Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar.. de versoepelingen van april/mei zijn nog niet doorgevoerd en de bezorgdheid gaat over werk/school.. Verder moet ge het niet zoeken.
Dat is een assumptie. Je kan evengoed stellen dat dat dingen zijn die makkelijk door te voeren zijn.

Denk dat het nu wel duidelijk is, en is gebleken, dat het geneut over "bewijs tonen" al paar keer in jullie gezicht is teruggekomen de laatste maanden.
Zoals ik (en anderen) in het verleden al gezegd heb: het is niet omdat ik zeg dat je iets niet kan staven/bewijzen dat ik daarom zeg dat ik in het tegenoverstelde geloof. Ik zeg enkel dat je noch je stelling noch het tegendeel kunt bewijzen.
Ik zet er geregeld dan ook bij "volgens wat nu bekend is" of "volgens de cijfers die nu beschikbaar zijn". Als na datum iets aangetoond wordt, is dat dan goed; maar ervoor kan je geen conclusies trekken.

Hoe naïef moet ge zijn om niet te beseffen dat er enorm veel besmettingen op school of werkvloer gebeuren??
Hoe naïef moet je zijn om te denken dat het enkel daar gebeurt of dat die dingen de primaire motor van de besmettingen zijn??

En dat is hetgeen ik wil aankaarten. Ja, er zullen besmettingen gebeuren. Maar er gebeuren overal besmettingen.
Moet het werk/de scholen teruggeschroefd worden: volgens puur virologisch standpunt wel. Is dat daarom hetgeen wat maatschappelijk/economisch het meest wenselijke is?

Hoe naïef moet ge zijn om niet te beseffen dat er enorm veel besmettingen op school of werkvloer gebeuren??
Bij de oude variant was er nog twijfel maar ik denk dat bij B117 het schooleffect sterker is. Wat niet wil zeggen dat het probleem volledig opgelost kan worden door de scholen te sluiten, maar het is inderdaad wel nog één van de weinige plekken waar massa's mensen in (al dan niet slecht verluchte) lokalen met tot 25 of meer samenhokken en soms bijna op elkaars schoot zitten.

Eerder deze week zag ik nog een groepsfoto van mijn oude school waarop een dertigtal leerkrachten schouder-tegen-schouder (met mondmasker wel) voor de camera stonden te poseren... Als je dat al naar de buitenwereld toe brengt dan vraag ik mij af hoe goed andere regels gevolgd worden...

De werkvloer net hetzelfde. Er zijn bedrijven en instellingen waar men de regels heel goed volgt, en dan zijn er ook veel plaatsen waar men zonder geldige reden (soms ook met papiertje van de werkgever) bijna elke dag op kantoor zit zonder mondmasker.

Moet het werk/de scholen teruggeschroefd worden: volgens puur virologisch standpunt wel. Is dat daarom hetgeen wat maatschappelijk/economisch het meest wenselijke is?
Als dat er voor kan zorgen dat we sneller zonder nachtklok op café & restaurant kunnen, en concertzalen/sportzalen/fitnesscentra kunnen openen ... Dan hier alvast een +1.

Als dat er voor kan zorgen dat we sneller zonder nachtklok op café & restaurant kunnen, en concertzalen/sportzalen/fitnesscentra kunnen openen ... Dan hier alvast een +1.

Ik denk dat zowel de economische als de sociale kost om alle scholen en bedrijven 1 maand te sluiten veel hoger is dan de opbrengst om de cafe/restaurant/cinema/sport/..... 1 maand vroeger te openen.

Hoe naïef moet je zijn om te denken dat het enkel daar gebeurt of dat die dingen de primaire motor van de besmettingen zijn??

En dat is hetgeen ik wil aankaarten. Ja, er zullen besmettingen gebeuren. Maar er gebeuren overal besmettingen.
Nogal naïef om dat uit te sluiten ook

RTBF meldt dat het Overlegcomité morgen samen komt, dat zou deze namiddag afgeklopt worden:

De vertaling in DM:

'Overlegcomité komt morgen samen en zal verstrengen'​

Volgens de RTBF is beslist om morgen om 14 uur vervroegd het Overlegcomité samen te roepen. Daar zou beslist worden om “de duimschroeven aan te draaien” en tijdelijk verstrengingen in de coronamaatregelen in te voeren. Op die manier willen de overheden naar verluidt proberen de scholen na de paasvakantie en de horeca op 1 mei toch nog te heropenen zoals voorzien.

Ik heb dit al aangegeven aan mijn jonge collega's. Als dat paspoort er komt, en zij nog niet de kans hebben gekregen om zich in te enten, hebben ze mijn volledige steun in hun protest
Er is toch duidelijk gezegd dat je ook een negatieve test mag gebruiken in dat paspoort. Dag ervoor even laten testen en hup, erna de vlieger op

Het blijft 100% discriminatie he, ik heb andere voorwaarden en moet andere acties ondernemen om me te mogen verplaatsen (zelfs gewoon binnen de EU) in vergelijking met een medeburger die al gevaccineerd is. Ten eerste moet die test gratis zijn, en tweede, zelfs als die test gratis is heb ik de onzekerheid dat ik 2 dagen voor mijn verlof alles mag cancellen en in de plaats zelfs in quarantaine moet.

Dat gezegd zijnde, ik zie ook de alternatieven niet goed. Ofwel houden we alles potdicht tot iedereen gevaccineerd is (lijkt me geen wenselijk scenario), ofwel verplichten we iedereen om een negatieve test voor te leggen (maar dat is in de meeste gevallen redelijk nutteloos voor degenen die reeds gevaccineerd zijn). Al bij al zou dat laatste misschien toch nog een pak eerlijker zijn (gevaccineerde personen kunnen nog altijd besmet en besmettelijk zijn), maar tegelijk weggegooid geld voor veel tests.

Bij de oude variant was er nog twijfel maar ik denk dat bij B117 het schooleffect sterker is. Wat niet wil zeggen dat het probleem volledig opgelost kan worden door de scholen te sluiten, maar het is inderdaad wel nog één van de weinige plekken waar massa's mensen in (al dan niet slecht verluchte) lokalen met tot 25 of meer samenhokken en soms bijna op elkaars schoot zitten.

Eerder deze week zag ik nog een groepsfoto van mijn oude school waarop een dertigtal leerkrachten schouder-tegen-schouder (met mondmasker wel) voor de camera stonden te poseren... Als je dat al naar de buitenwereld toe brengt dan vraag ik mij af hoe goed andere regels gevolgd worden...

De werkvloer net hetzelfde. Er zijn bedrijven en instellingen waar men de regels heel goed volgt, en dan zijn er ook veel plaatsen waar men zonder geldige reden (soms ook met papiertje van de werkgever) bijna elke dag op kantoor zit zonder mondmasker.
Dit dus. Deze week zag ik op TV ook een fragment in een ziekenhuis waar het personeel een dansje deed op de tonen van 'Ik hou van u' (denk ik). De meesten stonden mooi verspreid, maar ik zag bijvoorbeeld ook zo'n groepje van een 5-tal verpleegsters die daar vrolijk arm in arm stonden te wiegen.

Logisch dat er veel werknemers zijn die niet thuis kunnen werken, maar de vraag is hoe goed de maatregelen dan gevolgd worden op het bedrijf zelf. Ik kan me voorstellen dat er soms ook wel losjes mee omgegaan wordt. En dat geldt dan ook bijvoorbeeld voor een lerarenkamer idd.

Nogal naïef om dat uit te sluiten ook
Nee, afgaand op alle bestaande studies bestaat er geen "primaire motor". Zie ook eronder in de post dat je quote. Transmissie kan overal gebeuren.
Als je toch de bron zoekt met hoogste transmissie-graad (al zou ik het nog steeds niet de primaire motor noemen): het huishouden.

En momenteel is het een compleet ander verhaal met de varianten die rondgaan en die zijn er nog niet lang genoeg om een duidelijk patroon te vinden. (Maar bij het originele virus is het hoogst onwaarschijnlijk dat kinderen en scholen de primaire motor waren.)

Het blijft 100% discriminatie he, ik heb andere voorwaarden en moet andere acties ondernemen om me te mogen verplaatsen (zelfs gewoon binnen de EU) in vergelijking met een medeburger die al gevaccineerd is. Ten eerste moet die test gratis zijn, en tweede, zelfs als die test gratis is heb ik de onzekerheid dat ik 2 dagen voor mijn verlof alles mag cancellen en in de plaats zelfs in quarantaine moet.

Dat gezegd zijnde, ik zie ook de alternatieven niet goed. Ofwel houden we alles potdicht tot iedereen gevaccineerd is (lijkt me geen wenselijk scenario), ofwel verplichten we iedereen om een negatieve test voor te leggen (maar dat is in de meeste gevallen redelijk nutteloos voor degenen die reeds gevaccineerd zijn). Al bij al zou dat laatste misschien toch nog een pak eerlijker zijn (gevaccineerde personen kunnen nog altijd besmet en besmettelijk zijn), maar tegelijk weggegooid geld voor veel tests.
Dat moet helemaal niet. Reizen is nog altijd een pure luxe. Sluit dan een reisverzekering af. Zou wel een stevige bummer zijn indien je effectief postiief test, maar ik zie niet in waarom die test gratis zou moeten zijn. Dat is momenteel ook niet het geval.

Daarnaast is er nog een 3de mogelijkheid. Als je kan aantonen dat je besmet geweest bent (en dus antistoffen in je bloed hebt) kan dit ook in het paspoort.

Ikzelf wil gewoon mijn Brusselse avondklok eindelijk gealigneerd met de rest vh land naar middernacht 😭

Ik denk dat zowel de economische als de sociale kost om alle scholen en bedrijven 1 maand te sluiten veel hoger is dan de opbrengst om de cafe/restaurant/cinema/sport/..... 1 maand vroeger te openen.
Uw sociale kost van 1 maand thuiszitten zal wel meevallen tegenover de sociale kost van de mensen die (zo goed als) een jaar technisch werkloos thuis zitten of hun job nog altijd niet deftig kunnen uitoefenen.

Uw sociale kost van 1 maand thuiszitten zal wel meevallen tegenover de sociale kost van de mensen die al een jaar technisch werkloos thuis zitten of hun job nog altijd niet deftig kunnen uitoefenen. Het wordt misschien eens tijd dat andere mensen zich wat meer mogen inspannen?
Maar ik vermoed ook wel dat iedereen die nu nog aan het werk is (en laat ons eerlijk zijn, de scholen zijn daarvoor wel redelijk nodig) een grotere economische impact heeft dan café & restaurants (restaurants doen trouwens nog take-away), concertzalen, sportzalen, fitnesscentra...

Allezja, volgens koude economische logica lijkt het mij dan wel logisch dat sectoren die ook nog eens het aantal besmettingen zullen verhogen dicht blijven. Er komt nu al hopen (gemakkelijke) kritiek dat we onze economie saboteren.

Ikzelf wil gewoon mijn Brusselse avondklok eindelijk gealigneerd met de rest vh land naar middernacht 😭

22 uur is inderdaad veel te vroeg. In ieder geval nog later op straat geweest en noch ik noch vrienden van me zijn ooit aangesproken geweest door de politie ook al passeren ze eens. Enforcement zal wel niet te hoge prioriteit zijn.

De regering is naïef want er wordt amper gecontroleerd op telewerk en of de coronamaatregelen op de werkvloer worden toegepast. Als je eens in de week op de autosnelweg of op een N-weg rijdt, dan weet je al genoeg. Het stond in de sterren geschreven dat de derde golf een kwestie van tijd ging zijn.

Een week geleden werd ik hier bijna gelyncht en belachelijk gemaakt door een paar forumgangers omdat ik aan de kaak stelde dat de doorlooptermijn ondanks diverse beloftes om te gaan versnellen duidelijk aan het oplopen was. Gelukkig zijn de doorlooptijden een week later sterk verbeterd!

In verschillende delen van Europa staat de derde coronagolf voor de deur, vrezen experts. De Britse variant van het virus verspreidt zich sneller, en de tijdelijke ban op het AstraZeneca-vaccin in veel landen kan een verdere stijging in de hand werken.

Het optimisme in februari was voorbarig. Vorig jaar was de eerste golf in maart en april. Als corona seizoensgebonden is, zoals de griep, is het logisch dat maart en april opnieuw gevaarlijke maanden zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan