn, maar procentueel gezien is dat een heel minieme minderheid. En de meeste problemen komen door de immuunreactie, die men dus ook heeft indien men besmet geraakt.

Hier nog een leuke over NSAID (zoals ibuprofen en diclofenac) gebruik in de VS:
Each year, the side effects of long-term NSAID use cause nearly 103,000 hospitalizations and 16,500 deaths. More people die each year from NSAIDs-related complications than from AIDS and cervical cancer in the United States.
Is uit 2005, maar was gewoon de eerste die ik tegenkwam, je zult ook nog recentere studies tegenkomen.

Regardless alle evidentie voor vaccinaties, als ze de verplichting(/elke 3 dagen testen) hier in België invoeren zit je toch met een groot probleem.
Grote topics waarover de meningen zo verdeelt zijn moet je toch een referendum over doen. Je duwt grote groepen mensen anders naar extremere partijen of naar geweld.
Ik ken veel vaccintwijfelaars (waarvan er een groot deel met frown toch gevacinneerd is) die in een mogelijke verplichting over het hek getild gaan worden om hun aansluiting met de maatschappij te verliezen.

In B4 premier Van Langenhove.

Regardless alle evidentie voor vaccinaties, als ze de verplichting(/elke 3 dagen testen) hier in België invoeren zit je toch met een groot probleem.
Grote topics waarover de meningen zo verdeelt zijn moet je toch een referendum over doen. Je duwt grote groepen mensen anders naar extremere partijen of naar geweld.
Ik ken veel vaccintwijfelaars (waarvan er een groot deel met frown toch gevacinneerd is) die in een mogelijke verplichting over het hek getild gaan worden om hun aansluiting met de maatschappij te verliezen.

In B4 premier Van Langenhove.
Zo verdeeld zijn de meningen toch echt wel niet, hoor. Dat is voor een groot stuk schijn omdat dat de luidere meningen zijn, en omdat er maar één iemand moet komen zeggen dat hij twijfelt. Als er dan 20 uitleggen waarom dat dat niet nodig is, lijkt het nog altijd 50/50. En omdat je waarschijnlijk in bepaalde kringen dezelfde meningen tegenkomt. Jij kent veel vaccintwijfelaars, ik persoonlijk amper tot geen. Dat komt door die kringen.

Wil je echt gaan kijken naar hoe groot die groep is, of hoe erg we verdeeld zijn daarover, moet je naar onderzoeken kijken.

In Nederland is de vaccinatiebereidheid notoir lager dan bij ons. En daar zijn dit de cijfers: 94,3% is gevaccineerd of bereid zich te laten vaccineren, en 3,8% is niet bereid. 3,8% zou het ook niet bepaald halen in een referendum.

In andere statistieken komen we als één van de meest bereide landen naar boven om gevaccineerd te worden:

En dat zie je ook in onze cijfers. Er is een heel hoge vaccinatiegraad bij ons. Dan vind ik het toch vooral maar een schijnverdeeldheid. Ik denk niet dat er veel onderwerpen zijn waarover je meer eensgezindheid zult vinden onder de volledige bevolking dan 90%...

Vreemd, sommigen zeiden hier dat verplichting of voordelen voor gevaccineerden een averechts effect zouden hebben.
Dat is niet wat ik gezegd heb. Waar ik wel op doelde is dat je veel meer vaccinatiebereidheid zal creëren door positieve communicatie, informeren en blijven informeren van probleemgroepen en sensibiliseren, sensibiliseren, sensibiliseren. Dit is en blijft gewoon een zwaktebod. Het vrije Westen, waar al anderhalf jaar geen andere oplossing voor het covidprobleem bestaat bij beleidsmakers dan repressie, repressie, repressie.

Daar moet je vooral trots op zijn, verlichte geest. :)

Dat is niet wat ik gezegd heb. Waar ik wel op doelde is dat je veel meer vaccinatiebereidheid zal creëren door positieve communicatie, informeren en blijven informeren van probleemgroepen en sensibiliseren, sensibiliseren, sensibiliseren. Dit is en blijft gewoon een zwaktebod. Het vrije Westen, waar al anderhalf jaar geen andere oplossing voor het covidprobleem bestaat bij beleidsmakers dan repressie, repressie, repressie.

Daar moet je vooral trots op zijn, verlichte geest. :)
Behalve dat het informeren niet helpt bij zij die op voorhand hun idee al hebben gemaakt. En dat zie je vaak. Ik zou zelfs zeggen: vaker en vaker. Je moet eens zien wat er over de brieven/mails van Fauci gezegd is. Mensen met halve informatie en onvoldoende kennis die denken dat ze plots quantumfysica kunnen doorgronden.

Ja, dan moet je blijven informeren en blijven positieve communicatie de wereld in sturen. Maar een bepaalde groep ga je nooit overtuigen op die manier. En als je dan ziet wat Macron doet, en welk rechtstreeks en onmiddellijk effect het heeft, dan werkt dat ook gewoon.

Dus op een verlichte geest moet je zeker trots zijn. Maar een regering dient ook te handelen naar wat het beste is voor de hele maatschappij, ook al is dat een onpopulaire maatregel.

Behalve dat het informeren niet helpt bij zij die op voorhand hun idee al hebben gemaakt. En dat zie je vaak. Ik zou zelfs zeggen: vaker en vaker. Je moet eens zien wat er over de brieven/mails van Fauci gezegd is. Mensen met halve informatie en onvoldoende kennis die denken dat ze plots quantumfysica kunnen doorgronden.

Ja, dan moet je blijven informeren en blijven positieve communicatie de wereld in sturen. Maar een bepaalde groep ga je nooit overtuigen op die manier. En als je dan ziet wat Macron doet, en welk rechtstreeks en onmiddellijk effect het heeft, dan werkt dat ook gewoon.

Dus op een verlichte geest moet je zeker trots zijn. Maar een regering dient ook te handelen naar wat het beste is voor de hele maatschappij, ook al is dat een onpopulaire maatregel.
Denk je echt dat de mensen die zich nu in Frankrijk hebben ingeschreven voor een afspraak tot die groep van hardliners die je zelf beschrijft behoren?

En een regering dient de grondregels van het land (en de bevolking) die ze dient te respecteren. Iets wat nogmaals, al anderhalf jaar, niet zoals het moet gebeurt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan