Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit weekend in Het Nieuwsblad:

Bon we zullen zo goed als zeker vanaf volgende week terug het mondmasker uit onze achterzak mogen halen als we de supermarkt binnen stappen. Dit is louter een met de bedoeling 'Pas op! Het virus is nog onder ons!'.

Het enige cijfer waar dit een negatief effect zal op hebben, is op de omzetcijfers van de detailhandel. Ik ben veel minder geneigd om eens te gaan shoppen als ik de hele tijd met een mondmasker moet oplopen. Al een geluk dat ik nadien zonder mondmasker ergens gezellig in de kroeg aan de toog kan gaan hangen.
Die 2 spreken elkaar niet tegen he.
Er zijn nu eenmaal veel meer gevaccineerden dan niet-gevaccineerden, bijgevolg heb je als niet-gevaccineerde procentueel wel meer kans om in een ziekenhuis terecht te komen, zolang het totale aantal (gevaccineerden en niet-gevaccineerden) dat in het ziekenhuis belandt hoog is, komt de zorg weer onder druk te staan.

Was dat hier ook niet de bedoeling eens 70% van de bevolking gevaccineerd is?

Nu wil men weer verstrengingen invoeren. Bij het grootste deel van de bevolking is er toch geen draagvlak meer?
Daar gingen ze vanuit, maar er is gebleken dat 70% niet genoeg is, zeker na de komst van de Delta variant. Nogmaals, wetenschap stuurt bij indien nodig, zo werkt het nu eenmaal.

Dit. Gevaccineerd? Geen garantie op het niet krijgen van de ziekte en zelfs als je geen symptomen hebt, kan je wel besmettelijk zijn voor anderen.

Gebruik van Covid Safe (?) Ticket geeft een vals gevoel veiligheid.
Maar dat CST terugdraaien zal men niet doen, dat zou teveel gezichtsverlies zijn.
Waarom is het een vals gevoel van veiligheid? De kans op hospitalisatie is nog altijd veel kleiner dan zonder vaccinatie. Het is ook geen geheim dat je het niet kunt krijgen of doorgeven. Het is een beetje tegenstrijdig met wat je eigenlijk wilt. Het idee van alles open te gooien voor de zogezegde niet risicopatiënten.

Die 2 spreken elkaar niet tegen he.
Er zijn nu eenmaal veel meer gevaccineerden dan niet-gevaccineerden, bijgevolg heb je als niet-gevaccineerde procentueel wel meer kans om in een ziekenhuis terecht te komen, zolang het totale aantal (gevaccineerden en niet-gevaccineerden) dat in het ziekenhuis belandt hoog is, komt de zorg weer onder druk te staan.
Dat is ook weer typisch dat anti-vax volk. Als het hun goed uitkomt gebruiken ze absolute cijfers en anders gebruiken ze percentages. Zo kun je altijd alles in je "voordeel" draaien. En ironisch genoeg gaan de mensen, die andere mensen schaapjes noemen, er vrolijk blindelings in mee.

De risicogroepen in harde lockdown zetten, en de rest vrij laten zei je. Maar anderen hebben al opgemerkt dat je dan een veel groter deel van de bevolking gaat vastzetten dan je misschien wel zelf denkt. En je zet die mensen echt vast in tegenstelling tot nu, wat economisch en sociaal zware gevolgen zal hebben. Voor hen persoonlijk en voor iedereen. Daar ga je ook wel erg licht over.
Niet akkoord. Ik ben ook voorstander van maatregelen per leeftijdscategorie. Ik heb het dan over alomgekende maatregelen die door 'iedereen' als zeer nuttig en werkzaam worden ingeschat.
Genre voor alle 65+: Binnen overal een mondmasker dragen, 1,5 meter houden, dichte contacten beperken tot max 5 (of minder, indien nodig).
We hebben dit allemaal al gedaan, dus ik zie niet in waarom dit voor 65+ nu onmogelijk zou zijn om te doen. Het is voor hun eigen bescherming.

Maar het heeft geen nut als je alle 65+ doet een mondmasker dragen, tenzij het een FFP2/3 masker is. Een gewoon masker beschermt niet , het zorgt er enkel voor dat je anderen niet besmet.

Ik volg deze thread al een tijdje niet meer op de voet. Maar is er hier al ergens een deftige reden gegeven waarom we kinderen niet vaccineren?

Ik vind CST op zich een relatief goed systeem, al blijf je met de gevaarlijke mix van gevaccineerden en negatief getesten zitten. Maar zonder verpichtte vaccinatie ga je daar nooit aan kunnen ontsnappen. Een lockdown voor de risicogroepen is al helemaal absurd aangezien de besmettingen vooral via kinderen lopen. Ga je de risicogroepen dan in lockdown houden tot er geen kinderen meer zijn ofzo?
Heel simpel,omdat het vaccin nog niet goedgekeurd is voor -12jarigen.

Ik volg deze thread al een tijdje niet meer op de voet. Maar is er hier al ergens een deftige reden gegeven waarom we kinderen niet vaccineren?
Eigenlijk is de reden heel simpel. Het maakt geen verschil. Ondertussen is duidelijk geworden dat je een vaccin vooral neemt voor je eigen bescherming aangezien je nog steeds besmettelijk bent als je corona oploopt na vaccinatie. Waarom zou je dan kinderen, die sowieso al nauwelijks (zware) last hebben van coronabesmetting, gaan vaccineren?

Eigenlijk is de reden heel simpel. Het maakt geen verschil. Ondertussen is duidelijk geworden dat je een vaccin vooral neemt voor je eigen bescherming aangezien je nog steeds besmettelijk bent als je corona oploopt na vaccinatie. Waarom zou je dan kinderen, die sowieso al nauwelijks (zware) last hebben van coronabesmetting, gaan vaccineren?
Omdat je ondanks dat je besmettelijk blijft, je wel veel minder besmettelijk wordt (vandaar dat er nu scholen met 25% besmette leerlingen zijn, en dat je dit niet ziet bij volwassenen).

Omdat je ondanks dat je besmettelijk blijft, je wel veel minder besmettelijk wordt (vandaar dat er nu scholen met 25% besmette leerlingen zijn, en dat je dit niet ziet bij volwassenen).
Daar is alleszins geen eenduidige zekerheid over. Als je hier info over opzoekt, zal je merken dat in het voorjaar iedereen riep dat je niet meer besmettelijk bent na vaccinatie. Vanaf de zomer werden deze berichten steeds meer tegengesproken. En uit grootschalig onderzoek van de universiteit van Oxford blijkt dat ook gevaccineerden hoge viruslading hebben als ze besmet raken met corona (delta variant). In eerste instantie was het nog onduidelijk wat dat zei over transmissie, nu zegt men daar dat je 3 maanden na je vaccinatie even besmettelijk bent als een niet-gevaccineerde. Dus om alle kinderen dan maar te gaan vaccineren zodat ze 3 maanden minder besmettelijk zijn en er verder geen winst uit te halen.
Dat is voor mij niet zinvol. Dan kan je beter je 65 plussers beter beschermen.

Daar is alleszins geen eenduidige zekerheid over. Als je hier info over opzoekt, zal je merken dat in het voorjaar iedereen riep dat je niet meer besmettelijk bent na vaccinatie. Vanaf de zomer werden deze berichten steeds meer tegengesproken. En uit grootschalig onderzoek van de universiteit van Oxford blijkt dat ook gevaccineerden hoge viruslading hebben als ze besmet raken met corona (delta variant). In eerste instantie was het nog onduidelijk wat dat zei over transmissie, nu zegt men daar dat je 3 maanden na je vaccinatie even besmettelijk bent als een niet-gevaccineerde. Dus om alle kinderen dan maar te gaan vaccineren zodat ze 3 maanden minder besmettelijk zijn en er verder geen winst uit te halen.

De 65 plussers krijgen toch vrij snel hun derde spuit en dan zouden ze mogelijks toch goed beschermd zijn?

En wat is exact het nadeel om ze te vaccineren?

Was dat hier ook niet de bedoeling eens 70% van de bevolking gevaccineerd is?

Nu wil men weer verstrengingen invoeren. Bij het grootste deel van de bevolking is er toch geen draagvlak meer?
Daarmee dat ik zeer benieuwd ben naar Denemarken, want vermoedelijk zullen de cijfers daar ook nog wel een tijd in stijgende lijn blijven gaan. Dus kijken of ze zich daar gewoon gaan doorspartelen, of dat ook zij maatregelen gaan nemen.

En wat is exact het nadeel om ze te vaccineren?
Waarom zou je 6-12 jarige vaccineren tegen een ziekte die hen niet treft?
Voorlopig heb je 1 argument aangehaald om hen te laten vaccineren, namelijk transmissie indien besmet. Dat argument is gecounterd door de wetenschap. Tenzij jij het zinvol vindt om alle 6-12 jarigen te vaccineren om gedurende max 3 maanden een iets lagere transmissie te hebben. In mijn ogen is dat niet zinvol in een bestrijding tegen overvolle ziekenhuizen.

Waarom zou je 6-12 jarige vaccineren tegen een ziekte die hen niet treft?
Voorlopig heb je 1 argument aangehaald om hen te laten vaccineren, namelijk transmissie indien besmet. Dat argument is gecounterd door de wetenschap. Tenzij jij het zinvol vindt om alle 6-12 jarigen te vaccineren om gedurende max 3 maanden een iets lagere transmissie te hebben. In mijn ogen is dat niet zinvol in een bestrijding tegen overvolle ziekenhuizen.
Hoe verklaar je dan dat er momenteel meer besmettingen zijn in scholen dan bij volwassenen? Als je mij het exacte onderzoek kan sturen van Oxford waarin ze aanhalen dat de transmissie hetzelfde is, lees ik het graag. Maar dan krijg ik in elk geval niet verklaard waarom de transmissie bij volwassenen zoveel lager ligt...

En een 3 maanden durende lagere transmissie kan ervoor zorgen dat de ziekte uitdooft.

Hoe verklaar je dan dat er momenteel meer besmettingen zijn in scholen dan bij volwassenen? Als je mij het exacte onderzoek kan sturen van Oxford waarin ze aanhalen dat de transmissie hetzelfde is, lees ik het graag. Maar dan krijg ik in elk geval niet verklaard waarom de transmissie bij volwassenen zoveel lager ligt...

Als je het artikel uit Het Niewsblad niet gelooft, dan geloof je misschien de versie van Nature;

Dus ik ga wel degelijk akkoord dat er een transmissiebeperking is na vaccinatie, maar deze is beperkt en zeer tijdelijk van aard. Niet in die mate dat het in mijn ogen zinvol is om 6-12 jarigen te vaccineren.
En een 3 maanden durende lagere transmissie kan ervoor zorgen dat de ziekte uitdooft.
Dit meen je toch niet, hoop ik? Als je dat gelooft, dan houdt de discussie natuurlijk op.

Zelfs als het 'uitdooft' in Belgie dan komt het toch direct terug binnen van het buitenland ?

Het is waarschijnlijk niet mogelijk om het ooit uit te doven. Dat zegt alle wetenschap (of toon me is een semi-recent artikel waar iemand voor wereldwijde uitdoving pleit).

Als je het artikel uit Het Niewsblad niet gelooft, dan geloof je misschien de versie van Nature;

Dus ik ga wel degelijk akkoord dat er een transmissiebeperking is na vaccinatie, maar deze is beperkt en zeer tijdelijk van aard. Niet in die mate dat het in mijn ogen zinvol is om 6-12 jarigen te vaccineren.

Dit meen je toch niet, hoop ik? Als je dat gelooft, dan houdt de discussie natuurlijk op.
Euhm, waarom denk je dat we lockdowns doen? Dat is exact dat he, de transmissie een tijdelijke periode beperken.

En dat artikel gaat niet over "de vaccins werken maar tijdelijk", dat artikel geeft aan dat de Delta variant redelijk bestand is tegen het vaccin. En dat is net de reden dat je transmissie moet tegen gaan, want hoe minder transmissie hoe minder evolutie er is van het virus en hoe groter de kans wordt dat een vaccin langer kan blijven werken.

Euhm, waarom denk je dat we lockdowns doen? Dat is exact dat he, de transmissie een tijdelijke periode beperken.

En dat artikel gaat niet over "de vaccins werken maar tijdelijk", dat artikel geeft aan dat de Delta variant redelijk bestand is tegen het vaccin. En dat is net de reden dat je transmissie moet tegen gaan, want hoe minder transmissie hoe minder evolutie er is van het virus en hoe groter de kans wordt dat een vaccin langer kan blijven werken.
Euhm, ik heb ook nooit gezegd dat vaccins maar tijdelijk werken? Ik heb gesproken over tijdelijk transmissiebeperking van vaccins...
Want dat is vooralsnog het enige argument dat je hebt gegeven om kinderen te vaccineren, namelijk transmissiebeperking. En die is dus beperkt en zeer tijdelijk van aard waardoor ik het niet zinvol vind om kinderen te vaccineren in de strijd tegen overvolle ziekenhuizen.
Het kan zijn dat jij, door de beperkte transmissiebeperking, coronavaccins voor kinderen wel zinvol vindt. In dat geval zullen we het nooit eens zijn en sluiten we die discussie beter af ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan