Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israëlische ambassades gaan wereldwijd dicht​

Israël sluit al zijn ambassades en diplomatieke vertegenwoordigingen wereldwijd, "in het licht van van recente ontwikkelingen", zo meldt de Israëlische ambassade in Brussel. "Consulaire diensten zullen niet worden aangeboden."
Wel is er voor Israëliërs in het buitenland een online formulier voorzien waarmee ze het ministerie van Buitenlandse Zaken op de hoogte kunnen houden van hun locatie. (VRT Liveblog)

Shit has hit the fan, denkt Israël. Enfin, zij hebben de shit er in gegooid. Als dit verder escaleert zal er wel een opstoot aan antisemitisme komen.

Shit has hit the fan, denkt Israël. Enfin, zij hebben de shit er in gegooid. Als dit verder escaleert zal er wel een opstoot aan antisemitisme komen.

Wat ook totaal voor niets nodig is, natuurlijk.
Ik denk niet dat het op de gemiddelde Jood zijn voorhoofd staat geschreven wat die denkt.
Stel u voor dat we hier de Marokkaanse ambassade moeten sluiten en Marokkanen hun locatie moeten doorgeven uit vrees dat extreem-rechts iets zou uitspoken nalv het land Marokko aan de andere kant van de Middellandse Zee uitspookt.

nee, je kan enkel hopen dat de gemiddelde mens een verschil kan maken tussen "jood" en "israeli"

wat in het verleden niet is gebleken bij "moslim" en "terrorist"

(met die nuance dat elk Israeli ook niet per sé dader is in dit hoofdstukje geschiedenis, maar het lijkt mij niet alsof er daar veel tégen dit beleid zijn)

Wat ook totaal voor niets nodig is, natuurlijk.
Ik denk niet dat het op de gemiddelde Jood zijn voorhoofd staat geschreven wat die denkt.
Stel u voor dat we hier de Marokkaanse ambassade moeten sluiten en Marokkanen hun locatie moeten doorgeven uit vrees dat extreem-rechts iets zou uitspoken nalv het land Marokko aan de andere kant van de Middellandse Zee uitspookt.
Misschien wel indien Marokko sinds WO II de Berbers behandelt zoals Israël de Palestijnen behandelt, maar Israël ligt dan ook nog eens op een zeer strategische plaats aan de Middellandse Zee pal tussen moslimlanden en de stichting van het land was al behoorlijk omstreden.

Ik moet zeggen, ik vind het (algemeen, niet enkel hier) stilaan akelig worden door het onmiddelijk goedpraten van hamas, hezbollah en nu Iran wanneer Israel acties onderneemt voor hun veiligheid. Straks al qaida en IS nog en het is compleet. Zelfde met het communisme dat schijnbaar terug opkomt (en de geschiedenis te negeren)

Wat nu aan het gebeuren is was kwestie van tijd, dat stond al voor 11 september in de sterren geschreven. Eens loopt de emmer over

Laatst bewerkt:
Ik vind het verrassend dat zoveel militaire toplui zo vlot te treffen waren terwijl die aanval al dagen op voorhand verwacht werd.

Iran zijnde weet je ondertussen toch wel dat Israël voor geen enkel target terugschrikt?
Het is niet pas sinds eergisteren dat ze die toplui zijn beginnen volgen. Zijt maar zeker dat iedereen 24/24 gevolgd/afgeluisterd wordt. Mossad weet bij wijze van spreken wanneer die mannen naar toilet gaan en wat die gegeten hebben.

Ik moet zeggen, ik vind het (algemeen, niet enkel hier) stilaan akelig worden door het onmiddelijk goedpraten van hamas, hezbollah en nu Iran wanneer Israel acties onderneemt voor hun veiligheid. Straks al qaida en IS nog en het is compleet. Zelfde met het communisme dat schijnbaar terug opkomt (en de geschiedenis te negeren)
Wie praat er Hamas, Hezbollah en Iran goed? Kan je die mensen even citeren? Of linken naar artikels of interviews, want blijkbaar niet enkel hier?

Wat nu aan het gebeuren is was kwestie van tijd, dat stond al voor 11 september in de sterren geschreven. Eens loopt de emmer over
Interessante gedachtegang maar ik ben niet helemaal mee.

Nog geen pagina terug werd israel vergeleken met nazi duitsland en hamas met met de joden uit ww2.
De VRT die openlijk een standpunt inneemt tijdens eurosong terwijl dat niet mag als staatsbedrijf
De vele hamasvlaggen aan de huizen, mijn wijk hangt er vol van.
Polarisering die ook in de belgische media vollop bezig is

Het gezond verstand is gewoon weg lijkt het

Nog geen pagina terug werd israel vergeleken met nazi duitsland en hamas met met de joden uit ww2.
De VRT die openlijk een standpunt inneemt tijdens eurosong terwijl dat niet mag als staatsbedrijf

Je lijkt Hamas gelijk te stellen met de Palestijnen als geheel, dan moet je niet afkomen met verwijten als polarisering en gezond verstand. Niemand op de vorige pagina vergeleek Hamas met de Joden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. @shellshock sprak duidelijk over het Palestijnse volk, en gezien het lopende onderzoek naar een mogelijke genocide door Israël zijn die vergelijkingen niet van de pot gerukt.

VRT heeft geen standpunt ingenomen tijdens Eurosong, er waren wel vakbondsacties. Maar ook die waren gericht op vrede en het stoppen van het leed van het Palestijnse volk en helemaal geen steunbetuiging aan Hamas.

De vlaggen kan ik natuurlijk niet factchecken zonder foto's uit je wijk, maar vermoedelijk gaat het ook hier om Palestijnse vlaggen en niet om vlaggen van Hamas. Indien wel, dan is dat natuurlijk schandalig.

Graag bewijzen dmv links en quotes voor dergelijke beweringen.

Dit topic is ondertussen honderden pagina's lang, waar diezelfde personen steevast naar Hamas verwijzen als 'verzetsstrijders', elke actie van Israël veroordelen (zelfs het uitschakelen van Nasrallah), of het normaal vinden dat de VRT het woord terrorisme zelfs niet vermeldt in zijn obituary.

Het is dan ook niet te verwonderen dat zelfs een aanval op militaire installaties en generaals van Iran (een land dat Israël niet erkent en openlijk haar destructie nastreeft) door hen opnieuw afgekeurd wordt als een fout van Israël.

Donald Trump kan weer een belofte in de vuilbak gooien: de president van peace begint stilaan een warmonger te worden. Hij krijgt Oekraïne niet opgelost, Gaza niet en slaagt erin Israel (zo goed als) een nieuwe oorlog te laten starten.

Il faut le faire, mr "Art of the deal".

Donald Trump kan weer een belofte in de vuilbak gooien: de president van peace begint stilaan een warmonger te worden. Hij krijgt Oekraïne niet opgelost, Gaza niet en slaagt erin Israel (zo goed als) een nieuwe oorlog te laten starten.

Il faut le faire, mr "Art of the deal".
Ofwel is de wereld wat ingewikkelder dan hetgeen hij uitkraamde in zijn campagne, wat eerder gericht leek aan een kleuterpubliek.

Ik denk dat een Iran zonder nucleaire wapens wel in ieders voordeel is. Je kan Israël veel verwijten, maar ik snap niet goed hoe je tegen deze specifieke aanval kan zijn.

Ook zo goed als geen burger doden.

Kijkend naar de reactie van Macron (die wel kritisch was over wat ze in Gaza doen), ben ik niet de enige die zo denkt

Laatst bewerkt:
Ik denk dat een Iran zonder nucleaire wapens wel in ieders voordeel is. Je kan Israël veel verwijten, maar ik snap niet goed hoe je tegen deze specifieke aanval kan zijn.

Kijkend naar de reactie van Macron (die wel kritisch was over wat ze in Gaza doen), ben ik niet de enige die zo denkt
Was er maar een internationale deal waarmee iran akkoord was om geen kernwapens te maken en daarop controles toeliet o_O

Ik lees hier toch ook weinig echte kritiek? Wel bedenkingen bij de methodes waarbij weldegelijk burgerslachtoffers gevallen zijn, maar vooral een vrees voor verdere escalatie en ook hier weer het bestendigen van een cyclus van wederzijdse haat en geweld.

Ik heb de vlag van Hamas moeten opzoeken om te weten hoe ze eruit zag. Nog nooit hier in België die vlag zien hangen, maar wij zullen in verschillende wijken wonen. Of... het gezond verstand is inderdaad ver weg bij sommigen *kuch* hier.

Ik vind het evengoed akelig dat alles wat Israël doet aanzien wordt als standaard gezond verstand 🤷‍♂️ De acties tegen Iran kan ik begrijpen, de initiële inval in Gaza ook.

Maar die kutparaplu van "ja maar we willen nooit meer slachtoffer worden van een 2e holocaust" gebruiken om een bevolking van pakweg 2 miljoen mensen continu van de ene kant van het land naar de andere kant te drijven, onder druk van bombardementen, grondaanvallen en het ontzeggen van alle voedselhulp, medische hulp en weet ik veel wat nog allemaal hangt me ook vierkant de kloten uit.
Er zijn uitspraken van extreemrechts in Israël - die daar trouwens vrolijk in de regering zitten - die als ze hier zouden gedaan worden door pakweg Tom Van Grieken zouden lijden tot collectieve oproepen om die mens op te knopen aan de hoogste boom wegens niet meer passend in de 21e eeuw.
Dat gecombineerd met het feit dat er wel meewarig over gedaan kan worden over het feit dat in Syrië/Iran/... er personen aan de macht zijn die een wetgeving hebben gebaseerd op de Koran. Tegelijkertijd zit Netanyahu enkel nog in zijn zetel door het samenwerken met extremistische religieuze partijen waar we hier evengoed onze neus voor zouden ophalen.

Er is nul objectiviteit in heel die acties, en het wordt gretig uitgebuit. En dan nog vooral door Netanyahu die er alle belang bij heeft dat het allemaal zo lang mogelijk uitgesponnen wordt.

En je mag er gif op innemen dat het conflict in Gaza nu weer naar de achtergrond gaat verdwijnen, waarbij ze vrolijk verder gaan met het koloniseren van hele stukken grond en mensen gaan verdrijven naar waar ze willen. Om dan binnen x aantal jaar weer verbaasd te zijn dat er àlweer een nieuwe lichting extremisten klaarstaat die nooit niets anders heeft gezien dan Israëlische soldaten, tanks en vliegtuigen die alles wat er is hebben vernietigd, liefst nog gecombineerd met x aantal familieleden die ze vanonder het puin hebben mogen trekken.

Het is een straat zonder eind, waarin geen enkele partij het gelijk aan zijn kant heeft, hoezeer ze het ook claimen.

Ik heb de vlag van Hamas moeten opzoeken om te weten hoe ze eruit zag. Nog nooit hier in België die vlag zien hangen, maar wij zullen in verschillende wijken wonen. Of... het gezond verstand is inderdaad ver weg bij sommigen *kuch* hier.
Ik vermoed dat hij de Hamas en Palestina/Palestijnen als synoniem gebruikt.

Terug
Bovenaan