Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Perspectief van een Belgisch-Lebanese journaliste

Bevestigt wat een Lebanese kennis van mij al zei, zeer veel angst onder de bevolking momenteel na die terreuraanval.
Ook wel een heel éénzijdige visie op de gebeurtenissen van de afgelopen periode. Geen woord over de raketaanvallen van Libanon op Israël en de achtergrond van de recente beeper setup. Israël had ook zoals Libanon gewoon een reeks raketten kunnen afvuren op Libanon en honderden burgerslachtoffers kunnen maken. Nu zijn ze voor een kleinschalige gerichte operatie gegaan waarbij het aantal burgerslachtoffers weer geminimaliseerd is.

Ook wel een heel éénzijdige visie op de gebeurtenissen van de afgelopen periode. Geen woord over de raketaanvallen van Libanon op Israël en de achtergrond van de recente beeper setup. Israël had ook zoals Libanon gewoon een reeks raketten kunnen afvuren op Libanon en honderden burgerslachtoffers kunnen maken. Nu zijn ze voor een kleinschalige gerichte operatie gegaan waarbij het aantal burgerslachtoffers weer geminimaliseerd is.
Israel vuurt constant aanvallen op Libanon uit en maakt veel meer burgerslachtoffers dan Hezbollah.

In feite meer dan 4 keer zo veel als Hezbollah sinds 7 oktober.

Israel vuurt constant aanvallen op Libanon uit en maakt veel meer burgerslachtoffers dan Hezbollah.
In feite 4 keer zo veel als Hezbollah sinds 7 oktober.
1/ Dat zijn raketaanvallen op militaire doelwitten, ze sturen geen raketten naar het centrum van Beirut of op burgerdoelwitten (tenzij een precisie-aanval om kopstukken van de militaire groepering te elimineren).
2/ Dat het slachtofferaantal hoger ligt in Libanon komt doordat ze geen afweersysteem of verweer hebben tegen die raketten (toch niet van dat niveau dat Israël heeft).

1/ Dat zijn raketaanvallen op militaire doelwitten, ze sturen geen raketten naar het centrum van Beirut of op burgerdoelwitten (tenzij een precisie-aanval om kopstukken van de militaire groepering te elimineren).
2/ Dat het slachtofferaantal hoger ligt in Libanon komt doordat ze geen afweersysteem of verweer hebben tegen die raketten (toch niet van dat niveau dat Israël heeft).

Ze hebben letterlijk Beiroet de laatste dagen verschillende malen gebombardeerd. Wanneer heeft Hezbollah raketten naar het centrum van Tel Aviv gestuurd?
Niet alleen ligt het aantal burgerslachtoffers hoger in Libanon, maar valt Israël het ook 5x zo veel aan als andersom. Maar uiteraard heeft enkel Israel het recht zich te verdedigen.

Ze hebben letterlijk Beiroet de laatste dagen verschillende malen gebombardeerd.
Militaire doelwitten, geen burgerdoelwitten.
Kijk hier bijv. een recente raketaanval van Hezbollah naar een voetbalplein in Israël met 12 doden (waaronder kinderen). Daar was geen enkel militair doelwit aan verbonden, dat is gewoon een terroristische raketaanval om burgerslachtoffers te maken. Dat kan je niet vergelijken met de gerichte raketaanvallen die Israël uitvoert op militaire Libanese doelwitten.

Kijk hier bijv. een recente raketaanval van Hezbollah naar een voetbalplein in Israël met 12 doden (waaronder kinderen). Daar was geen enkel militair doelwit aan verbonden, dat is gewoon een terroristische raketaanval om burgerslachtoffers te maken. Dat kan je niet vergelijken met de gerichte raketaanvallen die Israël uitvoert op militaire Libanese doelwitten.

Daar is destijds uitgebreid over gerapporteerd dat het uitzonderlijk was en het is helemaal niet zeker dat dat met opzet was.

Zowel op dat moment als tot op heden heeft Israël een veelvoud aan burgerslachtoffers gemaakt in Libanon ivm omgekeerd.

Overigens willen de lokale autoriteiten in het gebied van dat voetbalveld zichzelf niet eens als Israëlisch benoemd zien.

Het zou u imo sieren om toe te geven dat die scheve pedofiel/terrorist vergelijking nergens op slaat en alleen maar afleidt van de discussie maar soit.
Die vergelijking gaat gewoon op. Geen idee waarom je hier insinueert dat het zodanig van de pot gerukt zou zijn 'dat het mij zou sieren om toe te geven...'.
Avondland vond het niet goed om Hezbollah af te schilderen als terroristen "omdat ze ook civiele zaken deden".
Ik zeg dat het hoofdzakelijk terroristen blijven, ook al doen ze wat andere zaken erbij (waar ze overigens eigenbelang bij hebben).
Net zoals we bij het refereren naar een pedofiel die ook een goede huisvader was, we niet telkens genuanceerd die goede huisvader gaan vermelden.

De klassieker onder dat cliché thema is trouwens "Hitler was nog zo slecht niet, hij bouwde goede autosnelwegen voor het land".
Wel kijk, nee, hij was gewoon slecht.

In het artikel dat @StevenFM post over de ‘doelgerichte’ beeper aanval:
Wat komt een ongecheckt artikel met subjectieve uitspraken van 1 persoonlijk betrokken persoon hier doen?
Het zou jullie sieren om dergelijke argumentatie weg te houden van p&a.
Anders kan ik hier 100 artikels komen posten met persoonlijke verhalen en visies van Israëlische burgers, wat even waardeloos zou zijn.

Laatst bewerkt:
Het is uiteindelijk een mysterie wie die beepers uiteindelijk vast had. Waren dat mensen die effectief de wapens opnamen die een effectief gevaar vormden voor de Israëlische staat, of was het grote doel vooral om golf van angst te sturen doorheen Libanon?
Beiden kunnen tegelijkertijd toch? Gerichte aanval over heel Libanon specifiek tegen militanten, en tonen dat Hezbollah overal kan geraakt worden en dus maar beter het noorden van Israël gerust laat.

Als een gerichte aanval tegen 3000 persoonlijke devices van Hezbollah militanten, die slechts een kleine lading explosieven bevatten, veroordeeld wordt als ontoelaatbaar want "er zouden ook enkele burgers getroffen kunnen worden die op dat moment toevallig die beeper van de militant in hun hand hebben"...
Ja dan vind ik het normaal dat Israël zich op de duur minder en minder van de publieke opinie van een bepaalde groep aantrekt. Want alles wat ze doen, resulteert sowieso in outrage.
Iets wat ik in dit topic maar al te goed opmerk.

En met betrekking tot die opmerking van die journaliste over "Hezbollah is ingebed in de maatschappij". Dat kan wel zijn, maar het blijven terroristen.
Zoals eerder al gezegd, en zoals gewoonlijk straal genegeerd:

"Australië en UK beschouwen Hezbollah in zijn geheel als terroristische organisatie.
Net als Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Tjechië, Slovenië, Litouwen, en inderdaad Verenigde Staten, Canada, etc.

Om nog niet te beginnen over de uitspraken van de nummer 2 van Hezbollah: "Structurally, Hezbollah does not distinguish between its political/social activities within Lebanon and its military/jihad activities against Israel. Hezbollah has a single leadership, according to Naim Qassem, Hezbollah's second in command. "All political, social and jihad work is tied to the decisions of this leadership. The same leadership that directs the parliamentary and government work also leads jihad actions in the struggle against Israel."

Laatst bewerkt:

Het is helemaal niet zeker of Hezbollah dat gedaan heeft of het al dan niet ging om een neergekomen raket van de Iron Dome. Die discussie hebben we hier al gevoerd.
Israel daarentegen voert zulke aanvallen op burgerdoelwitten in Gaza bijna dagelijks uit.

Geen enkele leger in de recente geschiedenis heeft in zo'n korte tijd meer kinderen, vrouwen, dokters, journalisten , ... gedood. Of meer scholen, VN centra, ziekenhuizen, ... met de grond gelijk gemaakt. Hezbollah hun wandaden zijn niets in vergelijking met het IDF als we er objectief naar kijken en dezelfde waarde geven aan Palestijnen en Libanezen als Israelis.

Laatst bewerkt:
zeer veel angst onder de bevolking momenteel na die terreuraanval.
Een terreuraanval dan nog.

Speciale woordkeuze voor een gerichte aanval via een Hezbollah communicatiemiddel, specifiek aangekocht door Hezbollah 5 maanden geleden omdat hun gsm-verkeer getrackt werd, verdeeld door Hezbollah, gebruikt door Hezbollah militanten om te communiceren met de Hezbollah top.

Ik begrijp maar al te goed dat Israël gewoon niet meer luistert naar bepaalde meningen die in het Westen gepropageerd worden.
Het doet mij denken aan de bemiddelaar ivm die zogenaamde palestina protesten in de Ugent.
Die is er gewoon mee gestopt omdat "1 partij eisen stelt en voor geen enkel compromis vatbaar is".

Dat lijkt mij bij sommigen in dit topic ook het geval te zijn.

Laatst bewerkt:
Die vergelijking gaat gewoon op. Geen idee waarom je hier insinueert dat het zodanig van de pot gerukt zou zijn 'dat het mij zou sieren om toe te geven...'.
Avondland vond het niet goed om Hezbollah af te schilderen als terroristen "omdat ze ook civiele zaken deden".
Ik zeg dat het hoofdzakelijk terroristen blijven, ook al doen ze wat andere zaken erbij (waar ze overigens eigenbelang bij hebben).
Net zoals we bij het refereren naar een pedofiel die ook een goede huisvader was, we niet telkens genuanceerd die goede huisvader gaan vermelden.

De klassieker onder dat cliché thema is trouwens "Hitler was nog zo slecht niet, hij bouwde goede autosnelwegen voor het land".
Wel kijk, nee, hij was gewoon slecht.

Wat komt een ongecheckt artikel met subjectieve uitspraken van 1 persoonlijk betrokken persoon hier doen?
Het zou jullie sieren om dergelijke argumentatie weg te houden van p&a.
Anders kan ik hier 100 artikels komen posten met persoonlijke verhalen en visies van Israëlische burgers, wat even waardeloos zou zijn.
Fijn dat je ongenuanceerd astrant wil doen, maar uw manier van argumenteren is zeer zwart-wit. Ik vind dat je Hezbollah niet mag reduceren tot een louter terroristische organisatie, maar dat wil niet zeggen dat ik hun terroristische tak goedpraat of wil wegmoffelen.

Je mag eens onderbouwen waarom je een pedofiel mag vergelijken met een terrorist, want dat is me niet duidelijk.

maar uw manier van argumenteren is zeer zwart-wit. Ik vind dat je Hezbollah niet mag reduceren tot een louter terroristische organisatie, maar dat wil niet zeggen dat ik hun terroristische tak goedpraat of wil wegmoffelen.

Je mag eens onderbouwen waarom je een pedofiel mag vergelijken met een terrorist, want dat is me niet duidelijk.
Wat is er ongenuanceerd of zwart-wit aan zeggen dat Hezbollah een terroristische organisatie is?

Ik vermeld dat Hezbollah terroristen zijn, waarna jij uw statement maakt "Hezbollah en Hamas zijn geen staten, dat zijn eerder bewegingen met verschillende vleugels en takken.
Ze leggen ook infrastructuur etc."

Dat kan allemaal wel zijn. Maar als je telkens de nood hebt om daar de nadruk op te leggen wanneer het woord 'terrorist' valt, begint dat te neigen naar wegmoffelen van de realiteit vanuit westers oogpunt, nl. dat het vooral terroristen zijn.

Wanneer iets gezegd wordt over pedofiel Dutroux, en in het topic komen er dan telkens enkele nuanceren met "ja maar dit komt niet uit de lucht gevallen, dat komt door zijn opvoeding", en "je mag hem niet reduceren tot pedofiel, voor zijn eigen kinderen deed hij soms goede dingen", wel ja dan begint mij dat op te vallen.

Het is niet omdat je niet enkel een lukrake terrorist bent, dat je niet gewoon als terrorist benoemd mag worden, en niet als terrorist behandeld/gestraft mag worden.

Maar goed, een vrij irrelevante zijdiscussie wat mij betreft.

Wat is er ongenuanceerd of zwart-wit aan zeggen dat Hezbollah een terroristische organisatie is?

Ik vermeld dat Hezbollah terroristen zijn, waarna jij uw statement maakt "Hezbollah en Hamas zijn geen staten, dat zijn eerder bewegingen met verschillende vleugels en takken.
Ze leggen ook infrastructuur etc."

Dat kan allemaal wel zijn. Maar als je telkens de nood hebt om daar de nadruk op te leggen wanneer het woord 'terrorist' valt, begint dat te neigen naar wegmoffelen van de realiteit vanuit westers oogpunt, nl. dat het vooral terroristen zijn.

Wanneer iets gezegd wordt over pedofiel Dutroux, en in het topic komen er dan telkens enkele nuanceren met "ja maar dit komt niet uit de lucht gevallen, dat komt door zijn opvoeding", en "je mag hem niet reduceren tot pedofiel, voor zijn eigen kinderen deed hij soms goede dingen", wel ja dan begint mij dat op te vallen.

Het is niet omdat je niet enkel een lukrake terrorist bent, dat je niet gewoon als terrorist benoemd mag worden, en niet als terrorist behandeld/gestraft mag worden.

Maar goed, een vrij irrelevante zijdiscussie wat mij betreft.
Je hebt het op deze pagina al gehad over pedofielen, Hitler en nu Dutroux. Kan je niet op een andere manier uw punt maken?

Geen enkele leger in de recente geschiedenis heeft in zo'n korte tijd meer kinderen, vrouwen, dokters, journalisten , ... gedood. Of meer scholen, VN centra, ziekenhuizen, ... met de grond gelijk gemaakt.
Sorry, maar dit is onzin. Zie bijv. Dresden in 1945, toen bombardeerden de geallieerden heel Dresden waarbij er meer dan 25.000 slachtoffers vielen. Hele woonwijken werden toen gewoon op 1 nacht tijd plat gebombardeerd, slapende kinderen/families/... iedereen werd toen gewoon in 1 bombardement afgemaakt.

Als je dan ziet dat Israël weken op voorhand aankondigt waar ze een militaire operatie gaan houden en de bevolking massaal evacueren, dan zie je hoe humaan ze nu te werk gaan. Er vallen uiteraard nog burgerslachtoffers, maar Israël neemt hier wel alle mogelijke maatregelen om die te minimaliseren. In vorige oorlogen zouden gewoon hele steden plat gebombardeerd zijn en dan lag het slachtoffer aantal niet zo laag als nu.

Sorry, maar dit is onzin. Zie bijv. Dresden in 1945, toen bombardeerden de geallieerden heel Dresden waarbij er meer dan 25.000 slachtoffers vielen. Hele woonwijken werden toen gewoon op 1 nacht tijd plat gebombardeerd, slapende kinderen/families/... iedereen werd toen gewoon in 1 bombardement afgemaakt.

Als je dan ziet dat Israël weken op voorhand aankondigt waar ze een militaire operatie gaan houden en de bevolking massaal evacueren, dan zie je hoe humaan ze nu te werk gaan. Er vallen uiteraard nog burgerslachtoffers, maar Israël neemt hier wel alle mogelijke maatregelen om die te minimaliseren. In vorige oorlogen zouden gewoon hele steden plat gebombardeerd zijn en dan lag het slachtoffer aantal niet zo laag als nu.

Ah het Dresden excuus om het massaal uitmoorden van Palestijnen te verantwoorden. Hebben we al even in dit topic niet meer gezien.
De meest barbaarse aanval uit de moderne tijd (voor de redenen boven aangehaald) en jij durft Israël en humaan in dezelfde zin te gebruiken. Je hele post vol onzin vertelt maar 1 ding: je hecht 0 waarde aan een Palestijns leven.

Wat is het einddoel van Israël in jouw ogen? Een vreedzaam, ontwapend Gaza nadat het quasi volledig naar puin is herleid met meer dan 50.000 doden waaronder tienduizenden kinderen? De overlevers die na afloop vrolijk Kumbaya zullen zingen met het lieflijke, humane IDF omdat het zo voorzichtig is geweest met hun bommen?

Ik ga het nog eens herhalen hé:
* Het reële cijfer directe doden ligt hoger dan de cijfers die gepubliceerd worden, omdat de vermisten er niet bijgeteld worden. In de realiteit liggen duizenden mensen nog onder het puin, maar worden die nu dus niet meegerekend.
* Het aantal indirecte doden wordt geschat tussen de 200.000 en 400.000 slachtoffers.

met meer dan 50.000 doden waaronder tienduizenden kinderen?
* Het reële cijfer directe doden ligt hoger dan de cijfers die gepubliceerd worden, omdat de vermisten er niet bijgeteld worden. In de realiteit liggen duizenden mensen nog onder het puin, maar worden die nu dus niet meegerekend.
* Het aantal indirecte doden wordt geschat tussen de 200.000 en 400.000 slachtoffers.
En misschien zal ik nog eens herhalen :

1. Dat uw cijfers van Hamas komen
2. Dat tussen die doden ook een substantieel deel Hamas terroristen zitten, waarover hier voor de 1000ste keer gezwegen wordt.
3. Dat ook de ratio kinderen van Hamas komt.
4. Dat onder kinderen iedereen van -18 geteld wordt. Als je ook maar een halve documentaire over Palestina gezien hebt, dan weet je dat dit geen criterium is om over ongevaarlijke kindjes te gaan spreken.
Dit is bv. concreet een Amnesty International brief om aan te klagen dat kinderen van 11 (!), 16 en 17 jaar oud gebruikt worden om explosieven te bezorgen.
5. Dat uw 'indirecte doden' speculatief zijn, en vooral outrage creëren in het opbod van zo hoog mogelijke cijfers uitbrengen. (ik vermoed dat je je op die Lancet brief baseert, niet peer-reviewed, en de hoofd researcher is verbonden aan de universiteit van Palestina. Voldoende info.)

Daarnaast, zoals hier maanden geleden al gesteld: wat maakt het nu uit of er 5000, 40000, of 100.000 doden zijn?
Het is allemaal erg. De vraag is hoe je het oplost.
En dat is volgens mij niet door Hezbollah en Hamas als "een idee dat je niet weg krijgt" te benoemen.

Laatst bewerkt:
Ah het Dresden excuus om het massaal uitmoorden van Palestijnen te verantwoorden. Hebben we al even in dit topic niet meer gezien.
Ik duid gewoon aan hoe het er de in historische oorlogen aan toeging, daar zou er geen sprake zijn geweest van eerst de bevolking massaal te evacueren vooraleer de bombardementen plaatsvonden. Israël had dat hier evengoed kunnen doen en dan spraken we nu van 10x het huidige dodenaantal. Ze hebben daar bewust niet voor gekozen, net omdat ze het aantal burgerslachtoffers willen minimaliseren.

De meest barbaarse aanval uit de moderne tijd (voor de redenen boven aangehaald) en jij durft Israël en humaan in dezelfde zin te gebruiken. Je hele post vol onzin vertelt maar 1 ding: je hecht 0 waarde aan een Palestijns leven.
Ik hecht wel belang aan een mensenleven, maar laat ons hier wel het historisch perspectief niet verliezen. In de vorige historische oorlogen (van deze eeuw) zou er geen sprake zijn geweest van massale evacuaties vooraleer de bombardementen plaatsvonden. Hier is dat wel het geval, net omdat het Israëlisch leger zo weinig mogelijk burgerslachtoffers wilt maken.

Bron? Voor zover ik weet is er geen enkele betrouwbare bron die dat slachtofferaantal kan onderbouwen (tenzij je gaat starten met allerlei fictieve assumpties en ratio's neemt om te schatten hoeveel er mensen er zijn gestorven bij ander historische oorlogen).

Terug
Bovenaan