Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Wat moet het Westen dan doen? Maar blijven terrorisme sponsoren?

Heel die Hamas loopt daar die gehele bevolking. Westen moet stoppen met zo'n organisaties te sponsoren. Dat de bevolking maar gaat aankloppen bij Hamas voor zon zaken.

Het Westen moet hun macht gebruiken om Israel aan banden te leggen. En thats all.

Pas als Hamas weg is kan Westen eens denken aan geld geven nu is dat toch een verloren zaak

Heel die Hamas loopt daar die gehele bevolking. Westen moet stoppen met zo'n organisaties te sponsoren. Dat de bevolking maar gaat aankloppen bij Hamas voor zon zaken.

Het Westen moet hun macht gebruiken om Israel aan banden te leggen. En thats all.

Pas als Hamas weg is kan Westen eens denken aan geld geven nu is dat toch een verloren zaak
Als organisatie heeft UNRWA niets te maken met Hamas. Het steunen van UNRWA is niet gelijk aan het sponsoren van terrorisme. Het niet steunen van UNRWA is wel gelijk aan het nog meer in de miserie storten van 2 miljoen mensen (inclusief kinderen) die al in de grootste hel op aarde wonen omdat ze al collectief op de zwaarst mogelijke bestraft worden voor de daden van terroristen.

Ik heb het gevoel dat heel dit UNRWA-verhaal enkele landen vooral goed uitkomt. Collective Punishment is weer helemaal terug van nooit weggeweest zie ik.

Ik vind dat gewoon hypocriet/naief vanuit de Westerse Wereld.

Uit het Westen laten we al jaren Israel toe wat ze daar ah doen zijn. Power geven/cutten wanneer ze willen. Visgronden afnemen. Kolonisten. Het normale leven van de Palestijn wordt elke dag moeilijk gemaakt met het oogje dicht geknepen door het Westen.

Het Westen geeft dan maar geld aan zon organisatie om zich in het reine te wassen? Het Westen moet geen geld geven maar zijn macht gebruiken om Israel te orde te roepen. En liefst al jaren geleden.

Met zon geldstromen zet je Hamas wel in een zetel. Zij kunnen hun geld gebruiken voor hun "vrijheidsstrijders" te betalen, om hun netwerk te betalen, om hun bommen te betalen. We moeten ook niet naief zijn dat Hamas die gehele gaza strook onder controle heeft al dan niet met geweld.

Maar zal aan mij liggen. Maar ik zie het zo ik knal Killot neer en om mij beter te doen voelen of imago op te poetsen. Weet je wat ik zal uw kind zijn onderwijs betalen. Hoe goed is dat wel niet van mij. En we kunnen weer gerust slapen se

12 medewerkers van UNRWA worden verdacht van deelname aan de terreur op 7 oktober. 9 van die medewerkers zijn ontslagen, 1 is overleden. Van twee anderen wordt de identiteit nog onderzocht.

Omwille van die beschuldigingen hebben de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland, Italië, Australië, Canada, Finland, Zwitserland en Nederland hun financiële steun aan UNRWA bevroren, waardoor die binnen de maand zonder geld zal vallen. UNRWA is de enige reden waarom er nog geen algemene hongersnood is in Gaza, zij staan in voor de bevoorrading van water, voedsel, medicijnen, ... maar ook voor opvang, onderwijs en medische zorgen.

Opnieuw worden de Palestijnen dus collectief bestraft voor de daden van een handvol barbaren. Als UNRWA effectief zonder geld valt, wordt de humanitaire catastrofe nog eens 10x groter in Gaza. Laat ons hopen dat die staakt-het-vuren van 2 maanden waar nu over onderhandeld wordt niet in het water valt, want anders is het echt wel game-over voor de Palestijnse burgers.

Israel doodt meer dan 25k mensen: Israel has the right to defend itself, we will do nothing.

Israel beschuldigdt 12 leden (van 30k in totaal) van UNRWA van misdaden: we stop funding the UNRWA

De reden dat Gaza zo'n arm gebied is dat grotendeels teert op hulpgoederen van buitenaf is omdat alle infrastructuur en vruchtbare grond over de jaren heen door Israël is vernietigd of ingepalmd en omdat Israël het gebied een totaal embargo heeft opgelegd. Idealiter had het Westen reeds lang geleden opgetreden tegen de aggressieve expansie- en kolonisatiepolitiek en hadden de Palestijnen nu een zelfvoorzienende staat maar dat is niet gebeurd.

Nu hulp afkoppelen omdat minder dan 0.1% van een hulporganisatie betrokken zou geweest zijn bij die aanslag, is niet enkel onverantwoord maar kwaadaardig en onmenselijk gedrag. Maar intussen blijven we wel allemaal vrolijk wapens exporteren naar Israël, dat niet alleen tienduizenden burgerslachtoffers aan het maken is in Gaza maar dat ook jaar na jaar actief terrorisme sponsort in de West Bank. Hypocrisie van het allerhoogste niveau van het Westen.

Ga ik allemaal mee akkoord hoor daarom dat ik dat geld geven ook hypocriet is.

Het Westen moet Israel eerst aan banden leggen. Je knijpt eerst een oog toe, neemt alles af en dan geef je beetje hulp dat je ook weet dat door Hamas zal gebruikt worden.

Als het Westen iets wilt doen voor de kleine man in Gaza kan dit alleen maar door hun terug kansen geven en dat kan alleen maar als je niet wrg kijkt wat Israel doet.

Die hulp is hypocriet en gewoon om imago op te poetsen

De reden dat Gaza zo'n arm gebied is dat grotendeels teert op hulpgoederen van buitenaf is omdat alle infrastructuur en vruchtbare grond over de jaren heen door Israël is vernietigd of ingepalmd en omdat Israël het gebied een totaal embargo heeft opgelegd. Idealiter had het Westen reeds lang geleden opgetreden tegen de aggressieve expansie- en kolonisatiepolitiek en hadden de Palestijnen nu een zelfvoorzienende staat maar dat is niet gebeurd.

Nu hulp afkoppelen omdat minder dan 0.1% van een hulporganisatie betrokken zou geweest zijn bij die aanslag, is niet enkel onverantwoord maar kwaadaardig en onmenselijk gedrag. Maar intussen blijven we wel allemaal vrolijk wapens exporteren naar Israël, dat niet alleen tienduizenden burgerslachtoffers aan het maken is in Gaza maar dat ook jaar na jaar actief terrorisme sponsort in de West Bank. Hypocrisie van het allerhoogste niveau van het Westen.
Imo kan men gerust wel alles opschorten dat te maken heeft met UNRWA moest men dan zelf een andere organisatie op poten zetten die hulpgoederen levert en de Palestijnen gaat ondersteunen. Ik denk dat niemand problemen heeft met dat men UNRWA laat vallen an sich, eerder dat men daardoor terug maar eens hulpeloze burgers straft en hun de broodnodige humanitaire hulp afneemt.

Dan nog, alsof het realistisch is om daar op het terrein een organisatie als UNRWA met 30.000 personeelsleden te vervangen.

De algemene degout die ik krijg van de Westerse politiek ten opzichte van dit conflict, ik dacht dat het niet groter kon worden, maar kijk, hier zijn we dan.

Je kan als land meet dan 25.000 mensen doden op 4 maanden tijd, waarvan de overgrote meerderheid kinderen en andere onschuldige slachtoffers. Je kan een gebied met meer dan 2 miljoen inwoners hermetisch afsluiten, hun alle noodzakelijke levensmiddelen ontzeggen, ondertussen hun hele infrastructuur en hebben en houden met de grond gelijk maken. Je kan net een bevel van Den Haag gekregen hebben om binnen de maand te bewijzen dat je geen genocide bent aan het plegen. En buiten de vingerwijzing van een aantal dappere landen (waarvoor dikke hulde aan ons land), gebeurt er gewoon niets. Geen sancties, geen tussenkomst, niets. Integendeel, manden als de VS en Duitsland blijven on the record Israël onvoorwaardelijk steunen.

Een VN-organisatie die al een halve eeuw instaat voor de ondersteuning (levensmiddelen, geneeskunde, onderwijs, onderdak) van de Palestijnse vluchtelingen, daarvan worden 12 van de 30.000 medewerkers beschuldigd door Israël - je weet wel, dat volstrekt betrouwbare land van hierboven dat verdacht wordt van genocide en al hopen propaganda en fake news heeft geproduceerd in dit conflict -, en hop, meteen draaien alle grote Westerse donoren de geldkraan dicht. Opnieuw gaan we met de billen bloot als het over onze befaamde normen en waarden gaat. Zelfs al zou het zwart op wit bewezen zijn dat die 12 daders waren op 7 oktober, dan nog is dat tijdens een acute humanitaire catastrofe toch totaal van de pot gerukt disproportioneel om die steun stop te zetten? En wanneer het gaat om een niet onafhankelijk te verifiëren beschuldiging door een bewezen onbetrouwbare tegenpartij, zeker wanneer het heel toevallig naar boven komt net na de uitspraken in Den Haag, is dat stopzetten van die geldstromen voor mij gewoon medeplichtigheid voor de humanitaire ramp die zich volstrekt in Gaza. Enfin, ramp. Geen goed woord, rampen kan je niet voorkomen. Dit wel.

Je zou kunnen zeggen dat het gezegde "twee maten, twee gewichten" uitgevonden is voor dit conflict, maar naar mijn gevoel is dat gezegde nog totaal inadequaat om de totale oneerlijkheid en disbalans te beschrijven dat we hier zien.

Blij dat ik in een land leef waar we een regering hebben die niet zomaar op de knieën gaat en alles slikt van Israël, al is het allesbehalve nog niet genoeg wat we doen. En goed wetende dat er straks mogelijk partijen aan de macht komen (of blijven) met politici als Francken die Israël aanmoedigen om nog harder in te grijpen.

Laatst bewerkt:
Link droppen zonder eigen inbreng is niet toegestaan
Zonet een interessante (korte) documentaire van Al Jazeera bekeken over de duizenden Palestijnse gijzelaars waar geen haan om kraait.

Zonet een interessante (korte) documentaire van Al Jazeera bekeken over de duizenden Palestijnse gijzelaars waar geen haan om kraait.

Je kan je inderdaad terecht afvragen wat nog de distinctie is tussen 'gevangene' en 'gijzelaar' wanneer Palestijnen, inclusief kinderen, in Israël willekeurig gearresteerd worden, geen rechten hebben en gemarteld en vernederd worden.

En inderdaad schrijnend dat niemand zich om deze mensen bekommert.

Je kan je inderdaad terecht afvragen wat nog de distinctie is tussen 'gevangene' en 'gijzelaar' wanneer Palestijnen, inclusief kinderen, in Israël willekeurig gearresteerd worden, geen rechten hebben en gemarteld en vernederd worden.

En inderdaad schrijnend dat niemand zich om deze mensen bekommert.

Een arrestatie en langdurige gevangenschap zonder enig vorm van aanklacht is voor mij gewoon een gijzeling.

Laatst bewerkt:
Eindelijk een beetje media-aandacht voor een van de opvallendste evenementen van afgelopen weekend: Israël hield een conferentie over de herkolonisatie van Gaza na de oorlog. 11 ministers van het huidige kabinet waren daarbij aanwezig.

Deze conferentie is een duidelijke schendig van de uitspraak van het ICJ dat Israël alles eraan moest doen om genocidale retoriek te vermijden.

Eindelijk een beetje media-aandacht voor een van de opvallendste evenementen van afgelopen weekend: Israël hield een conferentie over de herkolonisatie van Gaza na de oorlog. 11 ministers van het huidige kabinet waren daarbij aanwezig.

Deze conferentie is een duidelijke schendig van de uitspraak van het ICJ dat Israël alles eraan moest doen om genocidale retoriek te vermijden.

Zoals Kristof Smeyers het vandaag verwoordde in een opiniestuk in de standaard: "Genocide schmenocide".

Israël gaat de gevolgen van waarmee ze bezig zijn ongetwijfeld nog jarenlang voelen.

Link droppen zonder eigen inbreng is niet toegestaan
Het anti-Israël sentiment is hier weer dominant aanwezig.

Om de echokamer hier eens te verstoren: er is geen genocide in Palestina, dit is gewoon het kapen van een woord met een belangrijke betekenis voor de emotionele shockwaarde. Het volstaat te kijken naar de demografie van de Palestijne bevolking om in te zien dat dit niet klopt.

Om de echokamer hier eens te verstoren: er is geen genocide in Palestina, dit is gewoon het kapen van een woord met een belangrijke betekenis voor de emotionele shockwaarde. Het volstaat te kijken naar de demografie van de Palestijne bevolking om in te zien dat dit niet klopt.

Wat een absolute bullshit. Reported voor trolling en het verzieken van de thread. Deze discussie is pas nog gevoerd, pik daar dan inhoudelijk op in ipv nu weer een stok in het hoenderhok te gooien zonder ook maar enige inhoudelijke bijdrage en nog wat linkdropping zonder context.

Ik ben dit soort inhoudsloze leugens echt kotsbeu.

De discussie is hier pas nog gevoerd, waarbij er extreem duidelijk is dat aan heel veel elementen voldaan is om hier over te spreken waarbij het enige objectief mogelijke discussiepunt nog het stukje 'intentie' is.

Omdat niet iedereen 45 minuten tijd heeft om daarnaar te luisteren staat het je vrij om de belangrijkste bevindingen van Sam Harris even neer te pennen.

sam harris? Serieus?

En ja, volgens de definitie van het woord in mensen rechten is het een genocide. Hier al genoeg gegeven en bewezen, dit veranderd daar niks aan.

Ik heb het gevoel dat heel dit UNRWA-verhaal enkele landen vooral goed uitkomt. Collective Punishment is weer helemaal terug van nooit weggeweest zie ik.

De timing is ook niet per ongeluk, natuurlijk, net nadat het Internationaal Gerechtshof dringende maatregelen heeft opgelegd aan Israël om een genocide te voorkomen.
Corrigeer me als ik fout zit, maar ik dacht 26/01 het nieuws over het ICJ, en 27/01 het nieuws over UNRWA.

Dat is whataboutisme op een hoog niveau

Terug
Bovenaan