Die discussie hebben we al gehad ad nauseam. Dat is dan ook de reden waarom ik de bewering maakte dat jij "Israël voornamelijk zelf moreel verantwoordelijk (acht) voor de vijandigheid ten aanzien van haar". Dat was een vaststelling van jouw positie na meerdere gesprekken. Is dat een veralgemening? Wel, ja, het is een samenvatting van jouw positie in één zin. Maar is die zo fundamenteel fout? Is het normaal om mij op basis van deze 'veralgemening' te verwijten dat ik je woorden zou verdraaien of nuances weg haal?
Het is een nuance die ik al 2,5 jaar consistent maak in dit topic, dus neen, het is niet onschuldig om van "ook" en "ten dele" "voornamelijk" te maken.
Maar het belangrijkste is, je doet alsof dit louter een mening is, en dat je op die manier mij even goed kan wegzetten als moreel medeplichtig aan terreur. Quod non. Ik baseer mij op mijn bewering op de feiten. Op de talloze onafhankelijke vaststellingen van de Israëlische (oorlogs)misdaden, de onderzoeken naar de jarenlange onderdrukking en Apartheid jegens de Palestijnen, het kolonisatiebeleid, de rapporten over etnische zuivering, bewuste uithongering van burgers. Op de uitspraken van Israëlische leiders zelf. Dat Israël medeverantwoordelijk is voor het vijandsbeeld, is geen mening. Dat is een feit. Dat kan je alleen afwimpelen als een mening waar je het oneens mee kan zijn, als je ook alle voornoemde feiten en rapporten aan de kant schuift. En dan heeft een gesprek geen zin meer, want dan spreek jij niet meer over de realiteit.
In omgekeerde richting ga je mij overigens niet betrappen op eenzelfde vergoelijking van de daden van Hamas of Hezbollah zoals jij hier doet voor de Israëlische regering of het IDF. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te stellen dat vastgestelde misdaden van Hamasstrijders te gaan minimaliseren met "strijders maken fouten" en "sommige strijders zijn psychopaten". Of dat ik weiger Hamas te veroordelen, want er wordt altijd gesproken van héél Hamas.
Het enige waarop je mij kan "betrappen", is dat ik de context meegeef dat een groepering als Hamas niet louter een terreurbeweging is, maar ook een verzetsbeweging en met momenten zelfs een humanitaire beweging. Niet om te vergoelijken, maar omdat die context nodig is om de geschiedenis en het bredere plaatje te begrijpen.
Je zegt hierboven dat ik oorlogsmisdaden zou vergoelijken. Ik zou de bezetting als pure zelfverdediging beschouwen. Ik zou denken dat mensen beweren dat Israël zich niet mag verdedigen. Ik vind dat veel sterkere veralgemeningen hoor.
Die laatste twee doe je letterlijk hier:
Hezbollah koos voor oorlog tegen Israël en de Libanese regering – noch de VN of de internationale gemeenschap – is bereid geweest in te grijpen en Hezbollah te ontwapenen.
Met andere woorden, gewoon niets doen, verwachten dat Israël ondergaat wat geen enkele zichzelf respecterende natie zou toelaten, en ten slotte, wanneer ze dan uiteindelijk ingrijpen, ze Nazis noemen.
De moorden en martelingen van jonge kinderen, wat geen geïsoleerde feiten zijn:
Soldaten maken fouten. Sommige soldaten zijn psychopaten.
Ik hoef niet te veralgemenen, wat je schrijft is duidelijk.
Ik heb hier ooit slechte punten gekregen omdat ik zou beweerd hebben dat forumleden sympathie zouden hebben voor Hamas. Ik vond dat toen een wat strenge interpretatie van wat ik schreef maar goed. Jij stelt hier ondertussen dat ik in 'moreel dezelfde hoek zit als de nazis' en 'medeplichtig ben aan oorlogsmisdaden'.
Je verspreidt Israëlische desinformatie en vergoelijkt een regime dat zich schuldig maakt aan de zwaarst mogelijke feiten. Je blijft dat doen, ondanks de verpletterende bewijslast tegen Israël. De hoek waarin Israël zich aan het positioneren is, is niet proper. Dat is de hoek waar Rusland zich ook in genesteld heeft. Het is dezelfde hoek waarin grote delen van het Palestijnse verzet, zoals Hamas, zich roeren. Het is de hoek waaruit de donkerste pagina's van onze geschiedenis zijn geschreven. Als je er dan voor kiest om, tegen de feiten en rapporten in, de misdaden van Israël te blijven minimaliseren en te vergoelijken ... dan plaats je jezelf willens nillens ook in die hoek. Ik verdenk je er niet van dat je de Palestijnen en Libanezen het leed toewenst dat Israël hen berokkent, maar het is dankzij jouw woorden en de woorden van veel Europese burgers en politici die hetzelfde doen, dat dat leed gelegitimeerd en gefaciliteerd wordt, en dat Israël vrijwel onvoorwaardelijk huis kan houden. En in die hoedanigheid, is eenieder die dat doet wat mij betreft inderdaad medeplichtig.
Ik vind dat jij wat te sterk gefocust bent op je morele gelijk en elke vorm van kritiek interpreteer je als een directe aanval daar op.
Ik focus op het leed van de mensen daar, en het is mijn overtuiging dat wanneer minder mensen Israël blijven steunen in al wat het doet, het conflict al lang opgelost had kunnen zijn. Mijn eigen gelijk zal mij worst wezen, hier ingaan tegen de steun voor de Israëlische misdaden is het enige wat in mijn mogelijkheden ligt om bij te dragen tot een einde van het leed. Dat dat nog geen druppel op een zee van lava betekent, is een feit, maar ik ga niet wegkijken.