Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die afkoelingsweek voor de krokusvakantie heeft nochtans weinig impact gehad. Of nee, dat mag je niet zeggen want zonder die week had de curve ongetwijfeld de lucht ingeschoten, iets uit de curve afleiden mag enkel als het voor verstrenging is.
Het wordt volgende week redelijk mooi weer, de paasvakantie komt eraan, precies of je gaat kinderen weken binnen kunnen houden zonder dat ze vrienden zien.

Die afkoelingsweek was er dan ook enkel in het secundair onderwijs, het basisonderwijs ging toen wel gewoon door.
Tieners zullen sowieso al iets meer in staat zijn om te gaan met maatregelen (afstand, mondmaskers) dan jongere kinderen in de lagere school, om nog maar te zwijgen van kleuters.

Ik ben ook niet meteen dé grootste roeper om de scholen te sluiten, maar dat een volledige sluiting (inclusief lager en kleuter) vanaf volgende week wel degelijk een groot effect gaat hebben op de cijfers, is iets dat imo moeilijk ontkend kan worden. De vraag is dus niet OF het effect gaat hebben, maar wel of we die beslissing willen maken en afzetten tegen de nadelen die daarmee gepaard gaan (leerachterstand, problemen opvang, ... )

Die afkoelingsweek voor de krokusvakantie heeft nochtans weinig impact gehad. Of nee, dat mag je niet zeggen want zonder die week had de curve ongetwijfeld de lucht ingeschoten, iets uit de curve afleiden mag enkel als het voor verstrenging is.
Het wordt volgende week redelijk mooi weer, de paasvakantie komt eraan, precies of je gaat kinderen weken binnen kunnen houden zonder dat ze vrienden zien.
Ik denk dat dit ook het geval zal zijn. Je kan wel verstrengen maar het gaat bij veel mensen gewoon niet meer binnenkomen. Het enige positieve is dat het griepseizoen binnenkort op zijn einde loopt en dan alles voor de zomerperiode terug zal normaliseren net zoals vorig jaar.

Ik denk persoonlijk dat je een redelijk draagvlak voor de komende verstrengingen had kunnen creëren door gewoon die absurde avondklok te vervangen door een samenscholingsverbod. Ik heb zelf geen last van die avondklok maar het stoort mij gewoon enorm dat er zoiets bestaat. Die maatregel moet naar mijn mening zeker 1 a 2 weken voor de opening van de horeca wegvallen. Als je mensen ineens de horeca geeft + vanaf die dag geen avondklok meer ist helemaal omzeep denk. :scream:

Laatst bewerkt:
Ik vermoed toch dat er in de paasvakantie weinig kinderen gaan zijn die elke werkdag 7u met >20 in hetzelfde lokaal gaan zitten, en die 3x per dag met honderden andere kinderen op een speelplaats gaan rondlopen.

Dat is nu al sinds het begin dat er constant discussie is over of scholen nu een belangrijke bron van besmettingen zijn of niet, met tientallen 'experts' en 'onderzoeken' die elkaar tegenspreken.

Wie heeft er gelijk? Geen flauw idee, maar als iedereen nu eens wat voorzichtig zou zijn met zo'n stellingen ...
Dat de krokusvakantie weinig impact had kan goed zijn, maar ze duurt ook ocharme 1 week. Nogal moeilijk om daar het effect van te meten. Er zijn duizenden andere factoren die meespelen.

Los van bovenstaande is de situatie nu is ook helemaal niet te vergelijken met eerdere periodes. Op dit moment is quasi elke besmetting er een met één van de nieuwe varianten, de oude strain die is percentueel stilaan verdreven. Ik hoop van niet maar ik vrees dat later deze lente die Braziliaanse variant ons ook parten gaat beginnen spelen.

Sluit gewoon de scholen tot eind paasvakantie. Heel drastisch: zeker. Maar nodig als we curve willen doen dalen om daarna te versoepelen in mei. Recht op onderwijs is belangrijk, akkoord. Maar het is ook één van de drijvende spillen achter de besmettingen. Je kan dit niet blijven ontkennen. Elke andere potentiële verspreider van virus wordt toegeknepen: horeca, evenementen, cultuur, reizen. Maar scholen blijven open.

Of doe gewoon een harde lockdown tot eind april om de curve te crushen, maar ga dan versoepelen. Daar zou ik het enorm moeilijk mee hebben, maar als dat wat nodig is om de zomer te redden en met een voorsprong op het virus de warme maanden in te gaan en de vaccinaties wat meer tijd te geven: so be it.

Los van bovenstaande is de situatie nu is ook helemaal niet te vergelijken met eerdere periodes. Op dit moment is quasi elke besmetting er een met één van de nieuwe varianten, de oude strain die is percentueel stilaan verdreven. Ik hoop van niet maar ik vrees dat later deze lente die Braziliaanse variant ons ook parten gaat beginnen spelen.

Van wat ik versta helpen de vaccins wel tegen die varianten ook, toch?
Enfin dat is dan toch tenminste iets positiefs.

Gesteld dat die niet werkten zitten we nog jaren natuurlijk vast aan dit "leven", dus ik probeer ewa positief te denken :p

De regering is naïef want er wordt amper gecontroleerd op telewerk en of de coronamaatregelen op de werkvloer worden toegepast. Als je eens in de week op de autosnelweg of op een N-weg rijdt, dan weet je al genoeg. Het stond in de sterren geschreven dat de derde golf een kwestie van tijd ging zijn.

Dat weet ik want ik rij alle dagen naar Brussel. Maar op telewerken kan je gewoon onmogelijk degelijk controleren.

De regering is naïef want er wordt amper gecontroleerd op telewerk en of de coronamaatregelen op de werkvloer worden toegepast. Als je eens in de week op de autosnelweg of op een N-weg rijdt, dan weet je al genoeg. Het stond in de sterren geschreven dat de derde golf een kwestie van tijd ging zijn.

Goh er is natuurlijk ook meer dan alleen controleren op zich.
Maar dat is wel een onderdeel.

Belangrijkst is nogmaals de ernst (proberen) onder ogen brengen van de WG en WN's. Het feit dat het vorig jaar zo goed ging is niet omdat er fel gecontroleerd werd maar omdat mensen snapten dat het nodig was.

Natuurlijk gaat dat een jaar later niet zo makkelijk als iedereen het beu is, dat versta ik ook. Maar dààr ligt volgens mij meer te doen dan puur in te zetten op controles.
Ofwel moet je ook echt de angst voor controles erin krijg bij de mensen.
Zou toch ook niet graag in hun schoenen staan, want veel WG en WN's zijn enorm koppig op dat vlak hoor

Van wat ik versta helpen de vaccins wel tegen die varianten ook, toch?
Enfin dat is dan toch tenminste iets positiefs.

Gesteld dat die niet werkten zitten we nog jaren natuurlijk vast aan dit "leven", dus ik probeer ewa positief te denken :p
Minder effectief maar wel nog werkend. De Braziliaanse variant lijkt nog besmettelijker en nog ziekmakender te zijn dan de Britse variant, dus de vaccinatiesnelheid gaat bepalend zijn voor hoe de komende maanden er gaan uitzien.

Met de vaccinaties van de WZC gaat het dodental niet meer zo sterk oplopen als voordien maar de komende tijd zijn er nog plenty uit de risicogroepen die het zonder vaccinatie moeten stellen. Pas binnen een maand is 75% van 65+ minstens één keer gevaccineerd en dan hebben we het nog niet over de groep 50-64 die ook nog een behoorlijk risico loopt op hospitalisatie...

Sluit gewoon de scholen tot eind paasvakantie. Heel drastisch: zeker. Maar nodig als we curve willen doen dalen om daarna te versoepelen in mei. Recht op onderwijs is belangrijk, akkoord. Maar het is ook één van de drijvende spillen achter de besmettingen. Je kan dit niet blijven ontkennen. Elke andere potentiële verspreider van virus wordt toegeknepen: horeca, evenementen, cultuur, reizen. Maar scholen blijven open.

Of doe gewoon een harde lockdown tot eind april om de curve te crushen, maar ga dan versoepelen. Daar zou ik het enorm moeilijk mee hebben, maar als dat wat nodig is om de zomer te redden en met een voorsprong op het virus de warme maanden in te gaan en de vaccinaties wat meer tijd te geven: so be it.

Je bent de belangrijkste potentiele verspreider vergeten, bedrijven waar men niet kan thuiswerken. Daar is ook niets toegeknepen

Kinderen verspreiden Covid-19 niet zo sterk, anders gingen veel meer scholen gesloten worden.Telkens als er meer besmettingen zijn schiet de regering met losse flodders.

Het sluiten van niet essentiële winkels, het sluiten van de showroom van autogarages dat zijn allemaal van die onnozele maatregelen.

- openbaar vervoer
- werkvloer met slechte sanitaire voorzieningen
- bij elkaar thuis samenkomen

daar wordt het vooral opgeraapt.

Je gaat echt Covid-19 oplopen bij Vandenborre of een autogarage hoor 🙄.

Je bent de belangrijkste potentiele verspreider vergeten, bedrijven waar men niet kan thuiswerken. Daar is ook niets toegeknepen

Ja en daar wordt veel tegen gezondigd zonder twijfel, ik merk het al bij mijn eigen collega's. Mensen die meermaals per week naar kantoor gaan, gezellig met 5-6 man dan nog. Maar dat is helaas een pak moeilijker te controleren (plus dat er gewoon veel 'fraude' is met documenten die "bewijzen" dat je niet fully kunt telewerken) dan een school.

Je weet maar al te goed wat ik bedoel, ik werd belachelijk gemaakt omdat ik een trendlijn boven de grafiek gezet had, omdat de data zogezegd onvolledig was terwijl de lijn voor quasi volledige data ook sterk aan het stijgen was en ik werd waar mogelijk gepakt op een vergeten woord om heel mijn stelling onderuit te halen. Heel volwassen.

Maar geen zorgen, ik ben het al gewoon dat iedereen die een beetje kritiek heeft op het beleid en de excuses weggezet wordt als een onnozelaar. De moraalbrigade waant zich superieur en al de rest kent er niks van en heeft ongelijk.

Zijn we een week verder trouwens al stilaan uit die onbekende factoren of blijven we dat als excuus aangrijpen? Anders gesteld: vinden we een doorlooptijd die stilaan naar 20 dagen lijkt te evolueren ondertussen aanvaardbaar?
Toch even corrigeren:
Je werd 'belachelijk gemaakt' omdat je een verkeerde analyse deed op gegevens. Als je inderdaad een trendlijn tekent van het laagste punt naar het hoogste, zal je een sterke stijging hebben. Maar dat is geen trendlijn dan want een trendlijn is op een hele dataset...
Dus wederom, waar zit de "sterke stijging voor de volledige data"? Er is inderdaad een stijging, maar nog steeds niet wat jij hiervoor probeerde aan te tonen of een voorspelling van maakte.
9dWguNl.png

En het probleem is en blijft dat je een prognose op basis van onvolledige data probeerde af te doen als de waarheid.
En dat je nog steeds geen rekening houdt met volgende verklarende feiten:
Leveringen zijn niet stabiel en hebben een impact; hier is het per week gegroepeerd eens boven elkaar gelegd. Je mag er zelf je conclusies uit trekken indien je wilt.
JSgrYaP.png

Dan komt er ook nog bij dat er verschillende shifts geweest zijn in wie te vaccineren. Alsook dingen zoals vaccinatiecentra die tijdelijk gesloten geweest zijn door technische problemen.

En dan op je vraag van of we het aanvaardbaar vinden dat de doorlooptijd zo lang is. Ik heb eerlijk gezegd geen exact zicht op de logistieke stappen die er allemaal bij komen kijken, maar als we enkel nog maar met 1 feit rekening houden ga ik u vragen hoe?
En dat is rekening houden met dit simpel ding:
Men wacht effectief op de leveringen gezien de problemen met voorgaande leveringen. Dit vind ik een goed ding. Net zoals om die reden de 2e dosis achtergehouden wordt. Dit betekent dat het logistiek proces pas kan beginnen op dag van levering. Laat ons 1~2 dagen verwerkingstijd nemen (wat mij al weinig lijkt). Dan pas worden de brieven voor de algemene bevolking die nu gevaccineerd wordt verstuurd. Neem nog 1 dag "sorteertijd" door bpost. Neem daar ook nog het feit bij dat bpost nog maar 2 dagen per week normale briefbedeling doet.
Dus er zit al een volledige week (7 dagen!) tussen de levering en wanneer je relatief zeker bent dat iedereen van die batch de brief gekregen heeft.
Dan moet je mensen nog de tijd geven om informatie in te winnen indien nodig, dit in te plannen en de kans geven tot annulatie. Ik weet niet wat die termijn momenteel is, maar een week lijkt mij toch al de minimum; maar kan zijn dat ze meer rekenen.

Dan zit je al op 14 dagen zonder ook maar rekening te houden met iets van logistiek. Zoals hoeveel naar welk vaccinatiecentrum (wat natuurlijk nodig is om te weten wie/hoeveel volk op te roepen) of stockage...

Ja en daar wordt veel tegen gezondigd zonder twijfel, ik merk het al bij mijn eigen collega's. Mensen die meermaals per week naar kantoor gaan, gezellig met 5-6 man dan nog. Maar dat is helaas een pak moeilijker te controleren (plus dat er gewoon veel 'fraude' is met documenten die "bewijzen" dat je niet fully kunt telewerken) dan een school.

Twee maten en 2 gewichten hoor 😉.

Ze straffen graag de brave burger die eens de Corona-maatregelen aan z'n laars lapt, maar veel bedrijven? Vergeet het ..

De regering weet dat maar al te goed dat de sanitaire voorzieningen bij heel wat bedrijven gewoon ondermaats zijn.

Toch even corrigeren:
Je werd 'belachelijk gemaakt' omdat je een verkeerde analyse deed op gegevens. Als je inderdaad een trendlijn tekent van het laagste punt naar het hoogste, zal je een sterke stijging hebben. Maar dat is geen trendlijn dan want een trendlijn is op een hele dataset...
Dus wederom, waar zit de "sterke stijging voor de volledige data"? Er is inderdaad een stijging, maar nog steeds niet wat jij hiervoor probeerde aan te tonen of een voorspelling van maakte.
9dWguNl.png

En het probleem is en blijft dat je een prognose op basis van onvolledige data probeerde af te doen als de waarheid.
En dat je nog steeds geen rekening houdt met volgende verklarende feiten:
Leveringen zijn niet stabiel en hebben een impact; hier is het per week gegroepeerd eens boven elkaar gelegd. Je mag er zelf je conclusies uit trekken indien je wilt.
JSgrYaP.png

Dan komt er ook nog bij dat er verschillende shifts geweest zijn in wie te vaccineren. Alsook dingen zoals vaccinatiecentra die tijdelijk gesloten geweest zijn door technische problemen.

En dan op je vraag van of we het aanvaardbaar vinden dat de doorlooptijd zo lang is. Ik heb eerlijk gezegd geen exact zicht op de logistieke stappen die er allemaal bij komen kijken, maar als we enkel nog maar met 1 feit rekening houden ga ik u vragen hoe?
En dat is rekening houden met dit simpel ding:
Men wacht effectief op de leveringen gezien de problemen met voorgaande leveringen. Dit vind ik een goed ding. Net zoals om die reden de 2e dosis achtergehouden wordt. Dit betekent dat het logistiek proces pas kan beginnen op dag van levering. Laat ons 1~2 dagen verwerkingstijd nemen (wat mij al weinig lijkt). Dan pas worden de brieven voor de algemene bevolking die nu gevaccineerd wordt verstuurd. Neem nog 1 dag "sorteertijd" door bpost. Neem daar ook nog het feit bij dat bpost nog maar 2 dagen per week normale briefbedeling doet.
Dus er zit al een volledige week (7 dagen!) tussen de levering en wanneer je relatief zeker bent dat iedereen van die batch de brief gekregen heeft.
Dan moet je mensen nog de tijd geven om informatie in te winnen indien nodig, dit in te plannen en de kans geven tot annulatie. Ik weet niet wat die termijn momenteel is, maar een week lijkt mij toch al de minimum; maar kan zijn dat ze meer rekenen.

Dan zit je al op 14 dagen zonder ook maar rekening te houden met iets van logistiek. Zoals hoeveel naar welk vaccinatiecentrum (wat natuurlijk nodig is om te weten wie/hoeveel volk op te roepen) of stockage...

Ik heb altijd gesteld dat de doorlooptijd gevoelig steeg sinds de versnelling van de leveringen begin/mid februari en mijn punt was dan ook dat de snelheid van vaccineren de hogere snelheid van leveren niet volgde. Jullie gooiden meteen met het feit dat de vaccinaties voor die periode wél veel sneller gezet werden. En inderdaad: we zaten een tijdje 8-10. Nu heeft men plots 16+ dagen nodig. Ik stel me daar ernstige vragen bij ja. En ja leveringen zijn instabiel, maar ik zou verwachten dat men de shots die beschikbaar zijn sneller en efficiënter zet. En een doorlooptijd van 2+ weken is niet snel en efficiënt in deze tijden. En als de trend zich bevestigt gaat het richting 19 dagen al.

Het is nu inderdaad wel zo dat telewerk enorm moeilijk te controleren is. Als je ergens bij zo'n KMO binnenvalt kan je niet van die inspecteur gaan verwachten dat hij daar een diepte-onderzoek doet om uit te vogelen of Nancy en Dirk daar wel effectief aanwezig moeten zijn, en natuurlijk gaan die werknemers op het moment van zo'n controle netjes uit elkaar blijven, zelfs al doen ze dat normaal gezien niet. Om dan nog maar te zwijgen van bedrijven die gewoon de deur sluiten en met hun werknemers ergens uit het zicht zitten of weet ik veel; mogelijkheden genoeg om controles te bedotten of vermijden.

Wat misschien wel kan werken is (nog maar eens) zwaar benadrukken dat telewerk wel echt verplicht is, en dat de (willekeurige) controles gaan verscherpen. Als je dan de week nadien een paar bedrijven betrapt mag je daar van mij gerust een voorbeeld van maken zodat de rest misschien eens wat langer nadenkt. Dat doen/deden ze ook met overtredingen van gewone burgers (toch al veel artikels gelezen over hoge boetes voor corona parties etc.) maar van bedrijven die tegen de lamp lopen heb ik echt nog niet veel gelezen.

Kinderen verspreiden Covid-19 niet zo sterk, anders gingen veel meer scholen gesloten worden.Telkens als er meer besmettingen zijn schiet de regering met losse flodders.

Het sluiten van niet essentiële winkels, het sluiten van de showroom van autogarages dat zijn allemaal van die onnozele maatregelen.

- openbaar vervoer
- werkvloer met slechte sanitaire voorzieningen
- bij elkaar thuis samenkomen

daar wordt het vooral opgeraapt.

Je gaat echt Covid-19 oplopen bij Vandenborre of een autogarage hoor 🙄.

Zaken als openbaar vervoer kan je alleen maar oplossen als je de scholen sluit en de niet-essentiële bedrijven dichthoudt. Of je moet al zoveel extra treinen/bussen/trams inleggen om het volk te spreiden (maar we weten allemaal dat dat niet gaat lukken). Of je moet opnieuw de winkels sluiten. Op die manier zal het aantal reizigers op het openbaar vervoer naar de binnenstad van bv. Antwerpen ook wel dalen. Maar of dat genoeg is...

De scholen een week (of desnoods twee weken) vroeger in paasvakantie laten gaan, is een optie. Maar zoals ik hier in het verleden al een paar keer gezegd heb: het is jammer dat we de kinderen moeten laten boeten omdat bepaalde volwassenen er hun kl*ten aan vegen...

En scholen wat vroeger dicht, OK. Maar dan ook wel om de juiste redenen, en dat is om de ziekenhuizen niet het water tot aan de lippen te laten komen en om tijd te kopen voor de vaccinaties. Niet omdat we dan 'met z'n allen toch nog vanaf 1 mei kunnen gaan zuipen'.

Die maatregel van 10 mensen buiten zien, zie ik toch ook niet goedkomen. Allemaal goed en wel die 10 mensen in de tuin, maar we moeten ook niet naiëf zijn, in praktijk gaat dit ook bij de mensen binnen extra trafiek en contact veroorzaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan