Conflict tussen Israël - Palestina en omliggende gebieden

Israel’s National Security Minister has called for the resettlement of Gazans abroad to establish Jewish settlements, branding it a “correct, just, moral, and humane solution.”

“We cannot withdraw from any territory we are in in the Gaza Strip. Not only do I not rule out Jewish settlement there, I believe it is also an important thing.”

Arab lawmaker compares statements by party leaders Smotrich and Ben Gvir to Nazi calls for 'Lebensraum'; Liberman says Israel must reoccupy southern Lebanon to ensure security.

De enige manier om deze genocide nog te steunen is als je de Palestijnen als Untermenschen beschouwd.

Israel’s National Security Minister has called for the resettlement of Gazans abroad to establish Jewish settlements, branding it a “correct, just, moral, and humane solution.”

“We cannot withdraw from any territory we are in in the Gaza Strip. Not only do I not rule out Jewish settlement there, I believe it is also an important thing.”

Arab lawmaker compares statements by party leaders Smotrich and Ben Gvir to Nazi calls for 'Lebensraum'; Liberman says Israel must reoccupy southern Lebanon to ensure security.

De enige manier om deze genocide nog te steunen is als je de Palestijnen als Untermenschen beschouwd.
En zo komt de aap ook stillaan uit de mouw. De ware toedracht voor de oorlog begin toch wel duidelijk te worden.

Die denken echt dat zij het uitverkoren volk van God zijn en dat hun het recht geeft om heel Israël te claimen, ook al leven die Palestijnen al honderden jaren lang in Israël. Denkt er iemand dat Israël dan gaat stoppen eens ze de Gazastrook veroverd hebben?

Die denken echt dat zij het uitverkoren volk van God zijn en dat hun het recht geeft om heel Israël te claimen, ook al leven die Palestijnen al honderden jaren lang in Israël. Denkt er iemand dat Israël dan gaat stoppen eens ze de Gazastrook veroverd hebben?
In dat geval toch benieuwd hoe Brussel en Washington daarop gaan reageren. Geloofwaardigheid compleet aan diggelen geslagen als Israël daarmee wegkomt.

Er is maar een select clubje aan landen dat drones over de grenzen mag sturen en mensen liquideren zonder proces.

Dit zou een serieuze escalatie op dat front kunnen betekenen.

Israel zou de afgelopen dagen al 1000en soldaten uit Gaza teruggetrokken hebben en naar de noordelijke grens verplaatst.
Hezbollah is veel zwaarder bewapend dan Hamas. Iran heeft inmiddels ook een oorlogsschip richting Jemen gestuurd nadat de US Navy drie bootjes van de Houthirebellen heeft gekelderd.

Had je WW3 - Middle-East edition op je roaring 20s lijstje staan? Want als Iran erbij komt, ken ik een aantal die automatisch ook willen meedoen aan de andere kant.

Had je WW3 - Middle-East edition op je roaring 20s lijstje staan? Want als Iran erbij komt, ken ik een aantal die automatisch ook willen meedoen aan de andere kant.
Iedereen doet mee. Venezuela-Guyana staat op een middelhoog vuurtje, maar er zijn hier en daar nog wel wat betwiste grenzen die gaan opflakkeren. Pakistan-Indië zijn al een beetje overdue en de Blijde Intrede geschiedt wanneer Xi beslist om Taiwan onder vuur te nemen en en passant een Amerikaans vliegdekschip te kelderen.

Benieuwd of ik daar iets van ga merken in de Stille Kempen. :unsure:

Er is maar een select clubje aan landen dat drones over de grenzen mag sturen en mensen liquideren zonder proces.

Dit zou een serieuze escalatie op dat front kunnen betekenen.

Israel zou de afgelopen dagen al 1000en soldaten uit Gaza teruggetrokken hebben en naar de noordelijke grens verplaatst.

Israël heeft daar wel een goede zaak gedaan. Tussen de 9 en 11 kopstukken van Hamas, inclusief de nummer 2, in één klap uitgeschakeld. Dat was het voor hen zeker wel waard.

Ik weet niet precies hoe gevaarlijk Hezbollah echt kan zijn. Als we kijken naar het aantal doden aan Israëlische kant bij het offensief in Gaza kan je toch enkel maar stellen dat Hamas militair weinig effectief is. En dat is dan in een stadsoorlog waar traditioneel de verdediger een enorm voordeel geniet.

Ik vermoed dat een Israëlische invasie van zuidelijk Libanon voor het Israëlische leger zeker binnen de mogelijkheden ligt met een aanvaardbaar aantal verliezen. Zeker omdat Israël totale controle over het luchtruim heeft.

Ik denk dat Hezbollah beseft dat het militair niet op kan tegen een expansionistisch Israël.

Israël heeft daar wel een goede zaak gedaan. Tussen de 9 en 11 kopstukken van Hamas, inclusief de nummer 2, in één klap uitgeschakeld. Dat was het voor hen zeker wel waard.

Ik weet niet precies hoe gevaarlijk Hezbollah echt kan zijn. Als we kijken naar het aantal doden aan Israëlische kant bij het offensief in Gaza kan je toch enkel maar stellen dat Hamas militair weinig effectief is. En dat is dan in een stadsoorlog waar traditioneel de verdediger een enorm voordeel geniet.

Ik vermoed dat een Israëlische invasie van zuidelijk Libanon voor het Israëlische leger zeker binnen de mogelijkheden ligt met een aanvaardbaar aantal verliezen. Zeker omdat Israël totale controle over het luchtruim heeft.

Ik denk dat Hezbollah beseft dat het militair niet op kan tegen een expansionistisch Israël.

Meer dan 500 IDF doden vind ik ook niet weinig, zeker voor zo'n hoogtechnologisch leger. Het aantal (zwaar) gewonden zal mogelijks nog hoger liggen.

Hezbollah is een heel ander caliber dan Hamas. Enkel en alleen al omdat Hamas in een afgesloten ruimte opereert is dat al zo. Ze kunnen niet zo vrij wapens en eenheden laten toestromen als ze willen. Zeker nu veronderstel ik dat ze zo goed als niks binnen krijgen. Hun voorraden zullen ook niet eeuwig zijn.

Bovendien heeft Israël volgens veel experten de laatste oorlog tegen Hezbollah "verloren". Sindsdien zijn ze nog sterker bewapend (zouden 100k raketten hebben).

Begrijp mij niet verkeerd ze kunnen Israël nooit echt verslaan, maar het conflict zou andere proporties aannemen dan tegen Hamas.

Laatst bewerkt:
Meer dan 500 IDF doden vind ik ook niet weinig, zeker voor zo'n hoogtechnologisch leger. Het aantal (zwaar) gewonden zal mogelijks nog hoger liggen.

Hezbollah is een heel ander caliber dan Hamas. Enkel en alleen al omdat Hamas in een afgesloten ruimte opereert. Ze kunnen niet zo vrij wapens en eenheden laten toestromen als ze willen. Zeker nu veronderstel ik dat ze zo goed als niks binnen krijgen. Hun voorraden zullen ook niet eeuwig zijn.

Waar haal je dat cijfer? Het IDF stelt zelf 170 doden sinds de start van de invasie. En dan is een substantieel deel daarvan helaas nog friendly fire.

Ik vind dat eigenlijk een zeer goed resultaat tot nog toe voor een stedelijke oorlog. En dan in het bijzonder tegen een vijand die al 15 jaar aan het voorbereiden is op die grondoorlog met niet minder dan 500 kilometer aan tunnels.

Hezbollah maakt veel lawaai maar ik denk niet dat daar veel effectieve militaire slagkracht achter zit. Raketten de grens over schieten is iets anders als een conventionele landoorlog uitvechten tegen een leger dat verschillende technologische generaties voorop loopt. Ik denk dat het leiderschap van Hezbollah er goed aan zou doen eens terug te denken aan hoe de zes-daagse oorlog verlopen is.

Waar haal je dat cijfer? Het IDF stelt zelf 170 doden sinds de start van de invasie. En dan is een substantieel deel daarvan helaas nog friendly fire.

Ik vind dat eigenlijk een zeer goed resultaat tot nog toe voor een stedelijke oorlog. En dan in het bijzonder tegen een vijand die al 15 jaar aan het voorbereiden is op die grondoorlog met niet minder dan 500 kilometer aan tunnels.

Hezbollah maakt veel lawaai maar ik denk niet dat daar veel effectieve militaire slagkracht achter zit. Raketten de grens over schieten is iets anders als een conventionele landoorlog uitvechten tegen een leger dat verschillende technologische generaties voorop loopt. Ik denk dat het leiderschap van Hezbollah er goed aan zou doen eens terug te denken aan hoe de zes-daagse oorlog verlopen is.

Maar ik zie nu dat ze hier ook de slachtoffers van 7 oktober meetellen.
Anyway ik blijf erbij: vechten tegen een militie dat in een afgesloten ghetto woont en 1 dat vrij wapens en eenheden kan krijgen/trainen is een ander paar mouwen.

Unlike Hamas, Hezbollah is a regional power. For years, it has participated in several conflicts in the Middle East, including in Iraq and Syria. It is also believed to have materially supported and trained Houthi rebels in Yemen. Its fighters are battle-hardened from fighting on behalf of Syrian President Bashar al-Assad against Syria’s armed opposition groups, as well as against ISIS and the al-Qaeda affiliated Nusra front. This has given the significant experience in urban warfare.

Hezbollah also has a much more sophisticated arsenal than it had during its 2006 war with Israel, which ended up with no clear victor or vanquished. At the time, many parts of Lebanon were devastated, but Hezbollah foiled Israel’s ultimate plan to dismantle the group, dealing a blow to Israel’s aura of invincibility. Back then, Hezbollah fought mostly with inaccurate, Soviet-era Katyusha rockets. Nowadays, it has precision guided missiles.

Zuid-Afrika daagt Israël voor het Internationaal Strafhof, voor het overtreden van de genocideconventie. Op hetzelfde moment keurt de VS een nieuwe wapenlevering aan Israël goed. Ik snap @nestorius hoor, eender welk niet-Westers land hadden we intussen al bedolven onder de sancties of hadden we al militair tussengekomen. Hier krijgen ze, buiten hier en daar een moraliserend vingertje van een kleine garnaal als De Croo (waarvoor toch hulde), carte blanche en financiële en militaire steun.

Ze maken het het strafhof niet moeilijk met elke dag genocidale daden en uitspraken. Maar ik betwijfel of er iets van komt. Het internationaal recht is niet op iedereen van toepassing.

Kan je even vertalen Milanello. Niet iedereen spreekt vloeiend Hebreeuws :)
Ik heb het bewust niet gedaan, want de laatste keer trok iemand de vertaling in vraag. Bovendien heeft Twitter een knop om de tweets te vertalen.

Maar aangezien je het zelf vraagt, hierbij vertaald met Google:

"Without hunger and thirst among the Gazan population, we will not be able to recruit collaborators, we will not be able to recruit intelligence, we will not be able to bribe people, with food, drink, medicine, in order to obtain intelligence, and we know that finding the abductees is a supreme and super important goal alongside the goals of fighting." MK Tally Gotliv said in the Knesset plenum @TallyGotliv

Mss zou het wel eens beter zijn als Iran, Hezbollah ( en mss zelfs Noord Korea) eens met hun neus tegen de muur lopen. Want die geloven net als Rusland een beetje te veel hun eigen propaganda.

Natuurlijk is dat in praktijk niet beter, want er gaan dan sowieso hopen mensen sterven en dat is niet goed.

Terug
Bovenaan