Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Leuk leuk... biepers zouden in europa gemaakt zijn. Hopelijk geen extra aanslagen nu?
De biepers werden gemanipuleerd voordat ze Libanon bereikten, aldus de functionarissen. Volgens eerdere informatie zou het gaan om piepers die door het Taiwanese bedrijf Gold Apollo zijn gemaakt. Volgens de oprichter van het bedrijf, Hsu Ching-Kuang, zijn de bij de operatie ontplofte biepers echter geproduceerd door een bedrijf in Europa dat toestemming had om het merk Gold Apollo te gebruiken.

Dit is ook wel heel vernederend voor Hezbollah. Toont ook wel weer aan dat de Mossad en andere verantwoordelijke diensten opereren op een wereldtopniveau. Het spreekt voor zich dat Hezbollah een tegenzet zal voorbereiden, maar ik vermoed dat het opnieuw een grootschalige raketaanval zal zijn. De enige manier om Israël te vernederen is om een oorlog uit te lokken in Zuid-Libanon en ze opnieuw hun tanden laten stukbijten, maar ik weet niet of Netanyahu zich daartoe zal verleiden.

Een aanval op Israël door Hezbollah is onwaarschijnlijk: Hezbollah heeft geen staande leger en kan geen conventionele oorlog aan met Israël. Kans is dan ook groot dat de VS zich zal moeien met luchtsteun (maar geen boots on the ground want body bags is het laatste wat Biden kan gebruiken).

Ik weet niet wat de troepenopbouw van Israël daar is aan de grens maar dit lijkt me een ideaal moment om een aanval uit te voeren.

Hun mobiel hebben ze al niet meer, en nu dit.. maw hun communicatie lijnen zijn zwaar verstoord en ze hebben 100'den gewonden.

Ik wist trouwens niet dat beepers anno 2024 nog werden gebruikt. Moeilijker om te hacken dan smartphones, zeker? Maar als er op voorhand al mee wordt gefoefeld ...

Die beelden die je ziet zijn niet min, zat toch wel wat kracht achter die explosies. Gaan we ooit de specifieke mechaniek erachter te weten komen? Ik neem aan dat zulke tactieken nog zullen kunnen voortkomen, en dat de breinen achter dit plan dit geheim zullen willen houden, om het eventueel nog eens te kunnen inzetten als wapen... Shockerend eigenlijk toch... Maar als je dan ziet dat er een parlementslid, of familie van, mee als slachtoffer betrokken is, is het toch overduidelijk dat die hezbollah echt wijd verspreid is, en tot in Syrië toe...
Hezbollah is, net zoals Hamas, meer dan een terreurbeweging. Het is ook een politieke partij, een sociale hulporganisatie en (dat geldt meer voor Hamas) een verzetsbeweging. Het is voor alle duidelijkheid volkomen terecht dat ze als terreurbewegingen bestempeld worden, maar je kan de lokale context niet begrijpen als je ze enkel als dusdanig beschouwt.

Als de boodschap al gecodeerd is, maakt het minder uit dat het bericht niet gecodeerd is denk ik. Ook mogelijk dat er geen 'echte' informatie gestuurd wordt maar eerder een signaal dat er contact opgenomen moet worden of dat er elders een nieuw bericht is.

Frappant hoe men een staat die, terwijl we spreken, genocide pleegt, blijft toejuichen, ongeacht welke operatie ze uitvoeren. Het is zowel grappig als tragisch hoe we Israëls zogenaamde “collateral damage” blijven downplayen met de klassieke “maar”, wat de context ook mag zijn.

En dan kunnen we over een paar jaar weer klagen over mensen die naar Europa komen, hoe boos *insert Midden-Oosterse nationaliteit here* wel niet zijn en hoe ze onze westerse waarden (je weet wel, dezelfde waarden als Israël) niet delen. Of, om het simpel te houden: Islam en moslims!

Ik vind dit toch een jammerlijke vaststelling hoor.

Enerzijds, ik lees hier toch vooral heel veel verontwaardiging én ik zie hier en in mijn omgeving toch vooral veel mensen die ondertussen wel degelijk Israël als belangrijkste agressor in het conflict zien én hen dus ook sterk veroordelen. Ik ben er daar voor de duidelijkheid ook één van, en dat is zelfs van lang voor de escalatie na de Hamas aanval het geval.

Anderzijds, wat bedoel je exact met dat 2de stukje? Dat dus moslims uit het hele midden-oosten, die hier tekenen van agressie tonen jegens onze samenleving of onze normen en waarden niet aanvaarden en er tegen ingaan, daarvoor eigenlijk vergoelijkt zijn omwille van het conflict in Israel? Dat het logisch is dat ze die haat voelen tov onze samenleving?

Nochtans zijn er ondertussen toch redelijk wat (west)-Europese landen die het disproportioneel geweld van Israël sterk veroordelen, ook al kiezen ze niet meteen een kant in het conflict. Waarom dan het hele westen op gelijke voet zetten en veroordelen? Pas op, ik vind ook dat er niet genoeg wordt gedaan of veroordeeld, absoluut, maar ik zie daarin toch echt geen vrijgeleide om haat en agressie te kweken richting onze samenlevingen.

Ik betwist overigens ook heel sterk dat wij en bij uitbreiding gans West-Europa exact dezelfde normen en waarden als Israël zouden hebben, er zijn imo (grote) verschillen oa op religieus, sociaal en cultureel vlak tussen onze samenlevingen.

Dat men dan vanuit de (moslim)wereld in het midden-oosten volgens jou blijkbaar terecht zo naar ons zou kijken en we dus moeten aanvaarden dat ze hier ingaan tegen onze normen en waarden of sterker nog, daden van agressie plegen, dat ligt voor mij op dezelfde lijn alsof wij naar de gehele moslimwereld zouden kijken alsof ze allemaal in staat zijn tot terreur in naam van islam. Beide zijn voor mij duidelijk onjuist en zorgen alleen maar voor meer polarisatie en conflict.

Ik vind dit toch een jammerlijke vaststelling hoor.

Enerzijds, ik lees hier toch vooral heel veel verontwaardiging én ik zie hier en in mijn omgeving toch vooral veel mensen die ondertussen wel degelijk Israël als belangrijkste agressor in het conflict zien én hen dus ook sterk veroordelen. Ik ben er daar voor de duidelijkheid ook één van, en dat is zelfs van lang voor de escalatie na de Hamas aanval het geval.

Anderzijds, wat bedoel je exact met dat 2de stukje? Dat dus moslims uit het hele midden-oosten, die hier tekenen van agressie tonen jegens onze samenleving of onze normen en waarden niet aanvaarden en er tegen ingaan, daarvoor eigenlijk vergoelijkt zijn omwille van het conflict in Israel? Dat het logisch is dat ze die haat voelen tov onze samenleving?

Nochtans zijn er ondertussen toch redelijk wat (west)-Europese landen die het disproportioneel geweld van Israël sterk veroordelen, ook al kiezen ze niet meteen een kant in het conflict. Waarom dan het hele westen op gelijke voet zetten en veroordelen? Pas op, ik vind ook dat er niet genoeg wordt gedaan of veroordeeld, absoluut, maar ik zie daarin toch echt geen vrijgeleide om haat en agressie te kweken richting onze samenlevingen.
Wat ik het afgelopen jaar van het Westen heb gezien, is vooral veel gepraat en weinig actie. Veroordelen is wat mij betreft het absolute minimum. En nu we het conflict veroordeeld hebben, kan het Westen zichzelf snel een schouderklopje geven en weer verdergaan met het leven. Good job, moreel superieur Westen!

Naar mijn mening: If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor.

Wat betreft jouw laatste alinea:

Nee, er is geen enkel excuus voor geweld. Ik vind het absoluut niet gerechtvaardigd dat men daartoe overgaat. Maar wat hebben de afgelopen decennia laten zien? Dat dit precies is wat er gebeurt. Wat hier vaak vergeten wordt, is een beetje inlevingsvermogen te tonen, verder te denken dan wat de hedendaagse (sensatie)media voorschotelt, en misschien eens proberen te begrijpen waar die "haat" richting het Westen vandaan komt. Wij hebben nooit tijden van oorlog en verderf meegemaakt, dus hoe de meesten hier op BG die pro-Israël redeneren, is vaak erg zwart-wit.

Wat ik vooral wil zeggen, is precies dat: laten we de vicieuze cirkel die al decennia gaande is, verder blijven voeden.
  • Israël, en bij uitbreiding het Westen, of een willekeurig Midden-Oosters land doet iets.
  • Er wordt gereageerd op een bepaalde manier.
  • Chaos in het Midden-Oosten.
  • Enter migratiecrisis #1337.
  • Laat het bashen maar beginnen.
Ik betwist overigens ook heel sterk dat wij en bij uitbreiding gans West-Europa exact dezelfde normen en waarden als Israël zouden hebben, er zijn imo (grote) verschillen oa op religieus, sociaal en cultureel vlak tussen onze samenlevingen.
Dit is nochtans iets wat je hier (en vroeger op 9lives) zo vaak als argument voorbij zag komen.

Die beelden die je ziet zijn niet min, zat toch wel wat kracht achter die explosies. Gaan we ooit de specifieke mechaniek erachter te weten komen? Ik neem aan dat zulke tactieken nog zullen kunnen voortkomen, en dat de breinen achter dit plan dit geheim zullen willen houden, om het eventueel nog eens te kunnen inzetten als wapen... Shockerend eigenlijk toch... Maar als je dan ziet dat er een parlementslid, of familie van, mee als slachtoffer betrokken is, is het toch overduidelijk dat die hezbollah echt wijd verspreid is, en tot in Syrië toe...

Blijkbaar is dat geen moderne technologie en werden er al in de jaren '90 assassinaties zo verricht.

After the assassination of Yitzhak Rabin, the Palestinian Authority began to cooperate more closely with the Shin Bet.[17][15] The Shin Bet learned that Ayyash often spent the night in the Gaza City home of Osama Hamad, a childhood friend whose uncle, Kamil Hamad, was known to the authorities.[18]

In October 1995, Kamil Hamad met with Shin Bet operatives, demanding money and Israeli identity cards for himself and his wives. After they threatened to inform on him, he agreed to cooperate. Shin Bet agents gave him a cell phone and told him it was bugged so they could listen in on his conversations.[19] They did not tell him that it also contained 15 grams of RDX explosive.[5] Hamad gave the phone to his nephew Osama, knowing that Ayyash regularly used Osama's phones.[20]

At 08:00 on 5 January 1996, Ayyash's father called him and Ayyash answered. Overhead, an Israeli plane picked up their conversation and relayed it to an Israeli command post. When it was confirmed that it was Ayyash on the phone, Shin Bet remotely detonated it, killing him instantly.[5] He was in Beit Lahia at the time.[21]

De technologie om dit te doen is dus niet modern. (Een explosief laten ontploffen op basis van een radiosignaal kan iedereen al lang.)
De schaal was nu wel enorm.

(...) De enige manier om Israël te vernederen is om een oorlog uit te lokken in Zuid-Libanon en ze opnieuw hun tanden laten stukbijten, maar ik weet niet of Netanyahu zich daartoe zal verleiden.(...)

Ik zou net denken dat deze aanslag/aanval als doel heeft om de boel te escaleren, nu dat Gaza zo ongeveer met de grond gelijk maakt is. Dan kan Netanyahu blijven zitten met als excuus de volgende vijand uit te roeien. Gewoon even wachten tot Hezbollah reageert met raketten of aanslagen, wat ze natuurlijk zullen doen.

Ik zou net denken dat deze aanslag/aanval als doel heeft om de boel te escaleren, nu dat Gaza zo ongeveer met de grond gelijk maakt is. Dan kan Netanyahu blijven zitten met als excuus de volgende vijand uit te roeien. Gewoon even wachten tot Hezbollah reageert met raketten of aanslagen, wat ze natuurlijk zullen doen.
Maar hebben ze hun doel in Gaza nu bereikt? 50k doden, een humanitaire ramp, een verwoeste regio. Als Hamas al vernietigd zou zijn, wat is de garantie dat er geen vervanger uit de assen zou verrijzen? Want de haat naar Israël toe zal niet minderen. Israël is tekeer gegaan als een dolle hond.

Dit topic is toch opnieuw hallucinant.

Een terroristische organisatie wordt quasi chirurgisch getroffen met een aanval, waardoor zeer weinig 'collateral damage' veroorzaakt wordt (WIE anders dan een Hezbollah militant loopt met een persoonlijke pager rond om instructies te ontvangen van Hezbollah top!?).

Maar dan nog ziet de meerderheid hier 1 of andere schande.
Dus zelfs actieve militanten van de vijand (nb een terroristische organisatie) aanvallen is blijkbaar al not done als het over Israël gaat.

Speciaal.

Een terroristische organisatie wordt quasi chirurgisch getroffen met een aanval, waardoor zeer weinig 'collateral damage' veroorzaakt wordt (WIE anders dan een Hezbollah militant loopt met een persoonlijke pager rond om instructies te ontvangen van Hezbollah top!?).

Dus zelfs actieve militanten van de vijand (nb een terroristische organisatie) aanvallen is blijkbaar al not done als het over Israël gaat.

Speciaal.
Zelfs deze heel ruime definitie van 'legitieme' oorlogsvoering, geldt dat alleen als je daadwerkelijke strijders treft. Van Wiki:
Hezbollah wordt door Canada, Israël en de Verenigde Staten[31] als een terroristische organisatie gezien. Australië en het Verenigd Koninkrijk beschouwen niet heel de organisatie, maar alleen de militaire vleugel van Hezbollah als een terroristische organisatie. Ook de Europese Unie besloot in juli 2013 om deze kwalificatie toe te passen op de militaire tak.[32][33]

Internationale verdragen zijn er voor een reden. Antipersoneelsmijnen zijn verboden. Burgerdoelwitten zijn verboden. Jij maakt de sprong dat het allemaal om actieve militanten van een terroristische organisatie gaan.

Speciaal.
Hallucinant? Ik denk dat een applaus eerder op zijn plaats is voor degenen die zelfs in shitshows als deze in staat blijven om menselijkheid te tonen, de koelte te bewaren, oog blijven hebben voor de bredere context en mensen niet te dehumaniseren.

Dit is een pure schending van het oorlogsrecht. Hezbollah is niet alleen een terroristische organisatie. Het is ook een politieke partij en een sociale hulporganisatie. Onder de slachtoffers heb je nu dan ook hopen leden van Hezbollah die niet behoren tot de gewapende militie. Er zitten hier dus ook hopen burgerslachtoffers tussen, en ook familieleden of omstaanders zijn getroffen. En zelfs al waren het enkel leden van de gewapende militie, ook daar is het een schending van het oorlogsrecht wanneer je die ombrengt wanneer ze niet in dienst zijn. Wat hier dus ook bij velen het geval was. Die chirurgische precisie en beperkte collateral damage is daardoor ook heel relatief. Als je het vergelijkt met carpet bombing wel ja ...

Sorry dat we hier niet staan te juichen voor de zoveelste oorlogsmisdaad van een land dat zogezegd tot 'de goei' behoort.

De staat Israël niet erkennen is niet hetzelfde als iedere jood in Israël willen doden, en moet dus niet meer worden herhaald.
Dit is een pure schending van het oorlogsrecht. Hezbollah is niet alleen een terroristische organisatie. Het is ook een politieke partij en een sociale hulporganisatie. Onder de slachtoffers heb je nu dan ook hopen leden van Hezbollah die niet behoren tot de gewapende militie. Er zitten hier dus ook hopen burgerslachtoffers tussen, en ook familieleden of omstaanders zijn getroffen. En zelfs al waren het enkel leden van de gewapende militie, ook daar is het een schending van het oorlogsrecht wanneer je die ombrengt wanneer ze niet in dienst zijn. Wat hier dus ook bij velen het geval was. Die chirurgische precisie en beperkte collateral damage is daardoor ook heel relatief. Als je het vergelijkt met carpet bombing wel ja ...

Sorry dat we hier niet staan te juichen voor de zoveelste oorlogsmisdaad van een land dat zogezegd tot 'de goei' behoort.

Ja, en alle takken van Hezbollah willen dat Israël stopt met bestaan. De enige reden dat Hezbollah en Hamas momenteel nog geen genocide hebben gepleegd op alle Joden in Israël is gewoon omdat ze het niet kunnen. Maar hadden ze gekund was heel Israël al lang van de kaart geveegd. Je hebt dat goed kunnen zien op 7 oktober toen Hamas dan toch over de grens is geraakt: ze hebben bewust een heel dorp afgeschoten, ouderen, kinderen, allemaal burgers, allemaal doelen. Hoe meer dode burgers, dode kinderen, dode bejaarden, hoe beter. En er dan nog trots mee pronken ook. Terwijl bij Israël burgers nog "collateral damage" zijn en het echte doelwit de strijders zijn is het doelwit van Hamas en Hezbollah gewoon elke Jood, burger of niet. Bij Hezbollah zie je dat ook heel duidelijk aan het feit dat die elke dag een hele hoop raketten op Israël zitten af te schieten. Niet enkel op militaire doelwitten maar gewoon ongeleide raketten los op Tel Aviv. De enige reden dat je niet elke dag dode Israëlische burgers in het nieuws ziet is omdat Israël een goed functionerend rakettenschild heeft. Aan de intentie van Hamas of Hezbollah zal het alleszins niet liggen, als het aan hun lag was er al lang geen enkele Jood meer.

Misschien moeten de terroristische vijanden - Hezbollah of Hamas - van Israël zich dan maar eens een formele militaire structuur aanmeten:
basissen met een duidelijke vlag,
uniformen voor de strijders,
zich niet langer schuilhouden tussen burgers, tussen ziekenhuizen en scholen.
Dat zou het gemakkelijker maken voor Israël om het onderscheid te maken en zich 100% zuiver op militaire doelwitten te richten. Het in deze context discutabele verwijt van oorlogsmisdaden zou smelten als sneeuw voor de zon, want de rakettenregen zou Hamas of Hezbollah natuurlijk volledig uitmoorden en er zou vrede komen...
Maar men kiest bewust voor de guerrillastrijd, in plaats van de witte vlag, wel die keuze heeft zijn prijs...

Hezbollah viseert overigens zonder enige schaamte alle doeleinden, en Noord-Israël tegen de grens van Lebanon is niet voor niets geëvacueerd;

Ik vind het verontrustend hoe Hezbollah hier neergezet wordt als "niet louter een terreurbeweging", dat kan gerust kloppen maar dat is een logica die we eveneens verwerpelijk vinden wanneer je dat toepast op andere gebieden.
Ah, maar die crimineel was ook een liefhebbende vader, of een sympathieke broer...
Ja, iets of iemand kan meerdere dingen zijn, maar sommige zaken zijn wel degelijk bepalend: en Hezbollah is een door de landen waar wij mee geallieerd zijn, wel degelijk erkend als een terreurbeweging.

Overigens zo lijkt het hier alsof die militaire tak klein bier is, quod non:

How powerful are Hezbollah's forces?​

Hezbollah is one of the most heavily-armed, non-state military forces in the world. It is funded and equipped by Iran.
Hassan Nasrallah has claimed that the organisation has 100,000 fighters, although independent estimates put the number between 20,000 and 50,000.
Many are well-trained and battle-hardened, and have fought in the Syrian civil war.
Hezbollah has an estimated 120,000-200,000 rockets and missiles, according to the Center for Strategic and International Studies think tank.
Most of its arsenal is made up of small, unguided, surface-to-surface artillery rockets.
But it also thought to have anti-aircraft and anti-ship missiles, as well as guided missiles capable of striking deep inside Israel.

Misschien moeten de terroristische vijanden - Hezbollah of Hamas

Letterlijk 4 posts hoger:

Hezbollah wordt door Canada, Israël en de Verenigde Staten[31] als een terroristische organisatie gezien. Australië en het Verenigd Koninkrijk beschouwen niet heel de organisatie, maar alleen de militaire vleugel van Hezbollah als een terroristische organisatie. Ook de Europese Unie besloot in juli 2013 om deze kwalificatie toe te passen op de militaire tak.[32][33]

De hele Europese Unie beschouwt Hezbollah niet als terroristische organisatie.
En het is niet omdat het moeilijker is om het internationaal recht en oorlogsrecht te respecteren, dat dat opeens niet meer moet.

Terug
Bovenaan