Ik zou dan graag een andere schatting en berekening zien van mortaliteit bij -65. Ik heb nergens concreet gelezen waar ik dan de mist zou ingaan.Hm. De mensen hebben nu al meerdere malen aangegeven waarom het niet zozeer een berekening is, maar wel een schatting die duidelijk ingegeven is door het punt dat je uiteindelijk wilt maken. Er is zo veel waar je geen rekening mee houdt in je "berekening", dat het niet veel meer is dan je punt met wat cijfertjes erbij die evenveel verzwijgen als dat ze zeggen.
Los van het feit dat jij in een puur libertaire staat wilt wonen, want dat is wat het is. Dat is een stelling en een visie op de samenleving als een andere. Natuurlijk een iets makkelijkere om te maken als je gebruik kunt maken van alle voorzieningen die je in zo'n libertaire staat niet zou hebben. Zoals het feit dat iedereen de keuze moet kunnen maken en moet opdraaien voor de gevolgen van zijn keuze, maar ziekenhuiskosten zouden ook wel een pakje hoger liggen in die wereld. Waardoor de keuze weer wat troebeler wordt. Of als de capaciteit van de ziekenhuizen in het gedrang komt, dat de keuzes van het volk plots wel eens zouden kunnen verschuiven als ze zien dat er geen IC-bedden meer vrij zijn voor andere ingrepen, en mensen op thuis moeten sterven die anders behandeld hadden kunnen worden. Of dat je nog altijd 5 miljoen mensen de keuze geeft om zich volledig af te zonderen, waardoor de druk op het sociale vangnet enorm wordt en de economie alsnog mogelijk niet fatsoenlijk kan draaien. Of dat mensen wel eens ervoor kunnen kiezen om thuis te blijven, ook al zijn ze geen risicopatiënten, en de economie weer niet gestart raakt.
De gelijkmatige verdeling van besmettingen bij de bevolking is een zwakker punt van mijn berekening dat ik zelf zie bv.
Je hebt een goed punt dat libertarisme ook nadelen heeft. Er is het wegvallen van bescherming voor zwakkeren bv.
Of ziekenhuizen duurder zouden zijn weet ik niet, ik vind dat daar veel te weinig vrije markt speelt. Er zijn veel landen waar ze erin slagen om medicatie goedkoper te maken/verkopen dan hier. Ik refereer hier bv naar Teno-Em in vergelijking met Truvada of cosmetische chirurgie.
Er is nog nooit een echt voorbeeld van libertarisme geweest. De US voor 1930 komt er het dichtst bij maar is geen goed ijkpunt doordat er zoveel andere variabelen speelden.
In tegenstelling to wat de meesten misschien denken ben ik eerder center libertarian dan rechts. Ik zou met bepaalde beschermingsmaatregelen voor zwakkeren wel kunnen leven zolang er consequenties zijn voor slechte keuzes zoals roken, overmatig drinken, gokken etc etc.