Corona: Maatregelen, Updates & Algemene discussie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb de indruk dat deze 4e golf een enorme steile opwaartse curve aan het maken is, of ben ik mis?
De voorbije week waren er overal rond mij positieve gevallen: Op het werk, school, naschoolse opvang, vrienden, familie. Tijdens de voorbije golven waren er hier en daar al wel eens personen in mijn omgeving die positief testten, maar nu lijkt het veel meer te zijn op erg korte tijd. Het kan ook toeval zijn natuurlijk. Al deze personen (tussen 30-50 jaar oud) hebben momenteel erg lichte symptomen (met dank aan het vaccin?), buiten zich belabberd voelen en koorts komen ze er goed vanaf. Slechts een enkeling heeft zich niet laten vaccineren omdat hij van het type 'vrijheidstrijder' is, maar heeft tot nu toe ook geen zware symptomen.

Is dit het resultaat van bijna alle maatregelen los te laten vanaf september?
- Thuiswerk kan tijdens corona, maar wordt daarna bij veel werkgevers nog steeds bekeken als luxe en profiteren gezien de lange files op de baan de laatste 2 weken.
- Scholen zijn open en veel maatregelen zijn er niet meer.
- Universiteiten en hogescholen zijn terug open + er zijn links en rechts al feestjes.
- Mondmaskers zijn bijna nergens meer nodig.

Hier zie je trouwens goed door welke bevolkingsgroep de ziekenhuizen weer vol lopen:

Niet de ongevaccineerden, maar weeral de 65-plussers zijn het probleem.
Tja, dat is al vanaf het begin duidelijk dat Corona vooral ouderen en zwakkeren treft. Als je hier een jaar geleden zei dat men misschien vooral die mensen in lockdowns moet steken en beperkingen opleggen voor hun eigen goed, dan was dat een schande. Want iedereen gelijk voor de wet en 1 ploeg van 11 miljoen. Tijdens de voorbije vaccinperiode werd dan weer duidelijk dat 1 ploeg van 11 miljoen een zeer rekbaar begrip werd vanaf dat de ouderen gevaccineerd waren.

Mijn persoonlijke conclusie: werk met beperkende maatregelen per leeftijd. Hoe pijnlijk dat ook is, het is het meest rechtvaardige. Je moet niet blijven de hele samenleving regeltjes opleggen voor een virus dat (quasi) volledig ongevaarlijk is voor gezonde 'jonge' mensen.

Ik blijf erbij de Coronapas is veel te gevaarlijk voor op evenementen. En ik zal u eens zeggen waarom: een gevaccineerde mag gewoon binnen maar kan wel het Coronavirus dragen terwijl iemand die negatief is getest weet je zeker van dat die het virus niet heeft. Dus een gevaccineerde die met coronapas gewoon binnen mag en niet weet dat hij het coronavirus op dat moment heeft kan het op een evenement of ergens anders gewoon het virus doorgeven aan iemand die negatief heeft getest of gevaccineerd is. Dus u coronapas is gewoon een gevaar voor iedereen ook wie gevaccineerd is. Want gevaccineerd zijn is niet bewezen dat je het virus niet kunt krijgen en doorgeven. En zeker met de nieuwe varianten die er komen.

Tja, dat is al vanaf het begin duidelijk dat Corona vooral ouderen en zwakkeren treft. Als je hier een jaar geleden zei dat men misschien vooral die mensen in lockdowns moet steken en beperkingen opleggen voor hun eigen goed, dan was dat een schande.

Dit. Lockdown voor risico-patiënten en de rest totale vrijheid.

En na anderhalf jaar Corona mag een bepaald deel van deze risico-patiënten (obesen, niet aan onderliggende aandoening gelinkt), voor hun eigen verantwoordelijkheid gesteld worden. Hebben zij er iets aan gedaan of niet?

En na anderhalf jaar Corona mag een bepaald deel van deze risico-patiënten (obesen, niet aan onderliggende aandoening gelinkt), voor hun eigen verantwoordelijkheid gesteld worden. Hebben zij er iets aan gedaan of niet?

Deze stelling is hier al tientallen keren de revue gepasseerd, waardoor meerdere keren door jij en telkens opnieuw werd er gewezen op wat voor ongelooflijke zever het is.

Steek de risicopatienten in quarantaine en stop met anderen te straffen en laat gezonde mensen vrij en meer van dat. Ja, een leuk ballonetje hoor.

Maar je gaat steeds voorbij aan het feit dat de mensen die het grootste risico lopen heus wel zichzelf reeds isoleren EN dat al die risicogevallen ook zoiets hebben als een gezin. Die moeten ook mee in quarantaine he dan.

Weet je hoeveel risicogevallen er zijn in Belgie? Weet je om hoeveel mensen het gaat als je hun entourage er bij gaat tellen? Het gaat niet om de massa die moet boeten om enkelen te beschermen als die groep ruim boven een paar miljoen gaat he.

Ik blijf erbij de Coronapas is veel te gevaarlijk voor op evenementen. En ik zal u eens zeggen waarom: een gevaccineerde mag gewoon binnen maar kan wel het Coronavirus dragen terwijl iemand die negatief is getest weet je zeker van dat die het virus niet heeft. Dus een gevaccineerde die met coronapas gewoon binnen mag en niet weet dat hij het coronavirus op dat moment heeft kan het op een evenement of ergens anders gewoon het virus doorgeven aan iemand die negatief heeft getest of gevaccineerd is. Dus u coronapas is gewoon een gevaar voor iedereen ook wie gevaccineerd is. Want gevaccineerd zijn is niet bewezen dat je het virus niet kunt krijgen en doorgeven. En zeker met de nieuwe varianten die er komen.

De coronapas geeft geen 100% garantie, maar wel nog altijd pakken meer garantie dan zonder coronapas. Tijdens de gehele pandemie is er volgens mij geen enkel maatregel geweest die elk risico uitsloot. Nulrisico is dan ook een utopie. Er werd altijd de afweging gemaakt tussen streng genoeg zijn om besmettingen te beperken (maar dus niet volledig vermijden) zonder daarom absoluut té streng te zijn.

Ook in de huidige situatie blijft dat zo. Het CST is gewoon een middel om besmettingen op evenementen te beperken in die mate dat we het als samenleving aanvaardbaar kunnen vinden, ook al sluit het besmettingen niet uit. Dus het geeft geen absolute garantie, maar de evenementensector terug sluiten of sterk beperken is de andere keuze, een keuze die we liever niet opnieuw maken.

Laatst bewerkt:
Correctie: iemand die getest is was alleen 100% zeker negatief op het moment van de test. Dat die daarna 48 uur op caffee hangt en doet wat die wilt doet die test volledig teniet.

Correctie: iemand die getest is was alleen 100% zeker negatief op het moment van de test. Dat die daarna 48 uur op caffee hangt en doet wat die wilt doet die test volledig teniet.
maar een CST evenzeer , je kan zomaar perfect met corona overal naartoe , want je bent gevaccineerd en moet je dus nergens testen .

Het is praktisch niet haalbaar (en wenselijk) om die testen te blijven uitvoeren voor elk event. Dan kan je veel beter mensen aanmoedigen om zich te laten vaccineren (via de coronapas).

maar een CST evenzeer , je kan zomaar perfect met corona overal naartoe , want je bent gevaccineerd en moet je dus nergens testen .

Ook al bestaat er nog altijd een kans om besmet te geraken en dus besmettelijk te zijn als gevaccineerde, die kans is nog steeds kleiner dan bij niet-gevaccineerden. Het risico op eventuele besmettingen door gevaccineerden, is gewoon een risico dat we als samenleving aanvaarden. Ge zou natuurlijk ook altijd iedereen continu kunnen testen, maar dat is enerzijds praktisch amper haalbaar en anderzijds ook gewoon een manier waarop ge gevaccineerden straft.

Waar baseren ze zich eigenlijk op om terug maskers in de winkel ed te gaan opleggen.
Wie zegt dat de scholen geen grote rol spelen, bijvoorbeeld?
En hoeveel % gevaccineerden moeten we aan gaan zitten om terug normaal te leven.
En hoe lang moeten gevaccineerden nog zich aanpassen aan niet-gevaccineerden?
Logisch dat de meeste besmettingen nu op school rondgaan. Niemand onder 12 is gevaccineerd. Dus als Delta daar rondgaat, gaat het waarschijnlijk vlot rond. En zo erg is dat niet voor al die kinderen.
Beetje gevaarlijker wel als die kinderen naar grootouders gaan die bv al in maart of vroeger hun spuit gehad hebben. Dan zal hun vaccin al niet meer zo perfect beschermen. Vandaar boosters voor 65+ en laagdrempelige maatregelen voor de werkende bevolking. (mondmaskers weer stelselmatig introduceren waar het nuttig kan zijn, eventueel terug thuiswerk verplichten waar het kan)
Een goed evenwicht denk ik, al moeten ze dan wel dringend af van al die quarantaines en schoolsluitingen in basisscholen. Marc Van Ranst vond het vorig jaar een grote fout om de scholen te sluiten en het virus niet te laten rondgaan bij kinderen om zo sneller aan groepsimmuniteit te geraken, awel, dan is het opleggen van quarantaine aan -12-jarigen een even grote fout.

wat houdt vaccinatie tegen van de -12 jarigen ?

Ik denk de definitieve "go" van de wetenschappelijke instanties die zich bezighouden met de nodige dubbelchecks te doen om absolute zekerheid te hebben dat er geen risico is aan verbonden. Ge weet wel, diezelfde instanties die volgens de tegenstanders vaccins op de markt brengen die niet genoeg getest zijn en puur experimenteel zijn 😉

wat houdt vaccinatie tegen van de -12 jarigen ?
In de VS zijn vrijdag de resultaten van kinderporties vaccin van Pfizer vrijgegeven: 90,7% tussen 5 en 12 jaar.
Nu moet de FDA dan nog z'n goedkeuring geven voor gebruik.
En dan zal het nog wel enkele weken/maanden duren voor ze dat in Europa ook zullen overwegen. Als ze dat al gaan doen. Wegens de minieme kans op ernstig verloop bij hen, vermoed ik.

En astmapatiënten?

Astma is geen risicofactor voor Covid-19.

(ik heb ook lichte astma en heb de literatuur daarover nauw opgevolgd)

Ik ben zware astmapatiënt en was bijna weg eind juli, terwijl ik voor de rest gezond ben. Ik betwijfel dus of dat geen risicofactor kan spelen.

Waarom is dat terecht en waar lees je dat werkgevers tegen zijn?

Bij ons wordt aan iedereen nu gevraagd met aandrang 2-3 dagen per week thuis te werken omdat productiviteitsmeting uitwezen dat die, tijdens corona met volledig thuiswerk, lag op 108% in vgl voor corona.

Wel, het staat je werkgever vrij dat te doen. Maar de werkgevers verplichten is nog iets anders.

Bij ons zijn ze terug naar pre corona met 1 dag thuiswerk per week, 2 als er iets 'uitzonderlijks' gebeurd (bv ziek kind dat thuis zit).

Dat ze weer over mondmaskers in winkels praten is wel klote ... We gaan de omgekeerde richting uit van de vrijheid ... Terug lente van de vrijheid geworden na lente/zomer/herfst (& winter geskipt) van de vrijheid ...

En het gaat weer de federale zijn die het Vlaanderen oplegt. Kunnen de machtsgeile federale politiekers de regio's niet gewoon laten doen wat ze willen ? Hopelijk word de macht van de federale volgende staatshervorming terug wat afgebouwd. Je ziet het gaat verder dan enkel geldtransfers. Hopelijk houd jan jambon stand deze keer.

Met een gesplitste gezondheidszorg zou er ook geen probleem zijn in Vlaanderen. Dan mocht Brussel lekker zelf dealen met overbevolkte ziekenhuizen ipv te leechen op Vlaanderen :).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan