Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom zou je deze zomer niet kunnen reizen? Dat is toch ook het eerste dat ik hier van opvang.

Men is toch nog steeds aan het kijken of een quarantaine periode al dan niet nodig is. Voor mensen die niet kunnen thuiswerken zou dit dus 5-7 extra verlofdagen kosten om 10 dagen op verlof te gaan.

Er is toch duidelijk gezegd dat je ook een negatieve test mag gebruiken in dat paspoort. Dag ervoor even laten testen en hup, erna de vlieger op

a) Ik geloof nooit dat er tegen de zomer in Belgie voldoende gevaccineerd zal zijn.
b) Ik ben zeer twijfelachtig of dat passpoort tegen de zomer zal klaar zijn, maar let's see
c) Ik geloof nooit dat non-EU carriers mensen gaan vervoeren als ze geen vaccinatie hebben. Het is niet omdat wij in Europa ridicuul doen mbt privacy, dat Amerikaanse of Aziatische carriers daarmee gaan meespelen. Negatieve test, no idea of dat voldoende zal zijn om te travelen en/of destination binnen te mogen
d) Ik geloof nooit dat de testing capaciteit in de zomer voldoende zal zijn om iedereen die wil reizen on demand te testen

De politiek zal zich waarschijnlijk wentelen in 'we hebben niet genoeg vaccins' en andere blablaba. 'we vragen nog even om vol te houden en blijf thuis'.

Alle concerten, festivals etc worden geschoven of gecancelled. Precies of (vlieg)travel zal wel binnen paar maanden doorgaan :thinking: . Wie dat gelooft is wat naief.

a) Ik geloof nooit dat er tegen de zomer in Belgie voldoende gevaccineerd zal zijn.
b) Ik ben zeer twijfelachtig of dat passpoort tegen de zomer zal klaar zijn, maar let's see
c) Ik geloof nooit dat non-EU carriers mensen gaan vervoeren als ze geen vaccinatie hebben. Het is niet omdat wij in Europa ridicuul doen mbt privacy, dat Amerikaanse of Aziatische carriers daarmee gaan meespelen. Negatieve test, no idea of dat voldoende zal zijn om te travelen en/of destination binnen te mogen
d) Ik geloof nooit dat de testing capaciteit in de zomer voldoende zal zijn om iedereen die wil reizen on demand te testen

De politiek zal zich waarschijnlijk wentelen in 'we hebben niet genoeg vaccins' en andere blablaba. 'we vragen nog even om vol te houden en blijf thuis'.

Alle concerten, festivals etc worden geschoven of gecancelled. Precies of (vlieg)travel zal wel binnen paar maanden doorgaan :thinking: . Wie dat gelooft is wat naief.
Ik heb vorige zomer heel de tijd vliegtravel gedaan? Terwijl er toen ook geen concerten en festivals waren hoor.
Buiten de EU blijft inderdaad onzeker, maar jij doet alsof we enkel naar de camping in Blankenberge kunnen gaan komende zomer.

Wat ik vooral straf vind, en ik weet niet of en hoe je daar iets aan kan doen:

Die constante paniek draai beweging. -> Ohja de cijfers zijn goed, alles in orde. om dan een week later ineens een "ramp" te worden en dan een week later terug alles OK, zonder dat de maatregelen aangepast worden.
Hebben ze daar eigenlijk al een uitleg voor? Lijkt me toch moeilijk dat het de ene week goed is, en dan bam ineens op 1 week zo fel omhoog gaat. Was dan de euforie te groot de week dat het goed 'leek'?.
De cijfers zijn de voorbije maanden nooit echt goed geweest. Mensen hebben zich dat alleen maar wijsgemaakt door constant lichtpuntjes te zoeken en er vanuit te gaan dat het niet erg was dat de cijfers op een heel hoog niveau bleven zonder duidelijk neer beneden te gaan.

Wel raar dat het virus vooral via het werk en de scholen circuleert. Volgens sommigen hier wordt er nog genoeg thuisgewerkt dus dan kan daar het probleem toch niet liggen?
En het is blijkbaar ook nog eens onmogelijk om deftige tracing te doen, al de landen die dat wel kunnen zijn fake news.

Toch even een waarschuwing voor sommigen hier, let op met zo te keren, kan niet goed zijn voor uw ruggenwervel.
Het is weer een opdraven van excuses allerhande, blijft toch grappig om te zien.

Zet ik mijn voet buiten om 12u05 krijg ik een gasboete of 750 euro boete en moet ik voorkomen. Hoeveel bedrijven hebben al boetes gekregen voor thuiswerk en welke zijn al gedagvaard? Toont u meteen waar de intenties van deze regering liggen.

Mensen hadden en moesten perspectief hebben want het gaat allemaal niet meer.

Alleen werkt een virus niet met vaste datums. Bij deze weer bewezen.

Mensen hadden en moesten perspectief hebben want het gaat allemaal niet meer.

Alleen werkt een virus niet met vaste datums. Bij deze weer bewezen.
Ja, want het alternatief van niets van perspectief geven en falend vaccinatiebeleid is wat mensen echt warm krijgt.
Ongelooflijk wat sommigen hier durven spuien, ziekelijk zelfs.

Ja, want het alternatief van niets van perspectief geven en falend vaccinatiebeleid is wat mensen echt warm krijgt.

ze hebben nu datums gegeven en die zullen waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Wat is dan erger?

Als ik dan ziekelijk ben dan is het zo maar, je zou me dan beter reporten.

Laatst bewerkt:

Die constante paniek draai beweging. -> Ohja de cijfers zijn goed, alles in orde. om dan een week later ineens een "ramp" te worden en dan een week later terug alles OK, zonder dat de maatregelen aangepast worden.
Hebben ze daar eigenlijk al een uitleg voor? Lijkt me toch moeilijk dat het de ene week goed is, en dan bam ineens op 1 week zo fel omhoog gaat. Was dan de euforie te groot de week dat het goed 'leek'?.

Goh, we zitten al 5 maanden in een lichte golfbeweging.
En bij iedere opwaartse stijging is er (terecht vaak) een zorg dat alles exponentiëel toeneemt. Voorlopig is dat altijd onder controle kunnen gehouden worden.
Dus an sich vind ik dat wel goed nieuws.

Dat alles al snel als "ramp" gezien wordt heeft véél met de media te maken die graag ronkende titels posten natuurlijk.

Toen het Overlegcomité pas een week later ging beslissen leek die ene stijging een uitzondering te zijn, deze keer lijkt de stijging in ziekenhuisopnames toch wel aanhoudend te zijn. De vraag is natuurlijk welke maatregelen op dit moment een significante impact gaan hebben, het duurt tot 4 weken om dat te zien in de ziekenhuizen. Er is ook de "traditionele" afkoelingsperiode met de vakantie waar cijfers meestal gaan dalen.

Een vergadering morgen kan de nodige ruimte geven maar pakweg volgende woensdag ipv vrijdag, da's dan meer een signaal naar de bevolking toe. Voorlopig lijken de maatregelen zich te richten in het onderwijs (en mss jeugdkampen).

Laat het tijdens de Paasvakantie twee weken mooi lenteweer zijn en er zal niet veel afgekoeld worden, over de koppen lopen aan de kust en in de recreatiedomeinen zal het zijn... Om nog maar te zwijgen van bbq's en dergelijke. Het is niet omdat de scholen enkele weken sluiten dat de besmettingen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Dat is nu eenmaal eigen aan dit virus zeker? (en aan de mens)

Eerlijk gezegd vind ik de hele dans van "geen kat werkt thuis" --> mensen die aantonen dat er nog veel mensen aan thuiswerk doen --> "de cijfers stijgen, ik dacht dat er nog genoeg werd thuisgewerkt!?" ook redelijk storend en haaks staan op een goed debat maar doe maar gerust verder met anderen te verwijten hoor.

ze hebben nu datums gegeven en die zullen waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Wat is dan erger?

Als ik dan ziekelijk bent dan is het zo maar, je zou me dan beter reporten.
Ik snap niet wat het ene met het andere te maken heeft. Als de besmettingen gebeuren op werk/school, waarom zouden de versoepelingen om met 10 buiten af te spreken, of andere buitenversoepelingen die minder gevaarlijk zijn, dan moeten boeten?

Laat het tijdens de Paasvakantie twee weken mooi lenteweer zijn en er zal niet veel afgekoeld worden, over de koppen lopen aan de kust en in de recreatiedomeinen zal het zijn... Om nog maar te zwijgen van bbq's en dergelijke. Het is niet omdat de scholen enkele weken sluiten dat de besmettingen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik verlang al om de bbq in gang te steken met 10 man & enkele bakken bier :love2:

Ik snap niet wat het ene met het andere te maken heeft. Als de besmettingen gebeuren op werk/school, waarom zouden de versoepelingen om met 10 buiten af te spreken, of andere buitenversoepelingen die minder gevaarlijk zijn, dan moeten boeten?
Omdat dat nergens aangetoond is dat de besmettingen enkel/voornaamlijk daar gebeuren. Dat is gewoon iets dat sommige mensen (zonder bewijs en zonder rekening te houden met bestaande cijfers die het tegenspreken) tot vervelens toe blijven herhalen.

Ik moest gisteren de baan op omdat ik een privé afspraak had om 9u, was de eerst keer in maanden dat ik nog eens ergens moest zijn om dat uur. Het leek wel alsof iedereen terug naar zijn werk moest, files op de autosnelwegen en aan de knooppunten zoals weleer...

Onderschat ook de impact van het aanhoudend kwakkelweer niet... nat en koud.

Onlangs op een vrijdagochtend de auto moeten binnenbrengen voor onderhoud en dat was ook de eerste keer in MAANDEN dat ik nog eens op een spitsmoment buiten kwam, was echt wel even wennen omdat ik het amper nog gewoon ben om in druk verkeer te komen.

Of dat daarom meteen een indicatie mag zijn voor het feit dat er minder thuisgewerkt wordt?
Als ge de drukte op de baan van nu vergelijkt met de drukte van enkele weken/maanden geleden, dan wel.

Ik zie echter ook vaak mensen beweren dat er nu amper nog aan telewerk gedaan wordt omdat het nu een pak drukker op de baan is dan tijdens de eerste lockdown vorig jaar, maar dat is natuurlijk een foute vergelijking aangezien toen zowat alles gesloten was terwijl nu bedrijven en winkels wél gewoon geopend zijn en dat natuurlijk al voor heel wat verkeer zorgt, los van het feit of daar mensen zouden bij zijn die thuis zouden moeten werken.

Interessant om nog eens terug te kijken naar een maand geleden, toen De Croo kwam opdraven met die modellen van Niel Hens. Geen van die modellen hield rekening met het feit dat de Britse variant mensen zieker maakt, wat nu te zien is in de statistieken van de IC bezetting die sterker gestegen zijn dan verwacht. Er kwam toen ook kritiek op het feit dat er geen rekening gehouden werd met seizoenseffect maar het is nu al weken slecht weer... Er werd bovendien veel heil verwacht van vaccinaties maar het is nu voorbij midden maart en van diegene die het meest kans maken om gehospitaliseerd te moeten worden wacht 93% nog op een eerste prik.

Eerlijk gezegd vind ik de hele dans van "geen kat werkt thuis" --> mensen die aantonen dat er nog veel mensen aan thuiswerk doen --> "de cijfers stijgen, ik dacht dat er nog genoeg werd thuisgewerkt!?" ook redelijk storend en haaks staan op een goed debat maar doe maar gerust verder met anderen te verwijten hoor.
Maar het is toch zo dat er minder mensen thuis werken dan mogelijk zou moeten zijn? Neen, niet 'iedereen zit op het werk' maar het is ook niet zo dat de bereidwilligheid om te telewerken nog zo hoog is als tijdens bv. de eerste golf. Dat zie je in de cijfers, en ook in het feit dat de Croo het nodig vond om daarover een vergadering te houden deze week. Dat gebeurt heus niet voor niks.

Natuurlijk is dat niet de enige catalysator van deze cijfers: ik denk dat men door plots zo 'veel' te versoepelen en al met datums af te komen voor de horeca etc. ook een vals gevoel van veiligheid heeft doen opkomen bij een groot deel van de bevolking. Het versoepel opbodcircus in de politiek enkele weken geleden heeft ook een soort gevoel geschept van 'ok we zijn er, met de vaccins erbij is het einde nu wel in zicht' denk ik. Dat is natuurlijk fout, maar zoals ik al zo vaak heb gezegd krijgt een heel groot deel van de bevolking hun nieuws enkel via 'lage kwaliteits outlets' zoals HLN, en als je dan zelf niet af en toe naar de cijfers kijkt of wat dieper graaft kan je inderdaad het gevoel hebben gehad dat we bijna onze voetjes op het droge hadden.

Ik heb altijd gevonden dat deze regering het goed deed qua verwachtingen scheppen: er werden geen wilde beloftes gedaan, noch werd er voor een soort yoyo beweging gegaan, maar ondanks het feit dat ik een lichte versoepeling (de mentale weerbaarheid zat drie weken geleden wel echt laag bij veel mensen) wel zag zitten zijn ze dan plots heel ver gegaan. Komt daar dan nog bij dat ze, als het zo evolueert, gaan moeten aankondigen dat de horeca toch niet open mag, waarmee ze dan weer een hele hoop goodwill gaan verliezen, en dan vind ik het echt spijtig dat ze zichzelf zo in de voet hebben geschoten.

Los van dat alles zien we deze golven natuurlijk ook wel in vrijwel elk land in Europa. Het zal dus effectief pas gedaan zijn als er voldoende mensen een vaccin hebben gehad, vrees ik. Welke maatregelen je al dan niet treft hebben niet echt een langdurig effect (nadat ze zijn opgeheven).

Omdat dat nergens aangetoond is dat de besmettingen enkel/voornaamlijk daar gebeuren. Dat is gewoon iets dat sommige mensen (zonder bewijs en zonder rekening te houden met bestaande cijfers die het tegenspreken) tot vervelens toe blijven herhalen.
Maar.. de versoepelingen van april/mei zijn nog niet doorgevoerd en de bezorgdheid gaat over werk/school.. Verder moet ge het niet zoeken.

Denk dat het nu wel duidelijk is, en is gebleken, dat het geneut over "bewijs tonen" al paar keer in jullie gezicht is teruggekomen de laatste maanden.

Maar het is toch zo dat er minder mensen thuis werken dan mogelijk zou moeten zijn? Neen, niet 'iedereen zit op het werk' maar het is ook niet zo dat de bereidwilligheid om te telewerken nog zo hoog is als tijdens bv. de eerste golf. Dat zie je in de cijfers, en ook in het feit dat de Croo het nodig vond om daarover een vergadering te houden deze week. Dat gebeurt heus niet voor niks.

Natuurlijk is dat niet de enige catalysator van deze cijfers: ik denk dat men door plots zo 'veel' te versoepelen en al met datums af te komen voor de horeca etc. ook een vals gevoel van veiligheid heeft doen opkomen bij een groot deel van de bevolking. Het versoepel opbodcircus in de politiek enkele weken geleden heeft ook een soort gevoel geschept van 'ok we zijn er, met de vaccins erbij is het einde nu wel in zicht' denk ik. Dat is natuurlijk fout, maar zoals ik al zo vaak heb gezegd krijgt een heel groot deel van de bevolking hun nieuws enkel via 'lage kwaliteits outlets' zoals HLN, en als je dan zelf niet af en toe naar de cijfers kijkt of wat dieper graaft kan je inderdaad het gevoel hebben gehad dat we bijna onze voetjes op het droge hadden.

Ik heb altijd gevonden dat deze regering het goed deed qua verwachtingen scheppen: er werden geen wilde beloftes gedaan, noch werd er voor een soort yoyo beweging gegaan, maar ondanks het feit dat ik een lichte versoepeling (de mentale weerbaarheid zat drie weken geleden wel echt laag bij veel mensen) wel zag zitten zijn ze dan plots heel ver gegaan. Komt daar dan nog bij dat ze, als het zo evolueert, gaan moeten aankondigen dat de horeca toch niet open mag, waarmee ze dan weer een hele hoop goodwill gaan verliezen, en dan vind ik het echt spijtig dat ze zichzelf zo in de voet hebben geschoten.

Los van dat alles zien we deze golven natuurlijk ook wel in vrijwel elk land in Europa. Het zal dus effectief pas gedaan zijn als er voldoende mensen een vaccin hebben gehad, vrees ik. Welke maatregelen je al dan niet treft hebben niet echt een langdurig effect (nadat ze zijn opgeheven).
Natuurlijk is dat zo, maar mijn reply ging over zijn manier van discussiëren.

Dat telewerk mag van mijn part sterk aangescherpt worden. Tijdens de eerste lockdown stelde mijn directe overste documenten op om aan de eventuele politiecontrole te tonen als we dan toch naar het werk moesten. Nu hebben we op papier zelfs de nog strengere communicatie dat wij enkel naar het lab mogen komen voor praktisch labowerk, maar toch zie ik daar dan mensen voornamelijk in hun bureau samen zitten bij momenten. Het is nog rustiger op de weg dan anders, maar inderdaad, het zou nog een pak beter kunnen.

Zelf moest ik dinsdag plots on-campus les geven. Dit is allemaal goed bedoeld ("de studenten snakken ernaar") maar uiteindelijk is er dan niets voorbereid, zitten de internationale studenten nog in hun eigen land, en geef je on-campus les aan 40% van de studenten, gehandicapt omdat alles ook op afstand moet te volgen zijn dus wat is uiteindelijk de meerwaarde?

Verder compleet akkoord dat het nieuws te sterk wordt gedomineerd door politci die willen scoren en lobbygroepen die allerlei ballonetjes oplaten over versoepelingen. De media zou daarbij beter een gigantische disclaimer zetten, maar dat scoort minder natuurlijk. Ik vermoed dat die hele polemiek dan ook gezorgd heeft voor de in mijn ogen idiote "belofte" om bv. de horeca te openen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan