Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Verder besef je toch dat demonstreren tegen Hamas illegaal is en dat demonstranten regelmatig opgepakt en gemarteld of geëxecuteerd worden? Ik denk dat mensen het daar momenteel al moeilijk genoeg hebben om te overleven zonder de eigen overheid tegen de schenen te schoppen.

We moeten wel eens gaan beslissen wat het nu eigenlijk is. Is het nu een zuivere terroristische organisatie? Of is het nu de overheid?
Want dat maakt wel een immens verschil. Je kan het niet minimaliseren als het u uitkomt, om het dan ineens terug te vergroten als het u terug uitkomt.
Maar Hamas blijft gewoon een tereurbeweging in de Gazastrook. Deze focus van Israël op Hamas blijft Hamas tegelijkertijd ook voeden en credibiliteit geven.

Waarom verwachten we uberhaupt "reden" van een terroristische organisatie?

Koppel Hamas en "de Palestijnen" los van elkaar, om tot een oplossing te komen.

Want goed als het de overheid is dan belanden we wel ineens in een andere situatie, en is het misschien te kaderen waarom Israël zo tekeer gaat en schoon schip wilt maken van Hamas.
En dat 35% geen meerderheid is dat klopt, maar dat 35% steun nog altijd een fameus probleem is doet daar niks van af.

Jeruzalem is een heilige stad voor de Palestijnen en Palestina beschouwt Oost-Jeruzalem als haar hoofdstad. De Israëlische bezetting van Oost-Jeruzalem is illegaal zoals vastgelegd door de internationale rechtspraak. Net zoals de Westelijke Jordaanoever en Gaza.

Misschien dat we aan Israël moeten zeggen dat ze de Palestijnen met rust moeten laten?

En zet nu de volgende stap in je logica: wat betekent dat voor Palestijnse burgers die wonen in gebieden die Israël illegaal aan het annexeren is?
Tjah, dat Israel niet echt onder de indruk zou zijn van een rechtbank geleid door een Libanees was te verwachten...
We weten allemaal dat de VS zijn veto gebruikt om te voorkomen dat die uitspraak effectief uitgevoerd wordt. Gaan we de VS boycotten dan? We zullen wij eens 200% tariffs heffen zi! Die weg loopt dus dood helaas.

Misschien moeten ze gewoon mekaar gerust laten? En dat men de droom van een gedeeld Jerusalem laat varen aub?
Israel beseft dat het een demografische strijd met de Palestijnen ook in Jerusalem niet kan winnen, dus zal hen steeds het leven zuur maken tot ze vertrekken. Jerusalem ligt nu al jaren helemaal in Israelisch gebied, dat de Palestijnen dit gewoon opgeven aub.
Want zeg nu zelf: zie je dat ooit goedkomen? Vervang bvb gewoon in Brussel al de niet-moslims door Joden. Het zou nogal vonken geven ipv vreedzaam samenleven denk ik. Twee fanatieke religeuzen bij mekaar is een zeer ongelukkige match.

Laatst bewerkt:
We moeten wel eens gaan beslissen wat het nu eigenlijk is. Is het nu een zuivere terroristische organisatie? Of is het nu de overheid?
Want dat maakt wel een immens verschil. Je kan het niet minimaliseren als het u uitkomt, om het dan ineens terug te vergroten als het u terug uitkomt.
Hamas is zowel een terroristische organisatie als de overheid in Gaza. Zij hebben de aanslag op 7 oktober gepleegd en zij staan ook in voor bv. de sociale zekerheid, infrastructuurwerken en interne ordehandhaving.

Wat bedoel je met minimaliseren en vergroten? Ik snap echt niet wat je wil zeggen.

Hamas is zowel een terroristische organisatie als de overheid in Gaza. Zij hebben de aanslag op 7 oktober gepleegd en zij staan ook in voor bv. de sociale zekerheid, infrastructuurwerken en interne ordehandhaving.

Wat bedoel je met minimaliseren en vergroten? Ik snap echt niet wat je wil zeggen.
Als iemand met een Palestijnse vlag zwaait, staat die dan achter Hamas of niet bvb? Ook Pro 7 oktober of enkel pro sociale zekerheid, infrastructuurweken en interne ordehandhaving?

Als iemand met een Palestijnse vlag zwaait, staat die dan achter Hamas of niet bvb? Ook Pro 7 oktober of enkel pro sociale zekerheid, infrastructuurweken en interne ordehandhaving?
Mssn moet je eens het verschil opzoeken tussen de Palestijnse vlag en de vlag van Hamas. Mssn al een tip, dat zijn 2 verschillende vlaggen ;-). Of ooit al gehoord van de Westelijke Jordaanoever? Nog een tip daarover daar wonen ook Palestijnen maar is er geen Hamas

En op het helemaal duidelijk te maken Palestijnen/Palestina =/= Hamas

Letterlijk hetgeen ik quote.
Soms is het louter een terroristische organisatie, ze hebben totaal de sleutel niet in handen. Hoezo zouden ze dat hebben.
En nu zijn ze weer de leidende partij die heel de boel in handen heeft.

Hoezo kan er een oplossing komen als Hamas nog altijd de plak zwaait?
Wat mij betreft is er wel degelijk een zeer groot verschil tussen de gruweldaden van Hamas en de IDF. Het ene is een losvaste groep dat niet echt over een centraal bestuur lijkt te beschikken en niet zo gecoördineerd is (buiten dan 7/10),

Een losvaste groep. Terwijl jij nu zegt dat het wel degelijk een overheid is.
Een overheid die terroristische daden stelt en gijzelaars vasthoudt. Een overheid die 35% bevolkingssteun heeft.
Dat is minimaliseren en maximaliseren in een discussie naargelang het u uitkomt.
Als het u goed uitkomt dan zijn ze wat het beste in uw kraam past.

Ter info: de PLO van Mahmoud Abbas is de internationaal erkende regering van Palestina.

En zet nu de volgende stap in je logica: wat betekent dat voor Palestijnse burgers die wonen in gebieden die Israël illegaal aan het annexeren is?
Israel beseft dat het een demografische strijd met de Palestijnen ook in Jerusalem niet kan winnen, dus zal hen steeds het leven zuur maken tot ze vertrekken. Jerusalem ligt nu al jaren helemaal in Israelisch gebied, dat de Palestijnen dit gewoon opgeven aub.
Inderdaad: dat betekent etnische zuivering. Persoonlijk denk ik niet dat Europa een bondgenootschap moet vormen met een land dat genocide of etnische zuivering pleegt en keer op keer zijn voeten veegt aan de internationale rechtspraak. Als Israël besluit verder die weg in te slaan, zijn sancties en internationale isolatie de enige acceptabele respons. Niet enkel omwille van het ethische of legale aspect, maar ook om de eigen Europese credibiliteit niet verder te ondermijnen.

Letterlijk hetgeen ik quote.
Soms is het louter een terroristische organisatie, ze hebben totaal de sleutel niet in handen. Hoezo zouden ze dat hebben.
En nu zijn ze weer de leidende partij die heel de boel in handen heeft.

Hoezo kan er een oplossing komen als Hamas nog altijd de plak zwaait?
We zijn bijna twee jaar en honderdduizenden doden en gewonden ver en ondanks over zowat het meest technologisch geavanceerde leger ter wereld te beschikken, slaagt Israël er blijkbaar niet in Hamas te ontmantelen. Ik en andere mensen hadden twee jaar geleden reeds voorspeld dat dit geen realistische of zinvolle doelstelling was. Hamas heeft nog altijd controle over Gaza en bijna alle gijzelaars zijn bevrijd geweest door onderhandelingen.

De enige realistische oplossing lijkt mij onderhandelen met Hamas over een permanente wapenstilstand, vergezeld van de erkenning van een onafhankelijke Palestijnse staat én ontwapening van Hamas met internationale controle-organen. Dit is een recent plan waar de volledige Arabische wereld (incl. Qatar) achter staat en Hamas zelf lijkt hier ook oren naar te hebben.

Vier Arabische landen hebben zich aangesloten bij een oproep tot het ontwapenen van de Palestijnse groepering Hamas. Het gaat om Egypte, Saudi-Arabië, Jordanië en Qatar. Samen met zeventien andere landen zetten zij dinsdagavond hun handtekening onder de slotverklaring van een tweedaagse conferentie bij de Verenigde Naties in New York, bedoeld om werk te maken van een tweestatenoplossing in Israël en de bezette Palestijnse gebieden.

“Hamas moet een einde maken aan zijn heerschappij in Gaza,” aldus de zeven pagina’s tellende slotresolutie, “en zijn wapens overdragen aan de Palestijnse Autoriteit.” (Die momenteel aan de macht is op de Westelijke Jordaanoever.) Dit alles moet het mogelijk maken dat er een ‘soevereine en onafhankelijke’ Palestijnse staat kan ontstaan. Ook de Europese Unie en de Arabische Liga zetten hun handtekening. De Franse regering, samen met Saudi-Arabië de initiatiefnemer van de conferentie, sprak van een ‘historische’ tekst.

En inderdaad: het is voor het eerst dat de genoemde Arabische buurlanden akkoord gaan met een volledige ontwapening van de militante groepering. In maart van dit jaar, tijdens een conferentie van de Arabische Liga in Caïro, was er op dat punt veel onenigheid en bleef de slottekst vaag. Met name de handtekening van Qatar, thuishaven van een deel van de Hamas-leiding, weegt dit keer zwaar.
Toch vallen er ook vraagtekens te plaatsen. Hoe historisch is dit precies? Muhammad Shehada, als Palestijns analist verbonden aan de gezaghebbende denktank European Council on Foreign Relations (ECFR), wijst erop dat Hamas allang bereid is de wapens op te geven, mits het daar een volwaardige Palestijnse staat voor terugkrijgt, naast die van Israël. Hoofdonderhandelaar Khalil al-Hayya bevestigde dat in april van dit jaar in een interview met persbureau Associated Press.

Dit alles maakt het voor Qatar en de Arabische landen vermoedelijk makkelijker om hun handtekening te zetten. Eerder deze maand lekte uit dat Hamas ook op andere vlakken bereid is tot concessies. Als onderdeel van de (inmiddels stukgelopen) onderhandelingen met Israël zou de beweging hebben aangeboden de productie en smokkel van wapens stil te leggen – twee belangrijke Israëlische eisen.
Volgens Shehada gaat het allemaal om de formulering. “Ontwapening, puur op zichzelf, staat voor Hamas gelijk aan capitulatie. Daar willen ze iets voor terugkrijgen.”
Een van de ideeën die circuleren, ook binnen Hamas, is om te ontwapenen naar het voorbeeld van de Noord-Ierse terreurgroep IRA, eind jaren negentig. Bij het Goedevrijdagakkoord (1998) ging de IRA akkoord met het ontmantelen van hun wapenvoorraad. In ruil daarvoor werd de politieke tak van de organisatie, Sinn Fein, erkend als legitieme onderhandelingspartner. “Eerst sla je de wapens op”, legt Shehada uit. “Als er genoeg wederzijds vertrouwen is, kun je het arsenaal daarna stapsgewijs gaan vernietigen.”

Ter info: de PLO van Mahmoud Abbas is de internationaal erkende regering van Palestina.

Inderdaad: dat betekent etnische zuivering. Persoonlijk denk ik niet dat Europa een bondgenootschap moet vormen met een land dat genocide of etnische zuivering pleegt en keer op keer zijn voeten veegt aan de internationale rechtspraak. Als Israël besluit verder die weg in te slaan, zijn sancties en internationale isolatie de enige acceptabele respons. Niet enkel omwille van het ethische of legale aspect, maar ook om de eigen Europese credibiliteit niet verder te ondermijnen.
Het is een etnische zuivering inderdaad. Dat is niet goed te praten. Hun argument is uiteraard dat demografie als een wapen wordt gebruikt tegen hen.

Ik vind persoonlijk dat een vredig opgesplitst Jeruzalem een utopie is. En dat het kost wat kost toch claimen van dat stukje Jeruzalem de twee staten oplossing tot nu toe in de weg stond. Kunnen we niet een paar camions heilige grond 1000km verder kappen en daar iets nabouwen zodat iedereen content is? Want we moeten niet rond de potten draaien: het is weer geen toeval dat het twee religies zijn die allebei te koppig zijn om tot een oplossing te komen, omdat rede niet in hun boek staat, enkel hun eigen heilige waarheid. En als die botst is het voor altijd.

Verder zou ik niet te hard met de ethische vinger zwaaien, want ik ben benieuwd wat het binnen een paar generaties hier gaat geven wanneer plots veel belgen wakker schieten en beseffen dat ze democratisch gezien een Brusselse sharia niet meer kunnen voorkomen...

We zijn bijna twee jaar en honderdduizenden doden en gewonden ver en ondanks over zowat het meest technologisch geavanceerde leger ter wereld te beschikken, slaagt Israël er blijkbaar niet in Hamas te ontmantelen. Ik en andere mensen hadden twee jaar geleden reeds voorspeld dat dit geen realistische of zinvolle doelstelling was. Hamas heeft nog altijd controle over Gaza en bijna alle gijzelaars zijn bevrijd geweest door onderhandelingen.

De enige realistische oplossing lijkt mij onderhandelen met Hamas over een permanente wapenstilstand, vergezeld van de erkenning van een onafhankelijke Palestijnse staat én ontwapening van Hamas met internationale controle-organen. Dit is een recent plan waar de volledige Arabische wereld (incl. Qatar) achter staat en Hamas zelf lijkt hier ook oren naar te hebben.

Dat is één oplossing.
De andere oplossing is dat Hamas zich ontbindt en dat Israël het gebied gewoon annexeert. En eerlijk gezegd lijkt mij dat nog het meest realistische in de huidige context.
Waarom zou Israël op dit moment akkoord gaan met een tweestatenoplossing? Wat winnen zij daarbij? Dat is een overwinning voor Hamas.
Het lijkt me toch duidelijk dat Israël en het westen willen winnen in dit conflict. Een overwinning voor Hamas en de Arabische wereld lijkt me uitgesloten.

En 2 jaar geleden zei je al dat Israël geen zin had in co-existentie met Palestina, waarom zou dat nu ineens wel zo zijn? Welke incentive zou er daar voor zijn?

Dat is één oplossing.
De andere oplossing is dat Hamas zich ontbindt en dat Israël het gebied gewoon annexeert. En eerlijk gezegd lijkt mij dat nog het meest realistische in de huidige context.
Waarom zou Israël op dit moment akkoord gaan met een tweestatenoplossing? Wat winnen zij daarbij? Dat is een overwinning voor Hamas.
Het lijkt me toch duidelijk dat Israël en het westen willen winnen in dit conflict. Een overwinning voor Hamas en de Arabische wereld lijkt me uitgesloten.

En 2 jaar geleden zei je al dat Israël geen zin had in co-existentie met Palestina, waarom zou dat nu ineens wel zo zijn? Welke incentive zou er daar voor zijn?
Met dat zwart-wit spreken over 'winnen'. Het is geen age of empires, civilization of ander computerspel hé.

Er is hier al vaker gepasseerd waarom een annexatie voor beide partijen onwenselijk is om als positief te eindigen.

Wat zou Israël winnen bij annexatie (zonder eliminatie/deportatie van de bevolking)?
Wat winnen Palestijnen met zich te laten annexeren?

De tweestaten-oplossing is nog altijd de officiële positie van de Europese Unie. Waarom denk je dat volledige annexatie door Israël voor ons een 'overwinning' is? Annexatie door Israël betekent eveneens een stopzetting van de normalisatiegesprekken tussen Israël en de Arabische wereld. Het betekent ook ofwel etnische zuivering van de Palestijnen en destabilisatie van de buurlanden ofwel het einde van de democratie in Israël en verdere versteviging van het apartheidssysteem. Waar zit de overwinning hier juist voor ons, voor de regio of zelfs voor Israël zelf? Dit zijn geen condities voor een langdurige vrede.

Daarom dat ik argumenteer voor meer druk vanuit het Westen op Israël, met sancties en erkenning van een onafhankelijke Palestijnse staat. Dat lijkt nu eindelijk in gang geschoten te zijn.

Verder: welke incentive is er voor Hamas om zich te ontbinden? Hamas moet zich ontbinden in ruil voor...annexatie door Israël? Dat gaat nooit vrijwillig gebeuren en dan kom je terug bij de huidige situatie: een uitzichtloze oorlog en genocide.

Met dat zwart-wit spreken over 'winnen'. Het is geen age of empires, civilization of ander computerspel hé.

Ik zou nochtans denken dat Rusland met zijn inval in Oekraïne ons er in Europa héél goed aan herinnerd heeft dat de wereld voor een stuk wél draait op een manier zoals Age of Empires of Civilization, wat op zich ook niet dient te verbazen want die spellen zijn dan weer gebaseerd op onze geschiedenis.

In een oorlog zijn er wel degelijk winnaars en verliezers, en verliezers verliezen vaak territorium.
Soms kan je ook duidelijk spreken over 'goed' versus 'slecht' (cfr. Rusland als overduidelijke agressor in de oorlog met Oekraïne),
soms zijn die grenzen véél minder duidelijk (bv. Stalin versus Hitler).

Er wordt in deze discussie maar al te vaak geschermd met allerhande mooie internationale rechtsprincipes, verdragen en "erkennen" van landen, zeer fijn, maar zolang er géén internationale politie dit afdwingt, ben je er niet veel mee... Zeker niet als je dan nog binnen je eigen continent problemen krijgt door zeer brede interpretaties van deze verdragen (waarbij massamigratie populisme in de hand werkt en je democratie daardoor bedreigd wordt, net als de demografie van bepaalde ideologieën).

Vroeger (pre-Trump) konden we op de V.S. rekenen om in belangrijke mate deze 'politie' te spelen, en dat is zowel een positief als negatief punt, want de V.S. heeft zowel positieve zaken gerealiseerd (West-Europa bevrijdt, de Koude Oorlog beëindigd op een vredevolle manier) als negatieve (een reeks coups binnen diezelfde Koude Oorlog, wat met 9/11 nog als een boemerang is teruggekomen voor hun).
De V.S. heeft echter al altijd de Israël kaart ook getrokken om geopolitieke redenen, en ik denk niet dat de Palestijnen/Arabische wereld Trump zijn zeer pro-Israël tweestatenoplossing zomaar gaan aanvaarden.

Ik zou nochtans denken dat Rusland met zijn inval in Oekraïne ons er in Europa héél goed aan herinnerd heeft dat de wereld voor een stuk wél draait op een manier zoals Age of Empires of Civilization, wat op zich ook niet dient te verbazen want die spellen zijn dan weer gebaseerd op onze geschiedenis.

In een oorlog zijn er wel degelijk winnaars en verliezers, en verliezers verliezen vaak territorium.
Soms kan je ook duidelijk spreken over 'goed' versus 'slecht' (cfr. Rusland als overduidelijke agressor in de oorlog met Oekraïne),
soms zijn die grenzen véél minder duidelijk (bv. Stalin versus Hitler).

Er wordt in deze discussie maar al te vaak geschermd met allerhande mooie internationale rechtsprincipes, verdragen en "erkennen" van landen, zeer fijn, maar zolang er géén internationale politie dit afdwingt, ben je er niet veel mee... Zeker niet als je dan nog binnen je eigen continent problemen krijgt door zeer brede interpretaties van deze verdragen (waarbij massamigratie populisme in de hand werkt en je democratie daardoor bedreigd wordt, net als de demografie van bepaalde ideologieën).

Vroeger (pre-Trump) konden we op de V.S. rekenen om in belangrijke mate deze 'politie' te spelen, en dat is zowel een positief als negatief punt, want de V.S. heeft zowel positieve zaken gerealiseerd (West-Europa bevrijdt, de Koude Oorlog beëindigd op een vredevolle manier) als negatieve (een reeks coups binnen diezelfde Koude Oorlog, wat met 9/11 nog als een boemerang is teruggekomen voor hun).
De V.S. heeft echter al altijd de Israël kaart ook getrokken om geopolitieke redenen, en ik denk niet dat de Palestijnen/Arabische wereld Trump zijn zeer pro-Israël tweestatenoplossing zomaar gaan aanvaarden.
Nee, ik snap wat je wilt zeggen. Maar het simplistische van "Ik heb gewonnen." en klaar er mee, dat zit niet in de werkelijkheid. Dat bedoelde ik meer. Meestal kan er niet gezegd worden dat er een duidelijk einde is, alles loopt door. De nazi's zijn verslagen, de duitsers zijn er nog. Ook hier, als Hamas verslagen wordt, heel de Gaza strook leeg gedeporteerd wordt en geannexeert, is het ook niet afgelopen. Dan is er nog altijd de Westbank. Dan zijn er nog altijd de Palestijnen in andere gebieden. Dat is geen afgelopen verhaal. Het lijkt me belangrijk om dat altijd in het achterhoofd te houden. En dat staat dan los van mooie internationale rechtsprincipes, maar ook gewoon dat is realiteit.

Ja, natuurlijk zal Israël dan zeggen "Wij hebben gewonnen." Maar in tegenstelling tot deze spelletjes, is de werkelijkheid dan niet afgelopen.

De tweestaten-oplossing is nog altijd de officiële positie van de Europese Unie. Waarom denk je dat volledige annexatie door Israël voor ons een 'overwinning' is? Annexatie door Israël betekent eveneens een stopzetting van de normalisatiegesprekken tussen Israël en de Arabische wereld. Het betekent ook ofwel etnische zuivering van de Palestijnen en destabilisatie van de buurlanden ofwel het einde van de democratie in Israël en verdere versteviging van het apartheidssysteem. Waar zit de overwinning hier juist voor ons, voor de regio of zelfs voor Israël zelf? Dit zijn geen condities voor een langdurige vrede.

Het westen zijn alle westerse landen, met de meest dominante zijnde de VS op kop.
Annexatie is niet zozeer de overwinning op zich, maar men moet iets met die regio doen.
Het is een term met negatieve bijklank, maar het laten vallen onder Israël hoeft niet zozeer heel negatief te zijn.
Het hoeft ook niet te leiden tot een etnische zuivering. Maar het kan wel leiden tot een meer stabielere leefomstandigheid voor de moslimgemeenschap.

Het einde van de democratie is ook wat sterk. Laat ons wel wezen dat het nog altijd de enige democratie is in dat gebied, alle omliggende landen zijn boevenstaten.

En laat ons duidelijk zijn het erkennen van Palestina zou eveneens ook het erkennen van een boevenstaat zijn. Want het is gecreëerd en ontstaan door terrorisme. Want dit conflict is ontstaan door terrorisme, waarom het nu nog voortgaat is dankzij terrorisme, het nu erkennen zou een beloning zijn voor terrorisme. Er zijn geen indicaties dat Palestina de democratische moslimlandleerling van de klas zijn. Wat hebben we als westerse wereld daar nu aan? Net niks want we hebben al problemen genoeg met de huidige moslimlanden.

Daarom dat ik argumenteer voor meer druk vanuit het Westen op Israël, met sancties en erkenning van een onafhankelijke Palestijnse staat. Dat lijkt nu eindelijk in gang geschoten te zijn.

Verder: welke incentive is er voor Hamas om zich te ontbinden? Hamas moet zich ontbinden in ruil voor...annexatie door Israël? Dat gaat nooit vrijwillig gebeuren en dan kom je terug bij de huidige situatie: een uitzichtloze oorlog en genocide.

De druk is er vooral voor het beschermen van onschuldige mensen.
Maar elke realistische stem ziet ook dat de basis van dit alles terrorisme is, en dat eerst dat terrorisme moet gestopt worden voor er serieus kan gesproken worden.
En tot op heden is er geen indicatie dat dit terrorisme zal stoppen, het zou net een beloning voor terrorisme zijn. En zal als een lap op een stier dienen voor de andere terroristische groeperingen binnen de Arabische wereld.

We kunnen die vraag ook omkeren. Waarom zou Israël stoppen met het onder druk zetten van Hamas? Wat zou daar de incentive voor zijn?
Want er is nog niks veranderd tegenover de start van dit conflict. De groepering, of de overheid zelfs, die 1000’den Israëlische hebben gedood en gemarteld en talloze gegijzeld hebben gehouden en nog altijd houden bestaat nog altijd, en je verwacht dan dat zij gaan zeggen “zand erover, we doen alsof het niet gebeurd is en sticht maar je eigen staat die ons zal benadelen”.
Weinig realistisch lijkt me dat.

Het hoeft ook niet te leiden tot een etnische zuivering. Maar het kan wel leiden tot een meer stabielere leefomstandigheid voor de moslimgemeenschap.
Het einde van de democratie is ook wat sterk. Laat ons wel wezen dat het nog altijd de enige democratie is in dat gebied, alle omliggende landen zijn boevenstaten.
In Israël en de Palestijnse gebieden leven er zo'n 15 miljoen mensen; ca. 50% Joods en 50% Arabisch. Leg me eens uit hoe je daarvan een eengemaakte Joodse democratische staat vormt zonder etnische zuivering.

En laat ons duidelijk zijn het erkennen van Palestina zou eveneens ook het erkennen van een boevenstaat zijn. Want het is gecreëerd en ontstaan door terrorisme. Want dit conflict is ontstaan door terrorisme, waarom het nu nog voortgaat is dankzij terrorisme, het nu erkennen zou een beloning zijn voor terrorisme. Er zijn geen indicaties dat Palestina de democratische moslimlandleerling van de klas zijn. Wat hebben we als westerse wereld daar nu aan? Net niks want we hebben al problemen genoeg met de huidige moslimlanden.
Israël is ook ontstaan uit een terreurbeweging. Zuid-Afrika en Ierland ook. Het idee dat het conflict zelf tussen Palestina en Israël ontstaan is door terrorisme is absurd. Terreur is een middel dat gebruikt wordt, vaak bij conflicten van asymmetrische aard. Het is een symptoom van de ziekte, niet de oorzaak.

Negeren dat Palestijnen bestaan en dat zij recht op zelfbeschikking hebben, gaat het probleem niet oplossen. Dan nodig je alleen maar meer geweld en terrorisme uit voor de toekomst.

De druk is er vooral voor het beschermen van onschuldige mensen.
Maar elke realistische stem ziet ook dat de basis van dit alles terrorisme is, en dat eerst dat terrorisme moet gestopt worden voor er serieus kan gesproken worden.
En tot op heden is er geen indicatie dat dit terrorisme zal stoppen, het zou net een beloning voor terrorisme zijn. En zal als een lap op een stier dienen voor de andere terroristische groeperingen binnen de Arabische wereld.
We kunnen het hier honderd keer blijven herhalen maar je weigert dit punt te erkennen omdat het je volledige argument onderuit haalt. Op de Westelijke Jordaanoever zit geen Hamas. Het enige terrorisme dat daar plaatsvindt, komt van de hand van geradicaliseerde Joodse kolonisten. Die door Israël zelf bewapend worden nota bene. De Palestijnse autoriteiten daar werken al jaren op vredevolle wijze, bieden weinig weerstand tegen Israël en toch worden zij behandeld als minderwaardige beesten en zien zij hun gebied dag na dag slinken.

Want er is nog niks veranderd tegenover de start van dit conflict. De groepering, of de overheid zelfs, die 1000’den Israëlische hebben gedood en gemarteld en talloze gegijzeld hebben gehouden en nog altijd houden bestaat nog altijd, en je verwacht dan dat zij gaan zeggen “zand erover, we doen alsof het niet gebeurd is en sticht maar je eigen staat die ons zal benadelen”.
Weinig realistisch lijkt me dat.
Dat klopt. Dat Israël Hamas niet zou kunnen uitroeien, had ik je op dag 1 van de invasie ook al kunnen vertellen. Veel experts zeiden dit toen al. Daar moet je echt geen genie voor zijn. Israël had gewoon geen realistische doelstellingen in deze oorlog. Gaandeweg is dat doelloos geweld geëvolueerd naar genocide en etnische zuivering.

Alsook: "zand erover, we doen alsof het niet gebeurd is". Wat? Gaza bevindt zich middenin een hongersnood, het hele gebied is platgebombardeerd, er zijn honderdduizenden doden en gewonden en de globale consensus is groeiende dat Israël een genocide aan het plegen is. Stop toch eens met denken in emotionele termen zoals wraak, belonen en winnen en denk liever aan oplossingen die op de lange termijn iedereen ten goede komen.

Laatst bewerkt:
In Israël en de Palestijnse gebieden leven er zo'n 15 miljoen mensen; ca. 50% Joods en 50% Arabisch. Leg me eens uit hoe je daarvan een eengemaakte Joodse democratische staat vormt zonder etnische zuivering.
Laat ons nu ook niet doen alsof Israël niet kan evolueren naar een land waar de dominante stem joods is, maar waar er ook ruimte is voor andere minder dominante religies.
We moeten ook eerlijk durven zijn en toegeven dat een deel van het ganse conflict ook gewoon gestoeld is op het feit dat de Palestijnen, en de Arabische wereld in zijn geheel, de Joodse gemeenschap en Israël weigeren te erkennen.
Israël is ook ontstaan uit een terreurbeweging. Zuid-Afrika en Ierland ook. Het idee dat het conflict zelf tussen Palestina en Israël ontstaan is door terrorisme is absurd. Terreur is een middel dat gebruikt wordt, vaak bij conflicten van asymmetrische aard. Het is een symptoom van de ziekte, niet de oorzaak.

Dat Israël instaan is uit een terreurbeweging is wel een visie die past in het kraam van het geheel. Maar niet gestoeld op de waarheid.
Het huidige conflict en escalatie is zeer zeker gestart door terrorisme.
Dat men diende over te gaan tot de daden van 7 oktober lijkt me dom om dat te stellen. Met die daden bereik je niks.
Als men nu toegevingen geeft dan toont men aan dat dit net wel werkt, wat een foutief signaal is.

Dat klopt. Dat Israël Hamas niet zou kunnen uitroeien, had ik je op dag 1 van de invasie ook al kunnen vertellen. Veel experts zeiden dit toen al. Daar moet je echt geen genie voor zijn. Israël had gewoon geen realistische doelstellingen in deze oorlog. Gaandeweg is dat doelloos geweld geëvolueerd naar genocide en etnische zuivering.

Wat waren dan wel realistische doelstellingen?

Alsook: "zand erover, we doen alsof het niet gebeurd is". Wat? Gaza bevindt zich middenin een hongersnood, het hele gebied is platgebombardeerd, er zijn honderdduizenden doden en gewonden en de globale consensus is groeiende dat Israël een genocide aan het plegen is. Stop toch eens met denken in emotionele termen zoals wraak, belonen en winnen en denk liever aan oplossingen die op de lange termijn iedereen ten goede komen.

Ik probeer te denken aan oplossingen die realistisch en werkbaar zijn.
Maar die emotionele termen zijn meer dan dat, het zijn realistische termen die meespelen in deze kwestie. Voor Hamas en Israël gaat het echt wel over de termen winnen en verliezen. Beide willen zich laten gelden in die termen.

Er zijn 60000 doden momenteel. De palestijnen zijn met 5.3 miljoen in Israël, dat is een sterftecijfer van 1% momenteel.
Dit dan genocide noemen en gaan vergelijken met holocaust van WOII, waarbij 6 miljoen van de 9 miljoen Joden in Europa werden uitgeroeid (is dus 75%) is wel kort door de bocht. Dat er daar veel burgerslachtoffers vallen en niet enkel Hamas leden ok, maar er wordt wel degelijk voedselhulp geboden daar (misschien onvoldoende of niet goed genoeg georganiseerd), maar genocide is het dus niet, dan zou er helemaal geen humanitaire hulp worden geboden.

Terug
Bovenaan