Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar vanwaar komen die 500 IC opnames ineens ? Vangen we nu die Franse Corona patiënten op ? Wat is de gemiddelde leeftijd van de IC opnames, welke varianten zijn daar dominant. Komen deze opnames voort uit een paar ziekenhuizen of is het de trend over heel het land ? Sciensano zou wel wat meer mogen doen dan gewoon dat cijfertje voorlezen en alle experten weer een hele dag lang interviews te laten geven aan kranten om weer een hoop paniekartikels te hebben. 500 IC opnames is veel maar we moeten dit toch beter kunnen kaderen dan gewoon dat cijfertje aflezen zonder enige omkadering / uitleg.

"Thuiswerken doet geen kat nog"

Werken jullie allemaal bij de lokale KMO of zo? In multinationals wordt dit volgens mij vrij goed opgevolgd.
Ken jij dan een kat die thuiswerkt? :unsure:
Maar vanwaar komen die 500 IC opnames ineens ? Vangen we nu die Franse Corona patiënten op ? Wat is de gemiddelde leeftijd van de IC opnames, welke varianten zijn daar dominant. Komen deze opnames voort uit een paar ziekenhuizen of is het de trend over heel het land ? Sciensano zou wel wat meer mogen doen dan gewoon dat cijfertje voorlezen en alle experten weer een hele dag lang interviews te laten geven aan kranten om weer een hoop paniekartikels te hebben. 500 IC opnames is veel maar we moeten dit toch beter kunnen kaderen dan gewoon dat cijfertje aflezen zonder enige omkadering / uitleg.
Dus omdat jij versoepelingen wil moet men nu direct de ic opnames gaan minimaliseren?

Hier staat het, maar natuurlijk onder pay-wall: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210315_96842324

Meer jongere mensen en meer mensen met een onderliggende aandoening.

... De leeftijdscategorie 40-59 jaar leverde rond Nieuwjaar nog maar 14,4 procent van de ziekenhuisopnames. In de meest recente cijfers is hun aandeel gestegen tot iets meer dan 23,3 procent. Bij de 20- tot 39-jarigen is zelfs een procentuele verdubbeling op te tekenen.

... Maar liefst 13,5 procent van de coronapatiënten in het ziekenhuis lijdt aan obesitas, bijna 15 procent heeft een chronische longziekte.

Post van mijn schoonbroer (ook een vaatchirurg) op FB van een collega-vaatchirurg (Chantal Vandenbroeck UZA):

Voor al diegenen die nog twijfelen aan astra zenecavaccin: aantal trombose in gevaccineerden groep lager dan in de controle groep! Als vaatchirurg kan ik absoluut bevestigen dat je meer risico loopt van trombogene complicaties van een corona infectie dan van het vaccin! Correcte informatie en Stay healthy !

Ja dat was hier al eens gepost (via een tweet van MVR).
Dat is het resultaat van de klinische studie van AZ, maar het feit dat Denemarken plots besloot om even te stoppen met AZ, omdat ze enkele menesn met bloedklonters zien na vaccinatie, doet vermoeden dat er misschien een grotere kans is dan wat er in de klinische studie staat. Want in Denemarken hebben ze die tabel die jij post toch ook al lang bestudeerd? Ik bedoel maar dat 1 klinische studie, hoe goed die ook uitgevoerd zou zijn, niet noodzakelijk alles in rekening brengt. Stel bv dat er een genetische reden zou zijn dat noord-europeanen een hogere kans op trombose hebben i.v.m. mensen met andere genetische achtergrond?

De juiste mentaliteit lijkt me inderdaad wel te zijn dat we momenteel geen wetenschappelijk bewijs hebben dat er echt een verhoogde kans is op trombose na AZ vaccinatie. Maar er is wel een vermoeden, m.a.w. een hypothese, dat het misschien wel zo is, en dat moet dan uiteraard extra onderzocht worden. De beslissing om dan wel of niet tijdelijk te stoppen met AZ is een puur tactische beslissing: is dit ernstig genoeg om enkele weken tijd te verliezen hierdoor of niet.
Het is nu aan Europa om de gegevens van alle EU landen te bekijken en donderdag te beslissen of er misschien een probleem is.

Gah, 370 nieuwe gevallen in Oslo, een dikke 200 in het gebied daar rond ( dus grofweg 600/3 millioen mensen) en heel de boel gaat op slot voor een maand.

Scholen dicht, niet meer dan 2 mensen bezoeken, alle winkels behalve eten, apotheken, etc dicht.

-_-

Ik weet soms niet of we chance hebben dat ze het hier serieus nemen of niet. Maar soms zou het toch makkelijker zijn in Belgie te leven waar het allemaal maar laissez-faire is.

Ik zou covid niet vergelijken met een trombose, maar het is inderdaad zo dat gelijk welke spuit en gelijk welk pilleke neveneffecten heeft. Als er 0,1% kan is op een trombose, dan zal dat cijfer idd wel kloppen met de 2 à 3 gevallen die er ondertussen zijn geweest. Heeft een mens dan het recht dat vaccin te weigeren? Jup.

Wordt dat eigenlijk meegedeeld vooraleer je uw vaccin moet krijgen, wat de bijwerkingen 'kunnen' zijn?

Toen mijn vrouw thuiskwam van haar vaccinatie wist ze niet waarmee ze gevaccineerd was, en had niemand haar verteld wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn. Ik was eerlijk gezegd met verstomming geslagen.
Na de tweede injectie is ze twee dagen serieus ziek geweest. Veel van haar collega's hadden dezelfde ervaring. Ik kan mij bijgevolg niet van de indruk ontdoen dat er bewust niet gesproken wordt over mogelijke bijwerkingen omdat er anders te veel mensen zouden weigeren.

Maar wié op IC ligt, is eigenlijk niet zo relevant he. Op IC wordt ge niet "zomaar" gelegd. Cijfers van besmettingen kunt ge nog relativeren en nuanceren omdat er zo veel factoren zijn (teststrategie) die het aantal besmettingen beïnvloeden. De capaciteit van IC is echter wat ze is, en als dat aantal te fel stijgt dan komt ge stilaan in de problemen. Voorlopig is het aantal van 500 nog geen al te groot probleem, maar zeker wel een reden om extra waakzaam te blijven.

Toen mijn vrouw thuiskwam van haar vaccinatie wist ze niet waarmee ze gevaccineerd was, en had niemand haar verteld wat de mogelijke bijwerkingen konden zijn. Ik was eerlijk gezegd met verstomming geslagen.
Na de tweede injectie is ze twee dagen serieus ziek geweest. Veel van haar collega's hadden dezelfde ervaring. Ik kan mij bijgevolg niet van de indruk ontdoen dat er bewust niet gesproken wordt over mogelijke bijwerkingen omdat er anders te veel mensen zouden weigeren.
Nadat er al verschillende keren in het nieuws gekomen is welke de mogelijke direct bijwerkingen zijn even komen zeggen "er wordt bewust niet gesproken over mogelijke bijwerkingen", vind ik precies wel een vreemd statement. Niet?

Definieer serieus ziek eens.

Dat is het resultaat van de klinische studie van AZ, maar het feit dat Denemarken plots besloot om even te stoppen met AZ, omdat ze enkele menesn met bloedklonters zien na vaccinatie, doet vermoeden dat er misschien een grotere kans is dan wat er in de klinische studie staat. Want in Denemarken hebben ze die tabel die jij post toch ook al lang bestudeerd? Ik bedoel maar dat 1 klinische studie, hoe goed die ook uitgevoerd zou zijn, niet noodzakelijk alles in rekening brengt. Stel bv dat er een genetische reden zou zijn dat noord-europeanen een hogere kans op trombose hebben i.v.m. mensen met andere genetische achtergrond?

De juiste mentaliteit lijkt me inderdaad wel te zijn dat we momenteel geen wetenschappelijk bewijs hebben dat er echt een verhoogde kans is op trombose na AZ vaccinatie. Maar er is wel een vermoeden, m.a.w. een hypothese, dat het misschien wel zo is, en dat moet dan uiteraard extra onderzocht worden. De beslissing om dan wel of niet tijdelijk te stoppen met AZ is een puur tactische beslissing: is dit ernstig genoeg om enkele weken tijd te verliezen hierdoor of niet.
Het is nu aan Europa om de gegevens van alle EU landen te bekijken en donderdag te beslissen of er misschien een probleem is.

Daarom dat het onderzocht wordt. Maar sowieso is het aantal gevallen beperkt in vergelijking met de gezette vaccins.
Alleen klopt er iets niet door het feit dat er zoveel vaccins gezet zijn in VK waar ze blijkbaar geen zulke problemen hebben.
Terwijl EMA en WHO blijven zeggen dat het een goed vaccin is beslissen die landen toch om een pauze in te lassen.
Wat weten zij dan meer dan EMA en WHO???

Doe dan ook eens moeite hé...

Uit de dagelijkse update en het wekelijks rapport:
1H78Sh6.png

Dus ja, is in gans België.

Ook uit de wekelijkse update:
qe0Fs5T.png

Specifiek voor IC is het niet bekend, maar overzicht van leeftijdsgroepen in ziekenhuis + comorbiditeiten is in de dynamische grafiek te vinden.

In Gasthuisberg hebben ze nog plaats. In het UZ Jette niet meer. Amper 25-30km vogelvlucht tussen beide ziekenhuizen.
Vind ik toch ook altijd straf.

Ohja: Alexander De Croo (of de regering) gaat straks een onaangekondigde pc geven.

Ik vermoed twee zaken :

1. Ze willen 100% zeker spelen en verder onderzoeken of er toch geen verband is met het vaccin.
2. EU en AZ komen niet echt overeen dus ff met de spierballen rollen?

Als Wouter Beke woord houdt kan met wat chance TML wel doorgaan zodat m'n ticket van vorig jaar eindelijk kan stoppen met stof te verzamelen.
Alle andere festivals kunnen mij geen fluit schelen, buiten fire is gold misschien nog.

Is er eig al iets bekend over de Gentse feesten?

Nadat er al verschillende keren in het nieuws gekomen is welke de mogelijke direct bijwerkingen zijn even komen zeggen "er wordt bewust niet gesproken over mogelijke bijwerkingen", vind ik precies wel een vreemd statement. Niet?

Ik volg het nieuws niet echt, en het lijkt mij ook niet de bedoeling om zoiets te moeten vernemen via het nieuws.

Definieer serieus ziek eens.

Bedlegerig met hartkloppingen, hoge koorts, misselijkheid en vermoeidheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan