Je kan dan, uw argument volgende, zeggen dat men beter geen enkele versoepeling zal doen, nergens.
Persoonlijk had ik vorige week nog geen versoepeling gedaan neen. Maar dat wilt niet zeggen dat als de zakkende trend blijft aanhouden dat ik dan geen versoepeling zou doen. Aangezien als de trend zakkende is voor een week... dan heb je eerst en vooral al plaats gemaakt op de ICU en ten tweede gaan we er dan vanuit dat die trend iets minder zal zakken.
Dus nooit een versoepeling voorzien ergens klopt dan weer niet.
Of anders gezegd : er zijn veel gradaties tussen versoepelen en verstrengen.
Als men morgen de pretparken opent, zal er ook een massa op af komen.
Maar die massa wordt al verminderd doordat je op voorhand moet reserveren en er een maximum capaciteit wordt voorzien. Dat doet al enorm veel. Niet alles, maar al veel.
Daarnaast is het niet 1 pretpark dat open gaat, maar veel meer waardoor die lading dan ook weer verdeeld wordt. Dat is zoals een evenement dat je over volledig België doet maar waarbij elke locatie maximaal 4 personen heeft. Heb ik dan allemaal niets tegen. Maar is natuurlijk niet hetzelfde als een evenement als pukkelpop of die antwerpse boenkaboenkaland dinges.
Je moet met mooi weer hier in bokrijk eens komen kijken (bosrijke omgeving + buitenspeeltuin). Dat is letterlijk over de koppen lopen.
Dus ik snap niet goed de reactie over die bankjes als er op andere plaatsen ook niet of onmogelijk de regels gevolgd kunnen worden omdat er zoveel volk is. Ik probeer zulke plaatsen te vermijden eerlijk gezegd en ga rustig naar de ardennen, waar er nog iets of wat ruimte is
Mja, je hebt verschillende buitenspeelplaatsen. Als iedereen naar bokrijk gaat is dat te veel ja. Maar ik ben deels opgegroeid in "looi" en daar waren er dan opties zoals een ijsje gaan likken in averbode, de paalse plas, de zandberg in de geburen, etc... en voor iets kort bij zou ik dat dan wel nog hebben gedaan voor de kinderen of zo. Maar voor mijn eigen... hell neen... dan blijf ik liever thuis.
Eerlijke vraag; ga jij op 8mei een terrasje doen indien het mooi weer is met wat vrienden?
Of toch liever thuis binnen blijven?
Thuis. Eens de horeca open gaat zal ik wel eens gaan. Maar dat zal dan zeker niet in het begin zijn. Net zoals dat ik nog altijd niet bij de kapper ben geweest.
Mijn intentie is dan ook eerder om te gaan wanneer ik mijn 2de spuit heb gehad (dus minstens 2 weken erna) - ergens. Maar uiteindelijk heb ik nu al 1.5 jaar gewacht.. op die paar weken / maanden zal het nu ook niet steken hoor...
Maar ik ben nu eenmaal goed in het rationeel keuzes maken en daarmee omgaan. Is dit essentieel om te overleven -> neen. Dan doe ik dat niet.
Ik zie de avondklok mogelijks sneuvelen en disproportionele boetes: bv 3 studenten die samen eten in hun gemeenschappelijke keuken en elks 250€ boete krijgen. De avondklok sneuvelt dan mogelijks misschien wel net op een moment dat ze sowieso kon wegvallen eind mei.
Mondmaskerplicht (zeker bij winkelen) zal m'n wel niet aan raken etc.
Ik heb dan ook geen probleem bij de meeste maatregelen, enkel bij de manier waarop ze soms werden afgedwongen... en aan een aantal twijfelachtige en disproportionele dus.
Ach ja, elke maatregel is wel disproportioneel. Maar als sommige mensen hun gedrag niet willen aanpassen en vriendelijk vragen of meermaals wijzen op het gezond verstand niet heeft geholpen. Dan moet je nu eenmaal de disproportionele maatregelen nemen. En moeten wij dat dan ook maar slikken. Uw persoonlijke vrijheid is niet absoluut.
Door altijd met het vingertje te gaan wijzen, win je niets. Integendeel, dan zet je alleen maar mensen tegen elkaar op. Als ik zeg dat een overgrote meerderheid v/d mensen zich aan de regels houdt, dan zal dat ook wel zo zijn. Dat betekent niet dat de mensen die dat niet doen, daarmee geen probleem meer vormen, dat heb ik nooit gezegd. Maar we weten realistisch genoeg dat wat er ook gebeurt die problemen er altijd zullen zijn.
Dus wat is uw oplossing ? Gewoon laten gebeuren en niets zeggen? En degenen die de bon vivant uithangen het maar gewoon laten uithangen terwijl de brave kloot die de regeltjes wel volgt in het belang van iedereen gekloot is ?
Zodra je regels hebt, zet je mensen tegen elkaar op. Maar de fout zit niet bij de mensen die de regels volgen, maar bij de mensen die de regels NIET volgen. En gewoon zeggen van kijk dan is het maar zo. Is niet de oplossing - #dat is niet mijn maatschappij.