Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Toch inderdaad steeds meer aanwijzingen dat het onderschepte pagers geweest zullen zijn waar Israël/Mossad dan een klein explosief heeft in weten te planten dat afgaat bij een bepaald bericht dat ontvangen wordt. Hezbollah zou 3 maanden geleden zijn overgeschakeld naar nieuwe pagers...

a) Israël bestelt een batch van ontploffende beepers.
b) Die moeten terecht komen bij Hezbollah (wat sowieso een soort van 'best effort' oefening is)
c) Vervolgens drukken ze op de 'detonate' knop, zonder eigenlijk te weten wie of wat er in de buurt van die beeper is. Kinderen, vrouwen, winkeliers, ander onschuldige bystanders.
d) 'meesterzet'

Vreemde wereld waar we in leven hoor. Voor mij neigt dat meer naar terrorisme dan naar iets anders, en iedereen die met zekerheid het tegendeel beweert is wat mij betreft ver van het pad af.

Update: 4000 gewonden, 400 in kritieke toestand en 11 doden.

En ik denk dat mensen hier niet per se toejuichen wat er gebeurd is, maar eerder verrast zijn door de aard van de aanval? Ongezien, tenzij in scifi films of James Bond achtige actiefilms...

Hiermee treft ge natuurlijk wel vooral Hezbollah leden en relatief weinig gewone burgers in verhouding. Lijkt me een meer 'humane' aanval dan hun random bombardementen op Gaza dan toch.

Al zullen er ook wel onschuldigen het slachtoffer zijn, stel dat die beeper in de buurt van een Hezbollah lid zijn vrouw of kind ligt, maar minder dan wanneer ze gewoon bommen gooien. In het laatste geval sterven er misschien 10 onschuldige burgers per Hezbollah lid.
Ik weet niet hoe ver de range is van zo'n pager maar dat lijkt mij vrij beperkt tot die persoon die het toestel vast heeft. Of moet zijn dat er echt een echt explosief in dat toestel zit.

Wel inderdaad beangstigend als zoiets kan, stel dat men zo elke telefoon op afstand zou kunnen laten ontploffen ...

Laatst bewerkt:
a) Israël bestelt een batch van ontploffende beepers.
b) Die moeten terecht komen bij Hezbollah (wat sowieso een soort van 'best effort' oefening is)
c) Vervolgens drukken ze op de 'detonate' knop, zonder eigenlijk te weten wie of wat er in de buurt van die beeper is. Kinderen, vrouwen, winkeliers, ander onschuldige bystanders.
d) 'meesterzet'

Vreemde wereld waar we in leven hoor. Voor mij neigt dat meer naar terrorisme dan naar iets anders, en iedereen die met zekerheid het tegendeel beweert is wat mij betreft ver van het pad af.
Daar op volgend, wat betekent dat, 'terecht komen bij Hezbollah'.
Is dat iemand die raketlanceerinstallaties bemant, of is dat iemand die watermeloenen levert aan militanten?
Betekent dat laatste dat Israël een vrijgeleide heeft om u te verminken of te doden?
Ik trek de doelgerichtheid van zo'n operatie ten zeerste in twijfel.

Laatst bewerkt:
Hiermee treft ge natuurlijk wel vooral Hezbollah leden en relatief weinig gewone burgers in verhouding. Lijkt me een meer 'humane' aanval dan hun random bombardementen op Gaza dan toch.

Al zullen er ook wel onschuldigen het slachtoffer zijn, stel dat die beeper in de buurt van een Hezbollah lid zijn vrouw of kind ligt, maar minder dan wanneer ze gewoon bommen gooien. In het laatste geval sterven er misschien 10 onschuldige burgers per Hezbollah lid.
Ik weet niet hoe ver de range is van zo'n pager maar dat lijkt mij vrij beperkt tot die persoon die het toestel vast heeft. Of moet zijn dat er echt een echt explosief in dat toestel zit.
Tja, als de lat ligt bij wat ze in Gaza zijn aan het doen, dan valt alles 'relatief' goed mee natuurlijk.

Is dat iemand die raketlanceerinstallaties bemant, of is dat iemand die watermeloenen levert aan militanten?
Betekent dat laatste dat Israël een vrijgeleide heeft om u te verminken of te doden?
Ik stel de doelgerichtheid van zo'n operatie ten zeerste in twijfel.
Ik stel mij ook wel de vraag welk effect dit dan heeft op de gewone burgers daar. Die gaan daar toch al zeker niet pro-Israël door worden. Dus nog meer volk dat naar Hezbollah wordt gedreven op die manier.

Ik stel mij ook wel de vraag welk effect dit dan heeft op de gewone burgers daar. Die gaan daar toch al zeker niet pro-Israël door worden. Dus nog meer volk dat naar Hezbollah wordt gedreven op die manier.
De beepers zouden ook gebruikt zijn door dokters en verplegers.

Ook is er een 10 jarig kind vermoord.

Maar het meest angstaanjagende is waar we naartoe gaan. Op termijn kan men misschien iedereen uitschakelen die op een forum iets schrijft dat niet door de beugel kan.

Edit: verkeerd gequote, maar dat op de GSM aanpassen is een pain in the ... dus ik begin er niet aan :D

Platte terroristenstaat.
Werkelijk degoutant hoe we dat schurkenregime de hand boven het hand blijven houden.

Moesten ze nu nog enigszins de waarden van de rechtsstaat uitdragen ofzo...

Laatst bewerkt:
Frappant hoe men een staat die, terwijl we spreken, genocide pleegt, blijft toejuichen, ongeacht welke operatie ze uitvoeren. Het is zowel grappig als tragisch hoe we Israëls zogenaamde “collateral damage” blijven downplayen met de klassieke “maar”, wat de context ook mag zijn.

En dan kunnen we over een paar jaar weer klagen over mensen die naar Europa komen, hoe boos *insert Midden-Oosterse nationaliteit here* wel niet zijn en hoe ze onze westerse waarden (je weet wel, dezelfde waarden als Israël) niet delen. Of, om het simpel te houden: Islam en moslims!

Die beelden die je ziet zijn niet min, zat toch wel wat kracht achter die explosies. Gaan we ooit de specifieke mechaniek erachter te weten komen? Ik neem aan dat zulke tactieken nog zullen kunnen voortkomen, en dat de breinen achter dit plan dit geheim zullen willen houden, om het eventueel nog eens te kunnen inzetten als wapen... Shockerend eigenlijk toch... Maar als je dan ziet dat er een parlementslid, of familie van, mee als slachtoffer betrokken is, is het toch overduidelijk dat die hezbollah echt wijd verspreid is, en tot in Syrië toe...

Voor speculaties over de verdere plannen van Israël verwachten we meer onderbouwing, toch als het over verdere bewuste escalaties gaat.
Gaza was een test voor Israël. Om te zien hoe ver ze mogen gaan. Hen is duidelijk geworden dat na de genocide voor hen geen enkele rode lijn geldt. Samen met het Westen hebben ze elk internationaal recht verbrijzeld. De volgende stap is een grootschalige oorlog met Lebanon en mogelijks Iran. En ondertussen palmen kolonisten meer en meer van de Westbank in.

Eén ding is zeker: de haat tegenover Israël en het Westen (dat de genocide sponsort) in de Islamitische wereld zal generaties lang aanslepen.

Die beelden die je ziet zijn niet min, zat toch wel wat kracht achter die explosies. Gaan we ooit de specifieke mechaniek erachter te weten komen? Ik neem aan dat zulke tactieken nog zullen kunnen voortkomen, en dat de breinen achter dit plan dit geheim zullen willen houden, om het eventueel nog eens te kunnen inzetten als wapen... Shockerend eigenlijk toch... Maar als je dan ziet dat er een parlementslid, of familie van, mee als slachtoffer betrokken is, is het toch overduidelijk dat die hezbollah echt wijd verspreid is, en tot in Syrië toe...
Hezbollah heeft ook een politieke wing he. Ze zitten letterlijk in het parlement. In Libanon is het veel meer dan louter een militaire organisatie.

Wel inderdaad beangstigend als zoiets kan, stel dat men zo elke telefoon op afstand zou kunnen laten ontploffen ...
Vooral het verrassingseffect speelt hier een sterke rol, die militairen die thuis aan tafel zitten of met hun kinderen naar school wandelen droegen onwetend een explosief op zich. Tijdens de diensturen of je legerdienst zullen ze zich wel verwachten aan risico's van oorlogsvoering, maar niet dat ze letterlijk een explosief op zich dragen. En dan nog op zo'n grote schaal, het gaat over tientallen wijdverspreide locaties en duizenden mensen.
Update: 4000 gewonden, 400 in kritieke toestand en 11 doden.

En ik denk dat mensen hier niet per se toejuichen wat er gebeurd is, maar eerder verrast zijn door de aard van de aanval? Ongezien, tenzij in scifi films of James Bond achtige actiefilms...
Dit is net gecorrigeerd, de cijfers op Reuters bleken een overschatting:

Ik trek de doelgerichtheid van zo'n operatie ten zeerste in twijfel.
Het is wel doelgericht want het gaat veel Hezbollah leden achterdochtig maken.

Kan bijna niet anders dat er een paar intern omgekocht werden (misschien zonder te weten dat ze omgekocht werden door Israëli's) om die pagers in de organisatie toe te laten. Dus er gaat veel paranoia intern zijn.
Wie heeft er beslist die pagers te kopen? Wie heeft ze gecontroleerd? Hoe heeft die ze bemachtigd? Wat is er nog "besmet"? Wie zijn de spionnen in de interne organisatie? Wie is er corrupt? Tot welk niveau gaat die corruptie?

Of heeft er iemand domweg zijn instructies niet gevolgd?
(Op Reddit verwees iemand naar de serie The Wire (spoiler voor mensen die nog naar The Wire willen kijken :p)
waar een personage burner phones van verschillende winkels moest kopen voor zijn drugsbende totdat hij te lui werd en al de burner phones bij één iemand kocht. Die ene iemand was een undercover agent

Terug
Bovenaan