Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een argument tegen mondmaskers en andere extra maatregelen is ook dat ze de pandemie nog langer gaan uitrekken in de tijd, alle besmettingen nu geven extra resistentie tegen het virus later.
En kan je dat ook staven? Of tenminste die later iets concreter zeggen?

Want ik heb het hier gisteren of eergisteren ook al gezet met de nodige studies. De immuunrespons bij besmetting is mogelijks iets hoger dan bij vaccinatie (hangt af van persoon en/of hoe zwaar de besmetting is; maar dat valt ook te zeggen over vaccinatie ;) ) maar duurt ook niet eeuwig. Volgens studies kan de bescherming na een besmetting na 3 maand ook al zo goed als weg zijn...

Verder geef je het virus meer kans om te muteren als het gretig de ronde doet.

Waarom is dat terecht en waar lees je dat werkgevers tegen zijn?
Ik las net op vrt:

"Besmettingen zitten elders"​

“Telewerk opnieuw verplichten zou onaanvaardbaar zijn”, zegt Hans Maertens van Voka. “Voor de vele bedrijven die weer aan de slag zijn, zou dit een kaakslag zijn. Het probleem rond de heropflakkering van het virus situeert zich niet bij de bedrijven, maar in andere geledingen van de maatschappij. De besmettingen zitten vooral bij de jongeren en de niet-actieven, de 65-plussers. Als er maatregelen moeten worden genomen, moeten er eerst gerichte maatregelen zijn naar die bevolkingsgroepen en waar zij zich bevinden.”
Telewerk is een hele mooie oplossing voor personen die discipline kunnen opbrengen.
Er zijn ook voldoende andere profielen die daar niet mee om kunnen, en dus afwijkende productiviteit vertonen. En het is nu eenmaal niet simpel om zomaar iemand van het ene naar het andere te laten gaan.

Euhm, ik heb ook nooit gezegd dat vaccins maar tijdelijk werken? Ik heb gesproken over tijdelijk transmissiebeperking van vaccins...
Want dat is vooralsnog het enige argument dat je hebt gegeven om kinderen te vaccineren, namelijk transmissiebeperking. En die is dus beperkt en zeer tijdelijk van aard waardoor ik het niet zinvol vind om kinderen te vaccineren in de strijd tegen overvolle ziekenhuizen.
Het kan zijn dat jij, door de beperkte transmissiebeperking, coronavaccins voor kinderen wel zinvol vindt. In dat geval zullen we het nooit eens zijn en sluiten we die discussie beter af ;)
Je lijkt wel af te doen alsof er geen transmissiebeperking meer is na 3 maanden, terwijl deze, volgens jouw bron, nog zeer duidelijk aanwezig is. Maar lager dan na een paar weken. Er blijft een beperking.

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat kinderen per definitie moeten gevaccineerd worden volgens mij. Ik blijf dat zelf een moeilijke vinden, vooral vanuit het perspectief "kan een kind hier zelfstandig over beslissen"? Voor de rest van de bevolking is het ook steeds aan de persoon zelf om hier over te beslissen. Daarnaast inderdaad, er is een miniscule kans op bijwerkingen. Bij de volwassen bevolking is het een duidelijk positief gegeven wegens de verlaagde kans op besmetting (met gevolgen). Bij kinderen is de kans op besmetting met complicaties zo klein dat je volgens mij echt wel kan stellen of dit wel verantwoord is, zeker gezien er geen "eigen" keuze kan gemaakt worden.

Enkele maanden terug op radio 1 interessant gesprek met een arts hierover die bovenstaande aanhaalde, en dat volg ik wel voor een stuk.

Ik wil vooral niet doen alsof ik zelf het antwoord in handen heb, maar vind de afweging hierboven wel enorm belangrijk.

Ik las net op vrt:

Telewerk is een hele mooie oplossing voor personen die discipline kunnen opbrengen.
Er zijn ook voldoende andere profielen die daar niet mee om kunnen, en dus afwijkende productiviteit vertonen. En het is nu eenmaal niet simpel om zomaar iemand van het ene naar het andere te laten gaan.
Maar laat het dan ook geen verplicting zijn, geef mensen vertrouwen en de keuze om zelf te kiezen en dan zal de productiviteit stijgen.

Pfff, er hangt hier zo'n vermoeden dat ze binnen paar weken weer wat op slot zullen doen. Grenzen bvb. Gezien we het precies opnieuw pak slechter doen dan de buurlanden..

Dat klopt. Hoor je enorm veel in de omgeving. Zelf ook al de hele week "ellendig".
Hier ook idd.. al een ganse week enorm slap, moe en ellendig.. (wel geen koorts).. van een kopvalling. Heb de indruk dat de verkoudheden die zich nu manifesteren over het algemeen harder en langer toeslaan over het algemeen. In jaren niet meer meegemaakt.

Je lijkt wel af te doen alsof er geen transmissiebeperking meer is na 3 maanden, terwijl deze, volgens jouw bron, nog zeer duidelijk aanwezig is. Maar lager dan na een paar weken. Er blijft een beperking.

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat kinderen per definitie moeten gevaccineerd worden volgens mij. Ik blijf dat zelf een moeilijke vinden, vooral vanuit het perspectief "kan een kind hier zelfstandig over beslissen"? Voor de rest van de bevolking is het ook steeds aan de persoon zelf om hier over te beslissen. Daarnaast inderdaad, er is een miniscule kans op bijwerkingen. Bij de volwassen bevolking is het een duidelijk positief gegeven wegens de verlaagde kans op besmetting (met gevolgen). Bij kinderen is de kans op besmetting met complicaties zo klein dat je volgens mij echt wel kan stellen of dit wel verantwoord is, zeker gezien er geen "eigen" keuze kan gemaakt worden.

Enkele maanden terug op radio 1 interessant gesprek met een arts hierover die bovenstaande aanhaalde, en dat volg ik wel voor een stuk.

Ik wil vooral niet doen alsof ik zelf het antwoord in handen heb, maar vind de afweging hierboven wel enorm belangrijk.

Ongeveer alle vaccinaties worden gegeven voor het kind er zelf over kan beslissen. En niemand die daar iets over zegt.
Zelfs vaccins voor zaken die enkel op latere leeftijd invloed hebben en veel minder dodelijk zijn zoals het HPV vaccin voor baarmoederhalskanker. (7000 gevallen in 2018 waarvan er 174 overleden zijn)

Ongeveer alle vaccinaties worden gegeven voor het kind er zelf over kan beslissen. En niemand die daar iets over zegt.
Zelfs vaccins voor zaken die enkel op latere leeftijd invloed hebben en veel minder dodelijk zijn zoals het HPV vaccin voor baarmoederhalskanker. (7000 gevallen in 2018 waarvan er 174 overleden zijn)
Akkoord, maar vaccins zijn over het algemeen vooral om de persoon zelf te beschermen. In dit geval, vanuit die optiek, moet je het corona-vaccin bij kinderen niet gaan zetten, want de meerwaarde voor het kind zelf is enorm beperkt. De meerwaarde zou er vooral zijn naar de maatschappij. Dat is wat het moeilijk maakt in vergelijking met andere vaccins.

(Dixit die arts op radio één.)

Akkoord, maar vaccins zijn over het algemeen vooral om de persoon zelf te beschermen. In dit geval, vanuit die optiek, moet je het corona-vaccin bij kinderen niet gaan zetten, want de meerwaarde voor het kind zelf is enorm beperkt. De meerwaarde zou er vooral zijn naar de maatschappij. Dat is wat het moeilijk maakt in vergelijking met andere vaccins.

Dat is inderdaad wel een juiste redenering. Tot op heden is het niet om de kinderen te beschermen tegen de gevolgen van een infectie.
Nu zijn de gevolgen van besmettingen veel erger voor 65+'ers maar als er nog altijd genoeg besmette mensen zijn kan je ook argumenteren dat je in de toekomst geen varianten wil die plots jongeren gaat treffen.

Meer dan 50% van de coronapatiënten in het ziekenhuis is gevaccineerd...

Terwijl de groep gevaccineerden in ons land wel bijna tien keer zo groot is dan die andere groep (de niet-gevaccineerden) die ook de helft van de opnames voor haar rekening neemt. Dat is een nuance die veel mensen vergeten te maken als ze kijken naar de verhouding gevaccineerden vs niet-gevaccineerden in het ziekenhuis.

Het rode hond vaccin heeft totaal geen meerwaarde voor het kind, en al zeker niet voor jongens. Een rode hond infectie is enkel gevaarlijk in het begin van een zwangerschap omdat het dan kans op misvormingen geeft. Dat wordt enkel voor de maatschappelijke waarde gegeven.

Allez, hier op school net een veelvoud aan mails ontvangen, gaande van "draag terug uw mondmasker als je uw kind komt afzetten/halen" (mij goed) tot "hou uw kind thuis als het hoest" en 2 minuten later nog een mail met herhaling van "als uw kind volgende ziektesymptomen vertoont, hou hem/haar dan thuis"

De paniek zit er dus weer goed in. :sarcastic:

Tjah ik hoor Weyts nog roepen over zijn "boots on the ground" en dat verplichtingen op het vlak van ventilatie en CO2 meters nergens voor nodig waren.

Ik denk nu echt wel niet dat je in volle paniek moet gaan denken aan 2020-achtige toestanden zoals sommigen (hier en ook elders) beginnen te doen. We zitten hier in Vlaanderen nog steeds met een hoge vaccinatiegraad, en enkele bijkomende maatregelen (mondmasker in winkels bijvoorbeeld, eventueel CST in Vlaanderen, ...) zijn nog altijd niets in vergelijking met het sluiten van heelder sectoren of het beperken van het aantal mensen dat je mag zien. Daarmee doe ik geen persoonlijke uitspraak over die al dan niet aankomende maatregelen, maar zo erg als pre-vaccins zie ik het hier toch niet meer worden.

edit: ik post dit ook vooral omdat ik weer in veel kranten van die angstaanjagende koppen zie verschijnen (meestal zit enige nuance dan verstopt achter een paywall).

Laatst bewerkt:
Inspiratie: :coolbrows::coolbrows:

"Austria introduces lockdown plan that specifically targets unvaccinated"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan