Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Ik zie de meerwaarde niet echt van die emo-sensatie-link (die titel alleen al, wtf is dat). Dat er een diepe haat heerst tussen beide kampen, en hieruit een serieuze ontmenselijking van de tegenstander is gekomen, was toch al duidelijk? Of is het argument dat Israel doet wat het doet specifiek door de wreedheid van de terreur, en een aanslag die minder wreed was geweest een zachtere respons had uitgelokt?

Begrijp me niet verkeerd, ik wens mijn ergste vijand zo'n wreedheden niet toe, maar je kan wreedheid toch niet kwantificeren en dan zeggen hoe hard Israël zich in Gaza kan gedragen/misdragen tot alles "in balans" is?

100%

Want als we die toer op gaan kan ik hier ook dit soort zaken komen posten:
Niet toevallig ook HLN - sensatie en polarisatie zoveel je maar wil. Ik mijd die rioolkrant als de pest, maar zag net dit artikel omdat ik op de link hierboven geklikt had.

Want kijk, door de aanpak van Israël gaat dat jongetje over een paar jaar misschien ook terrorist worden, en zelf gruweldaden plegen. Volledig ontmenselijkt, niks meer te verliezen, en er rest enkel haat tegenover de andere. En dat snap ik ook.

Ik 'snap' de reactie van Israël gezien de context, en ik 'snap' ook de context waaruit Hamas terreurdaden pleegt.
Maar ik 'steun' geen van beiden. Als je dat steunt, steun je ook een eindeloze cyclus van miserie, polarisatie, terreur en geweld.

Ik zie de meerwaarde niet echt van die emo-sensatie-link (die titel alleen al, wtf is dat).
Ik was enorm gechoqueerd door wat ik las en of de discussiewaarde ervan al dan niet hoog genoeg was, trok ik me nu niet meteen aan.
Onschuldige vrouwen die in groep verkracht worden en daarna doodgeschoten worden door een geweer in hun vagina te proppen.

En dan lees je onder andere als reactie op die aanval:
"Turkse president Erdogan beschouwt Hamas als "groep bevrijders die hun land beschermen" "
Die zit dus in ons clubje hé. :unsure:

Heb je dan begrip voor zulke zaken?

Gisteren een betoging door het Forum der Joodse Organisaties. Voor mij een prachtvoorbeeld van die zieke polarisatie.
Er komt een betoging, omdat blijkbaar Joodse kinderen vaak last hebben van antisemitische opmerkingen/pesterijen en wordt er soms weggekeken door leerkrachten. Heel terechte betoging, denk je! Natuurlijk mag je kinderen niet laten pesten door een oorlog waar zij niks mee te maken hebben.

Maar dan één zin later: “Waar zijn ze, de onschuldige Palestijnen? Dat ze bij mij komen en bewijzen dat ze onschuldig zijn."

Ik denk dat ook in de Thora staat: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Maar dat telt blijkbaar niet. Een explosieve haat van antisemitisme, maar tegelijk een heel volk verketteren in dezelfde zin. Racisme afwijzen en tegelijk racisme prediken. Kom anders gewoon eens betogen tegen het antisemitisme dat je eigen kind blijkbaar ervaart, in plaats van dat te misbruiken om hier propaganda te voeren?

Niet toevallig ook HLN - sensatie en polarisatie zoveel je maar wil. Ik mijd die rioolkrant als de pest, maar zag net dit artikel omdat ik op de link hierboven geklikt had.

staat ook op nieuwsblad hoor.... ook sensatiekrant zeker :rolleyes:

En dan lees je onder andere als reactie op die aanval:
"Turkse president Erdogan beschouwt Hamas als "groep bevrijders die hun land beschermen" "
Die zit dus in ons clubje hé. :unsure:

Hier lees je al dat Erdogan oppert om Netanyahu als "war criminal" te beschouwen.... Hoe lang duurt het eer deze NAVO coalitie sneuvelt, denk ik dan luidop. Ongelofelijk hoe versnippert deze aan het worden is.
Maar geen wonder toch? hier op dit forum kan je de pro israel en pro palestijnen er ook zo uithalen.

Laatst bewerkt door een moderator:

Gisteren een betoging door het Forum der Joodse Organisaties. Voor mij een prachtvoorbeeld van die zieke polarisatie.
Er komt een betoging, omdat blijkbaar Joodse kinderen vaak last hebben van antisemitische opmerkingen/pesterijen en wordt er soms weggekeken door leerkrachten. Heel terechte betoging, denk je! Natuurlijk mag je kinderen niet laten pesten door een oorlog waar zij niks mee te maken hebben.

Maar dan één zin later: “Waar zijn ze, de onschuldige Palestijnen? Dat ze bij mij komen en bewijzen dat ze onschuldig zijn."

Ik denk dat ook in de Thora staat: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Maar dat telt blijkbaar niet. Een explosieve haat van antisemitisme, maar tegelijk een heel volk verketteren in dezelfde zin. Racisme afwijzen en tegelijk racisme prediken. Kom anders gewoon eens betogen tegen het antisemitisme dat je eigen kind blijkbaar ervaart, in plaats van dat te misbruiken om hier propaganda te voeren?
Spijtig dat ook joden en moslims bij ons vol haat en rancune zitten. Mevrouw Sluszny is daarmee net zo goed verantwoordelijk voor de toename in anti-semitisme en islamofobie wereldwijd.

Dat artikel lezende zie ik vooral veel mensen die het onderscheid tussen anti-zionisme en anti-semitisme niet kunnen of willen maken en daarmee ironisch genoeg de echte definitie van anti-semitisme bagatelliseren.

Hier lees je al dat Erdogan oppert om Netanyahu als "war criminal" te beschouwen.... Hoe lang duurt het eer deze NAVO coalitie sneuvelt, denk ik dan luidop. Ongelofelijk hoe versnippert deze aan het worden is.
Maar geen wonder toch? hier op dit forum kan je de pro israel en pro palestijnen er ook zo uithalen.

In dat aspect is Erdogan niet de enige, hoor.

Het is niet omdat Hamas terreur/oorlogsmisdaden pleegt dat Israël dat ook zou mogen doen.

Geen idee wat de verdeeldheid op dit forum met de NAVO te maken heeft. Dat er internationale spanning is, dat is hier wel al besproken ja (de VS die resoluut Israël steunen, Turkije die meer en meer de kant van Palestina en/of Hamas kiezen). Erdogan was initieel trouwens veel gematigder in zijn opmerkingen, maar des te langer Israël blijft verder gaan op deze manier des te extremer worden zijn uitspraken.

Reden te meer om te stoppen met vechten. Jij geeft 100% support aan Israël - dus als daardoor pakweg Turkije uit de NAVO zou stappen binnenkort vind jij dat prima? Turkije is echt een cruciaal NAVO lid, net als de VS uiteraard, en we hebben er als Europa alle baat bij dat beiden onze partners zijn op vlak van defensie.

(nu ja, in essentie heeft de NAVO rechtstreeks niks te maken met dit conflict natuurlijk... maar onrechtstreeks wel via de militaire steun van de VS)

Gelukkig zijn er maar 2 kampen natuurlijk :sop:

Gelukkig zijn er maar 2 kampen natuurlijk :sop:

Ik ben het alvast eens met Erdogan dat Netanyahu een oorlogsmisdadiger is die bovendien dit conflict aangrijpt op z'n eigen politieke positie te verzekeren.

Langs de andere denk ik niet dat Trump zegt dat er twee kanten zijn. Alleen dat zij in die beide kampen heel gemakkelijk eruit te halen zijn in deze thread.

Verder denk ik niet dat dit een probleem is voor NATO. Erdogan's uitspraken in de internationale media dienen om intern effect te wekken. De volgende dag spreekt de realpolitik weer. Erdogan wil wapens en aanzien. Beide haalt hij uit het NATO lidmaatschap.

Neen. Voor mij zit de écht failliete partij wel degelijk in New York. Maar op een ander adres. Voor mij is hét gefaalde instituut van de afgelopen twee jaar zonder twijfel de VN (Veiligheidsraad).

Die praatbarak heeft absoluut alle mogelijke geloofwaardigheid verloren. In mijn ogen. En dat is in meer dan één opzicht een ramp. Ik denk bijvoorbeeld aan het vergeten Afrika waar een dozijn zware conflicten op de plank liggen klaar om terug van start te gaan.

Wat zei ie allemaal? Want niet iedereen is aan het kijken vermoed ik
Hij is bezig met een beweging/partij op te richten om de genocide in Gaza op de agenda te zetten

Israël voert een genocide uit en de ene misdaad tegen de mensheid na de andere, oorlogsmisdaden. De aanslagen van 7 oktober moeten "onderzocht worden" want het kan ook propaganda zijn van Israël

Hij krijgt het niet over zijn lippen om Hamas te veroordelen.

...

Ondertussen is er witte fosfor gevonden in Libanon en Gaza en ontkent Israel het gebruik ervan ook niet

Zowel de Libanese overheid als organisaties zoals Human Rights Watch en Amnesty International wezen de afgelopen weken al op het gebruik van het omstreden witte fosfor door Israël in Gaza en Libanon, ook in bevolkte gebieden. Begin deze maand toonde NRC met behulp van foto’s en video’s aan dat bij zeker vier beschietingen in Gaza en Libanon witte fosfor is gebruikt. Israël ontkende het gebruik ervan niet.
In dorpen als Houla en Dhaira vond NRC, behalve ooggetuigen, ook restanten van granaten die witte fosfor uitwerpen en de witte fosfor zelf. Twee wapenexperts die de door NRC gemaakte beelden bekeken, bevestigen dit onafhankelijk van elkaar. Volgens de voormalige artillerieofficier uit het Britse leger Chris Cobb-Smith is het ‘uiteraard zeker witte fosfor. In dit geval is het afgevuurd door 155 mm-artilleriegranaten’. Volgens hem kunnen de fragmenten witte fosfor zowel dicht bij de grond als hoger in de lucht worden uitgeworpen, ‘en zijn de sporen ervan zichtbaar’.

Verder nog op het Nieuwsblad een artikel over de Palestijnse gevangenen die worden opgesloten zonder dat ze weten waarom ze opgesloten zijn en de mishandeling die ze te verduren krijgen.

Op 23 augustus werd Nazzal gearresteerd en onder administratieve detentie geplaatst zonder aanklacht of proces. Het bewijsmateriaal van de aanklacht tegen hem bleef geheim. Hij beweert niet op de hoogte te zijn van de reden voor zijn arrestatie.
Over zijn drie maanden gevangenschap schetst Nazzal een grimmig beeld. Hij benadrukt dat het geweld sinds 7 oktober, de dag waarop Hamas Israël binnenviel, ongekende hoogten heeft bereikt. Een week voor zijn vrijlating liep het fout. “Toen ik met mijn armen mijn hoofd probeerde te beschermen tegen de slagen, sloegen ze mijn handen kapot”, zegt Nazzal. Medische verzorging kreeg hij niet. “Een gevangenisarts kwam een keer langs, zag hoe ik leed, maar mocht me niet behandelen of aanraken van de cipiers. Dat was niet toegelaten.”
Pas na zijn vrijlating ontving hij voor het eerst hulp van het Rode Kruis en later van het Palestijnse ziekenhuis in Ramallah. Röntgenfoto’s – die op onze vraag door een dokter in België zijn nagekeken en bevestigd – tonen dat er meerdere botbreuken zijn.
“Van de ene op de andere dag werd hij van ons weggenomen, zonder een verklaring of inspraak.” Pas na vier maanden opsluiting onthulde de militaire rechtbank Salhab zijn vonnis en de reden van zijn arrest. “Ze beweerden dat ik in de toekomst een terreurdaad zou kunnen plegen als ik buiten de gevangenis zou blijven. Bovendien kon de straf van zes maanden onbeperkt verlengd worden.” Een kans tot enige weerlegging van zijn kant in de rechtbank, kreeg Salhab niet
Je verworven vrijheid biedt absoluut geen garantie”, zegt Lamees Abu Arqub (26), die vorige woensdagochtend rond 3 uur thuis arriveerde in Hebron na drie weken detentie in de Dimon-gevangenis. Ze werd gearresteerd op basis van een pro-Palestijnse Facebook-post. Als gevolg van fysieke mishandeling in de gevangenis is haar gezicht gezwollen en ze heeft een allergie ontwikkeld door het traangas.

En dan heb je nog een ander artikel over een onderzoek van een Israëlische medium +972 Magazine over de inzet van AI in deze oorlog en dat ze bij IDF niet bezig zijn met het beperken van de burgerslachtoffers.

Artificiële intelligentie inzetten om zo veel mogelijk doelwitten te bestoken en massaal veel luchtaanvallen toestaan op niet-militaire doelen. De combinatie maakt van deze Israëlische militaire campagne tegen de Palestijnen de dodelijkste ooit, dodelijker dan de Nakba, de “catastrofe” van 1948.
Niet vanwege een grote militaire significantie, maar omdat de aanvallen volgens het Israëlische leger de werking van Hamas zouden ondermijnen. Nochtans zijn luchtaanvallen op niet-militaire doelen tegen het internationaal oorlogsrecht en blijken ze niet effectief.
Het Israëlische leger beschikt volgens verschillende bronnen informatie over het merendeel van de potentiële doelwitten in Gaza, en is het dus meestal op de hoogte van hoeveel burgerdoden een aanval kan veroorzaken.

“Niets gebeurt per ongeluk”, zegt een van de bronnen. “Wanneer een driejarig meisje wordt gedood in een huis in Gaza, is dat omdat iemand in het leger heeft besloten dat het geen belangrijke zaak was dat ze stierf. Het was het waard de prijs te betalen om een ander potentieel doelwit te raken. Wij zijn niet Hamas. Dit zijn geen willekeurige raketten. We weten exact hoeveel collateral damage er in elk huis is.”
Zulke methoden hebben een grote impact op het aantal burgerslachtoffers. In deze oorlog worden Palestijnse burgers in een historisch tempo gedood. Zelfs met een conservatieve schatting van de dodentol zien experts weinig andere voorbeelden in de geschiedenis waarin burgers aan zo”n sneltempo omkwamen in een oorlog, schrijft The New York Times. Ook de piekmomenten van de door de Verenigde Staten geleide aanvallen in Irak, Syrië en Afghanistan komen niet in de buurt.

En nog een link naar het onderzoek zelf: https://www.972mag.com/mass-assassination-factory-israel-calculated-bombing-gaza/

Als dit alles waar is dan mag de top van het idf net zoals de politieke leiders van israel echt wel vervolgd worden voor oorlogsmisdaden. Liefst nog samen met toplui van hamas in 1 proces om een statement te maken.

Er zouden plannen zijn van het IDF om de tunnels van Hamas onder water te zetten. (zeewater + pompen)

Benieuwd of dat kan werken... in ieder geval logischer dan te claimen dat ze de tunnels zouden verwoesten door luchtbombardementen.

Wat in dit artikel staat was ook wel ongeveer mijn eerste gedacht van die online kaart. "Hoe moeten Palestijnse burgers zonder elektriciteit & internet deze raadplegen?"

Het doet me, jammer genoeg, wat denken aan het begin van Hitchhiker's guide to the galaxy. "The plans were on display ..." Moest het niet gaan over zoveel mensenlevens die verloren gaan, zou je denken dat het gaat om een stukje satire vanuit Israël.

En dan heb je nog dit soor zaken :

Over enkel dagen/weken kunnen we spreken dat er enkel en alleen al in dit conflict dubbel zoveel journalisten overleden zijn als er normaal in een heel jaar overlijden in conflicten.

Het wordt hier soms voorgesteld als twee kampen. Maar ik ga hier toch ff op tafel gooien dat ik dan in kamp "menselijk" zit. Dat wilt voor alle duidelijkheid zeggen dat ik zeker ook kritiek heb op Hamas. Maar wat heeft Hamas, qua resultaat, nog "gedaan"/bereikt de afgelopen weken? Waarom blijven mensen hier op hameren? Ja, 7 oktober was gruwelijk. En de voorbeelden van groepsverkrachtingen en andere misdrijven zijn absoluut degoutant, onaanvaardbaar en moeten aangepakt worden. Ik vind dat ook onmenselijk. Maar het whataboutisme dat hier soms lijkt te passeren vind ik ook echt onfatsoenlijk. Het is iedereen zijn volste recht om verontwaardigd te zijn over dat soort gebeurtenissen. Maar als we echt dingen als weegschaal willen gaan voorstellen, dan is de weegschaal al lang gesneuveld als je ziet wat Israêl in de tussentijd allemaal gedaan heeft. Geen actie van beide kanten praat een actie van de andere kant goed. Ik veroordeel elke actie die op disproportionele wijze burgerslachtoffers maakt.

Ik ben echt niet pro "een kant". Maar ik ben wel pro "rechtvaardigheid". Pro "mensenrechten". Pro "menselijkheid".
En dat wilt in deze context oa. zeggen, contra/anti : Hamas, de Israëlische overheid/IDF & iedereen die beweert dat er "proportioneel gereageerd wordt".

Hmm... dat zijn toch echte horrorstories die je in films nog niet tegenkomt.
https://www.hln.be/buitenland/ze-ve...sen-over-seksueel-geweld-door-hamas~a0b4328e/

Ofwel gaat HLN voor de clicks.. Ofwel gaat Israel voor opgeklopte verhalen. ..dat kan ook....
Dat doet me denken aan de verhalen van het Rode Leger dat Oost-Pruissen binnenviel, waarbij gelijkaardige zaken gebeurden zoals de slachting bij Nemmersdorf. Toen werden burgers met hun handen aan de deuren genageld en afgeschoten en werden vrouwen van hoogbejaarde leeftijd verkracht maar ook kleine kinderen.

In the farmyard stood a cart, to which more naked women were nailed through their hands in a cruciform position ... Near a large inn, the 'Roter Krug', stood a barn and to each of its two doors a naked woman was nailed through the hands, in a crucified posture.... In the dwellings we found a total of 72 women, including children, and one old man, 74, all dead.... Some babies had their heads bashed in.

Dat soort extreme perversiteit en kwaadaardigheid is helaas niet uniek. De mens is een uiterst feilbaar wezen en in bepaalde omstandigheden kan die gedreven worden tot uitzinnige misdaden. "Beestachtigheid" zou een belediging zijn voor dieren, want de mens is tot veel gruwelijkere zaken in staat dan het aggressiefste roofdier.

HLN gaat misschien voor de clicks, maar ik durf niet te beweren dat Israël dit heeft opgeklopt. Wat niet wegneemt dat was Israël nu doet moreel verdedigbaar is. Je kan beiden veroordelen en daar hebben sommige mensen het heel erg moeilijk mee.

HLN gaat misschien voor de clicks, maar ik durf niet te beweren dat Israël dit heeft opgeklopt. Wat niet wegneemt dat was Israël nu doet moreel verdedigbaar is. Je kan beiden veroordelen en daar hebben sommige mensen het heel erg moeilijk mee.
Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat Israel nu die verhalen opklopt om hun eigen reactie nu te rechtvaardigen. Ik las gisteren ook een artikel van een meisje met een hond waarvan de hond nog steeds in leven was na twee maand gegijzeld te worden. Dat lijkt me nu iets wat ook in sterk contrast staat met dat laatste artikel dat ik gepost heb.

Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat Israel nu die verhalen opklopt om hun eigen reactie nu te rechtvaardigen. Ik las gisteren ook een artikel van een meisje met een hond waarvan de hond nog steeds in leven was na twee maand gegijzeld te worden. Dat lijkt me nu iets wat ook in sterk contrast staat met dat laatste artikel dat ik gepost heb.
Ik geloof dan ook dat het een het ander niet uitsluit. Niet ieder lid van hamas is een een beest en niet alle beesten zijn hamas natuurlijk.

Terug
Bovenaan