Ik moet zeggen, ik vind het (algemeen, niet enkel hier) stilaan akelig worden door het onmiddelijk goedpraten van hamas, hezbollah en nu Iran wanneer Israel acties onderneemt voor hun veiligheid. Straks al qaida en IS nog en het is compleet. Zelfde met het communisme dat schijnbaar terug opkomt (en de geschiedenis te negeren)
Wat nu aan het gebeuren is was kwestie van tijd, dat stond al voor 11 september in de sterren geschreven. Eens loopt de emmer over
Ik vind het evengoed akelig dat alles wat Israël doet aanzien wordt als standaard gezond verstand

De acties tegen Iran kan ik begrijpen, de initiële inval in Gaza ook.
Maar die kutparaplu van "ja maar we willen nooit meer slachtoffer worden van een 2e holocaust" gebruiken om een bevolking van pakweg 2 miljoen mensen continu van de ene kant van het land naar de andere kant te drijven, onder druk van bombardementen, grondaanvallen en het ontzeggen van alle voedselhulp, medische hulp en weet ik veel wat nog allemaal hangt me ook vierkant de kloten uit.
Er zijn uitspraken van extreemrechts in Israël - die daar trouwens vrolijk in de regering zitten - die als ze hier zouden gedaan worden door pakweg Tom Van Grieken zouden lijden tot collectieve oproepen om die mens op te knopen aan de hoogste boom wegens niet meer passend in de 21e eeuw.
Dat gecombineerd met het feit dat er wel meewarig over gedaan kan worden over het feit dat in Syrië/Iran/... er personen aan de macht zijn die een wetgeving hebben gebaseerd op de Koran. Tegelijkertijd zit Netanyahu enkel nog in zijn zetel door het samenwerken met extremistische religieuze partijen waar we hier evengoed onze neus voor zouden ophalen.
Er is nul objectiviteit in heel die acties, en het wordt gretig uitgebuit. En dan nog vooral door Netanyahu die er alle belang bij heeft dat het allemaal zo lang mogelijk uitgesponnen wordt.
En je mag er gif op innemen dat het conflict in Gaza nu weer naar de achtergrond gaat verdwijnen, waarbij ze vrolijk verder gaan met het koloniseren van hele stukken grond en mensen gaan verdrijven naar waar ze willen. Om dan binnen x aantal jaar weer verbaasd te zijn dat er àlweer een nieuwe lichting extremisten klaarstaat die nooit niets anders heeft gezien dan Israëlische soldaten, tanks en vliegtuigen die alles wat er is hebben vernietigd, liefst nog gecombineerd met x aantal familieleden die ze vanonder het puin hebben mogen trekken.
Het is een straat zonder eind, waarin geen enkele partij het gelijk aan zijn kant heeft, hoezeer ze het ook claimen.