Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor mij is dit een populariteitsstunt van een politicus. Dat hij daarom bankjes op een dijk verkoopt alsof hij eigenhandig de horecaterrassen heeft geopend past daarbij.

Dat een burgemeester zo'n stunt uithaalt alsof hij eigenhandig een wet naast zich neerlegt vind ik schandelijk, en dat is hoe een hoop mensen het zullen onthouden, ook al is het vooral een storm in een glas water.
Voor zover ik weet heeft hij met zijn ‘stunt’ geen enkele wet overtreden.
Het feit dat hij die tafels daar zet om populistisch te zijn zal ook niet waar zijn, gewoon al omdat hij een absolute meerderheid heeft daar. Dus hoeft hij niet populistisch te doen

Geef de tegenargumenten dan?

Er is geen enkel verschil met gisteren, nu of volgende week de symbolische 8 mei. Als het gisteren schadelijk was dan zal het al zeker volgende week zo zijn waar der een massa aan mensen bijeen gaan zitten en van hun terrasje gaan genieten. Die picknick tafels staan daar al een paar weken op eigen initiatief in de gemeente en daar is toen met geen woord over gerept. Plus nu moet ge mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen de mensen die hun eigen sandwichkes en drank meepakken of een toog, waar je perfect 150 CM van mekaar afstand kunt houden en iets te drinken kunt krijgen?
Weet je wat het verschil is? De maandagochtend en het straatafval dat mensen achterlaten. Nu kan men dat georganiseerd ergens dumpen in de vuilbakken bij die zelfstandige, nu kan men gecontroleerd er op toe zien dat iedereen die regels wel respecteert
Er wordt op federaal niveau een datum afgesproken. Rekening houdende met verschillende factoren, oa. Viruscirculatie, toestand in de ziekenhuizen, enzovoort. Waarom ga je dan tegen die afspraak een weekend vroeger opendeurdag houden?

Plus is de kans op besmetting buitenshuis minimaal. Zelfs in een goed geventileerde binnenruimte ga je minder makkelijk besmettingen van de ene ‘bubbel’ naar de andere laten gaan. Maar laat ons daar niet heiliger over doen dan de paus. Je zit aan zo een tafel op minder dan 1.5m afstand. En met wie wil je nu afspreken? Dat ene knuffelcontact dat je de afgelopen 6 maanden al hebt gezien? Of meerdere vrienden?
We mogen vanaf nu 10 mensen samenbrengen, maar daar moeten de afstandsregels ook gerespecteerd worden onderling. Als ik de beelden zie, heeft precies niemand die regeling door...

Voor zover ik weet heeft hij met zijn ‘stunt’ geen enkele wet overtreden.
Het feit dat hij die tafels daar zet om populistisch te zijn zal ook niet waar zijn, gewoon al omdat hij een absolute meerderheid heeft daar. Dus hoeft hij niet populistisch te doen
Dat hij geen wet heeft overtreden staat praktisch letterlijk in mijn post, echt.

En een burgemeester moet natuurlijk niet herverkozen geraken.

Dat een burgemeester zo'n stunt uithaalt alsof hij eigenhandig een wet naast zich neerlegt vind ik schandelijk, en dat is hoe een hoop mensen het zullen onthouden, ook al is het vooral een storm in een glas water.
Het is maar de vraag of regering gewettigd is om die "wetten" op te leggen, nu heeft een rechtbank recent ook de grondwettelijkheid van de avondklok verworpen. Jij mag gerust vinden dat JMDD zich zonder boe of ba naar elke (geïmproviseerde) wet moet schikken, maar ik vind het net goed dat hij het zo ostentatief betwist.

Er is toch studie gedaan naar het feit dat buiten de kans op besmetting miniem is. Of in ieder geval toch minder gevaar dan andere plaatsen.
En dus niet, geen gevaar, zoals wat men hier claimt.
Wanneer uw ICU zo goed als vol ligt, dan is het niet de moment om risico te nemen. Ongeacht of dit risico nu klein is. Het is er wel. En het is er de moment niet voor. Ook zie verder.

Indien het nu zou zwart vh volk lopen daar en men dus niet de 1.5m regel kan toepassen, kan je idd zeggen dat men een mondmasker zou mogen aanbevelen op de dijk.
Maar met vier aan een tafeltje zitten is ,vind ik, minder risico dan allemaal volgepakt zitten in een bus bvb
En er was gisteren al de melding dat op momenten er te veel volk was om die 1.5m regel toe te passen.

Daarnaast zijn er keuzes gemaakt die te maken hebben met economische redenen. Ook al is het risico minder dan in de bus te zitten, dan moet je er niet extra risico's aan toevoegen. Het is er de moment niet voor.

Hij had inderdaad beter de IPPON gemaakt met die papieren daar geef ik u alvast gelijk in. Dan was het ontegensprekelijk maar ik denk dat ik in mijn post zeer duidelijk heb geschreven - als het klopt-.
Had het minst dan kunnen vermelden dat dit al was tegengesproken in officiële berichtgeving in plaats van er vanuit te gaan dat dit de reinste waarheid was en nergens was tegengesproken en daar dan als het klopt bij te vermelden.

Want dat komt bij mij over als : ik ben 99% zeker dat het dit is. Maar voor het geval dat het niet klopt : ben ik ingedekt.

Geef de tegenargumenten dan?
Ze zijn al gegeven door MvR.

Er is geen enkel verschil met gisteren, nu of volgende week de symbolische 8 mei. Als het gisteren schadelijk was dan zal het al zeker volgende week zo zijn waar der een massa aan mensen bijeen gaan zitten en van hun terrasje gaan genieten. Die picknick tafels staan daar al een paar weken op eigen initiatief in de gemeente en daar is toen met geen woord over gerept. Plus nu moet ge mij toch eens uitleggen wat het verschil is tussen de mensen die hun eigen sandwichkes en drank meepakken of een toog, waar je perfect 150 CM van mekaar afstand kunt houden en iets te drinken kunt krijgen?
Weet je wat het verschil is? De maandagochtend en het straatafval dat mensen achterlaten. Nu kan men dat georganiseerd ergens dumpen in de vuilbakken bij die zelfstandige, nu kan men gecontroleerd er op toe zien dat iedereen die regels wel respecteert

Verder :

1) het is 1 locatie waar dit met volle trom wordt aangekondigd -> aanzuigeffect
2) Het is schadelijk, maar we hopen dat met de verlaging op de ICU dat het binnen de marge blijft. Kijk al maar naar nederland waar ze de volgende versoepeling hebben uitgesteld. Als uw aantallen op de ICU hoog liggen, heb je minder marge om iets te laten uitspelen.
3) Vanaf 8 mei wordt de zelfstandige verantwoordelijk geacht voor de nodige ontsmetting etc na elke klant. Dat is nog een paar stappen strenger dan wat den JMDD heeft voorzien.
4) het grote verschil is dat je het aanzuigeffect niet hebt gehad. Dat er mensen kiezen om thuis te blijven want ja dat gedoe errond dat willen wij niet. En den JMDD heeft gezegd dat dit perfect veilig is, dus die zal wel gelijk hebben. Terwijl het evident is dat dit NIET perfect veilig is. Perfect veilig bestaat namelijk niet.
5) Mensen die hun afval niet mee naar huis nemen, zie ik nu om eerlijk te zijn ook niet echt die afval te gaan dumpen bij het punt 500m terug waar ze hunne take-away zijn gaan uithalen. Die gaan dat evengoed daar gewoon laten rondslingeren zodanig dat het gemeentepersoneel van JMDD dat kan opkuisen of ...
6) Het terras is niet van de zelfstandigen, dus ik zie hen echt niet op die regels toezien of zij zich er wel aan houden. Leven en laat leven is dat eerder in mijn opinie.

Kun je je afvragen: "welke wet"? Want zowat alles wat de overheid al beslist heeft, is ter zijner tijd teruggefloten door de rechtbank vanwege geen wettelijk kader of legale grond.

Het is maar de vraag of regering gewettigd is om die "wetten" op te leggen, nu heeft een rechtbank recent ook de grondwettelijkheid van de avondklok verworpen. Jij mag gerust vinden dat JMDD zich zonder boe of ba naar elke (geïmproviseerde) wet moet schikken, maar ik vind het net goed dat hij het zo ostentatief betwist.
Zover ik weet is het niet omdat een rechtbank beslist dat het wettelijk kader beter moet worden onderbouwd, dat alle maatregelen plots onwettelijk zijn.

En dus niet, geen gevaar, zoals wat men hier claimt.
Wanneer uw ICU zo goed als vol ligt, dan is het niet de moment om risico te nemen. Ongeacht of dit risico nu klein is. Het is er wel. En het is er de moment niet voor. Ook zie verder.

En er was gisteren al de melding dat op momenten er te veel volk was om die 1.5m regel toe te passen.

Daarnaast zijn er keuzes gemaakt die te maken hebben met economische redenen. Ook al is het risico minder dan in de bus te zitten, dan moet je er niet extra risico's aan toevoegen. Het is er de moment niet voor.

Had het minst dan kunnen vermelden dat dit al was tegengesproken in officiële berichtgeving in plaats van er vanuit te gaan dat dit de reinste waarheid was en nergens was tegengesproken en daar dan als het klopt bij te vermelden.

Want dat komt bij mij over als : ik ben 99% zeker dat het dit is. Maar voor het geval dat het niet klopt : ben ik ingedekt.

Ze zijn al gegeven door MvR.

Verder :

1) het is 1 locatie waar dit met volle trom wordt aangekondigd -> aanzuigeffect
2) Het is schadelijk, maar we hopen dat met de verlaging op de ICU dat het binnen de marge blijft. Kijk al maar naar nederland waar ze de volgende versoepeling hebben uitgesteld. Als uw aantallen op de ICU hoog liggen, heb je minder marge om iets te laten uitspelen.
3) Vanaf 8 mei wordt de zelfstandige verantwoordelijk geacht voor de nodige ontsmetting etc na elke klant. Dat is nog een paar stappen strenger dan wat den JMDD heeft voorzien.
4) het grote verschil is dat je het aanzuigeffect niet hebt gehad. Dat er mensen kiezen om thuis te blijven want ja dat gedoe errond dat willen wij niet. En den JMDD heeft gezegd dat dit perfect veilig is, dus die zal wel gelijk hebben. Terwijl het evident is dat dit NIET perfect veilig is. Perfect veilig bestaat namelijk niet.
5) Mensen die hun afval niet mee naar huis nemen, zie ik nu om eerlijk te zijn ook niet echt die afval te gaan dumpen bij het punt 500m terug waar ze hunne take-away zijn gaan uithalen. Die gaan dat evengoed daar gewoon laten rondslingeren zodanig dat het gemeentepersoneel van JMDD dat kan opkuisen of ...
6) Het terras is niet van de zelfstandigen, dus ik zie hen echt niet op die regels toezien of zij zich er wel aan houden. Leven en laat leven is dat eerder in mijn opinie.
Je kan dan, uw argument volgende, zeggen dat men beter geen enkele versoepeling zal doen, nergens.
Als men morgen de pretparken opent, zal er ook een massa op af komen.
Je moet met mooi weer hier in bokrijk eens komen kijken (bosrijke omgeving + buitenspeeltuin). Dat is letterlijk over de koppen lopen.
Dus ik snap niet goed de reactie over die bankjes als er op andere plaatsen ook niet of onmogelijk de regels gevolgd kunnen worden omdat er zoveel volk is. Ik probeer zulke plaatsen te vermijden eerlijk gezegd en ga rustig naar de ardennen, waar er nog iets of wat ruimte is
Eerlijke vraag; ga jij op 8mei een terrasje doen indien het mooi weer is met wat vrienden?
Of toch liever thuis binnen blijven?

Het valt mij op dat je bij "rechtse" politici of "rechtse" uitspraken altijd over leugens praat zonder eigenlijk ooit concreet te worden. Ik zou je willen vragen om toch meer context in uw posts te steken of ik zal mij genoodzaakt voelen de mods in te lichten.
Dat heb ik 20 pagina’s geleden al gedaan, de vorige keer dat ze over ditzelfde interview bezig waren. Als je wilt, haal ik ze nog eens aan, want je insinueert graag dat het niet echt is.
JMDD zegt dat België volgens een studie van Oxford bij de strengste landen is. MVR haalt zijn telefoon boven en laat zien dat het omgekeerd is. Leugen.
MVR zegt in dat interview dat een terrasje op zich met veel ruimte tussen de gasten niet het probleem is. Achteraf doet JMDD alsof MVR dat ‘toegeeft’ achter de schermen, maar niet voor de camera’s. Leugen. Niet toevallig in een interview met DVL...

Maar steek dus die insinuatie maar vlug weg. En ga naar P&A voor politieke posts. Maar probeer het dan niet op de man te spelen.

Zover ik weet is het niet omdat een rechtbank beslist dat het wettelijk kader beter moet worden onderbouwd, dat alle maatregelen plots onwettelijk zijn.
De rechtbank heeft de regering tijd gegeven tot 30 april om dit wettelijk kader te voorzien. Dat is niet gelukt, dus in principe heb je als burger wel een zeer goed argument in handen om eventuele coronaboetes, die zijn uitgeschreven na die datum, aan te vechten.

Wat een discussie alweer hier :rofl:
Iedereen heeft duidelijk nood aan wat ontspanning na het afgelopen jaar...

JMDD doet gewoon wat hij al altijd heeft gedaan als politicus.
Veel mensen zullen hem nu inderdaad zien als de man die 'voor het volk' strijdt en de terrassen in zijn gemeente eigenhandig heeft open laten gaan. Er zullen mensen zijn die niet verder kijken dan dat (maakt niet uit in welke gemeente), maar het lijkt me toch dat de meeste mensen zien dat het eigenlijk nergens over gaat. Letterlijk 1 week voordat het sowieso zou mogen... Maar vooral voor JMDD zelf is dit publiciteit, en 'any publicity is good publicity'. Ik ben niet naïef genoeg meer om te geloven dat hij dit echt doet 'voor het volk' in zijn gemeente.

De reactie van MVR, of je hem nu graag hebt of niet, is naar mijn mening wel volledig correct:

De reactie van MVR, of je hem nu graag hebt of niet, is naar mijn mening wel volledig correct:
Diezelfde MVR die in het bewuste debat ook toegaf dat Ter kamerenbos geen probleem was omdat het in buitenlucht was?

De rechtbank heeft de regering tijd gegeven tot 30 april om dit wettelijk kader te voorzien. Dat is niet gelukt, dus in principe heb je als burger wel een zeer goed argument in handen om eventuele coronaboetes, die zijn uitgeschreven na die datum, aan te vechten.
Was die datum al niet opgeschoven?

En betaalt de overheid niet gewoon een dwangsom als die termijn wordt overschreden, terwijl de wetten op zich geldig blijven? Oprechte vraag hoor.

Zoals ik zeg: de meesten houden zich aan de regels. Heeft echt geen zin om de vinger naar ons te wijzen. Het probleem zijn de extreem zware besparingen die nu hun tol eisen.

Brussel-Centraal en Ten Kamerenbos zijn nog altijd een zeer grote minderheid v/d bevolking.

Vroeger was er inderdaad minder vrijheid. Maar als je liever dan woonde, dan zend ik je met plezier terug in de middeleeuwen. Benieuwd hoe lang je het daar volhoudt.
Het heeft ook geen zin om bepaalde zaken te minimaliseren alsof ze er niet zijn.. denk daar maar eens goed over na.

Was die datum al niet opgeschoven?

En betaalt de overheid niet gewoon een dwangsom als die termijn wordt overschreden, terwijl de wetten op zich geldig blijven? Oprechte vraag hoor.
18 mei uitspraak in beroep

Als daar wetten ongeldig worden verklaart zijn het geen 'wetten' meer zekerst en betaal je daar dan waarschijnlijk boetes voor idd. Maar ik ben geen jurist en ken de mogelijke mazen en addertjes hier niet.
Ik zie de avondklok mogelijks sneuvelen en disproportionele boetes: bv 3 studenten die samen eten in hun gemeenschappelijke keuken en elks 250€ boete krijgen. De avondklok sneuvelt dan mogelijks misschien wel net op een moment dat ze sowieso kon wegvallen eind mei.
Mondmaskerplicht (zeker bij winkelen) zal m'n wel niet aan raken etc.
Ik heb dan ook geen probleem bij de meeste maatregelen, enkel bij de manier waarop ze soms werden afgedwongen... en aan een aantal twijfelachtige en disproportionele dus.

Laatst bewerkt:
Het heeft ook geen zin om bepaalde zaken te minimaliseren alsof ze er niet zijn.. denk daar maar eens goed over na.
Door altijd met het vingertje te gaan wijzen, win je niets. Integendeel, dan zet je alleen maar mensen tegen elkaar op. Als ik zeg dat een overgrote meerderheid v/d mensen zich aan de regels houdt, dan zal dat ook wel zo zijn. Dat betekent niet dat de mensen die dat niet doen, daarmee geen probleem meer vormen, dat heb ik nooit gezegd. Maar we weten realistisch genoeg dat wat er ook gebeurt die problemen er altijd zullen zijn.

MVR zegt in dat interview dat een terrasje op zich met veel ruimte tussen de gasten niet het probleem is.
Achteraf doet JMDD alsof MVR dat ‘toegeeft’ achter de schermen, maar niet voor de camera’s. Leugen. Niet toevallig in een interview met DVL...
Maar wat is dan het probleem? Gewoon omdat men een week eerder de boel open doet?
De datum die trouwens ook door andere partijen eerst aangehaald werd.

Diezelfde MVR die in het bewuste debat ook toegaf dat Ter kamerenbos geen probleem was omdat het in buitenlucht was?
Ja, en dezelfde MVR die in het begin van de crisis zei dat mondmaskers op straat geen zin hebben.
M.a.w. wat maakt het uit, ik heb het over zijn specifieke reactie in dat artikel.

Maar wat is dan het probleem? Gewoon omdat men een week eerder de boel open doet?
De datum die trouwens ook door andere partijen eerst aangehaald werd.

Zoals MVR dus zegt in dat artikel: “Kijk, de burgemeester wou opvallen en dat is gelukt”, zegt Van Ranst. “Als je als enige je terrassen opent, is het niet moeilijk te voorspellen dat er veel volk op afkomt. Zo creëer je een evenement. Als burgemeester moet hij slimmer zijn.”

Komt nog bij dat hij eigenlijk publiekelijk het voorbeeld geeft dat je de regels van de overheid niet hoeft te volgen. Mooie boodschap is dat...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan