Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Altijd dat geroep en gebleit van sommige volwassenen over schoolsluitingen. Het haalt niks uit. Na 1 jaar pandemie moeten we toch eens de bekwaamheid van onze virologen ook in vraag durven stellen. 'k Heb toch niet het idee dat we veel verder staan dan in maart 2020. We hebben vaccins maar afijn als nog maar 7 procent van de bevolking deels gevaccineerd is.

Van Ranst gaf op VTM Nieuws aan dat we wat hem betreft beter voor de korte pijn gaan met maatregelen in de trend van een jaar geleden. Maar politiek niet verkoopbaar dus krijgen we morgen vermoedelijk een pakketje maatregelen die neerkomen op wat gerommel in de marge ipv echt een rem te zetten op de besmettingen. Dan kunnen we weer lekker lang aanmodderen zoals we nu al vijf maanden doen.
Maar waar zijn we dan naartoe gegaan met die maatregelen van een jaar geleden? Dan is het even minder maar de cijfers stijgen toch opnieuw. Het zal zaak zijn om zo snel mogelijk de meerderheid gevaccineerd te krijgen om er vanaf te zijn. Als dat gaat zonder een volledige lockdown (dat zou mentaal toch enorm zwaar vallen bij veel mensen, veel zwaarder dan in maart) dan heb ik dat veel liever.

En een vroege avondklok in heel België ligt dus blijkbaar echt op tafel, lees ik net op vrtnws. Ongelofelijk...
Hoe zou het nog zijn met het draagvlak vraag ik me dan af...
Ik hoop echt van harte dat ze daar niet mee afkomen. Over het nut van zo'n nachtklok kan je misschien nog discussies voeren (hoewel ik resoluut tegen ben) maar die vervroegen brengt toch absoluut geen zoden aan de dijk. We mogen toch al quasi nergens naartoe, dus het enige wat zo'n klok doet is de tijd die je hebt met je knuffelcontact limiteren.

Van Ranst gaf op VTM Nieuws aan dat we wat hem betreft beter voor de korte pijn gaan met maatregelen in de trend van een jaar geleden. Maar politiek niet verkoopbaar dus krijgen we morgen vermoedelijk een pakketje maatregelen die neerkomen op wat gerommel in de marge ipv echt een rem te zetten op de besmettingen. Dan kunnen we weer lekker lang aanmodderen zoals we nu al vijf maanden doen.

Welke vaccins? Buiten de rusthuizen heeft >90% nog geen enkele prik gekregen.
De prik gaat ook naar de verkeerde mensen. Mijn tante, midden de 40, is al 15 jaar geen dokter meer (werkt in bedrijf nu) maar heeft nog een RIZIV nummer, dus heeft haar vaccin al gekregen. Volledig nutteloos, want werkt altijd van thuis en ziet geen andere mensen. Men had gewoon volgens leeftijd moeten beginnen.

Altijd dat geroep en gebleit van sommige volwassenen over schoolsluitingen. Het haalt niks uit. Na 1 jaar pandemie moeten we toch eens de bekwaamheid van onze virologen ook in vraag durven stellen. 'k Heb toch niet het idee dat we veel verder staan dan in maart 2020. We hebben vaccins maar afijn als nog maar 7 procent van de bevolking deels gevaccineerd is.
Wat kunnen de virologen aan doen dat er te weinig vaccins zijn? Ik vind de virologen juist bekwaam in geven van informatie. Meer kunnen ze ook niet doen.

Toch logisch? Jij wilt misschien nog eens een maart 2020 lockdown doen maar ik denk dat 90% van de bevolking daar absoluut tegen is.
Het gaat er niet om wat 90 procent van de bevolking wil, het gaat er om wat de beste aanpak is om volle ICU's en nog maar eens de instorting van ons gezondheidsysteem te vermijden. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat de bevolking wil in een situatie als dit. Het enige wat er nu weer zo veel mogelijk moeten gebeuren is wat ze doen bij een bosbrand, namelijk de zuurstof van de brandhaarden weg nemen. Gewoon dus wederom zo veel mogelijk proberen de onderlinge contacten te beperken en tegelijk zo snel mogelijk verder gaan met vaccinaties. Op dit moment moeten we gewoon proberen tijd te kopen vrees ik.

Toch logisch? Jij wilt misschien nog eens een maart 2020 lockdown doen maar ik denk dat 90% van de bevolking daar absoluut tegen is.
Ik vind dat ook niet leuk maar ik voel de bui al hangen. De kans is groot dat er morgen wat maatregelen genomen worden die niet echt hét verschil gaan maken. Met als gevolg dat de week nadien of de week daarna terug verstrengingen aangekondigd moeten worden. En dan schuiven al die leuke versoepelingen van mei verder op.

Maar er wordt toch ook wel erg gretig ingespeeld door de kranten ivm de paniekzaaierij hé. Mensen lezen ook dikwijls alleen de titels en niet de artikels zelf.
Nja, als bijna alles achter een paywall zit...

Ik vind dat ook niet leuk maar ik voel de bui al hangen. De kans is groot dat er morgen wat maatregelen genomen worden die niet echt hét verschil gaan maken. Met als gevolg dat de week nadien of de week daarna terug verstrengingen aangekondigd moeten worden. En dan schuiven al die leuke versoepelingen van mei verder op.
Bekijk de cijfers eens van de US, UK en Israel. Eenmaal de vaccinaties op snelheid komen gaat het zeer snel naar beneden hoor, daar zijn niet opeens veel strengere maatregelen genomen en toch zien we dalingen van 50-80% in de cijfers.

Het gaat er niet om wat 90 procent van de bevolking wil, het gaat er om wat de beste aanpak is om volle ICU's en nog maar eens de instorting van ons gezondheidsysteem te vermijden. Het maakt dus eigenlijk niet uit wat de bevolking wil in een situatie als dit. Het enige wat er nu weer zo veel mogelijk moeten gebeuren is wat ze doen bij een bosbrand, namelijk de zuurstof van de brandhaarden weg nemen. Gewoon dus wederom zo veel mogelijk proberen de onderlinge contacten te beperken en tegelijk zo snel mogelijk verder gaan met vaccinaties. Op dit moment moeten we gewoon proberen tijd te kopen vrees ik.
Klopt, daarom dat de experten meer betrouwbaar zijn dan politici vind ik. Ik lees liever zelf de verslagen van de experten en neem zelf beslissingen dan dat ik op een persconferentie moet aanhoren wat een populist/politici te vertellen heeft.

Wat kunnen de virologen aan doen dat er te weinig vaccins zijn? Ik vind de virologen juist bekwaam in geven van informatie. Meer kunnen ze ook niet doen.

vanaf 8 maart met 50 man uitvaarten toegestaan.

vanaf 8 maart met 10 personen buiten afspreken

Twee weken later stijgt het aantal besmettingen exponentieel.

Of het nu buiten is of niet, zo'n dingen komen gewoon niet goed.

Bekijk de cijfers eens van de US, UK en Israel. Eenmaal de vaccinaties op snelheid komen gaat het zeer snel naar beneden hoor, daar zijn niet opeens veel strengere maatregelen genomen en toch zien we dalingen van 50-80% in de cijfers.
Daar wringt het schoentje natuurlijk wel. Zelfs als we nu morgen plots met de snelheid van die landen zouden beginnen vaccineren dan zijn we waarschijnlijk nog te laat om deze golf (hoe groot of klein die wordt, daar spreek ik me niet over uit) tegen te houden, dus we zitten denk ik sowieso met de gebakken peren.

Dat is echt pertinent onwaar. Ben zelf ambtenaar en niemand van mijn collega's heeft een vaccin ontvangen noch een oproepingsbrief. Ik ben gevaccineerd met Pfizer omdat ik frequent werk als bar vrijwilliger in een WZC waar dichte familie verblijft.
Ik weet niet of het iets is dat misschien eerder bij lokale besturen voorkomt als een soort van 'overschotjes uitdelen'. Hier ook ambtenaar (federaal) en nog niets van gehoord. Ik denk dat een aantal collega's wel al gevaccineerd zijn maar er werken bij ons veel artsen (dus daarom uitgenodigd) waarvan ook een deel als vrijwilliger een aantal dagen per week gaat vaccineren.

Ik versta inderdaad wel niet dat ze niet-actieve artsen hebben gevaccineerd. Ze zouden zonder problemen actieve zelfstandige zorgverleners kunnen identificeren via data van het riziv, en die in loondienst moesten toch al aangemeld worden door hun werkgever. Dat is kwestie van niet goed communiceren of nadenken tussen de verschillende niveau's.

OmSX3tO.png

Dat is nu net het probleem. De vaccinaties in België komen te laat.

Ook niet vergeten dat Israël nog verstrengingen doorvoerde op het moment dat ze al een hoger percentage van hun bevolking gevaccineerd hadden dan hier het geval is. Israël begon met versoepelingen op 7 februari... toen waren er 65 prikken per 100 inwoners uitgedeeld.

Laatst bewerkt:
Ja, realistisch is het zeker... Maar dat maakt het niet minder deprimerend en frustrerend. Denk ik.
:unsure:
Wat moeten ze dan doen? Het positiever gaan voorstellen dan het is?
Dan is het ook niet goed, want dan komen er achteraf klachten dat wat ze voorgesteld hebben niet door kan gaan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan