Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het EMA (European Medicines Agency) heeft net in een persconferentie (die nog bezig is) gezegd dat ze het vertrouwen in het AstraZeneca vaccin blijven behouden. Da's toch op zijn minst nog een beetje goed nieuws.

Die trombose gevallen in Duitsland waren bijna uitsluitend vrouwen. Is dat elders ook zo?
Want euh, ik durf het bijna niet schrijven anno 2021, maar misschien kunnen we dan gewoon mannen voorrang geven voor AZ?

Nee maar, serieus, dat is een illusie die sommige mensen nog altijd hebben.
"Als iedereen zich aan de regels houdt waren we er al vanaf."

Puur theoretisch: als letterlijk iedereen wereldwijd zichzelf tegelijkertijd op hetzelfde moment een maand isoleert, ja, dan zijn we er vanaf. Praktisch gezien: nooit ofte nimmer mogelijk.

Het enige verschil als mensen zich aan de regels houden, is dat de besmettingscijfers iets lager gaan blijven. Maar dan zijn we er nog altijd niet "van af". En dan kan de jojo opnieuw beginnen met versoepelingen, wegens goede cijfers, en bijgevolg opnieuw meer besmettingen, dus verstrenging regels, dus lagere cijfers, dus versoepelingen enz.

Nee maar, serieus, dat is een illusie die sommige mensen nog altijd hebben.
"Als iedereen zich aan de regels houdt waren we er al vanaf."

Puur theoretisch: als letterlijk iedereen wereldwijd zichzelf tegelijkertijd op hetzelfde moment een maand isoleert, ja, dan zijn we er vanaf. Praktisch gezien: nooit ofte nimmer mogelijk.

Het enige verschil als mensen zich aan de regels houden, is dat de besmettingscijfers iets lager gaan blijven. Maar dan zijn we er nog altijd niet "van af". En dan kan de jojo opnieuw beginnen met versoepelingen, wegens goede cijfers, en bijgevolg opnieuw meer besmettingen, dus verstrenging regels, dus lagere cijfers, dus versoepelingen enz.
Allez dan. Als iedereen zich niet aan de regels hield waren we er vanaf.

Ik snap niet dat het argument wordt dat mensen zichniet meer of minder aan regelshouden.

Het stijgt in meeste Europese landen.
Ik heb alvast geen mail gekregen om af te spreken vanaf2 weken geleden alle regels te laten varen.

Sommige zaken liggen precies ook buiten onze macht en daar wordt precies nooit over gesproken.
Oke kan uit mijn gat aan spreken zijn nu omdat ik geen expert ben.
Als het op de meeste plaatsen stijgt, dan zal het waarschijnlijk niet alleen zijn dat wij Belgen niet luisteren en achterpoortjes zoeken.

o dat word plezant als ze die eerste regel invoeren

Laat ons eens kijken naar Frankrijk en Nederland waar een strengere avondklok in voege is. Daar moet ongetwijfeld duidelijk uit blijken dat deze schending van basisrechten voor lange tijd gerechtvaardigd is:

70CUsmF.png

Oei :eek2:.

dat gevoel heb ik toch ook ,denk wel dat het merendeel zich wel grotendeels aan de regels houdt ( bubbels mss soms verbroken ) , voor de rest kan je toch moeilijk nog echt de mensen de schuld geven ?

De maatregelen bepalen imo de besmettingscijfers

Allez dan. Als iedereen zich niet aan de regels hield waren we er vanaf.
Ik begrijp dat ge ermee aan het lachen zijt (ik lach er tegenwoordig ook liever mee als een soort 'coping mechanism').

Maar misschien zit dit niet eens zo ver van de waarheid. Als we dat virus gewoon laten rondgaan sterven er een hoop mensen, zijn er een hoop mensen met blijvende schade, maar daarna zijn we er inderdaad misschien vanaf. Maar ik ga dan toch liever voor vaccinatie

Ik snap niet dat het argument wordt dat mensen zichniet meer of minder aan regelshouden.

Het stijgt in meeste Europese landen.
Ik heb alvast geen mail gekregen om af te spreken vanaf2 weken geleden alle regels te laten varen.

Sommige zaken liggen precies ook buiten onze macht en daar wordt precies nooit over gesproken.
Oke kan uit mijn gat aan spreken zijn nu omdat ik geen expert ben.
Als het op de meeste plaatsen stijgt, dan zal het waarschijnlijk niet alleen zijn dat wij Belgen niet luisteren en achterpoortjes zoeken.

Maar dat zegt niks over het al dan niet nut hebben van de regels. Want je hebt geen vergelijkingspunt hoe het zou zijn zonder regels. Dat is die preventieparadox weer. Je hebt gelijk als je zegt dat er sommige zaken buiten onze macht leven. En ook als je zegt dat als we de grote motoren uitschakelen, die kleine hulpmotoren roet in het eten gooien, die we niet kùnnen uitschakelen als we een fatsoenlijke basiseconomie willen hebben. Dus waar we zo goed mogelijk omheen moeten zien te werken. Dat is iets waar al een hele tijd over wordt gesproken, toch?

Maar dat betekent niet dat we evengoed geen regels zouden hebben, want dan schoot het pas echt de pan uit. Dus het kan zijn dat verstrengen nodig is, en ook zal helpen. Het kan ook zijn dat het algemeen minder naleven van de regels sommige stijgingen zoals die van vorige maand en die van nu in de hand hebben gewerkt. En dat het strikter naleven ervoor zou gezorgd hebben dat er nu geen verstrengingen moesten komen. Het is aan de mensen met cijfers en statistieken, met feiten en modellen, om dat precies te bepalen.

En aan ons allemaal om het uit te voeren.

Maar dat mag je niet zomaar stellen. Want dan hou je geen rekening met alle parameters (3e keer dat ik het zeg...).
Het dal was te verklaren. Wat JPV ook al gedaan heeft en je toen ook genegeerd hebt:

Waardoor men erna de reserves terug moest opbouwen om de huidige vaccinatiestrategie verder te zetten. Dit verklaart perfect het dal en de piek.

Neem daar nog volgende parameters bij:
Planning voor vaccinatie eerstelijns zorgpersoneel (niet in ziekenhuis of WZC werkzaam) was gepland op 15 februari, dit is een week later begonnen door de leverproblemen. Hier is dus ook even een "vaccinatiedip" geweest omdat deze pas uitgenodigd werden eens de vaccins beschikbaar waren (wederom, leverproblemen dus).
Sinds deze week is de algemene bevolking aan de beurt.

Altijd makkelijk om te roepen dat iets onaanvaardbaar is en "dat je iets opmerkt" als je geen rekening houdt met alles dat errond draait en al reeds verklaard is.

Het enige wat ik lees en hoor: excuses. Ja we willen sneller gaan, maar...

Daar heb ik als burger niks aan. Ik leef al een jaar als een kluizenaar dus ik verwacht van mijn overheid dat ze eindelijk doet wat moet. Een tekort aan leveringen van vaccins is niet mijn probleem, dan had Europa maar betere contracten moeten afsluiten. Israel, UK en US kunnen het wel. Een testweek nodig, heb ik geen boodschap aan. Doe de test voor de leveringen toekomen. Logistieke nachtmerrie, ga eens met de industrie praten die al decennia diepgevroren stuff van punt A naar B moet krijgen, België is ochot een postzegel groot. Problemen IT, not my problem - ze hebben een jaar gehad om zich voor te bereiden. Vaccinatiedip, not my problem - komt terug op puntje 1 en had je maar moeten zorgen dat er genoeg vaccins geleverd werden. Het duurt een week om de brief bij de burger te krijgen - regel dan met Bpost dat de brief prior D+1 geleverd wordt, ik kan een pakje uit Amerika op 1 dag bij mij thuis krijgen maar een brief lukt niet in België?

Excuses excuses excuses.

Ja, het is wss niet zo eenvoudig als ik doe uitschijnen, maar kunnen we ook eens stoppen met doen alsof we hier een man naar Mars proberen te sturen? Het gaat over een vaccinatiecampagne. En ja, de overheid schiet andermaal tekort in haar crisismanagement. Ik ben mss treng en te veeleisend, maar na een jaar verwacht ik beter. Véél beter.

"Coronacijfers gaan helemaal verkeerde richting uit: “Versoepelen? Het wordt verstrengen”

Je zou denken dat de kranten er plezier uithalen zulke deprimerende en frustrerende titels te schrijven, ongelooflijk.

En ja, het werkt nog ook. :headshake: :mad:

AstraZeneca is toch geen mRNA vaccin zoals dat van Pfizer en Moderna, maar een eerder tradiotionele prik die een stukje dood virus inspuit.

I stand corrected, ik heb ze inderdaad door elkaar gehaald: AZ is inderdaad geen mRNA zoals Pfizer en Moderna, maar dsDNA. Het zijn wellen allen antigeencoderende vaccins: of in mensentaal: het vaccin bevat zelf niet de antigenen waartegen het lichaam immuniteit moet verkrijgen, maar wel de instructies voor het lichaam om zelf die antigenen te bouwen en vervolgens immuun te worden. Mooiste cartoon op dat vlak:
Of die instructies nu in DNA of mRNA komen maakt op technisch vlak wel wat verschillen - die ik zelf ook niet ken - maar beiden zijn een nieuw principe, en dus nog steeds geen "stukjes dood virus" zoals bijvoorbeeld een klassiek griepvaccin dat in eieren gekweekt wordt, en gedood/verzwakt geïnjecteerd wordt.

AZ gebruikt wel een virus, maar als vector om het DNA toe te dienen, en dat is dus niet het coronavirus zelf. J&J doet overigens hetzelfde (tenzij ik me opnieuw vergis). Feit blijft dat dus niet alleen AZ, maar alle 4 de op dit moment goedgekeurde vaccins "nieuw" zijn en niet te vergelijken met de klassieke vaccins die we al decennia lang gebruiken. AZ wantrouwen maar tegelijkertijd veel vertrouwen plaatsen in de andere vaccins is dus bizar.

Klein dwaalspoor: het meest boeiende wat ik over vaccins zoals dat van J&J en AZ al gelezen heb is dat hoewel de techniek veel belovend is, en in principe ook voor andere ziektes gebruikt zou kunnen worden, zou het lichaam in principe ook "immuun" kunnen worden tegen de techniek. Dan zou je dus éénmaal een vaccin van dat type kunnen krijgen tegen de ene ziekte, maar niet meer tegen een andere. Ook al zou je op basis van die drager éénmalig een vaccin voor elke ziekte afzonderlijk kunnen ontwikkelen.

Maar om @Sylverscythe 's logica af te maken: de antigenen die door het vaccin geproduceerd worden, zijn dezelfde antigenen als die waar het lichaam bij infectie door het virus op reageert, i.e. de spike proteins uit de eiwitmantel van het virus. Ik ben dus eigenlijk wel oprecht geïnteresseerd in welk mechanisme er zou kunnen zijn waarbij er zware nevenwerkingen zijn van zo'n vaccin, die er niet zijn bij infectie door het virus.
Of bij uitbreiding elk vaccin: want een handvol allergische reacties op een vaccin op zoveel miljoen vaccinaties is normaal.

Zonder vaccinaties zijn ook tromboses helaas iets normaal, want ik heb verhoogd risico daarop in de familie zitten: factor V Leiden (haha, dezelfde stad waar het J&J vaccin ontwikkeld is :LOL: ).

Het enige wat ik lees en hoor: excuses. Ja we willen sneller gaan, maar...
...
Je verwart logische verklaringen die aangetoond zijn met excuses. Toch als je, zoals eerder, dingen probeert aan te tonen in een analyse van een grafiek.

Kan het beter: mogelijks, maar je geeft zelf al aan dat je het te simplistisch voorstelt. Noch jij, noch ik, weten tot in de puntjes hoe gans deze immense logistieke operatie opgezet is.
Wil ik het ook beter zien: jazeker! En liefst ook sneller. En dat we er liefst ook nog doorgeraken.

Merk ook (nogmaals) op dat niemand je mening afkraakt (ik spreek ze zelfs niet tegen). We kaarten enkel aan als je foute analyses maakt. En zeker als je die dan nog eens afdoet als de waarheid.

Dat weet ik want ik rij alle dagen naar Brussel. Maar op telewerken kan je gewoon onmogelijk degelijk controleren.
Ik snap niet waarom dit niet kan. Wat is daar nu zo moeilijk aan?

Laat de regering een persverklaring doen op "zéro tolerantie" op telewerk en "verscherping controle" en tis ook opgelost hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan