Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israël heeft zeer veel beeldmateriaal van gopro's en bewakingscamera's.
Ik neem aan dat een aantal journalisten dit hebben bekeken of gaan bekijken.
Of het gaat weer de commandocentrum tour op gaan.

Hmm... dat zijn toch echte horrorstories die je in films nog niet tegenkomt.
https://www.hln.be/buitenland/ze-ve...sen-over-seksueel-geweld-door-hamas~a0b4328e/

Ofwel gaat HLN voor de clicks.. Ofwel gaat Israel voor opgeklopte verhalen. ..dat kan ook....
Bron is gewoon BBC hoor

Het is daar weer wat in Gaza

Beelden van massa-arrestaties in noorden van Gaza circuleren online​

Op sociale media circuleren beelden van massa-arrestaties van het Israëlische leger in Beit Lahia, in het noorden van de Gazastrook. De beelden verschenen ook in verschillende Israëlische nieuwsmedia, waaronder The Times of Israel en Haaretz.
Op de foto's en video's is te zien hoe halfnaakte Palestijnse mannen op hun knieën zitten. Ze hebben ook blinddoeken voor hun ogen, terwijl hun handen achter de rug zijn vastgebonden. Op een andere foto is te zien hoe enkele mannen in een legervoertuig worden verplaatst.
Volgens Israëlische media gaat het over Hamas-aanhangers die zich aan het leger hebben overgegeven. Arabische nieuwsbronnen spreken dan weer over massale arrestaties van burgers. De Arabische nieuwssite "Alaraby Aljadeed" meldt onder meer dat een van haar journalisten tijdens de arrestaties is meegenomen.
(VRT)

Zelfs als het gaat om krijgsgevangen (Hamas dus) vereist het international humanitair recht een menselijke behandeling...

En waar zie je de onmenselikke behandeling? Op uw video zie ik ze gewoon op straat zitten? Of is het omdat ze in hun ondergoed zitten?
"Onmenselijk" heeft niks te maken met wat jij erg vindt of niet, maar met wat is afgesproken:

- Krijgsgevangenen mogen niet vervolgd worden door de partij die hen vasthoudt, tenzij er sprake zou zijn van oorlogsmisdaden of andere (inter)nationale misdrijven.

- Daarnaast zijn de conflictpartijen verplicht om krijgsgevangen menselijk te behandelen en hen van de nodige basisbehoeften te voorzien. Zo moeten ze de gevangen strijders voedsel, water, kledij, onderdak en medische verzorging verschaffen. Alle daden van geweld, waaronder mishandeling en marteling, maar ook intimidatie, zijn dus absoluut verboden. Bovendien moet de gevangene – al dan niet rechtstreeks – met het thuisfront kunnen communiceren en moeten families in contact kunnen blijven.

- Het is ten slotte ook niet toegelaten om afbeeldingen of video's van identificeerbare krijgsgevangenen publiek te verspreiden met als doel aan de publieke nieuwsgierigheid te voldoen.

Mogelijk
3x mis.

"Onmenselijk" heeft niks te maken met wat jij erg vindt of niet, maar met wat is afgesproken:

- Krijgsgevangenen mogen niet vervolgd worden door de partij die hen vasthoudt, tenzij er sprake zou zijn van oorlogsmisdaden of andere (inter)nationale misdrijven.

- Daarnaast zijn de conflictpartijen verplicht om krijgsgevangen menselijk te behandelen en hen van de nodige basisbehoeften te voorzien. Zo moeten ze de gevangen strijders voedsel, water, kledij, onderdak en medische verzorging verschaffen. Alle daden van geweld, waaronder mishandeling en marteling, maar ook intimidatie, zijn dus absoluut verboden. Bovendien moet de gevangene – al dan niet rechtstreeks – met het thuisfront kunnen communiceren en moeten families in contact kunnen blijven.

- Het is ten slotte ook niet toegelaten om afbeeldingen of video's van identificeerbare krijgsgevangenen publiek te verspreiden met als doel aan de publieke nieuwsgierigheid te voldoen.

Mogelijk 3x mis.

En dat is in de veronderstelling dat het allemaal krijgsgevangen zijn. Er zou waarschijnlijk een journalist bij zitten, en volgens het IDF gaat het over "terreurverdachten" (dus expliciet niet over hamasstrijders die zichzelf zouden overgegeven hebben).

Het is nog bijzonder vaag allemaal, dus hopelijk is de pers in staat om meer te weten te komen. Er is 1 foto waarbij een groep mannen gekneveld, geblinddoekt en geknield voor een grote zandput zit, wat dus een heel eng en suggestief beeld is.

Gisteren is deze podcast verschenen in de Standaard. Twee delen over de algemene geschiedenis van dit conflict. Voor mij, als relatieve leek in dit conflict, was het alvast zeer interessant om alles wat te kaderen. Zo is het duidelijk dat die 7 oktober niet uit het niets komt. Tegelijkertijd kunnen sommige zaken hier misschien wat eenzijdig voorgesteld zijn, enige experten hier die hun kritische blik (of eerder oor) kunnen werpen?

Ik zag een foto in De Standaard vandaag en moest denken aan een gekend beeld dat ik een 20 jaar geleden, toen nog een tiener, in dezelfde krant zag staan. Ik wist toen al dat zoiets absoluut dodelijk is voor de perceptie in de rest van de wereld.

2002

merlin_185205891_250048c9-5a6e-4849-80d9-b2ba7580a860-superJumbo.jpg

2023

https%3A%2F%2Fstatic.standaard.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2023%2F12%2F08%2F75ed37d3-a46e-4af9-af08-d729afa8e458.jpg

We moeten er langs de andere kant geen slachtoffers van maken hoor. Allemaal hamas ledeb of op zijn minst gelinked aan.

We moeten er langs de andere kant geen slachtoffers van maken hoor. Allemaal hamas ledeb of op zijn minst gelinked aan.
Zegt wie?

Want dat is het punt. Als het allemaal Hamas is, laten fatsoenlijke landen het Rode Kruis of Amnesty dat controleren. Of wordt dat tenminste meegedeeld. Indien niet, is dat een oorlogsmisdaad.

Zegt wie?

Want dat is het punt. Als het allemaal Hamas is, laten fatsoenlijke landen het Rode Kruis of Amnesty dat controleren. Of wordt dat tenminste meegedeeld. Indien niet, is dat een oorlogsmisdaad.
Hoe weet het rode kruis of amnesty of dit hamas leden zijn?

Hoe weet het rode kruis of amnesty of dit hamas leden zijn?
Ik denk niet dat jij de gaten in de conventie van Genève hebt ontdekt. Zo gaat dat, en al sinds we die getekend hebben. Ook Israël. Is het echt de lat te hoog leggen om die na te leven?

Dit kunnen ze niet. T zelfde met de asielzoekers, er zijn ook (slapende)terroristen bij de asielzoekers
Maar mss als ze toegang laten tot de gevangenen kunnen ze daarna, na de verhalen te horen, en familieleden te contacteren en hopend op wat goodwil mss wel de niet terroristen eruit halen. Dat lijkt me nu niet iets wat ze op 1-2-3 kunnen doen.

Ja want ze gaan niet liegen he.

Ze gaan allemaal zeggen wij zijn brave burgers, niks te maken met hamas..

Mag ik zeggen dat sommigen hier nogal naief zijn?

Mag ik zeggen dat ik wel nogal het schijt krijg dat er systematisch woorden in de mond worden gelegd van andere posters? Draai het eens om en kijk eens in de spiegel.

Het is naïef één van beide partijen op facevalue te geloven. Israël kan evenzeer van alle Palestijnen (of niet Palestijnen zoals journalisten) gaan verklaren dat het allemaal hamas terroristen zijn. Wat evenzeer quatsch is.

En het is exact dit extremistisch voorstellen van de zaken dat veroordeeld wordt en waarom de oproep tot neutrale partners om dit mee te beoordelen gemaakt wordt.

De enige die dan naïef is, is degene die Israël (of hamas) op zijn woord gelooft. (Zeker gezien beide hun geschiedenis van het bespelen van de media.)

Jij gelooft dus helemaal in wat IDF zegt, en noemt anderen hier naïef? Sterk bezig...

Plus-artikel, dus enkele quotes
Volgens getuigen werden de Palestijnse mannen opgepakt nabij twee schooltjes van de VN-organisatie UNRWA die dienstdoen als noodonderkomen voor ontheemden. Zo’n 80 procent van de ruim twee miljoen Gazanen moest intussen het eigen huis ontvluchten voor het oorlogsgeweld. ‘Israëlische soldaten kwamen de straat in en riepen alle mannen op naar buiten te komen’, zei Hani al-Madhoun, die voor UNRWA werkt vanuit Washington, aan de BBC.

Hij herkende in de video’s zijn broer Mahmood, een winkelier en zijn neef Aboud, een bouwarbeider. Daarna contacteerde hij zijn zus in Gaza over de arrestaties. De Arabische nieuwssite Al Araby al Jadeed, die in het Engels verschijnt als The New Arab, herkende dan weer haar correspondent Diaa Kahlout in de beelden.
Kahlout werd samen met zijn broers opgepakt, schrijft de nieuwssite. ‘Ze werden gedwongen hun kleren uit te doen, werden invasief gefouilleerd en vernederd, vóór ze naar een onbekende locatie werden afgevoerd’, schrijft The New Arab. Palestijnse nieuwsbronnen menen ook drie broers van 65, 60 en 57 jaar oud te herkennen, naast twee VN-medewerkers van de UNRWA-scholen, al werd dat nog niet door de VN bevestigd.

Gevraagd om een reactie op de beelden antwoordde de Israëlische legerwoordvoerder Daniel Hagari dat de geviseerde wijken ‘zwaartepunten’ zijn voor Hamasstrijders. ‘Ze komen uit de ondergrond en wij bestrijden hen’, zei Hagari. ‘Wie er ook nog in die wijken is: ze komen uit de tunnelschachten, wij onderzoeken wie gelinkt is aan Hamas en wie niet. We arresteren ze allemaal en ondervragen hen.

Door toedoen van het IDF komt er bijna geen informatie meer naar buiten, maar er zijn alweer genoeg indicaties dat ze gewoon doen wat ze willen daar. Wat er lijkt gebeurd te zijn, is dat ze alle volwassen mannen die nog in Noord-Gaza waren bevolen hebben om naar buiten te komen, gedwongen hebben zich uit te kleden, vernederd hebben (en ondertussen nog leuk wat foto's gemaakt ook voor de socials), en dan opgepakt hebben. Ah ja, om daarna misschien toch eens te kijken en ondervragen of het gaat om Hamasstrijders of om burgers (oepsie).

Deze komt ook uit dat artikel:
‘Het is uiteraard essentieel om hen te verplichten hun kleren uit te doen, hen daarbij te filmen en de beelden vrij te geven’, repliceerde de Israëlische mensenrechtenadvocaat Daniel Seidemann cynisch. ‘Dit heeft niets met veiligheid te maken, maar alles met de cultuur van vernedering onder het regime van premier Netanyahu.’

Zoals reeds gezegd: zelfs als het allemaal Hamasstrijders zijn (wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval is), is de manier waarop ze die hier behandelen onacceptabel.

Het past wel in de modus operandi van het IDF:
- Gelijkaardig verhaal bij het Al-Shifa ziekenhuis (alle mannen die naar buiten moesten komen, zich moesten uitkleden, in de aanname dat elke volwassen man een Hamasstrijder is). Pech als je dan een hoop medisch personeel erbij hebt ook.
- Met de botte bijl: zware bombardementen en jammer als je daarbij duizenden burgerslachtoffers maakt, massale arrestaties en wat maakt het uit als je daarbij duizenden burgers oppakt en mishandelt.

En mijn volledige steun hebben ze 100 % .
Ik snap ook niet waarom ik steeds mij hiervoor moet verantwoorden.
Same, en geen verantwoording nodig. Het wordt eens tijd dat er actie gebeurt in het midden-oosten. Laat ze hun eigen variant van Wereldoorlog 2 ervaren, dan pas zijn de wetten van t Westen van toepassing imo.

Al onze vredesregels, UN, NATO, EU, den Haag, etc etc zijn allemaal ontstaan na WOII, grotendeels was dat de aanleiding. Als dit nu eens gebeurd ginder, mss dat er binnen 70 jaar daar eindelijk ook een deftige alliantie is.

Same, en geen verantwoording nodig. Het wordt eens tijd dat er actie gebeurt in het midden-oosten. Laat ze hun eigen variant van Wereldoorlog 2 ervaren, dan pas zijn de wetten van t Westen van toepassing imo.

Al onze vredesregels, UN, NATO, EU, den Haag, etc etc zijn allemaal ontstaan na WOII, grotendeels was dat de aanleiding. Als dit nu eens gebeurd ginder, mss dat er binnen 70 jaar daar eindelijk ook een deftige alliantie is.
En.om dat te laten gebeuren moeten we onze regels verloochenen. Nogal contradictorisch.

Terug
Bovenaan