Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan jij dan even mijn fout rechtzetten en een betere berekening maken van de mortaliteit bij -65igers?
Snap trouwens niet wat je met je berekening wilt aantonen. Dat het ok is mensen boven de 65 sterven van covid omdat het nog geen 2% is volgens jouw "berekening". De maatregelen hebben wel dergelijk belang bij de huidige sterftecijfers en mortaliteit van een ziekte is niet zo eenvoudig te berekenen dan zo een rekensommetje. Je gaat ook de huidige cijfers na alle maatregelen in verband leggen met het aantal doden dat er tot nu toe gebeurd zijn, maar zo bereken je alvast geen algemene mortaliteit van een virus...

wacht, dus het druggebruik, de polarisatie en toenemend geweld hebben te maken met het coronabeleid? Dus eens iedereen gevaccineerd is zijn we daarvan af? :woohoo:

Daarnaast zeg je dat "mensen" niet willen. Dat klopt, er zijn een paar mensen die niet willen wat er beslist wordt. Maar de overgrote meerderheid wil het wél, en dat is dus een democratie.
Dat is een teken van de discrepantie tussen beslissingen en wat mensen willen, niet specifiek het coronabeleid.

Ik zeg vooral dat ik en jij niet weten of mensen dit willen. Er is geen volksraadpleging gedaan. Waar jij democratie ziet, zie ik oligarchie met totalitaire trekjes.

Ja, nee. Zo werkt het niet, hè. Je kunt niet met de claim komen en dan "bewijs maar dat het niet klopt".
Dus ik maak een berekening, en iemand kan gewoon zeggen dat het niet klopt zonder enige uitleg of verduidelijking.
Komaan Loser, je bent toch beter dan dat.

Daarvoor zei ie dat ik de maatregelen vergeet. Hoe doet een maatregel ertoe als ik in mijn berekening werk met mensen die al besmet zijn? Maatregelen maken corona toch niet minder dodelijk?

Dat is een teken van de discrepantie tussen beslissingen en wat mensen willen, niet specifiek het coronabeleid.

Ik zeg vooral dat ik en jij niet weten of mensen dit willen. Er is geen volksraadpleging gedaan. Waar jij democratie ziet, zie ik oligarchie met totalitaire trekjes.
Dus uw oplossing is voor elke maatregel een referendum te gaan doen, en dan blaadjes tellen?
Of voor elke beslissing die genomen moet worden, een verkiezing te doen en dan mag die verkozen regering die ene beslissing nemen?

Dus uw oplossing is voor elke maatregel een referendum te gaan doen, en dan blaadjes tellen?
Of voor elke beslissing die genomen moet worden, een verkiezing te doen en dan mag die verkozen regering die ene beslissing nemen?
Da's toch geen eerlijk argument.
Het is niet omdat er niet per se een goede oplossing of een goed alternatief voorhanden is, dat er geen kritiek kan zijn?

Via my eid maandelijkse electronische referenda waaraan je mag maar niet moet deelnemen. Belangrijke ingrijpende beslissingen poll je elke paar maanden.

Kan jij dan even mijn fout rechtzetten en een betere berekening maken van de mortaliteit bij -65igers?

Wat staat er juist in?

Op dit moment zijn er +65 1400(give or take 100) mensen gestorven op 900.000 (mensen +65 incluis) besmettingen.

Er zijn op dit moment 21582 65+ers gestorven aan Covid: Bron Sciensano

Er zijn 1.3 miljoen 65+ers. 11.46 miljoen belgen. 88% van de belgen zijn dus -65.

Er zijn 2,204 miljoen 65+ers: Bron: Statbel op 01/01/2020

Da's niet het punt dat ik wil maken, ik vind het vooral hypocriet als mensen dan zeggen dat iemand (zoals kingjulie) niet zou mogen oordelen over hoeveel iemand anders zijn leven waard is, terwijl we dat allemaal continue doen. Meer niet.
Zo'n discussie mag in principe best gevoerd worden imo.
Bijvoorbeeld voor orgaandonaties kan je wel argumenteren dat iemand van 30 jaar waarschijnlijk meer nut gaat hebben aan een nieuwe long dan iemand van 90 jaar. (Geen idee of men daar momenteel effectief rekening mee houd.)
Of de maximumsnelheden op snelwegen verlagen naar 50km/u (even extreem) zal ook mensenlevens redden ja, maar moeten ze dat daarom doen?

In die zin is er iets te zeggen voor een discussie rond het redden van enkele mensen vs de vrijheden van een hele bevolking.

Maar je merkt hier toch wel dat dit niet geopperd wordt omdat men dit een interessant vraagstuk vind - nee, men is gefrustreerd door de lockdown, loopt zelf weinig risico (of eerder: men beseft niet welk risico hij loop), en vind daarom dan maar dat die irritante regels niet voor hen moeten gelden.

Het heeft iets weg als zeggen 'laat iedereen toch zelf beslissen of ze belastingen willen betalen voor politie, brandweer, gezondheidszorg, etc - we leven in een vrij land, iedereen moet die keuze kunnen maken en met de gevolgen leven'
Ja dat is mooi in theorie - tot zijn huis in brand vliegt, dan zal het snel gedaan zijn. Zo werkt een maatschappij niet, toch niet met dingen waarbij anderen zullen opdraaien voor uw daden - cfr. corona.

Da's toch geen eerlijk argument.
Het is niet omdat er niet per se een goede oplossing of een goed alternatief voorhanden is, dat er geen kritiek kan zijn?
Maar je kan ook niet zeggen "we weten niet hoeveel mensen er achter de maatregelen staan, dus rellen zijn normaal en mag niet tegen opgetreden worden, want er zijn mensen die niet achter de maatregelen staan".
Je kan best kritiek uiten op de maatregelen. 1000-en mensen lijken heel der dagen niks anders te doen. Dat is iets anders dan rellen verdedigen.

Een oligarchie met totalitaire trekjes is toch nog wel van een iets anders niveau hoor.
En neen dat heeft niets te maken met @anders. :p

Dus ik maak een berekening, en iemand kan gewoon zeggen dat het niet klopt zonder enige uitleg of verduidelijking.
Komaan Loser, je bent toch beter dan dat.
Hm. De mensen hebben nu al meerdere malen aangegeven waarom het niet zozeer een berekening is, maar wel een schatting die duidelijk ingegeven is door het punt dat je uiteindelijk wilt maken. Er is zo veel waar je geen rekening mee houdt in je "berekening", dat het niet veel meer is dan je punt met wat cijfertjes erbij die evenveel verzwijgen als dat ze zeggen.

Los van het feit dat jij in een puur libertaire staat wilt wonen, want dat is wat het is. Dat is een stelling en een visie op de samenleving als een andere. Natuurlijk een iets makkelijkere om te maken als je gebruik kunt maken van alle voorzieningen die je in zo'n libertaire staat niet zou hebben. Zoals het feit dat iedereen de keuze moet kunnen maken en moet opdraaien voor de gevolgen van zijn keuze, maar ziekenhuiskosten zouden ook wel een pakje hoger liggen in die wereld. Waardoor de keuze weer wat troebeler wordt. Of als de capaciteit van de ziekenhuizen in het gedrang komt, dat de keuzes van het volk plots wel eens zouden kunnen verschuiven als ze zien dat er geen IC-bedden meer vrij zijn voor andere ingrepen, en mensen op thuis moeten sterven die anders behandeld hadden kunnen worden. Of dat je nog altijd 5 miljoen mensen de keuze geeft om zich volledig af te zonderen, waardoor de druk op het sociale vangnet enorm wordt en de economie alsnog mogelijk niet fatsoenlijk kan draaien. Of dat mensen wel eens ervoor kunnen kiezen om thuis te blijven, ook al zijn ze geen risicopatiënten, en de economie weer niet gestart raakt.

Via my eid maandelijkse electronische referenda waaraan je mag maar niet moet deelnemen. Belangrijke ingrijpende beslissingen poll je elke paar maanden.
Dus enkel voor mensen met internet en kennis van hoe een computer te gebruiken? Ik ben IT-er en ik moet nog steeds elke keer klooien om de e-id aan de praat te krijgen. Waarom denk je dat de verkiezingen niet zo verlopen?

Laten we dat doen ja. De gewone (zure) mens belangrijke beslissingen laten nemen.
Beetje off-topic, maar ik krijg plots een flashback naar een topic op 9Lives destijds van iemand die zich afvroeg waarom vonnissen in rechtszaken uitgesproken moeten worden door rechters in plaats van door "de gewone man" die daar volgens hem beter voor geschikt was. Zelden zo gelachen als toen.

Dus enkel voor mensen met internet en kennis van hoe een computer te gebruiken? Ik ben IT-er en ik moet nog steeds elke keer klooien om de e-id aan de praat te krijgen. Waarom denk je dat de verkiezingen niet zo verlopen?
Tuurlijk. De 65+ laat hij/zij gewoon sterven

Dat zijn zo'n groffe vergelijkingen dat ik eigenlijk aarzel om er nog op te antwoorden.
Bij partnergeweld, kindermisbruik zijn er zware slachtoffers... als je met 5 op iemand's terras zit of zelfs binnenshuis, overtreed je weliswaar de corona-regels maar dat is van een héél andere schaal...

Bovendien doelde ik vooral op de "buitenbubbel", die in Brussel duidelijk niet meer werd afgedwongen, voor dit aprilvis-festival ook niet overigens als je gaat nalezen op NewsMonkey:

Vivaldi wil nieuwe pandemiewet binnen 30 dagen klaar hebben, maar PS, MR en Ecolo zijn niet bepaald enthousiast

https://newsmonkey.be/vivaldi-nieuwe-pandemiewet-binnen-30-dagen-ps-mr-ecolo-niet-enthousiast/

Laten we het dan houden op de vergelijking met zwartwerk: dat zorgt niet voor rechtstreekse slachtoffers, maar hoe meer de regels omtrent zwartwerk overtreden worden, hoe meer dat invloed gaat hebben op de maatschappij. Alhoewel zwartwerk dus terecht verboden is en er op gecontroleerd wordt, zijn er nog steeds veel Belgen die zich daar niks van aantrekken én het geluk hebben niet betrapt en beboet te worden.

Imo dus wel een goede vergelijking met coronamaatregelen. Zullen we zwartwerk vanaf nu dan maar goedkeuren omdat het niet voldoende afgedwongen kan worden?

Laten we dat doen ja. De gewone (zure) mens belangrijke beslissingen laten nemen.
Dat is toch de puurste vorm van democratie?
Nu zitten we in een particratie.

In Zwitserland zijn er meerdere keren per jaar bindende referenda. Dat werkt.

Beetje off-topic, maar ik krijg plots een flashback naar een topic op 9Lives destijds van iemand die zich afvroeg waarom vonnissen in rechtszaken uitgesproken moeten worden door rechters in plaats van door "de gewone man" die daar volgens hem beter voor geschikt was. Zelden zo gelachen als toen.
Dat gebeurt toch in het Hof van Assisen? :p

Probeer eens ItsMe, dat heeft hier nog nooit gehaperd. :p

Ik begrijp niet waarom mensen massaal opeengepakt in hetzelfde park of op hetzelfde strand gaan zitten. Er zijn genoeg natuurrijke plekken in Vlaanderen waar je rustig kunt gaan wandelen, joggen of fietsen zonder dat het druk is. Vb. Heuvelland, langs de IJzer enz. De Ardennen zijn ook een mogelijkheid. Het is niet nodig om je een jaar lang op te sluiten om risico te mijden. Buiten komen en bewegen is ook belangrijk voor de gezondheid, maar niet allemaal op dezelfde plaats.

Ik begrijp niet waarom mensen massaal opeengepakt in hetzelfde park of op hetzelfde strand gaan zitten. Er zijn genoeg natuurrijke plekken in Vlaanderen waar je rustig kunt gaan wandelen, joggen of fietsen zonder dat het druk is. Vb. Heuvelland, langs de IJzer enz. De Ardennen zijn ook een mogelijkheid. Het is niet nodig om je een jaar lang op te sluiten om risico te mijden. Buiten komen en bewegen is ook belangrijk voor de gezondheid, maar niet allemaal op dezelfde plaats.
Jij en de 1/2/3 mensen waar je mee wil afspreken moeten er ook geraken natuurlijk.
Voor enkele uurtjes of voor een toertje te joggen is het wat onnozel om uren op de trein te zitten als je geen auto hebt. De bus rijdt lang niet naar alle rustige plekjes. Brussel en Antwerpen zijn nu eenmaal enorm dichtbevolkt; Leuven huisvest enorm veel studenten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan