Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

“We zullen ervoor zorgen dat je nooit meer vader wordt”: vrijgelaten Palestijnen getuigen over mishandelingen in Israëlische cellen

Recente arrestanten zeggen dat hen gevraagd werd om de vlag van Israël te kussen. Wie dat niet deed, kreeg een pak slaag. Foad Hassan (45) hield daar drie gebroken ribben aan over en zag hoe bij een ander naast zijn ribben ook z’n been gebroken werd. Wat de gevangenen vertellen, valt niet te verifiëren. Dat geldt voor iedere getuigenis, ook die van de vrijgelaten Israëlische gijzelaars. Maar als hun verhalen gelijklopend zijn, verhoogt dat de betrouwbaarheid. Wat helaas aan beide kanten dikwijls het geval blijkt te zijn.

Er zijn ook getuigenissen over gevangenen die stierven door een gebrek aan medische zorg. De 25-jarige Yasser Hamdan leed aan diabetes. Hij werd onwel toen hij van de gevangenis naar de rechtbank werd gebracht. De 58-jarige S.A. zat bij hem in de wagen en zegt dat geen van de bewakers luisterde naar zijn smeekbeden om Hamdan te helpen. “Het leek alsof we niet bestonden.” Na hun aankomst zaten ze nog enkele uren in een cel, waar Hamdan na lang aandringen om hem suiker te geven een onooglijk stukje chocolade kreeg. Hij stierf dezelfde dag.

Er kwamen de voorbije twee maanden ook veel meer gevangenen bij dan er zijn vrijgelaten door de deal met Hamas. Zo waren er alleen al op de Westelijke Jordaanoever, waar de terreurgroep nauwelijks aanwezig is, meer dan 3.000 arrestaties. Eén van hen was Lama Khater, die als journaliste werkt. Haar ondervrager wilde weten wat ze vond van de verkrachting van een tienjarig meisje door Hamas. En toen ze antwoordde dat zij daar niets van wist, begon de ondervrager te tieren dat het slachtoffer op haar dochter leek en dat hij die zou laten halen om ook verkracht te worden.
Intussen zijn er ook geruchten dat vrouwelijke gijzelaars in de Hamastunnels ook misbruikt werden en dat bepaalde vrouwelijke gijzelaars niet vrijgelaten worden door Hamas omdat die er wellicht het ergst aan toe zijn en nog meer gelijkaardige verhalen zouden kunnen vertellen.

Netanyahu beweert intussen ook dat ze aan een endgame begonnen zijn. Welke garantie hij kan bieden dat Gaza na deze infernale collectieve bestraffing (want dat is het) een veilige plek wordt weet ik niet. Uit de assen van deze oorlog zal Hamas 2.0 wel eens kunnen herrijzen.

Laatst bewerkt:

Interessant interview met Israëlisch journalist Gideon Levy over de situatie in Israël. Vertelt o.a. dat de gevolgen van de bombardementen in Gaza niet getoond worden in Israëlische media en over de jarenlange dehumanisering van de Palestijnen die nu helemaal crescendo is gegaan. Bij de aanval van 7 oktober zaten blijkbaar heel veel Israëliërs die lid waren van de vredesbeweging, waardoor ook zij wraak willen.

Interessante (en goed geresearchte) video die de positie van de arabische staten verklaard: waarom verbreken die niet alle banden, ondanks de volksprotesten in hun straten? Begin van de video is wat historie, die de meeste veelposters hier wel zullen kennen.

Dat er aanslagen zullen gebeuren, dat beseft iedereen wel, denk ik

Vermoedelijke Hamasstrijders opgepakt in Duitsland, Denemarken en Nederland: "Waren aanslag aan het voorbereiden"
Vermoedelijke Hamasstrijders opgepakt in Duitsland, Denemarken en Nederland: "Waren aanslag aan het voorbereiden"

Benieuwd welke straf deze zullen krijgen. Moesten ze de dubbele nationaliteit hebben, dan zouden ze de Belgische, Duitse, etc.. afnemen en terugsturen naar hun land waar ze nog de nationaliteit hebben. Anders levenslange gevangenisstraf met geen kans op vervroegd vrijkomen.
Nu is de vraag hoe deze zijn binnengekomen, geradicaliseerd in een Europees land of als vluchteling binnengekomen?

"Een van de ergste horrors in de geschiedenis van de moderne oorlogsvoering". Ongelofelijk hoe een volk dat zelf slachtoffer geweest is van een van de donkerste misdrijven in de menselijke geschiedenis een ander volk zoiets kan aan doen. Hopelijk zorgt deze reportage voor genoeg internationale druk zodat dit stopt.

Ik vind dat dit ook de uitleg van die foto's vorige week (met uitgeklede Palestijnen op hun knieën) serieus in twijfel trekt. Daar zei het IDF dat het allemaal hamasstrijders zouden zien die zich overgegeven hadden.
Maar dus, als je met een witte vlag tevoorschijn komt om je over te geven, word je blijkbaar neergeschoten wegens "dreiging".

Ondertussen luistert Israël ook niet meer naar wat de VS zeggen. Denk dat de enige leverage een stopzetting van financiële & militaire steun zal zijn.

Ik vind dat dit ook de uitleg van die foto's vorige week (met uitgeklede Palestijnen op hun knieën) serieus in twijfel trekt. Daar zei het IDF dat het allemaal hamasstrijders zouden zien die zich overgegeven hadden.
Maar dus, als je met een witte vlag tevoorschijn komt om je over te geven, word je blijkbaar neergeschoten wegens "dreiging".

Ondertussen luistert Israël ook niet meer naar wat de VS zeggen. Denk dat de enige leverage een stopzetting van financiële & militaire steun zal zijn.
Het zoveelste voorbeeld dat je moet kijken naar wat ze doen, en niet wat ze beweren wat ze doen. Het riedeltje 'we doen er alles aan om onschuldige slachtoffers te vermijden' is bij deze nog maar eens ontkracht. Benieuwd of zij die ook op dit forum daar heel de tijd mee zitten te schermen na deze zoveelste tragedie eindelijk de realiteit gaan erkennen.

Het is duidelijk dat er voor Israël gewoon geen onschuldige slachtoffers te vinden zijn in Israël. Iedereen wordt beschouwd als een vijandelijke strijder of potentiële dreiging. Of je nu een effectieve Hamas-strijder bent met een kalasjnikov, een journalist met een fototoestel, een arts met een stethoscoop, een kind met een bal of een Israëlische gijzelaar met een witte vlag: shoot first.

Het zoveelste voorbeeld dat je moet kijken naar wat ze doen, en niet wat ze beweren wat ze doen. Het riedeltje 'we doen er alles aan om onschuldige slachtoffers te vermijden' is bij deze nog maar eens ontkracht. Benieuwd of zij die ook op dit forum daar heel de tijd mee zitten te schermen na deze zoveelste tragedie eindelijk de realiteit gaan erkennen.

Het is duidelijk dat er voor Israël gewoon geen onschuldige slachtoffers te vinden zijn in Israël. Iedereen wordt beschouwd als een vijandelijke strijder of potentiële dreiging. Of je nu een effectieve Hamas-strijder bent met een kalasjnikov, een journalist met een fototoestel, een arts met een stethoscoop, een kind met een bal of een Israëlische gijzelaar met een witte vlag: shoot first.
Ik denk dat we ondertussen echt wel mogen spreken van genocide. Het is een zwaar woord maar als je al begint te schieten op mensen met een witte doek aan een stok omdat je je bedreigd voelt dan geef je gewoon geen reet om een ander zijn leven en is het gewoon schieten opdat ik maar overleef en de rest maken we af.

Ik blijf al een tijdje afzijdig in deze discussie maar ik kan wel begrijpen hoe dit is gebeurd. Ik moet vaak terugdenken aan deze documentaire gemaakt tijdens de insurgency in Irak in 2004.

Een moderne oorlog in stedelijk gebied heeft een psychologische impact op soldaten die we als buitenstaanders maar moeilijk kunnen begrijpen denk ik. Daarom dat ik aarzel om alles op eenzelfde lijn te zetten.

Israëlische leger gebruikt AI bij bombardementen op Gaza: "Gevaar voor naleving van het oorlogsrecht"

Ik blijf al een tijdje afzijdig in deze discussie maar ik kan wel begrijpen hoe dit is gebeurd. Ik moet vaak terugdenken aan deze documentaire gemaakt tijdens de insurgency in Irak in 2004.

Een moderne oorlog in stedelijk gebied heeft een psychologische impact op soldaten die we als buitenstaanders maar moeilijk kunnen begrijpen denk ik. Daarom dat ik aarzel om alles op eenzelfde lijn te zetten.
Ik kan dat ook begrijpen, maar er worden in deze oorlog zodanig veel onschuldige burgerslachtoffers gemaakt dat je je niet meer kan verstoppen achter individuele inschattingsfouten.

Na de oorlog in 2014 getuigden verschillende Israëlische soldaten over het conflict. Enkele citaten uit het artikel erover in The Guardian:

In their testimonies, soldiers depict rules of engagement they characterised as permissive, “lax” or largely non-existent, including how some soldiers were instructed to treat anyone seen looking towards their positions as “scouts” to be fired on.
Post-conflict briefings to soldiers suggest that the high death toll and destruction were treated as “achievements” by officers who judged the attrition would keep Gaza “quiet for five years”.
“Anything inside [the Gaza Strip] is a threat The area has to be ‘sterilised,’ empty of people – and if we don’t see someone waving a white flag, screaming: “I give up” or something – then he’s a threat and there’s authorisation to open fire ... The saying was: ‘There’s no such thing there as a person who is uninvolved.’ In that situation, anyone there is involved"
“The rules of engagement for soldiers advancing on the ground were: open fire, open fire everywhere, first thing when you go in,” recalled another soldier who served during the ground operation in Gaza City. The assumption being that the moment we went in [to the Gaza Strip], anyone who dared poke his head out was a terrorist.”
“The motto guiding lots of people was: ‘Let’s show them,’ recalls a lieutenant who served in the Givati Brigade in Rafah. “It was evident that was a starting point. Lots of guys who did their reserve duty with me don’t have much pity towards [the Palestinians].”

He added: “There were a lot of people there who really hate Arabs. Really, really hate Arabs. You could see the hate in their eyes.”
testimonies describe how soldiers randomly shelled buildings either to no obvious military purpose or for revenge.

Enzovoort. De situatie nu lijkt me alleen nog erger.

Israëlische leger gebruikt AI bij bombardementen op Gaza: "Gevaar voor naleving van het oorlogsrecht"

Israëlische onderzoekers van +972 magazine en Local Call spraken met bronnen binnen de Israëlische inlichtingendiensten over het ‘Gospel’ AI-systeem, een systeem om automatisch nieuwe doelen aan te leveren om te bestoken. “Hamas-leden die niet echt van betekenis zijn worden nu in hun eigen huis gebombardeerd, ongeacht hoeveel mensen daarbij gedood worden”, dat zegt een beambte van het IDF (Israel Defence Forces) die getuigt in het onderzoeksrapport.
Ook andere infrastructuur die niet duidelijk militair van aard is, zoals flatgebouwen en openbare gebouwen, wordt volgens het onderzoek vaker geselecteerd als doelwit. Het Israëlische leger definieert deze doelen als ‘power targets’ en bronnen binnen het leger bevestigen dat het voornaamste doel van dit soort aanvallen "het beschadigen en afschrikken van de burgersamenleving" is.
Een voormalige inlichtingenofficier van het Israëlische leger noemt het AI-systeem onomwonden een “fabriek voor moordaanslagen” en wijst erop dat “de nadruk op kwantiteit ligt, niet op kwaliteit.” Een andere bron die werkte binnen de divisie verantwoordelijk voor de keuze van de doelwitten bevestigt dat er beoordeeld wordt op basis van de hoeveel aangeleverde doelen: “We moeten zeer snel werken en er is geen tijd om dieper in te gaan op de doelwitten.”

Zeer griezelig om te lezen. Quasi alle bombardementen worden goedgekeurd zonder menselijke controle. Niet moeilijk dat er zoveel burgerdoden vallen.

Zeer griezelig om te lezen. Quasi alle bombardementen worden goedgekeurd zonder menselijke controle. Niet moeilijk dat er zoveel burgerdoden vallen.
Vooral uw laatste quote vind ik zeer raar. "we moeten zeer snel werken". Ik zie niet in waarom Israel nu zo snel moet werken, het is niet alsof ze in een situatie zitten waarbij het erop aan komt om zo snel mogelijk te zijn omdat de overwinning anders in gevaar zou komen. Het lijkt mij eerder dat men zo snel mogelijk wil werken om zo veel mogelijk "gedaan" te krijgen vooraleer de internationale druk zo hoog komt dat men moet stoppen.

Laatst bewerkt:
Vooral uw laatste quote vind ik zeer raar. "we moeten zeer snel werken". Ik zie niet in waarom Israel nu zo snel moet werken, het is niet alsof ze in een situatie zitten waarbij het erop aan komt om zo snel mogelijk te zijn omdat de overwinning anders in gevaar zou komen. Het lijkt mij eerder dat men zo snel mogelijk wil werken om zo veel mogelijk "gedaan" te krijgen vooraleer de internationale druk zo hoog komt dat men moet stoppen.
Welja, hun strategie is duidelijk zoveel mogelijk Hamasleden doden op zo'n korte termijn. Gegijzelden redden is bijzaak geworden. Dat lijkt mij dat het IDF ze al als verloren beschouwt.

Ik vind nu wel weer overdreven dat men het woord AI hierweer moet betrekken. Dat is waarschijnlijk gewoon een paar databanken die met elkaar gelinkt zijn en de X zoveelste doelwitten prioritiseert.

In DM dit weekend trouwens ook een zeer boeiend interview met Christophe Busch over hoe gewone mensen zulke horrordaden kunnen stellen: https://www.demorgen.be/nieuws/chri...l-selectief-in-zijn-bewijs-daarvoor~ba978f83/

Aanrader voor iedereen om eens te lezen.

Ik moet toch bekennen dat ik me serieus erger aan het vermengen van activisme voor totaal verschillende zaken. Al een paar keer dat klimaatactivisten tijdens een protest ook met Palestijne vlaggen afkomen. Recent nog Greta Thunberg:

Dat is precies alsof dat 'professionele' activisten zijn die gewoon opportuun op de volgende kar springen. Voor mij blijft er dan toch weinig geloofwaardigheid over. Met nog een portie onwetendheid erbij ook wordt het zelfs wat gênant allemaal.

Ik dacht deze ochtend aan het volgende;
Naar 't schijnt wist de Israëlische geheime dienst (en dus ook de regering) dat de hamas iets ging beramen, ik las in de klant dat dit een flater was van de Israëlische regering, dat ze niets gedaan zouden hebben.
Maar, wat als de Israëlische regering juist wel wou dat de hamas een grote aanslag ging doen, dan hadden ze, volgens de Israëlische regering, een goede reden om deze oorlog te voeren en de hamas 'uit te roeien'(zoals ze zelf zeggen).

Dit zou mssn wel kunnen maar mssn wat ver gezocht

Ik dacht deze ochtend aan het volgende;
Naar 't schijnt wist de Israëlische geheime dienst (en dus ook de regering) dat de hamas iets ging beramen, ik las in de klant dat dit een flater was van de Israëlische regering, dat ze niets gedaan zouden hebben.
Maar, wat als de Israëlische regering juist wel wou dat de hamas een grote aanslag ging doen, dan hadden ze, volgens de Israëlische regering, een goede reden om deze oorlog te voeren en de hamas 'uit te roeien'(zoals ze zelf zeggen).

Dit zou mssn wel kunnen maar mssn wat ver gezocht
Dat is letterlijk wat net door heel veel analisten wel gezegd wordt. Daar zijn ook heel wat aanwijzingen voor.
Op z'n allerminst zijn er bewijzen dat Netanyahu Hamas heeft helpen financieren, en er zijn verschillende uitspraken van hem dat hij liever Hamas heeft dan een gematigde Palestijnse regering, speciaal om die reden.

Terug
Bovenaan