Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Westerse betogers die naar Egypte gevlogen zijn "voor hun mars naar Gaza" uit te voeren zijn blijkbaar door de lokale bevolking aangevallen. De Egyptenaren moeten niet teveel weten van hun mars gedoe of een grensopening met Palestina. Het toont de wereldvreemdheid van die betogers ook aan, ze dachten daar precies met open armen ontvangen te worden in Egypte.

Ik vond het ook een beetje naïef om te denken dat het een goed idee is om zo'n mars in Egypte te organiseren. Wat moeten die hebben gezopen om daarmee op de proppen te komen?

Ik vond het ook een beetje naïef om te denken dat het een goed idee is om zo'n mars in Egypte te organiseren. Wat moeten die hebben gezopen om daarmee op de proppen te komen?
Hopeloos naïef om een theocratie binnen te wandelen en een democratie te verwachten.
Het is een ander type onthaal dan hetgene Greta kreeg, met warme dekens en sandwiches.

Hier een meer neutrale bron ipv wat rechtse rage tweets; https://apnews.com/article/egypt-li...topped-rafah-f4b4c4775efb0c5afba1ef4acc5b5f98

Lijkt eerder vanuit de overheid zelf gepusht te worden maar natuurlijk is ook de eyptische maatschappij evengoed serieus verdeeld. Denk al gewoon terug aan arabische lente en het verdrijven en arresteren van moslimbroederschap. Ik vermoed dat meer mensen daar tegen Israel zijn en voor palestina maar dat je ook daar een harde kern amokmakers hebt die zulke vredesprotesten uit elkaar slaan.

Net zoals we in Europa geven om Oekraïne, maar we gaan wel niet te actief helpen want we willen niet rechtstreeks in conflict komen met Rusland, het mag ook allemaal niet te veel kosten en een paar Oekraïeners willen we wel opvangen maar nu ook weer niet te veel ...

Kan je dat ook eens concreet maken? Wie weegt er hier met twee maten en gewichten? Kan je dat eens staven met namen en citaten? De verdedigers van Hamas en de acties op 7 oktober heb ik hier na anderhalf jaar nog altijd niet gezien.
Een bewering hoeft geen aanval te zijn op forumleden. Zo zei ik eens dat ik antizionisme zie als een ideologie die discrimineert tegenover Joden en toen nam je dat ook persoonlijk op, wat geheel mijn intentie niet was.

Als ik stel dat men met twee maten en gewichten weegt denk ik niet aan specifieke uitspraken die hier worden gedaan maar hoe de media en de samenleving in het algemeen omgaat met dit conflict.

Desalniettemin, je spreekt zelf over "Israëlische politici die niet minder religieus, niet minder extremistisch, en niet minder uit zijn op bloed dan de leiders van Hamas."

Ik geloof inderdaad dat deze manier van denken een totale misvatting is, maar ook wijdverspreid. Eén die enkel te begrijpen valt wanneer men andere standaarden gebruikt voor Israëli en Arabieren.

Ik haal een bron aan: journalisten zonder grenzen.org. De Freedom of Press-index is niet controversieel en wordt door zowat iedereen aangenomen. Israël staat op plaats 112 van de 180 landen. Op de kaart is dat tussen oranje en rood, landen boven hen zijn: Zuid-Sudan, Haïti, Bolivia, Nepal, en zelfs 40 plaatsen hoger Hongarije (een land dat je niet zo omschrijven als "persvrij"). Hoe kom je er dan bij dat persvrijheid gewaarborgd en levendig is? Heb je daar ook maar énige onderbouwing voor?

Israëli die kritiek uiten op de Israëlische regering of op de oorlog worden niet monddood gemaakt maar worden zelfs hier geciteerd met links naar de engelstalige versie van de Israëlische kranten. Soms staart de waarheid mensen aan in hun gezicht maar geloven we toch liever wat een autoriteit zegt.

De score reflecteert ook niet de persvrijheid in Israël zelf. Israël wordt ook verantwoordelijk gesteld voor de dood van journalisten in oorlogsgebied.

The 20-place fall of Israel (112nd) is due to the actions of the Israel Defence Forces in the Palestinian Territories – actions that used to be given a separate ranking in the index under the label of “Israel extraterritorial”. During Operation “Pillar of Defence” in November 2012, IDF deliberately targeted journalists and buildings housing media that are affiliated to Hamas or support it.

Ik kan je niet goed plaatsen... je bent een erg duidelijke verdediger van Israël, en minimaliseert in heel veel gevallen het ene, en maximaliseert het andere. Ook nu weer, je schrijft dat er "op basis van absluut terechte aantijgingen" wordt verwezen naar een soort politiestaat. Als de aantijgingen terecht zijn, is de conclusie dat toch ook? Nergens staat er politiestaat, er staat wel dat de persvrijheid (erg) beperkt is sinds 2023, dat de propagandamachine volle bak draait, dat er een internationaal arrestatiebevel is tegen Netanyahu in een zaak rond oorlogsmisdaden, dat Gaza wordt uitgehongerd, dat burgers gedood worden door soldaten, dat internationale druk niet helpt, dat politici zelf oproepen tot etnische zuivering en die protesten aanvuren, dat Netanyahu zijn kaart met een Israël zonder Palestina laat zien... Al die zaken staan vast en zijn terecht. Dan verzin je het woordje 'politiestaat' en zeg je: ja, maar het is niet dàt. Niemand heeft dat woord gebruikt? Maar het is wel wat het is. En het stinkt heel hard naar een ultranationalistische, extreemrechtse, populistische semi-democratische dictatuur.

Zelfs al zijn al de zaken die je opnoemt waar, op het einde van de rit maakt dit niet zo veel uit. Israël heeft een buur die er op uit is om zoveel mogelijk Joden af te maken en deze zal nooit, nimmer, Israël erkennen net zoals de meeste landen in die regio dat niet direct zullen doen.

Kritiek kon je ook uiten op de Amerikanen tijdens WO2. Moest Dresden gebombardeerd worden, nee. Was er een meer proportionele optie dan Hiroshima en Nagasaki plat gooien, misschien wel ja. Maar het feit was dat er een overwinning behaald moest worden.

Israël hoeft niet perfect te zijn. En de natie die Gazanen eerst opbelt om ze te waarschuwen dat ze hun flatgebouw gaan platbombarderen, is geen genocide aan het plegen. Hoeveel we dat ook blijven herhalen.

Het belang van kolonisatie en 'apartheid' als aanleiding is mijns inziens klein, maar zelfs al was het de hoofdreden, is dat evenmin relevant. Een groepering die uitroept dat het een volk wil afmaken, dat een pogrom uitvoert en woord bij daad stelt, heeft geen bestaansrecht. Het idee alleen al om onderhandelingen met Hamas te verdedigen is totaal absurd.

Waarom steun ik israël? Wel, wat zegt de VRT vandaag over de aanvallen tussen Israël en Iran. Iran, een land dat openlijk uitroept tot de vernietiging van Israël en mee de aanval van 7 oktober plande:

Tientallen mensen kwamen om het leven, honderden anderen raakten gewond. Ook verschillende hooggeplaatste figuren binnen het Iraanse regime en nucleaire wetenschappers werden gedood.

De aanval bleef niet onbestraft, en op zijn beurt heeft Iran aanvallen op Israël uitgevoerd - onder de codenaam 'Operation Severe Punishment'. Daarbij kwamen 3 mensen om het leven, tientallen anderen raakten gewond.

Men vermeldt niet dat Israël enkel militaire doelwitten had, en bijna alle aanvallen van Iran stedelijke centra bombardeerden. Een oorlogsmisdaad dus, maar niet relevant in deze context blijkbaar.

Tweede artikel met de volgende klinkende titel:

Had Israël het recht om Iran aan te vallen? "Dit is geen zelfverdediging, maar vermomming van illegale agressie"

Waarin een docent komt uitleggen dat dit toch écht, écht niet mag volgens het internationaal recht hoor.

We zijn hier gewoon het noorden kwijt geraakt. Verloren tussen een naïef pacifisme en een soort antizionistisch activisme dat Israël beschouwt als de blanke kolonist in een globaal conflict.

Ik verdedig Israël niet omdat het perfect is. Ook niet omdat Israël al bij al 'beter' of 'democratischer' zou zijn dan de andere landen in de regio. Israël steunen is gewoon de enige juiste en realistische houding. Steun die daarom niet onvoorwaardelijk hoeft te zijn.

Laatst bewerkt:
Een bewering hoeft geen aanval te zijn op forumleden. Zo zei ik eens dat ik antizionisme zie als een ideologie die discrimineert tegenover Joden en toen nam je dat ook persoonlijk op, wat geheel mijn intentie niet was.
Hard pass. Hier hebben we het al eens uitgebreid over gehad. Stop met proberen linken van anti zionisme aan antisemetisme. The framing will not work.
Desalniettemin, je spreekt zelf over "Israëlische politici die niet minder religieus, niet minder extremistisch, en niet minder uit zijn op bloed dan de leiders van Hamas."

Ik geloof inderdaad dat deze manier van denken een totale misvatting is, maar ook wijdverspreid. Eén die enkel te begrijpen valt wanneer men andere standaarden gebruikt voor Israëli en Arabieren.
Er zijn letterlijk keer op keer citaten van Ben Gvir of Smotrich gepost… waarom zou dit plots niet problematisch zijn?
Israëli die kritiek uiten op de Israëlische regering of op de oorlog worden niet monddood gemaakt maar worden zelfs hier geciteerd met links naar de engelstalige versie van de Israëlische kranten. Soms staart de waarheid mensen aan in hun gezicht maar geloven we toch liever wat een autoriteit zegt.

De score reflecteert ook niet de persvrijheid in Israël zelf. Israël wordt ook verantwoordelijk gesteld voor de dood van journalisten in oorlogsgebied.
Ze worden geciteerd! En… dan? De realiteit van media onderdrukking gaat over de structurele asymmetrie… en ja idd. Je gaat mij niet wijsmaken dat ze journalisten niet bewust targeten in Gaza. Ze zijn 100% verantwoordelijk.

Grappig ook hoe je express het woordje oorlogsgebied toevoegt. Je kan dat weglaten hoor. Ze vermoorden gewoon journalisten. Full stop. Van minimaliseren gesproken.
Zelfs al zijn al de zaken die je opnoemt waar, op het einde van de rit maakt dit niet zo veel uit. Israël heeft een buur die er op uit is om zoveel mogelijk Joden af te maken en deze zal nooit, nimmer, Israël erkennen net zoals de meeste landen in die regio dat niet direct zullen doen.
Dus: context maakt geen reet uit. Dat weten we ondertussen al.
Kritiek kon je ook uiten op de Amerikanen tijdens WO2. Moest Dresden gebombardeerd worden, nee. Was er een meer proportionele optie dan Hiroshima en Nagasaki plat gooien, misschien wel ja. Maar het feit was dat er een overwinning behaald moest worden.
Wat een totaal absurd argument? What happend to “het doel heiligt nooit de middelen”? Je ziet de hypocrisie hier toch in mag ik hopen? Oorlogsmisdaden rechtvaardigen voor een overwinning… als het maar voor de “juiste” kant is.
Israël hoeft niet perfect te zijn. En de natie die Gazanen eerst opbelt om ze te waarschuwen dat ze hun flatgebouw gaan platbombarderen, is geen genocide aan het plegen. Hoeveel we dat ook blijven herhalen.
Genocide, of hoe je het ook wilt noemen om alles te minimaliseren draait om intentie en systematiek… niet of ze “opgebeld” waren. Hoe lief ook zeg!

“Hallo madam, seg we gaan jullie misschien vermoorden he! Maakt dat je weg bent en achteraf… niet klagen he!”.
Het belang van kolonisatie en 'apartheid' als aanleiding is mijns inziens klein, maar zelfs al was het de hoofdreden, is dat evenmin relevant. Een groepering die uitroept dat het een volk wil afmaken, dat een pogrom uitvoert en woord bij daad stelt, heeft geen bestaansrecht. Het idee alleen al om onderhandelingen met Hamas te verdedigen is totaal absurd.
Eh irrelevant? Het bestaan van Israël is RECHTSTREEKS verbonden met koloniale praktijken en apartheid. Geen idee of ik dit serieus moet nemen?
We zijn hier gewoon het noorden kwijt geraakt. Verloren tussen een naïef pacifisme en een soort antizionistisch activisme dat Israël beschouwt als de blanke kolonist in een globaal conflict.
Daar een karikatuur van maken is niet nodig hoor. Het (post)koloniaal gedrag van Israël wordt letterlijk bestudeerd door academici. Dit zijn ook gewoon pure empirische feiten he: Nakba, segregatie in wetgeving, landonteigeningen, checkpoints, vergunningen, kleurcodes, etc. Hoe hard je dat ook probeert weg te wuiven of irrelevant te maken.

Neen.

Kritiek gaan minimaliseren tot activisme is ook echt heel heel zwak haha. Het proberen te herleiden naar een overdreven emotionele houding of iets dergelijks… zwak.

Je vermijdt echt bewust om de inhoudelijke kern te benoemen of erger… erkennen: er is een structurele overheersing, waarin Israël zich de facto als koloniale macht gedraagt.
Ik verdedig Israël niet omdat het perfect is. Ook niet omdat Israël al bij al 'beter' of 'democratischer' zou zijn dan de andere landen in de regio. Israël steunen is gewoon de enige juiste en realistische houding. Steun die daarom niet onvoorwaardelijk hoeft te zijn.
Je persoonlijke voorkeur, en dus totaal niet neutrale houding of “push backer houding”, hoef je echt niet te gaan verpakken als realistisch hoor. Alsof jij objectief, rationeel of plots moreel superieur bent.

Waarom is dat de juiste houding? Verduidelijk. Hun democratie (lees: etnocratie)? Zelfverdediging? Cultureel? Strategisch?

Koloniale regimes waren vroeger ook realistisch om te steunen. Apartheid Zuid-Afrika was ook ooit de enige “stabiele” macht in zijn regio, volgens sommigen. Je hoeft het woordje realistisch niet te verpakken hoor. Zeg gewoon wat je bedoeld:
Wie macht heeft, moet je steunen.

Wat betreft Iran: lachwekkend hoe mensen hierop reageren en dit verdedigen met de meest absurde argumenten en “toevallig” historische contexten negeren. Dat zal voor vanavond zijn, aangezien ik met verlof ben en typen op een gsm een bitch is :p

Ik geloof je van geen kanten dat dat je intentie niet was. Je was vorig jaar al gewezen op je foute gebruik van de term, waarna je gas terugnam, om dan recent het toch gewoon weer te herhalen. Klassieke techniek om de andere kant monddood te maken.
Als ik stel dat men met twee maten en gewichten weegt denk ik niet aan specifieke uitspraken die hier worden gedaan maar hoe de media en de samenleving in het algemeen omgaat met dit conflict.
Neen, je komt af met vage beschuldigingen en veralgemeningen, waardoor de mensen die je viseert zich niet kunnen verdedigen of er niet kan gefactcheckt worden.

Je gelooft. Dat is inderdaad het probleem. Feiten tellen niet, autoriteiten zijn niet van tel. Het gaat hier louter en alleen om een ideologisch geloof. En het is OK dat je er een ander wereldbeeld op na houdt, maar het is niet OK om de werkelijkheid te ontkennen en desinformatie te verspreiden.

Een Ben-Gvir is leider van een extremistische ultra-orthodoxe partij en aanhanger van het Kahanisme, dat streeft naar een Joodse theocratie en het invoeren van de oude Joodse religieuze wetten (vergelijkbaar met de Sharia dus). Veel religieuzer wordt het niet hoor. Dit is de man die een portret hangen had van Baruch Goldstein, een terrorist die 29 Palestijnen heeft vermoord. Ben-Gvir roept zowat dagelijks op om nog harder toe te slaan in Gaza, nog meedogenlozer de Palestijnse bevolking aan te pakken - ook al worden ze nu al verdacht van genocide - en is al heel zijn politieke carrière aan het oproepen om Gaza etnisch te zuiveren. Als bevoegde minister voor de gevangenissen is zijn repliek op de kritiek dat Palestijnse gevangenen er verschrikkelijk behandeld worden dat als het aan hem zou liggen hij ze allemaal de doodstraf zou geven.

Tegen Netanyahu en Gallant lopen aanhoudingsbevelen wegens oorlogsmisdaden.

De feiten zijn wat ze zijn, als je er voor kiest om desondanks toch te geloven dat zelfs op individueel niveau er geen vergelijk mogelijk is, dan is het duidelijk wie er met 2 maten en gewichten weegt hier hoor.

Opnieuw. De feiten zijn wat ze zijn. Als jij onafhankelijke autoriteiten aan de kant wil schuiven en liever je buikgevoel volgt is dat jouw goed recht, maar dat zet de geloofwaardigheid van je argumenten op dezelfde hoogte als die van de vaccinwappies.

De Israëlische regering is al meer dan een jaar bezig met een onwettige (ze zijn door rechters al meermaals teruggefloten) boycot van Haaretz omwille van hun kritiek op de regering. De waarheid staart je inderdaad in gezicht, maar dan moet je wel willen kijken natuurlijk.

Het CJP heeft van 17 gedode journalisten vastgesteld dat ze doelbewust vermoord zijn. https://cpj.org/2023/10/journalist-casualties-in-the-israel-gaza-conflict/

En de natie die Gazanen eerst opbelt om ze te waarschuwen dat ze hun flatgebouw gaan platbombarderen, is geen genocide aan het plegen. Hoeveel we dat ook blijven herhalen.
Al herhaaldelijk hebben we het hier gehad over de evacuatiebevelen van Israël. Herhaaldelijk is al aangetoond dat die er vooral zijn voor apologeten zoals jij, en niet om burgerslachtoffers te vermijden. De Palestijnen worden niet opgebeld (lol), er wordt niet elke keer gewaarschuwd, de waarschuwingen worden vaak verstuurd op een manier dat ze de mensen niet kunnen bereiken, of veel te laat zodat mensen niet op tijd kunnen vluchten, vluchtroutes worden bewust geviseerd, enzovoort. Er is een reden (enfin, er zijn veel redenen) waarom Israël in verdenking staat voor genocide, waarom hun leiders gezocht worden voor oorlogsmisdaden.

De bewering dat Israël zeker geen genocide kan uitvoeren, dient met alle bewijslast die er op wijst dat ze dat wel aan het doen zijn, hard gemaakt worden.
Een groepering die uitroept dat het een volk wil afmaken, dat een pogrom uitvoert en woord bij daad stelt, heeft geen bestaansrecht.
Dan heeft de Israëlische regering dus ook geen bestaansrecht? Knap staaltje van twee maten, twee gewichten alweer.

Shin Bet chief Ronen Bar warned Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu that Israeli Jewish terror “fans the flames” of Palestinian terror, according to a report by Israeli online outlet Ynet News.

Bar reportedly made the comments ahead of the weekend’s two shooting attacks, which left one Palestinian dead after an attack by armed settlers in the West Bank village of Burqa and one Israeli patrolman dead in Tel Aviv in what is a suspected terror attack.

Uit de mond van de Shin Bet, enkele maanden voor oktober 2023. Je blijft gewoon alle context minimaliseren zodat je Israël kan vrijpleiten. Jammer.

Ik geloof je van geen kanten dat dat je intentie niet was. Je was vorig jaar al gewezen op je foute gebruik van de term, waarna je gas terugnam, om dan recent het toch gewoon weer te herhalen. Klassieke techniek om de andere kant monddood te maken.
Er is gewoon geen intentie. Net als toen geloof ik vandaag dat antizionisme haar wortels heeft in een historische vergissing en neerkomt op discriminatie tegenover Joden. Als jij je persoonlijk aangevallen voelt door iemand met een andere mening lijkt mij dat voornamelijk iets waar jij aan moet werken.

Het enige dat ik heb erkent is dat veel mensen zich vandaag identificeren als antizionist enkel omdat ze kritiek hebben op de regering van Israël. Maar ik ga mijn betoog niet continu aanpassen omdat één groep de definitie van een woord niet begrijpt.

Een Ben-Gvir is leider van een extremistische ultra-orthodoxe partij en aanhanger van het Kahanisme, dat streeft naar een Joodse theocratie en het invoeren van de oude Joodse religieuze wetten (vergelijkbaar met de Sharia dus). Veel religieuzer wordt het niet hoor. Dit is de man die een portret hangen had van Baruch Goldstein, een terrorist die 29 Palestijnen heeft vermoord. Ben-Gvir roept zowat dagelijks op om nog harder toe te slaan in Gaza, nog meedogenlozer de Palestijnse bevolking aan te pakken - ook al worden ze nu al verdacht van genocide - en is al heel zijn politieke carrière aan het oproepen om Gaza etnisch te zuiveren. Als bevoegde minister voor de gevangenissen is zijn repliek op de kritiek dat Palestijnse gevangenen er verschrikkelijk behandeld worden dat als het aan hem zou liggen hij ze allemaal de doodstraf zou geven.
Kahan zijn partij en Kahanistische bewegingen werden verbannen in Israël omdat het illegale terroristische organisaties zijn. Ben-Gvir zijn partij haalt een luttele 5 procent van de zetels. Een paar weken terug poseert een belangrijk Vlaams Belang lid met een Verdinaso vlag en die partij haalt meer dan 20%. Moet ik nu concluderen dat een vijfde van het Vlaams Parlement Nazis zijn?

Tegen Netanyahu en Gallant lopen aanhoudingsbevelen wegens oorlogsmisdaden.
Wil nog niet zeggen dat ze schuldig zijn.

Verder heeft het ICJ nooit beweerd dat er aanwijzingen zijn dat Israël zich schuldig maakt aan genocide:

De Israëlische regering is al meer dan een jaar bezig met een onwettige (ze zijn door rechters al meermaals teruggefloten) boycot van Haaretz omwille van hun kritiek op de regering. De waarheid staart je inderdaad in gezicht, maar dan moet je wel willen kijken natuurlijk.
Een boycot die zich beperkte tot regeringsmiddelen die teruggefloten werd door het gerechtshof. Dat verandert inderdaad niets aan mijn mening.

Het CJP heeft van 17 gedode journalisten vastgesteld dat ze doelbewust vermoord zijn. https://cpj.org/2023/10/journalist-casualties-in-the-israel-gaza-conflict/
Het CJP veroordeelde ook de dood van 'journalist' Hassan Aslih die op 7 oktober te zien was met een granaat in zijn handen. Een foto waar hij een kus krijgt van Yahya Sinwar kan je ook online vinden. Een blauwe vest aantrekken zorgt er niet voor dat je geen legitiem doelwit bent. Voor elke doelbewust gedode journalist zal het IDF beweren dat het een militant was.

https://cpj.org/2023/10/journalist-casualties-in-the-israel-gaza-conflict/
Al herhaaldelijk hebben we het hier gehad over de evacuatiebevelen van Israël. Herhaaldelijk is al aangetoond dat die er vooral zijn voor apologeten zoals jij, en niet om burgerslachtoffers te vermijden. De Palestijnen worden niet opgebeld (lol)

Of geloof je dat dit gesprek in scene is gezet door twee acteurs?

er wordt niet elke keer gewaarschuwd, de waarschuwingen worden vaak verstuurd op een manier dat ze de mensen niet kunnen bereiken, of veel te laat zodat mensen niet op tijd kunnen vluchten, vluchtroutes worden bewust geviseerd, enzovoort. Er is een reden (enfin, er zijn veel redenen) waarom Israël in verdenking staat voor genocide, waarom hun leiders gezocht worden voor oorlogsmisdaden.

Israël is niet verantwoordelijk om er voor te zorgen dat elke burger de tijd heeft om zich te begeven naar een veilig gebied. Dit zijn bijkomende maatregelen die dienen om burgerslachtoffers te minimaliseren.

De bewering dat Israël zeker geen genocide kan uitvoeren, dient met alle bewijslast die er op wijst dat ze dat wel aan het doen zijn, hard gemaakt worden.

Een peiling vorig jaar onder Midden Oosten experts stelde de vraag of ze de militaire actie van Israël zouden karakteriseren als een genocide waarop maar 34% ja antwoordde.

bron: https://criticalissues.umd.edu/sites/criticalissues.umd.edu/files/Spring 2024 MESB Results.pdf

Dan heeft de Israëlische regering dus ook geen bestaansrecht? Knap staaltje van twee maten, twee gewichten alweer.

Als de regering van Israël te vergelijken was met die in Gaza, wat jij dus beweert, dan zouden 2 miljoen Gazanen al een jaar en een half geleden afgeslacht zijn. Om nog maar te zwijgen van die in de West Bank en Israël zelf die om één of andere reden niet getarget worden in de genocide. Be real.

Maar geeft de Egyptische bevolking dan niet om Gaza?
Misschien willen ze in Egypte gewoon "neutraal" blijven en niet geassocieerd worden met "Hamas sympthatisanten" om zo conflicten met Israel te vermijden. Ze zijn al eens betrokken geweest in gevechten met Israel in het verleden en dat is hun niet zo goed bevallen. Zijn één van de meer stabielere regimes in de regio en willen het misschien ook liever zo houden ipv zich met buitenlandse conflicten te mengen.

Een peiling vorig jaar onder Midden Oosten experts stelde de vraag of ze de militaire actie van Israël zouden karakteriseren als een genocide waarop maar 34% ja antwoordde.

bron: https://criticalissues.umd.edu/sites/criticalissues.umd.edu/files/Spring 2024 MESB Results.pdf
Dit is wel misleidend. De peiling is geen ja-nee vraag maar biedt een spectrum aan antwoorden aan. Uit de meest recente ondervraging (februari 2025) blijkt dat 46% de militaire campagne van Israël als genocide omschrijft en 36% als lijkend op genocide.

Zo'n 16% deelt jouw onomwonden mening dat het geen genocide is.

GnWkK3HWsAEUg91

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan