Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, en dezelfde MVR die in het begin van de crisis zei dat mondmaskers op straat geen zin hebben.
M.a.w. wat maakt het uit, ik heb het over zijn specifieke reactie in dat artikel.

Zoals MVR dus zegt in dat artikel: “Kijk, de burgemeester wou opvallen en dat is gelukt”, zegt Van Ranst. “Als je als enige je terrassen opent, is het niet moeilijk te voorspellen dat er veel volk op afkomt. Zo creëer je een evenement. Als burgemeester moet hij slimmer zijn.”
Ik zie vooral op dat filmpje dat mensen toch afstand ( proberen) te houden. Heel andere toestanden dan we de laatste tijd al gezien hebben.
Ik wil niet zeggen dat wat DD doet nu slim is, maar we mogen toch ook niet de fameuze koopzondagen in Antwerpen niet vergeten. Daar was toch wel minder om te doen lijkt me
Het volk zou met zulk weer toch gekomen zijn. Het is dan toch beter deze mensen een zitbank aan te bieden (met vier) als ze hun ijsje eten, ipv met een hoop samen op een muurtje gaan zitten

Je kan dan, uw argument volgende, zeggen dat men beter geen enkele versoepeling zal doen, nergens.
Persoonlijk had ik vorige week nog geen versoepeling gedaan neen. Maar dat wilt niet zeggen dat als de zakkende trend blijft aanhouden dat ik dan geen versoepeling zou doen. Aangezien als de trend zakkende is voor een week... dan heb je eerst en vooral al plaats gemaakt op de ICU en ten tweede gaan we er dan vanuit dat die trend iets minder zal zakken.

Dus nooit een versoepeling voorzien ergens klopt dan weer niet.
Of anders gezegd : er zijn veel gradaties tussen versoepelen en verstrengen.

Als men morgen de pretparken opent, zal er ook een massa op af komen.
Maar die massa wordt al verminderd doordat je op voorhand moet reserveren en er een maximum capaciteit wordt voorzien. Dat doet al enorm veel. Niet alles, maar al veel.
Daarnaast is het niet 1 pretpark dat open gaat, maar veel meer waardoor die lading dan ook weer verdeeld wordt. Dat is zoals een evenement dat je over volledig België doet maar waarbij elke locatie maximaal 4 personen heeft. Heb ik dan allemaal niets tegen. Maar is natuurlijk niet hetzelfde als een evenement als pukkelpop of die antwerpse boenkaboenkaland dinges.

Je moet met mooi weer hier in bokrijk eens komen kijken (bosrijke omgeving + buitenspeeltuin). Dat is letterlijk over de koppen lopen.
Dus ik snap niet goed de reactie over die bankjes als er op andere plaatsen ook niet of onmogelijk de regels gevolgd kunnen worden omdat er zoveel volk is. Ik probeer zulke plaatsen te vermijden eerlijk gezegd en ga rustig naar de ardennen, waar er nog iets of wat ruimte is
Mja, je hebt verschillende buitenspeelplaatsen. Als iedereen naar bokrijk gaat is dat te veel ja. Maar ik ben deels opgegroeid in "looi" en daar waren er dan opties zoals een ijsje gaan likken in averbode, de paalse plas, de zandberg in de geburen, etc... en voor iets kort bij zou ik dat dan wel nog hebben gedaan voor de kinderen of zo. Maar voor mijn eigen... hell neen... dan blijf ik liever thuis.

Eerlijke vraag; ga jij op 8mei een terrasje doen indien het mooi weer is met wat vrienden?
Of toch liever thuis binnen blijven?
Thuis. Eens de horeca open gaat zal ik wel eens gaan. Maar dat zal dan zeker niet in het begin zijn. Net zoals dat ik nog altijd niet bij de kapper ben geweest.

Mijn intentie is dan ook eerder om te gaan wanneer ik mijn 2de spuit heb gehad (dus minstens 2 weken erna) - ergens. Maar uiteindelijk heb ik nu al 1.5 jaar gewacht.. op die paar weken / maanden zal het nu ook niet steken hoor...

Maar ik ben nu eenmaal goed in het rationeel keuzes maken en daarmee omgaan. Is dit essentieel om te overleven -> neen. Dan doe ik dat niet.
Ik zie de avondklok mogelijks sneuvelen en disproportionele boetes: bv 3 studenten die samen eten in hun gemeenschappelijke keuken en elks 250€ boete krijgen. De avondklok sneuvelt dan mogelijks misschien wel net op een moment dat ze sowieso kon wegvallen eind mei.
Mondmaskerplicht (zeker bij winkelen) zal m'n wel niet aan raken etc.
Ik heb dan ook geen probleem bij de meeste maatregelen, enkel bij de manier waarop ze soms werden afgedwongen... en aan een aantal twijfelachtige en disproportionele dus.

Ach ja, elke maatregel is wel disproportioneel. Maar als sommige mensen hun gedrag niet willen aanpassen en vriendelijk vragen of meermaals wijzen op het gezond verstand niet heeft geholpen. Dan moet je nu eenmaal de disproportionele maatregelen nemen. En moeten wij dat dan ook maar slikken. Uw persoonlijke vrijheid is niet absoluut.

Door altijd met het vingertje te gaan wijzen, win je niets. Integendeel, dan zet je alleen maar mensen tegen elkaar op. Als ik zeg dat een overgrote meerderheid v/d mensen zich aan de regels houdt, dan zal dat ook wel zo zijn. Dat betekent niet dat de mensen die dat niet doen, daarmee geen probleem meer vormen, dat heb ik nooit gezegd. Maar we weten realistisch genoeg dat wat er ook gebeurt die problemen er altijd zullen zijn.
Dus wat is uw oplossing ? Gewoon laten gebeuren en niets zeggen? En degenen die de bon vivant uithangen het maar gewoon laten uithangen terwijl de brave kloot die de regeltjes wel volgt in het belang van iedereen gekloot is ?

Zodra je regels hebt, zet je mensen tegen elkaar op. Maar de fout zit niet bij de mensen die de regels volgen, maar bij de mensen die de regels NIET volgen. En gewoon zeggen van kijk dan is het maar zo. Is niet de oplossing - #dat is niet mijn maatschappij.

Persoonlijk had ik vorige week nog geen versoepeling gedaan neen. Maar dat wilt niet zeggen dat als de zakkende trend blijft aanhouden dat ik dan geen versoepeling zou doen. Aangezien als de trend zakkende is voor een week... dan heb je eerst en vooral al plaats gemaakt op de ICU en ten tweede gaan we er dan vanuit dat die trend iets minder zal zakken.

Dus nooit een versoepeling voorzien ergens klopt dan weer niet.
Of anders gezegd : er zijn veel gradaties tussen versoepelen en verstrengen.

Maar die massa wordt al verminderd doordat je op voorhand moet reserveren en er een maximum capaciteit wordt voorzien. Dat doet al enorm veel. Niet alles, maar al veel.
Daarnaast is het niet 1 pretpark dat open gaat, maar veel meer waardoor die lading dan ook weer verdeeld wordt. Dat is zoals een evenement dat je over volledig België doet maar waarbij elke locatie maximaal 4 personen heeft. Heb ik dan allemaal niets tegen. Maar is natuurlijk niet hetzelfde als een evenement als pukkelpop of die antwerpse boenkaboenkaland dinges.

Mja, je hebt verschillende buitenspeelplaatsen. Als iedereen naar bokrijk gaat is dat te veel ja. Maar ik ben deels opgegroeid in "looi" en daar waren er dan opties zoals een ijsje gaan likken in averbode, de paalse plas, de zandberg in de geburen, etc... en voor iets kort bij zou ik dat dan wel nog hebben gedaan voor de kinderen of zo. Maar voor mijn eigen... hell neen... dan blijf ik liever thuis.
Nu ja, die pretparken kan men idd wat regelen, maar dan nog kan je niet voorzien dat je zen wachtrij hebt aan een bepaalde attractie of eetgelegenheid.
Ik ben wel geneigd om u te volgen in het feit dat ik ook niet als eerste zal een terrasje gaan opzoeken, al was het maar omdat ik grote hysterische massa’s niet kan verwerken.
Jammer genoeg, tegen de tijd dat het volk wat zal minderen, zal de horeca terug hun deuren mogen sluiten (zie kappers) en ik dus dit jaar weer geen pint kan gaan drinken.

Ik vind gewoon heel die heisa over wat DD nu doet echt erover.
Kijk rond je, en je ziet toch dat een meerderheid echt de regels niet meer volgt.
Is het niet in het openbaar, is het wel bij hun thuis

Maar we weten realistisch genoeg dat wat er ook gebeurt die problemen er altijd zullen zijn.
En door die minderheid die niet wil luisteren en alle regels aan hun laars lapt blijven we maar aanmodderen.. dus ja dat is minimaliseren dat u uiteindelijk doet en uw hoofd in het zand steken voor de blijvende problemen.. onder het mom van.. "ach die zullen er wel altijd zijn". Laat dat klein percentage dan maar begaan?..👎

Nu ja, die pretparken kan men idd wat regelen, maar dan nog kan je niet voorzien dat je zen wachtrij hebt aan een bepaalde attractie of eetgelegenheid.
Ik ben wel geneigd om u te volgen in het feit dat ik ook niet als eerste zal een terrasje gaan opzoeken, al was het maar omdat ik grote hysterische massa’s niet kan verwerken.
Jammer genoeg, tegen de tijd dat het volk wat zal minderen, zal de horeca terug hun deuren mogen sluiten (zie kappers) en ik dus dit jaar weer geen pint kan gaan drinken.

Ik vind gewoon heel die heisa over wat DD nu doet echt erover.
Hij heeft een voorbeeldfunctie. Hij faciliteert hier zaken die eigenlijk niet slim zijn. Die als iedereen dit zou doen en zijn voorbeeld zouden volgen een impact zouden hebben op de toekomstige versoepelingen. Waardoor we nog verder van huis zijn. Hij heeft zijn mond vol van politieke spelletjes. Maar hij kent er zelf ook wel iets van hoor...

Kijk rond je, en je ziet toch dat een meerderheid echt de regels niet meer volgt.
Is het niet in het openbaar, is het wel bij hun thuis
Dus als anderen van een klif springen dan moet ik ook gewoon van die klif springen ? Ik doe hetgeen ik moet doen. Dat anderen voor mijn part de boom ingaan. In ieder geval wanneer zaken niet kunnen doorgaan dan is het minimaal al niet mijn schuld / bijdrage. Ik heb nu eenmaal geleerd om mij niets aan te trekken van wat andere mensen denken...

Maakt dat alle mensen iets uit : neen tuurlijk niet. Maar mij maakt het wel uit als het feit dat omdat ik de regels niet gevolgd heb, mijn grootmoeder zou sterven, ik mijn smaak zou verliezen, etc...
En de extra bonus is dat ik geen boete kan krijgen. dus Yay.

Hij heeft een voorbeeldfunctie. Hij faciliteert hier zaken die eigenlijk niet slim zijn. Die als iedereen dit zou doen en zijn voorbeeld zouden volgen een impact zouden hebben op de toekomstige versoepelingen. Waardoor we nog verder van huis zijn. Hij heeft zijn mond vol van politieke spelletjes. Maar hij kent er zelf ook wel iets van hoor...

Dus als anderen van een klif springen dan moet ik ook gewoon van die klif springen ? Ik doe hetgeen ik moet doen. Dat anderen voor mijn part de boom ingaan. In ieder geval wanneer zaken niet kunnen doorgaan dan is het minimaal al niet mijn schuld / bijdrage. Ik heb nu eenmaal geleerd om mij niets aan te trekken van wat andere mensen denken...

Maakt dat alle mensen iets uit : neen tuurlijk niet. Maar mij maakt het wel uit als het feit dat omdat ik de regels niet gevolgd heb, mijn grootmoeder zou sterven, ik mijn smaak zou verliezen, etc...
En de extra bonus is dat ik geen boete kan krijgen. dus Yay.
Versta me niet verkeerd. Ik probeer ook wel de regels te volgen en grote massa’s te vermijden. (Fuck. Ik droeg al een mondmasker in de winkel voor het verplicht werd)
Maar ik zie rond me genoeg voorbeelden van brave burgers ( niet het type ter kamerenbos) dat meerdere regels al dan niet bewust overtreedt.
Als men dan beslist om enkele tafels te plaatsen omdat men weet dat er zowiezo veel volk zal komen, zodat deze mensen veilig hun pint kunnen drinken, zie ik daar niks verkeerd in.
(Al zal je mij daar nie zien)

Maar wat is dan het probleem? Gewoon omdat men een week eerder de boel open doet?
De datum die trouwens ook door andere partijen eerst aangehaald werd.
Ja, maar vriendschap... Jij zegt ‘JMDD heeft gezegd dat het politiek is, waarom het is uitgesteld’. Ik zeg gewoon dat hij op 2 andere momenten in dat interview en het vorige ook gelogen had. Waarom zou je hem dan geloven? Alle politiekers liegen, zeg je. Goed, maar opnieuw, waarom zou je hem dan nu wel geloven? Waren het wel leugens, vraagt Pseudo. Ja, dus opnieuw, waarom zou je hem nu geloven? En waarom niet de cijfers, die aangaven dat het nog niet kon, en een week kan al een beetje respijt geven. Zoals in Nederland. Klinkt logischer dan een chronische populist op zijn woord te geloven die daarvoor geen enkel cijfer kan voorleggen.

Daar kraait tegenwoordig toch geen haan meer naar? Samen met tientallen andere burgers draag ik ze sinds dit jaar niet meer buiten en geen politieagent die ervan iets zegt (en dat is in de stad Antwerpen op "drukke" plaatsen). Of is het in je eigen gemeente dat er weldegelijk toezicht is?
Ben vandaag in Antwerpen en idd ben eigl verbaasd hoeveel mensen hier zonder masker lopen , geen idee hoe de regels hier zijn ? In mijn eigen gemeente niet buiten het centrum wel en daar draagt iedereen het , daarvan dat het me vreemd aanvoelt dat dan voor het stadhuis van Antwerpen geen plicht is ofzo ?

Ja, maar vriendschap... Jij zegt ‘JMDD heeft gezegd dat het politiek is, waarom het is uitgesteld’. Ik zeg gewoon dat hij op 2 andere momenten in dat interview en het vorige ook gelogen had. Waarom zou je hem dan geloven? Alle politiekers liegen, zeg je. Goed, maar opnieuw, waarom zou je hem dan nu wel geloven? Waren het wel leugens, vraagt Pseudo. Ja, dus opnieuw, waarom zou je hem nu geloven? En waarom niet de cijfers, die aangaven dat het nog niet kon, en een week kan al een beetje respijt geven. Zoals in Nederland. Klinkt logischer dan een chronische populist op zijn woord te geloven die daarvoor geen enkel cijfer kan voorleggen.
Het feit dat niemand uit politieke hoek ook maar het tegendeel heeft bewezen over die bewuste datum te verschuiven, laat me vermoeden dat DD hierover niet liegt.
Daar gaat het me ook niet om.
Ik zie gewoon het nut vd heisa niet over die terrasjes.
Ja, DD kan dat doen om de boel op te stoken of whatever.
Maar ik denk niet dat overgrote meerderheid van besmettingen op een terras gebeurd. Iets wat DD adhv een studie ook aantoonde.
Dat men maanden terug koopzondagen organiseert, lijnbussen bomvol laat stromen op weg naar school en betogingen toelaat, daar zit het echte probleem

De heisa over heel die situatie gaat ook niet zozeer wat het effect is van één gemeente die een massa evenement organiseert op de cijfers. Het gaat hem eerder om een federale afspraak, waar hij als burgervader normaliter zou moeten naar gehoorzamen. Op een gegeven moment wordt er een datum geprikt, die weliswaar uitgesteld wordt met een week. Het enige dat je daarmee bereikt is jezelf op TV krijgen. Applaus op de bühne. Jean-Marie de overwinnaar! De kleine man die opbokst tegen de ivoren toren.
Schenenstamperij. Of denk je nu echt op 1 mei openen een ondernemer in Middelkerke heeft gered van het faillissement?

Ik lees hier ook heel vaak een gebash op de regels en wetten. Uiteraard kunnen sommige wetenschappelijk niet volledig verklaard worden. Daarvoor moet men terug gaan naar de initiële bedoeling: het vermijden van onnodige contacten.
Gaan die maatregelen soms niet wat ver? Klopt! Maar als er één ding is wat een mens goed kan, dan is het achterpoortjes zoeken.

Voorbeeld: Men mag enkel mensen in de tuin uitnodigen als je een aparte ingang hebt daarvoor + enkel jouw knuffelcontact mag naar het WC.
Compleet absurd. Maar stel je even voor dat je een politieagent bent die ergens binnenkomt. Er zit daar 10 man binnen.
“Euh ja, twee moeten naar het toilet, en de rest was onderweg naar buiten’.
Er is enorm veel rekening gehouden met handhaving. Op het terrein voor politiediensten was het anders onbegonnen werk. Vooral omdat mensen voor alles creatieve oplossingen zoeken...

Voor mij is dit een populariteitsstunt van een politicus. Dat hij daarom bankjes op een dijk verkoopt alsof hij eigenhandig de horecaterrassen heeft geopend past daarbij.

Dat een burgemeester zo'n stunt uithaalt alsof hij eigenhandig een wet naast zich neerlegt vind ik schandelijk, en dat is hoe een hoop mensen het zullen onthouden, ook al is het vooral een storm in een glas water.
Ik vind het vooral getuigen van veel inzicht als men zegt dat hij de terrassen geopend heeft. Hij heeft gewoon geen kloten gedaan buiten wat extra straatmeubilair laten plaatsen en dat verkocht als openen van terrassen terwijl dit gewoon quatsch is. Terrassen is met bediening. Maar iedereen trapt er met 2 voeten in en vind het een held. Misschieb moest men er eens vroeger aan gedacht hebben om meer straatmeubilair te vragen, dan kon men het nog verkopen als een versoepeling en wat pluimen in hun gat steken. Gelukkig is de vlaming slim genoeg om de trukken van de foor te doorzien :unsure:

Op Twitter weer filmpjes van flikken die met onnodig geweld jeugd aanpakken in de straten.

Ik vraag me soms af wie hier afzakt met zin om te knokken: de jeugd of sommige politiemannen met kort lontje.

Op Twitter weer filmpjes van flikken die met onnodig geweld jeugd aanpakken in de straten.

Ik vraag me soms af wie hier afzakt met zin om te knokken: de jeugd of sommige politiemannen met kort lontje.
Ze komen tenminste buiten he. Anderen zitten te wenen dat ze niks mogen en te cherry picken op welke nagel ze deze maand eens gaan kloppen.

Ik vind het vooral getuigen van veel inzicht als men zegt dat hij de terrassen geopend heeft. Hij heeft gewoon geen kloten gedaan buiten wat extra straatmeubilair laten plaatsen en dat verkocht als openen van terrassen terwijl dit gewoon quatsch is. Terrassen is met bediening. Maar iedereen trapt er met 2 voeten in en vind het een held. Misschieb moest men er eens vroeger aan gedacht hebben om meer straatmeubilair te vragen, dan kon men het nog verkopen als een versoepeling en wat pluimen in hun gat steken. Gelukkig is de vlaming slim genoeg om de trukken van de foor te doorzien :unsure:
Was toch al op voorhand geweten dat hij gewoon wat eigen terrassen ging plaatsen en dat er geen bediening was ,goed initiatief , konden veel burgemeesters gedaan hebben
. Voor de rest is de nodige aandacht overdreven maarja alles over corona moet primetime news zijn.

komt ook wel door de gebrekkige screening van kandidaat-agenten en vooral gebrek aan opleiding. Vaak is agent worden ook één van de laatste opties na een gefaalde poging in het hoger onderwijs.
Doe daarbij de quasi straffeloosheid en zie daar: de macho’s, sproetjes en mega toby’s.

Diezelfde 42-jarige jeugd van vorige keer?
Ik heb nog geen filmpjes gezien, maar ik heb iets gelezen over iemand die aangevallen wordt door hondenbrigade na ze uit te dagen.

Tja...

Was toch al op voorhand geweten dat hij gewoon wat eigen terrassen ging plaatsen en dat er geen bediening was ,goed initiatief , konden veel burgemeesters gedaan hebben
. Voor de rest is de nodige aandacht overdreven maarja alles over corona moet primetime news zijn.
Voila, opeens zijn het in coronatijden terrassen. In gewone tijden noemt men dit straatmeubilair. Toch een held he die jean marie. Ik open morgen eigenhandig een restaurant, om in te gaan tegen de maatregelen. Alle ik moet zeggen dat ik een frituur open waar je wat kom halen om te eten en ik heb tafels gezet met bestek en kaarsen onder de plaatselijke brug waar je het kan opeten.

komt ook wel door de gebrekkige screening van kandidaat-agenten en vooral gebrek aan opleiding. Vaak is agent worden ook één van de laatste opties na een gefaalde poging in het hoger onderwijs.
Doe daarbij de quasi straffeloosheid en zie daar: de macho’s, sproetjes en mega toby’s.
Gelukkig zit het forum hier vol met mensen die zien waar het fout loopt he. Zoveel expertise en niemand die het ziet :headshake::headshake::headshake:

Voila, opeens zijn het in coronatijden terrassen. In gewone tijden noemt men dit straatmeubilair. Toch een held he die jean marie. Ik open morgen eigenhandig een restaurant, om in te gaan tegen de maatregelen. Alle ik moet zeggen dat ik een frituur open waar je wat kom halen om te eten en ik heb tafels gezet met bestek en kaarsen onder de plaatselijke brug waar je het kan opeten.
Alleen mag de frituuruitbater dat niet maar kan de gemeente wel wat tafeltjes zetten moesten ze dat willen (en dat deed jeanmarie ) , kan hem geen ongelijk geven . Niks verkeerds aan , de nodige aandacht en heisa voor nodig ? Ook niet , maar tis ook wel de media die daar graag aandacht aan schenkt.

Veel mensen houden gewoon van figuren zoals Jean-Marie Dedecker, wijlen Steve Stevaert, Bart De Wever .. politici van eenvoudige komaf die voelen wat het volk denkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan